5:27 AM

Ramadhan Kareem... Allahu Akram...




Alhamdulillah... setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Allah SWT kerana masih lagi diberikan kesempatan untuk hidup di dalam Ramadhan buat yang kesekian 24 kalinya sejak 1405 H... Hadirnya Ramadhan 1428 H ini juga bermakna sudah masuk 6 kali saya menyambutnya di bumi orang, 6 tahun berbuka tanpa keluarga di sisi, 6 tahun berterawih 8 rakaat (walaupun tak penuh 30 hari), 6 tahun menyediakan juadah berbuka without visiting my hometown bazaar Ramadhan...


Di dalam Al-Quran, perihal Ramadhan, bulan yang mulia ini disebutkan secara indahnya di dalam Surah Al-Baqarah, ayat 183-187, bermula dari dalil kewajipan puasa, rukhsah puasa bagi musafir dan orang sakit, pembayaran fidyah bagi yang tidak mampu berpuasa, bulan turunnya Al-Quran yang menjadi pegangan umat Islam, penentuan anak bulan, galakan berdoa, dan halal haram puasa bagi sepasang suami isteri...


"..... Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat hukumNya kepada sekelian manusia supaya mereka bertaqwa" (187)



Apa yang menariknya, di celah-celah cerita tentang Ramadhan ini, Allah telah menyelitkan sesuatu di antaranya, iaitu galakan berdoa.


"Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu kepada mereka) sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahku), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka mendapat petunjuk" (186)



So, mari kita sama-sama fikir, apa significantnya ayat ini diletakkan di antara ayat 183-187 ini? (Of course kita sepatutnya merujuk kepada tafsir para mufassirin bagi menafsirkan setiap ayat Al-Quran). Ayat 186 yang terselit di celah-celah ayat berkaitan Ramadan ini, seolah-olah menjadi petanda supaya kita memperbanyakkan doa di waktu bulan yang tersangat-sangat mulia, satu bulan yang mana di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan, satu bulan yang mana para syaitan diikat dan dijauhkan kita daripadanya.



Doa ada bermacam-macam doa. Galakan berbasmalah dalam setiap kerja buat kita juga merupakan satu doa. Doa yang paling mudah tetapi jarang-jarang diamalkan. Saya percaya bahawa telah banyak doa yang telah kita pelajari sedari kecil, tetapi adakah ianya menjadi amalan kita setiap hari. Sebagai contohnya, setiap hari banyak kali saya keluar masuk tandas, tetapi jarang saya membaca doa masuk dan keluar dari tandas. Apatah lagi doa ketika memakai pakaian, doa ketika melihat cermin, doa ketika masuk ke pasar, doa ketika melintas jalan. Nabi ajar kita pelbagai jenis doa, tapi boleh dikira dengan jari berapa kali saya amalkan doa tersebut, padahal saya tahu ilmu itu.



Maka dengan ini, saya ingin menyeru kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat semua, marilah kita memperbanyakkan doa di bulan mulia ini. Bukan hanya doa di atas sejadah sahaja, doa pada setiap masa, di mana saja, dalam setiap perlakuan kita, bila-bila pun. Moga dengan ketiadaan syaitan sepanjang sebulan ini, menjadi perangsang yang kuat untuk kita semua mempertingkatkan kualiti kehidupan kita sebagai seorang yang memegang tittle 'im a muslim'.






Penuhi dan hiasi detik-detik Ramadhan kita dengan sayyidul istighfar...
Kullu 'am wa antum bikhair...


Catatan 3 Ramadhan 1428 H

0 silent voices: