1:03 PM

YAHUDI - musuh yang wajib difahami

(Juga diambil dari blog lama... ulangkaji)



Bismillahirrahmanirrahim..

Siri kekejaman dan sejarah penindasan yang menyaksikan umat Islam sebagai mangsa utamanya tidak pernah bernoktah dan sentiasa berulang. Bermula seawal risalah Allah mula disebarkan di muka bumi sehinggalah hari ini. Apakah punca sebenar umat Islam hari ini gagal bangkit daripada kegagalan walhal bukan sedikit sejarah yang menceritakan tentang kegemilangan Islam di puncak kejayaan?


Faktor aqidah yang rapuh dan pengamalan ajaran Islam yang lemah tidak dinafikan menjadi perkara pokok kepada persoalan di atas. Namun, kelemahan untuk mengenal pasti dan memahami musuh agama turut sama menjadi faktor yang tidak boleh dipandang enteng sama sekali. Kegagalan untuk memahami sejarah, latar belakang dan sifat sebenar musuh menyebabkan kita lemah dalam mengatur strategi yang mantap bagi menghadapi mereka. Kita seolah-olah berlawan dengan mata yang buta dan telinga yang pekak tanpa mengira ke mana serangan yang perlu dilancarkan dan di mana benteng yang perlu dipertahankan berdasarkan kelemahan dan kekuatan yang ada pada pihak lawan.


Dalam surah al-Anfaal, ayat ke 60, Allah memerintahkan umat Islam supaya sentiasa bersiap sedia menghadapi musuh. Persoalannya, siapakah yang dikatakan musuh Islam itu? Hakikat sebenar, umat Islam dikelilingi musuh-musuh bermula daripada iblis laknatullah sehinggalah manusia yang kufur dan musyrik. Firman Allah dalam surah al-Maidah, ayat 82 yang bermaksud:


"Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang yang beriman ialah orang Yahudi dan orang Musyrik…… "
Allah memberitahu umat Islam bahawa di kalangan manusia mereka yang paling kuat memusuhi Islam ialah orang Yahudi.



Siapakah orang Yahudi? Tidak dinafikan bangsa Yahudi asalnya daripada keturunan mulia apabila dikaitkan dengan nabi dan rasul yang dibangkitkan di kalangan mereka, namun kemuliaan itu sudah hancur disebabkan tindakan mereka sendiri. Perkara itu dijelaskan melalui firman Allah dalam surah Israa', ayat 4 yang bermaksud:

"Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israel dalam Kitab itu:Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dua kali dan pasti kamu akan meyombong diri dengan kesombongan yang besar"



Bangsa Yahudi menganggap bangsa lain setaraf haiwan malah lebih teruk daripada itu, bahkan membunuh bangsa lain khasnya umat Islam, tidak menjadi satu kesalahan dan tidak berdosa di sisi mereka. Sejarah mencatatkan, bahawa kebanyakan nabi daripada kalangan Bani Israel ditentang oleh bangsanya sendiri. Nabi Musa dan Harun berkali-kali dikhianati oleh bangsa Yahudi. Nabi Zakaria dan Yahya dibunuh oleh mereka. Nabi Isa juga
cubadibunuh tapi diselamatkan oleh Allah. Setiap kali diutuskan nabi, hanya segelintir daripada mereka yang beriman. Begitu juga dengan apa yang berlaku terhadap Rasulullah SAW. Bukan sedikit kisah yang menceritakan percubaan kaum Yahudi untuk membunuh utusan Allah ini. Kejahatan kaum Yahudi tidak terhenti pada zaman Rasulullah, bahkan berterusan sehingga ke hari ini.




PERSOALAN YAHUDI- FAKTA ATAU KHAYALAN?


Adakah benar wujudnya satu program dunia Yahudi? Victor E. Marsden dalam bukunya "THE PROTOCOLS of the Meetings of the LEARNED ELDERS OF ZION" yang diterjemahkan daripada bahasa Rusia daripada pemilik asal, Sergius A. Nilus sedikit sebanyak menjelaskan telah wujudnya pakatan satu Program Dunia Yahudi yang telah lama dirancang.
Asalnya buku yang membongkar 24 Protokol Mesyuarat Para Pemimpin Ilmuan Zionis tersebut telah diterbitkan oleh Prof. Sergius A. Nilus di Rusia pada tahun 1905. Penerbitan buku tersebut mendapat tentangan hebat ketika itu dan dikatakan sesiapa yang memiliki naskhah buku tersebut adalah penjenayah yang membolehkan pemiliknya ditembak serta merta. Hakikat ini sendiri sebenarnya membuktikan kesahihan protokol-protokol tersebut.


Sudah pasti jurnal-jurnal orang Yahudi ketika itu mengatakan isi kandungan protokol-protokol tersebut adalah palsu yang membuatkan seolah-olah Prof. Nilus telah mereka-reka protokol-protokol tersebut untuk kepentingannya sendiri. Namun apa yang menarik, walaupun protokol-protokol yang dirancang oleh pemimpin-pemimpin Yahudi ini pada waktu itu hanyalah satu ramalan, namun kebenarannya telah dapat kita saksikan pada masa kini. Henry Ford, dalam satu temuramah yang diterbitkan dalam New York World, 17 Februari 1921,16 tahun setelah isi kandungan protokol tersebut disebarkan kepada umum, berkata: "Hanya satu kenyataan yang akan saya katakan mengenai protokol-protokol tersebut iaitu ia menepati apa yang sedang berlaku. Ia telah berumur 16 tahun sekarang dan telah menepati apa yang berlaku di dunia sehinggalah masa kini. Ia masih menepati keadaan sekarang"


Di dalam bukunya, Prof. Nilus menjelaskan protokol-protokol ini menunjukkan ciri-ciri sesuatu ucapan yang telah diberikan kepada suatu kelompok sulit Pemerintah-Pemerintah Zionis. Ia mendedahkan suatu pelan tindakan bersepadu oleh Bangsa Yahudi yang telah dibuat sejak dahulu lagi dan telah disunting serta dikemaskini oleh para pemimpin mereka. Bahagian-bahagian dan ringkasan-ringkasan rancangan tersebut telah diterbitkan dari semasa ke semasa di sepanjang abad disebabkan terbocornya rahsia para pemimpin mereka.


Protokol-protokol tersebut sebelum terbocor dan dibukukan,dikatakan telah diedarkan sesama mereka di Kongres Zionis Sedunia yang Pertama bertempat di Basle pada tahun 1897 di bawah Presidennya, Bapa Zionis Moden, mendiang Dr. Theodor Herlz. Seorang penulis yang aktif menulis berkenaan teori politik dan falsafah peradaban, Roger Garaudy yang kini telah memeluk Islam, di dalam buku susunannya, THE CASE OF ISRAEL, a study of political Zionism, menyatakan Theodor Herlz yang memulakan gerakan politik Zionisme, telah menyusun doktrin Zionisme semenjak tahun 1882 dan seterusnya. Pada tahun 1896, ia memuatkan dokrin tersebut dalam bentuk yang sistematik dalam bukunya yang berjudul Der Judenstaat yang bermaksud Negara Yahudi, kemudian menerapkannya pada Kongres Zionis Sedunia di Basle.




USAHA PENEMPATAN YAHUDI DI PALESTIN


Sekiranya kita imbas kembali sejarah lalu, pada tahun inilah (1897) dan bertempat di tempat yang sama, Basle,Switzerland persidangan yang sama diadakan untuk menubuhkan sebuah negara Yahudi di Palestin. Mereka telah merancang untuk memberi rasuah kepada Sultan Abdul Hamid, Khalifah Kerajaan Islam Uthmaniyyah ketika itu untuk membenarkan penempatan Yahudi. Namun dengan secebis keimanan di hati Khalifah, Sultan Abdul Hamid telah memberikan satu jawapan yang bernas, jawapan yang cukup popular dan diingati sehingga hari ini:

"Saya tidak boleh bertolak ansur walaupun sejengkal daripada bumi Palestin, kerana ianya bukan milik saya, tetapi ia adalah milik umat Islam yang telah berperang dan mengorbankan darah untuk mendapatkannya…Sekiranya kamu membayar kepada saya dengan seluruh emas yang ada di atas muka bumi ini sekalipun, saya tidak akan benarkann kamu mengambil bumi Palestin".


Namun gerakan Zionis tidak berputus asa. Mereka cuba menjalin kerjasama dengan British yang masuk ke Palestin denngan jalan penjajahan. Dalam tempoh penjajahan itu, British membuka laluan kemasukan beramai-ramai pendatang Yahudi dan membuka penempatan haram untuk mereka. Akhirnya pada 29 November 1947, lima puluh tahun selepas penubuhan gerakan Zionis, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengisytiharkan pembahagian Palesti kepada dua bahagian, satu untuk orang Arab Palestin, dan satu lagi dibina negara haram Israel. Kaum Yahudi walaupun sudah dapat membentuk kerajaan, masih tidak berpuas hati, mereka terus bertindak ganas membunuh umat Islam sehinggalah hari ini.



GERAKAN AGAMA ZIONISME DAN GERAKAN POLITIK ZIONISME

Terdapat perbezaan antara gerakan keagamaan dan gerakan politik Zionisme dalam situasi dunia hari ini. Roger Garaudy di dalam bukunya yang sama menjelaskan gerakan keagamaan Zionisme ini (hanya mempengaruhi kumpulan-kumpulan yang sangat kecil) yang merupakan gerakan yang menumpukan soal kebatinan dan spiritual bangsa Yahudi tidak terlibat langsung dengan mana-mana program politik yang ingin menubuhkan sebuah negara Yahudi apatah lagi menguasai Palestin, dan tidak pernah membawa kepada berlakunya pertentangan ataupun perselisihan di antara kumpulan-kumpulan masyarakat Yahudi dengan penduduk Arab, sama ada mereka penganut agama Islam atau Kristian. Gerakan politik Zionisme pula yang dimulakan oleh Theodor Heltz berlawanan dengan gerakan keagamaan Zionisme. Herlz dalam pandangan-pandangan yang dikemukakannya bersikap mengingkari agama secara radikal bahkan menentang pula, dengan keras semua orang yang memberi takrif Judaisme sebagai sebuah agama. Dari sudut pandangan gerakan politik Zionisme, orang-orang Yahudi tersebut adalah segala-galanya mengatasi semua bangsa.



YAHUDI DAN DUNIA HARI INI


Hakikat sebenar, bangsa Yahudi ini telah lama berhasrat untuk menakluk dunia. Isi kandungan Protokol No.11 yang dirangka mereka antara lain berbunyi: "Tuhan telah mengurniakan kepada kita, insan pilihanNya, kurniaan penempatan secara bertebaran, dan daripada kurniaan ini, yang dilihat oleh semua orang sebagai kelemahan kita, telah muncul seluruh kekuatan kita yang telah membawa kita di ambang kedaulatan ke atas seluruh dunia."

Jelas, usaha penaklukan Palestin adalah sebahagian kecil daripada matlamat sebenar orang Yahudi untuk menakluk dunia.

Paling nyata, satu petikan daripada protokol No. 13, yang antara lain menyentuh persoalan politikal, dan penghiburan, berbunyi : "Kitalah yang telah melatih mereka (Orang bukan Yahudi) untuk campurtangan dalam hal politikal sebagai salah satu cara untuk menentang kerajaan goyim* tetapi dengan syarat mereka diberikan suatu pengisian baru yang mana kelihatan seperti hal politikal yang sama. Agar orang ramai sendiri tidak dapat mengagak apa yang sebenarnya yang diberikan kepada mereka, kita akan terus mengalih perhatian mereka daripadanya dengan hiburan-hiburan, permainan-permainan, hobi-hobi, keghairahan,
istana-istana rakyat……Tidak lama kemudian, di akhbar-akhbar kita akan mula menganjurkan peraduan-peraduan di dalam bidang kesenian,kesukanan dan yang sepertinya- minat di
dalam perkara-perkara ini akan dapat mengalihkan perhatian mereka daripada persoalan yang mungkin memaksa kita untuk menyanggahnya. Semakin tidak dibiasakan mereka bertindakbalas dan melahirkan pendapat sendiri, orang ramai akan mula bercakap dalam nada yang sama seperti kita, kerana kita sahajalah yang memberikan aliran baru untuk memberi pendapat….."

*(GOYIM: merujuk kepada orang bukan Yahudi, dan perkataan ini digunakan dalam protokol-protokol tersebut)


Jelas, masyarakat dunia hari ini khususnya umat Islam telah diperdayakan oleh golongan yang perasan mereka Insan Pilihan Tuhan yang mahukan seluruh dunia ini ditawan di bawah kekuasaan mereka. Dalam sedar atau tidak pengaruh gerakan Zionisme telah lama meresap ke dalam masyarakat seluruh dunia. Terlalu banyak rancangan syaitan bertopengkan manusia ini yang perlu dibongkarkan. Adalah menjadi keperluan bagi umat Islam untuk mengkaji sejarah bangsa Yahudi secara terperinci dan mengambil iktibar daripada peringatan dalam al-Quran. Apabila umat Islam memahami latar belakang, sifat semulajadi, dan cara pemikiran Yahudi mereka akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan tindakan serta ancaman daripada bangsa tersebut. Memetik kata-kata seorang pendakwah di Malaysia:


"Jika kita hendak berhadapan dengan bangsa Yahudi, perlu ada kekuatan perpaduan, dan berpegang kepada ajaran agama. Selagi kita berpecah belah dan ambil remeh, susah untuk mengalahkan bangsa Yahudi" . Setiasalah sematkan dalam diri, Allah tidak akan memungkiri janji. Kemenangan pasti berpihak kepada kebenaran, cuma kita perlu mainkan peranan, berusaha dan berdoa serta atasi segala kelemahan.


Wallahua'lam

4:44 AM

Belajar Membosankan ?!






( Entry ini pernah di published in my previous blog. Kepada sesiapa yang pernah terbaca atau terdengar tentang isi kandungannya, anggaplah ia satu ulangkaji )


Bismillahirrahmanirrahim


Belajar membosankan?
"Bosannya belajar biology nih!"

"Aku tak suka la subjek ni, dah la doktor yang mengajar pun tak best!"

"Aku paling tak suka study subjek Tarikh Islam ni, banyak benda kene hafal, dah la tu, kalau exam markah ciput2 je,tapi nak buat camne, dah course ni wajib amik subjek tu, amikla..."

"Subjek ni? hmmm..BORING, aku study pun sbb dah ni subjek wajib universiti, takkan sesuka hati tanak amik subjek ni kut"

"Kenapala kita kene amik subjek ni, takde kaitan langsung dengan medical syllabus"



Keluhan-keluhan di atas dan pelbagai lagi keluhan lain biasa didengari keluar dari mulut insan yang bergelar pelajar. Tidak kira pelajar peringkat menengah, mahupun universiti. Tidak kira jurusan Syariah, Bahasa, Kejuruteraan, mahupun Perubatan. Rata-rata mereka meluahkan ketidakpuasan ataupun kebosanan terhadap sesetengah subjek atau 'ilmu' yang perlu atau wajib dipelajari. Mengapa? Bukan hak saya menjawab bagi pihak mereka, yang meluahkan pasti ada jawapan.Antara alasan yang selalu kedengaran:-

- Guru, pensyarah atau doktor yang mengajar tidak menarik minat pelajar untuk belajar, jadi "BOSAN lah!"

- Subjek terlalu sukar, lalu dikatakan BORING kerana pelajar sukar memahami subjek yang dipelajari

- Pada awalnya, mungkin tidak timbul rasa tidak suka terhadap subjek tersebut, tetapi setelah mendapat keputusan pertama peperiksaan yang kurang memuaskan, walaupun setelah berusaha sedaya upaya, pelajar kemungkinan hilang minat terhadap subjek tersebut.




Jangan cuba tipu diri sendiri, kita semua mungkin pernah merasai kebosanan mempelajari sesuatu pelajaran, disebabkan salah satu daripada reasons di atas, atau kesemuanya, atau ada alasan lain yang tidak saya utarakan.


Walau apa pun alasan yang diberi, apa yang ingin saya tekankan di sini, wajarkah kita sebagai penuntut ilmu yang telah diizinkanNya menuntut ilmu yang kita ingini selama ini (perubatan, kejuruteraan, usuluddin, syariah dsb), mencemuh atau tidak menyukai sesuatu subjek atau 'ilmu' dengan mengatakan ia MEMBOSANKAN?! Sedarkah kita kepunyaan siapakah segala ilmu yang wujud di alam raya ini? Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Bijaksana, Yang Maha Agung, Pentadbir seluruh alam semesta, Pemilik segala ilmu di dunia. Lantas sekali lagi wajarkah kita berasa tidak puas hati atau tidak menyukai ilmu yang diturunkannya kepada kita? Tepuk dada, biarkan iman bersuara.




ALLAH PEMILIK SEGALA ILMU

Mentaliti masyarakat hari ini sesetengahnya hanya memandang ilmu-ilmu agama sebagai ilmu Allah, jadi wajib bagi setiap Muslim mempelajarinya, tetapi jarang sekali yang sedar ilmu sains atau lain-lain yang dikatakan sebagai non-religious knowledge juga merupakan ilmuNya, dan kadang-kadang memandang ringan kepentingan mempelajarinya.

Ya, dalam ilmu agama kita mempelajari pelbagai hukum hakam Tuhan, tetapi adakah dalam ilmu sains kita tidak mempelajari hukum Tuhan? Siapakah yang menetapkan andai 2 atom hydrogen bergabung dengan 1 atom oksigen maka terhasillah molekul bernama air? Bukankah itu dinamakan hukum Tuhan, kerana tidak mungkin 2 atom hydrogen bergabung dengan 1 atom oksigen membentuk molekul bernama alkohol. (uh..contoh y sgt nonsence).

Siapa pula yang menetapkan hukum putaran Bumi pada paksinya yang membawa kepada kejadian siang dan malam? Bukankah hukum Tuhan yanng menetapkan sebegitu kejadian? Dalam bahasa biasanya kita memanggil fenomena-fenomena tersebut sebagai Law Of Nature, tapi hakikatnya tidakkah kita sedar itulah hukum alam yang ditetapkan Tuhan-SUNNATULLAH.

Mungkin ada yang mengatakan mempelajari dan mentaati hukum hakam yang dipelajari dalam ilmu agama membawa manusia lebih dekat kepada Pencipta, tapi bukankah hukum-hukum alam yang ditetapkan Allah dalam ilmu sains juga mampu membawa seseorang lebih dekat kepada Penciptanya?

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi Ulil Albab (orang yang berakal)” AlImran :190
Imam AlGhazali menyatakan Sungguh, jalan untuk mengenal Allah (ma’rifatullah) dan mengagungkanNya itu adalah dengan cara memikirkan setiap mahlukNya, merenungkan keajaiban-keajaiban dan memahamkan hikmah-hikmah yang terkandung dalam segenap ciptaanNya.




Kesimpulannya, segala ilmu yang dipelajari adalah milik Allah Taala dan bukan hak hambaNya menilai BORING atau tidak sesuatu ilmu itu.

Contoh terdekat, sebagai seorang pelajar perubatan telah menjadi kewajipan mempelajari setiap disiplin asas dalam perubatan- anatomy, physiology, pathology, microbiology, pharmacology dan biochemistry. Tidak dinafikan ada antara disiplin-disiplin ini yang mudah dan disukai, namun tidak kurang juga ada yang sukar dan mencabar. Apa pun bukanlah hak kita disebabkan kesukaran subjek tadi, kita seolah-olah tiada semangat untuk mempelajarinya, seolah-olah ikhlas tak ikhlas memahaminya kerana terpaksa, dan dengan mudahnya melontarkan ungkapan "aaah...malasnya nak baca subjek ni..bosan!", kerana ingat, setiap ilmu adalah ilmu Allah.Siapalah kita menilai bosan tak bosannya ia.





KENAPA KITA BELAJAR?

Jika disoal mengapa kita belajar? Mungkin ada yang menjawab belajar perlu kerana tanpa belajar tidak mungkin kita akan dapat markah yang bagus, yang mantap,berbelas-belas A1, 4.00, mumtaz dan mutamayyiz, deanlist atau president list, kemudian untuk mendapat pekerjaan yang bagus, dan hidup selesa. Itukah tujuan sebenar kita belajar? Jika ditanya kepada yang bukan Islam mengapa mereka belajar, jawapannya pasti sama dengan apa yang saya nyatakan di atas.

Lantas di manakah bezanya kita umat Islam dan mereka yang bukan Islam dalam menetapkan tujuan belajar andai jawapannya dua kali lima dengan mereka yang tidak memegang aqidah yang sama? Tidak salah jika menginginkan keputusan yanng hebat, tapi perlu diingat, di situ perlu ada tujuan lebih besar yanng perlu diutamakan.


Belajarlah kerana Allah kerana di situ ada nilai ibadah. Tapi bagaimana belajar kerana Allah? Bagaimana kita boleh tahu sama ada belajar kita kerana Allah atau dunia, atau suka-suka, ataupun terpaksa? Di sini boleh disimpulkan antara tanda-tanda seseorang itu ikhlas belajar kerana Allah ialah :-


-Tidak belajar hanya untuk peperiksaan atau untuk lulus peperiksaan

-Tidak jemu mencari atau mendalami ilmu itu kerana ingin mencari redha Allah

-Mencintai dan menyukai ilmu itu sendiri sebab Allah yang bagi. Tidak sukakah kita pada
kurniaan Pencipta Yang Maha Bijaksana kepada kita?

-Meyakini ganjaran pahala yang diberi Allah (pahala ibadah, pahala menuntut ilmu)


Pernahkah kita merasa perasaan seperti di atas? Ikhlaskah kita menuntut ilmu Tuhan Maha Agung di muka bumi ini? Paksalah iman bersuara.



BELAJAR TANDA SYUKUR

Surah 7 (Ibrahim) ;ayat 14
Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”


Saya ingin membawa contoh situasi pelajar-pelajar perubatan, namun tidak saya katakan semua pelajar perubatan bersifat sedemikian. Ya, ketika hadirnya surat tawaran melanjutkan pengajian dalam bidang yang amat kita idam-idamkan, hati siapa yang tidak gembira dan tidak bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Memberi? Pasti semuanya menyatakan penghargaan dan TERIMA KASIH TUHAN atas kurniaan, alhamdulillah!


Namun agak menyedihkan, tatkala Allah Maha Pengasih menurunkan kurniaan dan rezeki berupa ilmu kepada kita, disebabkan kesukaran dan kurangnya minat terhadap ilmu tersebut, kita seolah-olah menolak kurniaan Allah apabila mengatakan "bosanlah subjek ni!", "hissh.. kenapala kita kene belajar benda ni?", "this is the first and the last, aku tanak belajar lagi benda ni lepas ni!","belajar pun sebab terpaksa, dah masuk jam kredit, nak buat camne?"


Andai anda seorang hartawan yang menawarkan berguni-guni emas kepada orang-orang miskin di kampung, tetapi dijawab oleh mereka"alaa...berat la guni emas ni, bagi yang ringan-ringan dah la""ish..warna emas ni cam tak menyerlah, tak berminatlah, cam emas tipu je""tak menarik la bentuk emas ni, kalau bagi bentuk macam ni/macam tu kan lebih menarik? tapi nak buat camne orang dah bagi, amik je la"


Haiii..berguni-guni komen pula yang dibalas mereka. Terima sahaja, tak bolehkah?Mungkin anda akan tarik balik niat menyedekahkan guni-guni emas tadi kepada mereka, dan mencari orang lain yang lebih bijak menghargai dan menilai betapa tinggi harganya.


Hati-hati, sedangkan Nabi sendiri tidak mengutuk rezeki makanan yang Allah beri, apatah lagi kita insan biasa, mempertikaikan rezeki ilmu yang Allah turunkan pada kita. Adakah kita dikatakan bersyukur pada Allah dengan kurniaan dan nikmat yang diberi andai bersikap sedemikian rupa? Jika bukan bersyukur sikapnya, tiada jawapan yang tinggal melainkan TIDAK BERSYUKUR. Tidak bersyukurkah kita?


"......dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih.”
Tidak takutkah kita andai perkara ini berlanjutan, satu persatu ilmu yang Allah beri akan ditarik semula oleh Tuhan? Tidak takutkah kita kerana sikap kurang bersyukurnya kita atas kurniaanNya menyebabkan makin bertambah sukar pembelajaran kita pada masa-masa akan datang? wal'3iyazubillah.


Tetapi, jika kita bersikap sebaliknya, bersikap positif dengan apa yang dikurniakan Allah, bersyukur walau sukar dan payah ilmu yang perlu dipelajari, tanpa mempertikaikan mengapa, bosan atau boringnya ia, pasti Allah akan lipat gandakan kurniaanNya. Pasti Allah akan mudahkan kita belajar keranaNya. Yakinlah pada janji Allah, janji siapakah yang lebih benar daripada janji Allah?

“Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu"
Apa yang penting di sini ialah keberkatan ilmu yang diperolehi, untuk kita bawa sehingga akhir hayat nanti, supaya dapat kita berbakti kepada semua makhluk di bumi, dan menjawab pertanyaan Allah di akhirat nanti tentang apa yang telah dibuat dengan ilmu yang diberi? Bagaimana mendapatkan keberkatan ilmu yang dipelajari? Belajarlah kerana Allah.


Ingat, menuntut ilmu bukan untuk bermegah-megah, amaran Allah dalam surah at-Takathur
"Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh)""Sehingga kamu masuk kubur""Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!""Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari kiamat)!""Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui (apa yang kamu akan hadapi) dengan pengetahuan yang yakin, (tentulah kamu akan mengerjakan perkara-perkara yang menjadi bekalan kamu untuk hari akhirat)."


TAJDID NIAT

Tidak dinafikan, niat belajar perlu ditajdidkan agar setiap hari kita mengingatkann diri sendiri AKU BELAJAR KERANA ALLAH, kerana kadang kala kita terlupa tujuan sebenar kita menghadiri kuliah di universiti, menyalin nota belajar, menghadap dan membaca buku yang dilakukan saban hari.

Belajarlah, kerana Allah
Belajarlah, tanda kita syukur padaNya!
Semoga setiap ilmu yang dikurniakan Allah kepada kita diberkatinya
Selamat menghadapi peperiksaan semua

Wallahua'lam

11:41 AM

Bila surat itu datang...




Surat terbaru sampai jugak ke tangan akhirnya. Setelah mendapat asakan mesej daripada mak, "dah dapat ke belum?" hehe sori ye mak sebab lambat ambik ^^ miss u.


Hmm, surat dari penulis yang sama (orang yang paling rajin menulis surat) dan tulisan yang tidak pernah berubah. Siapa lagi kalau bukan ayahanda tersayang *wink*. Terharu rasa. Kawan2 pun dah hafal siapa yang selalu bagi surat, dengan gaya bahasa yang bersastera (hikhik)... owh, tak sangka bapakku seorang yang begini. Masa dulu2 kat Malaysia tak pernah dapat surat peribadi macam ni. Tup tup bila first surat diterima pada 2002, hadoi, nak nangis rasa, dengan gaya bahasa yang menyusuk di hati... trimas again ^^





Sebab tu kadang2 kalau difikir, bila berjauhan begini, rasa macam lagi banyak memahami apa yang ibu bapa kita rasa kat Malaysia tu. Segala perasaan diluahkan (tak kiralah dalam apa jua medium). Segala harapan dicurahkan (tak kiralah dalam apa jua medium). Walaupun jauh tapi dekat dihati. Subhanallah...


Bila kita dah besar ni, dah mencapai tahap kematangan yang ibu bapa kita pun percaya untuk berkongsi cerita dan pandangan tentang keluarga, tentang adik-adik, tentang rumah, tentang pelaburan jangka panjang, tentang masa depan etc, rasa seronok menjalar dihati. Dah pandai rupanya kita berfikir. Dah pandai rupanya kita mencari penyelesaian.


"Dah besar rupanya anak aku"

"Dah besar rupanya aku"


Teringat pesanan bapak semasa di airport 5 tahun lalu, masih segar terngiang-ngiang di telinga ;


“Satu je pesanan bapak, jaga nama baik keluarga. Jangan conteng arang di muka mak bapak. Jangan risau pasal mak dengan keluarga. Yang penting belajar”


Aduss, pesanan apakah ini…sangat menyusuk di hati.


“Insyaallah”


Inilah sebuah harapan. Dari dulu sampai sekarang memang inilah harapan sepasang ibu dan ayah. Walau dari ceruk mana pun mereka datang, bangsa mana pun mereka dilahirkan. Alhamdulillah, apa yang dijanji masih mampu ditunaikan sehingga ke saat ini. Kumohon agar ianya berkekalan...


p/s sorila, post kali ni dan sebelum ni agak menusuk (diri sendiri). Homesick agaknya ^^ buat sahabat2, ingatkanlah diri ini selalu agar tidak tersasar... trimas! menunggu komen dari fez ngeh3

11:37 AM

Bila rindu itu datang...




Alhamdulillah…akhirnya berakhir jugak cuti semester terakhir ini. Esok dah start rotation baru. Rasa macam cepat je masa berlalu. Dalam masa lebih kurang 3 minggu ni, banyak masa dihabiskan dengan rakan2 yang turut sama bercuti. Dah jadi macam 4 sekawan, ke sana ke mari, muka ni jugaklah d^_^b… Macam2 program, macam2 projek, macam2 cerita. Hari2 ada je kerja yang dibuat. Kadang2 penting, kadang2 kurang penting. Tapi alhamdulillah banyak jugak benda yang setel…sampailah hari yang terakhir hari ini, barulah rasa lega sikit…


Hari ini Allah gerakkan hati untuk membelek-belek foto lama. Foto kenangan sejak kecik, sekecil 2 tahun (comelnya dulu *wink*) sampailah masuk ke universiti. Tahun 1, 2, 3… Tergelak2 tengok gambar lama. Junior pun tergelak2 dan tak percaya. Ngee… dulu kecik umur, sekarang dah besar umur, mestilah lain. Kalau ikut dulu memang rajinla nak amik gambar, cuci, dan simpan buat kenangan. Sekarang dah malas dah. Semua orang dah guna teknologi kamera digital, simpan dalam komputer, pastu bila komputer buat hal, gambar pun hilang. Hadoila… nak menangis rasa.


Bila imbas2 balik kenangan lama, rasa macam tak percaya diri dah besar. Setiap kali masuk bulan Muharam, maka bertambah setahun umur. 4 Muharam 1429 = 24 tahun. Dulu bila dengar orang 24 tahun, memang rasa macam besar habisla. Tapi bila sendiri dah masuk 24, rasa macam tak percaya pulak. Rasa macam kecik lagi. Tak banyak pun pencapaian yang berjaya dilakukan dan boleh dibanggakan bila fikir2 balik. Masih ada kesempatan lagi ke? Bak kata Ustaz Ismail Kamus, semakin bertambah nilai umur kita, maka semakin susutlah peruntukan untuk hidup. Sebaik2 orang adalah yang pendek umurnya tetapi banyak amalannya dan seburuk2 orang adalah yang panjang umurnya tetapi sedikit amalannya. Kalau umur sampai seribu tahun, maka kerajaan pun pening nak bayar duit pencen ^^… Betul jugak apa ustaz ni cakap. Bijak2.


Bila bertambahnya umur kita setahun, maka umur mak dan bapak kita pun bertambah setiap tahun. Tiba2 pulak teringat satu surat dari bapak masa tahun 1 dulu. Masih elok lagi tersimpan dalam sampul.


“Bapak macam biasa. Tak taulah akan datang. 7 tahun lagi bapak pencen. Bapak pencen kakya mesti dah balik tau.”


Sedih pulak bila baca balik 4 helaian surat lama tu. Baru2 ni pulak dapat satu mesej dari bapak.


“Selamat tahun baru. Posting nanti plan nak mintak kat mana? Jangan jauh2 ye. Bapak dengan mak ni dah tua…”


Hmmm… sebak pulak tetiba. Bila dah jauh dari famili ni, kadang2 rasa macam tak banyak bakti yang boleh ditabur kepada ibu bapa. Doa dari jauh. Telefon bertanya khabar. Nak tolong siram bunga tak boleh. Nak hantar mak pergi klinik tak boleh. Nak tolong bapak bersih kebun tak boleh. Tapi kadang2 fikir, kalau duduk Malaysia pun entah2 belum tentu dapat berbakti sepenuhnya dan dengan baik. Bila tengok anak2 Malaysia zaman sekarang, mak pun pening kepala, bapak pun rasa macam nak pitam. Apa nak jadi… Menteri pun buat hal, rakyat pun naik berang, anak2 muda pun naik lemak. Malu… malu…


Bila sesekali balik Malaysia, memang sebelum jejak je tanah Melayu dah berazam nak tolong mak dan bapak sepanjang cuti yang singkat ni. Kalau boleh nak masak untuk mereka setiap hari, nak hantar mak pergi kerja, nak tolong kemas rumah hari2. Tapi bila balik, mereka pulak yang sibuk2 untuk kita. Bawak gi jalan situ, bawak gi lawat sedara-mara, bawak gi makan sana, makan sini, masak makanan kegemaran kita dan bermacam2 lagilah. Eh, terbalik pulak. Azam sepenuh masa dah jadi separuh masa pulak. Masyaallah, besarnya kasih sayang mereka kepada anak2… terima kasih tak terhingga…


Teringat pesanan Luqman kepada anaknya. Surah Luqman ayat 14.

Then,

Teringat surah Al-Israa’ ;


Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).
(Surah Al-Israa’, Ayat 23)

Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil”.
(Surah Al-Israa’, Ayat 24)



Berbaktilah selagi mampu…

Berbaktilah selagi masih ada masa…

Doa, doa, doa…

9:52 AM

knowin' beer&wine&champaign&brandy~e.t.c

my homework
-ONLY for those who wants to know-


Beer, alcoholic beverage made from cereal grains, usually barley, but also corn, rice, wheat, and oats, an alcohol content of 2 to 6 percent. Over 70 styles of beer are available today.

The two major categories of beer are ales and lagers, and the yeast used in fermentation determines the differences between the two.

Ales are fermented with Saccharomyces cerevisiae at warm temperatures for short periods of time, typically a week. This yeast ferments in warmer temperatures to produce a fruity flavor that characterizes ale.

Lagers are usually drier, crisper, and less fruity in taste than ales. Lagers are fermented with Saccharomyces uvarum at cooler temperatures for longer periods up to two weeks

Popular German beers include Munich dunkle,Oktoberfest, and bock beer.The Image Works/Lee Snider

Porter and stout are dark ales that are nearly black in color and have a hearty flavor and dense body.

Mild ale, originally produced in England, has a gentle, sweet taste that is meant to quench the thirst. It is usually tawny to dark in color.

Bitter ale is a popular style of British ale that ranges in color from light to dark. It tastes dry and bitter because the hops are added early in the cooking process, enabling the bitter oils to impart a strong flavor.

Pale ale is a clear beer with a dry, malty, nutty flavor. It has a less pronounced hop flavor than bitter ale.

Brown ale, in contrast, is deep amber or darker in color and may have a strong, dry, nutty taste or be somewhat sweet and fruity, depending on how it is brewed.

Barleywine has a bronze to mahogany color and a heavy, fruity taste. Although it is an ale, it may have been named wine originally because of its high alcohol content, which, at around 10 percent, is closer to wine than beer.

Pilsner, the most popular of all the lagers, originated in the Bohemian town of Plzeň in 1842. It is a clear, golden lager with a dry but soft malty taste and flowery hop aroma.

Dark lager, also known as Munich dunkel, was first produced in Munich, Germany. It is a dark brown brew with a spicy, malty taste with flavors of chocolate and licorice.

Vienna-style Märzen, or Oktoberfest, is a lager that ranges in color from amber-red to bronze or copper and has a soft malty taste and smell.

Bock beer is a full-bodied, smooth lager with a somewhat sweet taste. It is usually dark in color and may have an alcohol content as high as 8 percent.

Doppel bock is a variation of bock beer that is very dark and strong. Bock and doppel bock beer are usually brewed in the winter and consumed in the spring.

Light beer and ice beer are typically lagers.

Light beer contains fewer calories and usually less alcohol—about 2 percent—than regular beer. It is produced by using a lower grain-to-water ratio during the brewing process.

Ice beer, which has a higher alcohol content, is made by cooling a beer to below freezing and then filtering out the ice crystals that form.

California common beer, marketed under the brand name Steam Beer, is produced in very shallow fermentation vessels using lager yeast but fermented at warmer, ale, temperatures.

Wheat beer is brewed by mixing wheat with barley—usually in equal parts. The result is a light-colored and somewhat cloudy beer with a refreshing, tart flavor. Wheat beer typically contains less alcohol than other types of beer.

German-style hefeweizen is an unfiltered wheat beer. Additional yeast is added to the bottle before it is capped to enhance its flavor and cloudy appearance.

Lambic beer, brewed primarily in Belgium, is a type of wheat beer fermented using only wild airborne yeast.

Rye beer, as its name suggests, is made with rye, but it may also be combined with oats. Estonia and Finland make a traditional rye beer called sahti that is seasoned with juniper as well as hops. Rye beer is native to Eastern, Central, and Baltic Europe but more recently has been produced by breweries in the Pacific Northwest of the United States.

Sake, a Japanese beer made from fermented rice, is clear in color and tastes and looks more like wine than beer. It contains approximately 15 percent alcohol. Sake is typically served warm to enhance its flavors.

Wine, alcoholic beverage made from the juice of grapes.Although grapes are the most common fruit used to make wine, wine is also made from the fermented juice of pears, apples, berries, and even flowers such as dandelions.
Wine naturally contains about 85 to 89 percent water, 10 to 14 percent alcohol,

Three basic groups of wines are most easily distinguishable for the consumer: table wines, sparkling wines, and fortified wines.

table wines contain between 10 and 14 percent alcohol

In wine-producing regions outside of Europe, particularly California and Australia, table wines are often classified by the grape variety they are made from. At least 75 percent of the grapes used to produce the wine must be of the named grape variety. Chardonnay, for example, is wine made from at least 75 percent chardonnay grapes. Wines classified this way are sometimes called varietals, and include wines such as riesling, cabernet sauvignon, and merlot.

The French system of Appellation d’Origine Contrôlée labels wines based on their geographical pedigree. The most renowned wine-producing regions in France, and possibly the world, are Burgundy, in central France, and Bordeaux, a region on the southwestern coast of the country.

Sparkling wine is made from table wine that has undergone a second fermentation. The wine maker adds a measured amount of sugar and fresh yeast to the dry wine. This can happen in a closed tank, or directly in the bottle, which is the way the most famous sparkling wine, French champagne, is produced. The yeast ferments the added sugar, but this time the carbon dioxide gas remains in the sealed bottle, creating carbonation. When the sparkling wine is poured into a glass, the gas bubbles to the surface.

Fortified wines contain additional alcohol and are usually consumed in small amounts as aperitifs before meals or dessert wines after a meal. Popular examples are port and sherry.

In port wine making, which originated in Portugal, the grapes are crushed and the fermentation started but then stopped by the addition of more alcohol, which kills the yeast. The resulting wine is sweet and has an alcohol content that is 5 to 10 percent higher than table wine.

Originally from Spain, sherry is made by adding alcohol to a young dry wine in an oak barrel intentionally filled only halfway. Special yeasts called flor yeast grow on the surface of the wine and create the distinct nutty flavor characteristic of sherry

Brandy is made from wine but is classified as distilled liquor, not as wine. Brandy is distilled from wine to concentrate the alcohol in the wine. To make a distillate, wine is heated in an enclosed copper pot until it boils and the alcohol evaporates. The alcoholic vapor passes through a coiled pipe where it is cooled down until it forms a liquid again, or condenses. After distillation the brandy is aged. Bottled brandy typically contains 40 percent alcohol and has been aged in oak barrels for several years.

In summary..

*beer contains 2-6% alcohol. some varieties may reach 8-10%
*wines generally contain 10-14% alcohol. eg. chardonnay, burgundy..

fortified wine like port and sherry contain 20-30%alcohol.
*champagne is most famous example of sparkling wine (10-14% alcohol)
*brandy is distillrd from wine,typically contains 40% alcohol.



budak skolah baru anta keje skolah.
maaf ye cikgu.

me&

9:34 AM

jika benar aku cinta..

Kata ustz heizal, cinta itu ada tanda2 nye.
Kalau cinta, dia selalu di hati.
Kalau cinta, jasad jadi patuh.
Kalau cinta, hati suka pada apa yang dia suka.
Kalau cinta, hati benci apa yang dia benci.


Kalau cinta, dia selalu di hati.
+ apa dihati aku setiap hari? bangun pagi2 terpikir tentang hari yang bakal dilalui. apekah hari ini good day or bad one. bangkit, gosok gigi, amik wudu’, solat subuh then sambung tidur hingga tiba masa ke sekolah. pi skolah, rounds, lectures bla2 then balik. sambil rehat2, selak-selak buku hingga menenggelamkan diri dalam tidur (lagi). bila perut mula minta diisi, mula pikir ape nak dimakan, then masak, then makan, then ? berehat2, study sikit hingga tertidur lagi?
Apa dihatiku setiap hari?

Kalau cinta, jasad jadi patuh.
+apekah maknenye kepatuhan ini? hidup dari hari ke hari. buat ape yang rase nak buat. kalau ngantuk, tido. kalau lapar, makanlah. kalau nk exam, baca bukulah. kalau bosan, g kuar jalan2 lah.

Kalau cinta, hati suka pada apa yang dia suka.
+apekah yang aku suke? aku tak suke ape ape kecuali yang aku suke .

Kalau cinta, hati benci apa yang dia benci.
+apekah yang aku benci? tak suke ape yang tak disukai.

*

Anehnya, bila orang tanya aku,
Kamu cintakan Allah dan Rasulnye tak?

Premis 1; cinte itu ada tanda2 nye.

Kalau cinta, dia selalu di hati.
Kalau cinta, jasad jadi patuh.
Kalau cinta, hati suka pada apa yang dia suka.
Kalau cinta, hati benci apa yang dia benci.

Konklusi; aku tak cinte.

Aku jawab, ya lah.

Adekah sedang memperbodohkan si penyoal, atau sedang memperbodohkan diri sendiri?

~iman senipis kulit bawang~
Mencintai Allah itu bila namanya melekat di bibir, bercantum di hati.
Mencintai Allah itu bila jasad ringan mematuhinya.
Mencintai Allah itu bila jiwa senang melaksanakan perintahnya, resah bila menghampiri batasnya.




*say no to ikhtilat*

budak skolah yang tak reti memberi;
me&