3:49 AM

Pernah tengok dead body?

P.S : Nak cite pengalaman semasa rotation forensic. Saya tukar tajuk ni, rasa kurang sesuai letak autopsy sebab satu-satunya kes yang saya tengok, boleh kata kes yang simple, tak perlu kepada autopsy. Kawan-kawan yang tengok the real autopsy, boleh lah kongsi sama kat sini ok.

Seawal tahun pengajian ke-5 ini bermula, perasaan sangat teruja. Tak sabar rasa untuk masuk 'rotation' forensic dan anesthesiology. Mungkin kerana syndrom CSI dan kesan series Team Medical dragon yang aku tengok beberapa tahun yang lepas sedikit sebanyak memberi impak dalam diri.



Akhirnya, setelah mengharungi getir pengajian 2 submajor (psychiaty & family medicine) dan blok pertama minor (opthalmology, dermatology, neurology & ENT) ditambah lg dengan rotation pertama utk blok kedua minor (orthopedic), akhirnya masa yang ditunggu-tunggu tiba juga akhirnya --> yeah, forensic! (8-19 Februari 2009)


yeah! source: wikipedia

Bestnya forensic ini, selain pengalaman melihat autopsy, ia lebih kepada cuti yang agak banyak dan exam bertulis yang senang berbanding rotation yang lain. Rasa bernafas kembali bila masuk forensic. Tenang sikit hidup :D


Minggu pertama forensik, 2 hari 'cuti rehat' diperuntukkan. Isnin cuti, Khamis pun sama. Hanya 3 hari je dawam. Itu pun balik awal, dalam pukul 12 tengahari dah boleh bye-bye sama doktor & kawan-kawan. Ternanti-nanti jugak dibuatnya, bilalah nak dapat pengalaman tengok autopsy ni. Masa Qilah and the geng amik forensik, 3 autopsy diorang dapat tengok. Masa Sarah & the geng pula, dapat tengok 2. Hurmm, sabar-sabar. Ada lagi seminggu.


Masuk minggu yang kedua, Ahad berlalu.. takde kes. Isnin pulak..instinct macam ada je. Tapi rasa kalau boleh tak yah lah hari ni sebab puasa. Tak pasal-pasal, takut termuntah pulak. Doktor kata, esok (Selasa) nak habiskan semua lectures sebab rabu doktor bagi hari cuti untuk revision sebelum exam hari Khamis. Dalam hati dah berkira-kira, ntah-ntah takde rezeki nak tengok autopsy. Tak po lah gitu. Teringat masa amik rotation surgery tahun lepas, group aku je satu-satunya yang tak berpeluang nak tengok minor surgery. Em, nampak gayanya, tahun ni untuk forensic pun macam tu jugak.


Selasa, habis smua lecture (lebih dari 6) kene habiskan. Sorang-sorang pegi present. Adoi, tak larat rasa..panjangnya.. Mata pun dah stat berat ni. Macam nak lelap dah. Tengah-tengah lecture ke 3 macam tu, sorang pegawai ni masuk bawak file jumpa doktor. Laju je jalan. Tak lama kemudian, sorang lagi masuk. Tempat doktor duduk (kat belakang skali) tiba-tiba macam riuh semacam. Ada apa lah. Kawan yang tengah present pun terhenti, tapi doktor kata teruskan. Dia pun apa lagi, laju aje dia terangkan. Selalu doktor akan intabeh presentation sorang-sorang, tanya soalan. Kali ni kurang pulak.


Sekejap kemudian, doktor panggil Ahmed Awni (CR) suh pegi belakang. Ntah apa yang diorang bincang. Bising sikit lagi, kali ni Mozon yang tengah bersemangat bentang pasal Opiod pun terhenti. Doktor cakap lagi, teruskan. Then, tak lama pastu Ahmed pun duduk dengan satu file kaler hijau, lusuh warnanya. Tak lama lepas tu, Muhammed Ziad, datang cuit Ahmed, suh pegi belakang. Suspicious betul tengok budak-budak ni. kejap duduk, kejap bangun. Aleh-aleh, lepas habis Mozon bentang, Ahmed berdiri dan bacakan kes dalam file.


"Lana (bukan nama sebenar), berumur 18 tahun (atau 15 - x ingat) telah meminum Splash (a.k.a Spartan - pencuci tandas paling kuat yang pernah aku jumpa kat Irbid ni) menyebabkan esophagus dan perutnya mengalami pendarahan yang teruk, perforated, shock dan akhirnya mati."


Kelas jadi sunyi sepi. Ada beberapa maklumat tentang si mati yang Ahmed sebut tapi aku tak dapat nak faham sangat. Then doktor pun tambah,


"So aku nak turun kejap tengok mayat dia, nak cek sama ada si mati masih virgin atau tidak mengikut permintaan keluarganya. Sape yang rasa nak ikut skali, bolehlah turun ke bilih autopsy"


Esra' cakap dengan Su'ad, kemudian dia toleh belakang straight tengok muka aku.


Dia tanya, "Ko nak pegi tak?"


Aku jawab, "Nak"


Walaupun masih terkejut dengar case history yang CR baca tadi, tapi aku kira mungkin ni peluang terbaik untuk tambah pengalaman pada hari terakhir rotation ni. Kami budak perempuan ber-4 (dari 6) pun turun ke tingkat bawak tanah di mana bilik autopsy berada. Budak lelaki yang ber-3 (dari 17) dah ikut doktor awal-awal dari tadi. Ntah mana diorang pergi, takde dalam bilik autopsy tu. Emm, sunyi betul suasana. Hening je. Masing-masing kunci mulut. Pakcik polis dalam pejabat tu suruh kami ber-4 ni masuk dulu. Mula-mula Su'ad jenguk dulu, aku tengok muka dia, eh makin putih lak budak ni (hehe)


Aku tanya, "Ada apa?" Dia angkat kening je. Then Esra' dan Jui pulak jenguk.
Aku tanya Jui pulak, "Ada apa-apa tak?"
Jui jawab, "Ada mayat."


Aku pun jenguk, atas troller aku namapak ada sekujur tubuh dalam kain kapan. Bahagian muka macam terbuka sikit, tertoleh ke kanan. Cepat-cepat aku larikan pandangan. Tiba-tiba seram sejuk pula rasa.


"Masuk lah dalam. kejap lagi doktor datang" Pakcik polis yang tengah tulis sesuatu tu suruh lagi kitorang masuk. Esra' dengan Su'ad pun jalan je lah masuk ke bilik yang ada jenazah tu. Lalu betul-betul depan muka yang terdedah. Dalam hati aku cakap, "Kenapalah diorang lalu situ. Lalulah kat belakang ni. (bahagian yang tak nampak muka)" Aku dah rasa semacam je ni. Hening betul lak tu ish..


Aku berdiri kat bahagian yang tak nampak muka. Tiba-tiba Esra' datang dekat aku, pelan-pelan dia bisik,


"Tadi aku rasa berani nak turun bawah ni, siap kata kat Shahdah ajak turun sekali. Tapi sekarang...aku rasa semacam."


Aku angguk, "Aku pun.." Siap bebel lagi tu kat Esra', "Mana lah doktor ni. Yang pakcik tu suruh kita masuk dulu kenapa lah ek. Lama pulak rasa doktor tak sampai-sampai."


Aku kira, ada lah kurang 4 minit kot kitorang duk terpacak dengan jenazah kat depan mata. Tapi cam rasa lama sungguh. Perasaan seriau tu memang ada, tapi dalam hati aku tak tahu lah, rasa sayu sangat. Macam terkilan pun ada. Tubuh kaku depan mata aku ni muda lagi, ada rupa budaknya. Tapi sedih, apa agaknya masalah dia sampai minum Spartan tu.. Dalam diam, aku sedekahkan al-fatihah, moga-moga Allah ampunkan dosa dia.


Tak lama lepas tu, doktor datang dengan lagi 2 orang pegawai (aku kira sorang daripanya resident) dan 3 orang budak group - Ahmed Awni, Hamzeh dan Ifad. Resident buka kain kain kapan, kapas panjang yang ikat kedua ibu jari jenazah di gunting. Bahagian sulit si mati, dia tutup dengan kapas.


(Iklan > ish, makin sejuk pulak tangan aku yang menaip ni, nak turun salji agaknya malam ni :P ok, sambung cite)


Aku nampak ada darah yang masih mengalir dari mulut si mati. Kedua kelopak matanya kurang rapat tertutup. Ada kesan jerutan di bahagian tengkuk, luka di bahagian leher dan beberapa kesan lebam di bahagian lengan dan badan. Doktor kata, ni tanda-tanda cubaan membunuh diri. Kemudian, resident dan pegawai yang satu lagi angkat si mati untuk di periksa selaput daranya. Lepas cek, doktor kata alhamdulillah si mati masih terpelihara maruahnya.


Pemeriksaan habis di situ dengan kata putus dari doktor - sepsis dan shock menjadi sebab kematian. Masing-masing angguk. Langkah dihayun, naik semula ke bilik kuliah untuk meneruskan kembali baki lecture yang ada. Sebelum sampai ke dewan kuliah, doktor berbisik kepada kami,


"Aku dah bagitahu kepada keluarga si mati yang nak diorang masih 'virgin'. Mereka happy gila, macam terlupa pula yang anak diorang dah mati.."


sayu suara doktor..entahlah..


Em, tulah pengalaman pertama dalam forensik, bercampur baur perasaan - gembira sebab tercapai juga hajat, seram-sejuk, sayu dan terkilan dengan nasib si mati.


Allahummaghfirlaha, warhamha, wa3fu3anha..


"Sesungguhnya kematian itu sebaik-baik peringatan."

Betul kata Qilah, lepas tengok benda-benda ni, terasa sangat dalam diri, macamana lah bila mati nanti. Hatta, bila jalan-jalan kat jalan
pun (ada jalan atas langit ke?) nampak orang, sampai boleh jadi terbayang-bayang rupa diorang bila dipanggil sakaratul maut. 2 malam aku tidur tak dapat nak tutup lampu sebab masing terbayang-bayang keadaan di bilik autopsy.. atau lepas habis tulis entry ni, masuk malam ke-3 kot..

Banyakkan taubat jom. Kadang aku terlupa mati itu boleh datang bila-bila. Selalu leka dengan macam-macam hal. Merancang itu ini. Buat itu ini. Seronok sana sini. Aku harap kuat aku usaha untuk itu ini, kuat juga aku usaha untuk hari kematian aku dan kehidupan aku di sana nanti. Dan paling aku harap, biarlah usaha aku yang itu ini punya kaitan secara linear dengan bekalan menuju mati. Moga apa yang aku buat, niatnya hanya satu - lillahita'ala...

Allahumma saddidni bil iman, wahfizhu 3alayya fihayati, wa mamati...

10:08 AM

The Qunut Nazilah

Bismillah

I have been asked by someone about the recitation of the qunut nazilah supplication. I found this article is helping very much.


The Qunut Nazilah

What is it?

It was a specific supplication performed by the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) at times of difficulty, strife and/or war for the Muslim nation. It is called “Qunūt” because this supplication is only made during the standing position in one’s Salāh, similar to the other more well-known Du‘ā Qunūt’l-Witr.





What is its ruling?

It is a Sunnah Mu’akkadah, only at times of crisis for the Nation. Imām al-Nawawi said, “The correct and well-known position as per the majority of the scholars is that if some problem occurs then one performs the (Qunūt) al-Nāzilah, such as some crisis, a plague, etc… and when there is no crisis then it is not done.”


A tiny number of scholars even considered it an obligation such as narrated by Ibn ‘Abd’l-Barr from Yahya b. Sa‘īd.


It is narrated in Sahīh al-Bukhāri that the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) supplicated against the tribe of Lahyān, Ri‘l, Dhakwān and ‘Usayyah after they treacherously murdered the seventy Qurrā’ sent from the Ansār to teach them the Qur’ān. Anas b. Mālik (radhy Allāhu ‘anhu) explained that the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) was never seen to have grieved so much as he did at this and supplicated against them for a whole month in the Fajr prayer.


It is also authentically narrated by al-Bayhaqi (2/210) that ‘Umar (radhy Allāhu ‘anhu) did the same against his enemies from the Christians during the wars, in the Fajr prayer.


Thus it is a well established means for help against the enemies and oppressors of the Muslims and should be practised as much as possible.





Who should do it?

There are three main positions of the ‘Ulemā: that the Muslim leader should do it, that the Imāms of the Masājid should do it in the congregational prayers, and finally that every single person should do it themselves in their own prayers. The final position was narrated from Ibn Taymiyyah only.


What is agreed upon is that it should be in the obligatory prayers only, and in the absence of proper Muslim leaders of our countries then it should be the way of the Imāms of the Masājid to offer this supplication and for the rest of the community to attend and reply with “Amīn” as much as possible.





Which prayers should it be said in?

The various ahādīth and narrations from the Sahābah on the matter show that the Qunūt’l-Nāzilah was performed in all of the five daily prayers, other than the Jumu‘ah prayer - many scholars disliked that it should be done because of the lack of evidence therein and thus it is not practiced by the Muslims. As for the rest of the prayers then as Anas (radhy Allāhu ‘anhu) narrates in Bukhāri that it was done in both the Maghrib and Fajr prayers. Barā’ narrates the same in Sahīh Muslim.


So if one is to grade those prayers in which the narrations are most common, then the Fajr prayer is the most, then the Maghrib and ‘Ishā, then Dhuhr and the least is the ‘Asr prayer. Yet, it is not right to just insist on limiting the du‘ā to only one prayer but if there are logistical reasons for this then this is not a problem. The Ahnāf along with some of the other scholars restricted the du‘ā to the Fajr prayer only.


It is permissible to make this supplication both before and after the Rukū‘, although to do it after seems stronger.






What is the manner of the du‘ā?

The Qunūt’l-Nāzilah is a du‘ā similar to the Qunūt’l-Witr in that the Imām reads it out loudly with the followers saying “Amīn” behind him, except for some of the Ahnāf who prefer that one doesn’t say anything.



The majority of the scholars followed the narration of Ibn ‘Abbās (radhy Allāhu ‘anhumā) as narrated with a good chain by Abu Dāwūd in his Sunan (1231) that:


قَنَتَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ شَهْرًا مُتَتَابِعًا فِي الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ وَصَلَاةِ الصُّبْحِ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ إِذَا قَالَ سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ مِنْ الرَّكْعَةِ الْآخِرَةِ يَدْعُو عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ بَنِي سُلَيْمٍ عَلَى رِعْلٍ وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَيُؤَمِّنُ مَنْ خَلْفَهُ



The Messenger of Allah (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) made Qunūt for a continuous month in the Dhuhr, ‘Asr, Maghrib, ‘Ishā and Fajr prayer at the end of each prayer when he would say “Sami‘a-Allāhu liman Hamidah” after the final Raka‘ah, he would then supplicate against some of Banu Sulaym, Ri‘l, Dhakwān and Usayyah.

Those behind who were following would say, “Amīn!” The Imām should read the du‘ā out aloud whether the prayer itself is a “loud” prayer (i.e. Fajr) or a “silent” prayer (i.e. ‘Asr) as derived from the ahādīth of the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) when he made du‘ā against his enemies.


Ibn Hajr said, “It seems apparent to me that the wisdom in the Qunūt’l-Nāzilah being legislated during the standing position as opposed to being in the Sujūd position despite the fact that the Sujūd is the place of response (to one’s du‘ā) as in the authentic narration “The closest one is to his Lord is when he is in prostration” as well as the fact that we are generally commanded to make supplication therein, is that the objective of the Qunūt’l-Nāzilah is for the follower (Musallī) to share in the du‘ā of the Imām, even if it just by saying “Amīn.” Thus, they reached consensus that it should be read out aloud.” (2/570, al-Fath)


The Imām and the followers should raise their hands in du‘ā during the Qunūt although some of the Ahnāf differed, wishing to follow the correct principle that all movement should be minimised as well as subsidiary supplications and raised voices during the du‘ā which is being performed in an obligatory congregational prayer.


Yet the narration of Anas (radhy Allāhu ‘anhu) collected by Imām Ahmed (11953) which has a hasan chain states, “I saw the Messenger of Allāh in the Fajr prayer with his hands raised up supplicating against them (the murderers).”





What is the wording of the du‘ā?

The wording of the du‘ā should be specific and to the point. It is not correct to use this du‘ā opportunity to make standard ad‘iyah as found in the normal Witr prayer or in the Jumu‘ah khutbah such as “Allahumma Ihdinā fī mun hadayta, wa ‘āfinā fī mun ‘āfayta…”. This is a very common mistake, along with Imams making long, beautiful and emotional home-made supplications that were not seen from those pure and special ones before us who were in a greater need than us and who achieved a more perfect response from Allah jalla wa ‘alā.


Rather what is narrated from the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) are supplications specific and appropriate to the problem at hand. It is allowed to name and curse the enemies and attackers specifically as mentioned above in the narration of Bukhāri. It is recommended to not elongate the du‘ā but rather it is short and succinct and in following the Sunnah is complete success, as narrated by Imām Muslim when Anas (radhy Allāhu ‘anhu) was asked about the Qunūt, he replied, “Yes, a short and simple one (yasīr) after the Rukū‘”.


Thus, a few scholars even mentioned that the normal ending of this du‘ā with the sending of salāms upon the Messenger should be avoided so as to differentiate this unique Qunūt from the du‘ā of Witr. Likewise, one should be careful not to mix and match words that call upon Allah’s punishment and power and yet address Him jalla wa ‘alā as the Kind and Gentle.


It is permissible to utilise variant wordings against the enemy in our du‘ā, with using that which was once uttered by the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) the best of all, but choosing that which is appropriate to the setting. An example as narrated in the Sahīh of Bukhāri (2744) would be:


اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْكِتَابِ وَمُجْرِيَ السَّحَابِ وَهَازِمَ الْأَحْزَابِ اهْزِمْهُمْ وَانْصُرْنَا عَلَيْهِمْ


O Allah! Revealer of the Book! Mover of the clouds! Destroyer of the Confederates! Destroy their enemies and support us against them!
Another narration in Bukhāri (762) states that he (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) said:


اللَّهُمَّ أَنْجِ الْوَلِيدَ بْنَ الْوَلِيدِ وَسَلَمَةَ بْنَ هِشَامٍ وَعَيَّاشَ بْنَ أَبِي رَبِيعَةَ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى مُضَرَ وَاجْعَلْهَا عَلَيْهِمْ سِنِينَ كَسِنِي يُوسُفَ


O Allah! Save Walīd b. al-Walīd, Salamah b. Hishām, Ayyāsh b. Abi Rabī‘ah and the weak ones from the Believers! O Allah! Destroy Mudhar and afflict them with years like the years of Yusuf!”




This key du‘ā edited for our scenario today would read:


اللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنْ الْمُؤْمِنِينَ اللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى عدونا وَاجْعَلْهَا عَلَيْهِمْ سِنِينَ كَسِنِي يُوسُفَ

O Allah! Save the weak ones from the Believers! O Allah! Destroy our enemies and afflict them with years like the years of Yusuf!”


Reflect my brothers and sisters upon the fact that in this last narration of Bukhāri, the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) resorted to the Qunūt’l-Nāzilah because three, yes just three of the early Muslims (al-Walīd b. al-Walīd the brother of Khālid b. al-Walīd, Salamah b. Hishām and Ayyāsh b. Abi Rabī‘ah may Allah be pleased with all of them) were trying to escape Makkah under the control of the Quraysh and make Hijrah to the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) in Madīnah.

If such a supplication of sincerity and effort was done by the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) for just these three Muslims and a few others amongst the weak in Makkah, what then do you think is upon us concerning the thousands of men, women and children who are having their blood spilt in defence of the Holy Land?!

Also, an important note about who the du‘ā is being directed against. Some commentators like to criticise when Muslims supplicate against entire people such as for example in our situation today saying something like “O Allah, destroy Israel! Destroy the Jews!” despite the fact that we know of course that Israel has many good people against the occupation and the fact that there are many peace-loving Jews who are against the Zionist terrorists that are causing such oppression and genocide in the Holy Land.

Although it is indeed better to be specific in one’s du‘ā, the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) supplicated against Mudhar in this above narration of Bukhāri, which is basically encompassing not only the entire tribe of Quraysh of whom some were not involved against the Muslims but also subsidiary tribes such as Qays as well! Yet, as mentioned by Ibn Hajr in al-Fath (18/190), there is an assumed word (hadhf mudhāf) missing here i.e. “aggressive polytheists” so what the Prophet (sallallāhu ‘alayhi wa-sallam) actually meant was the “kuffār of Mudhar” yet he just restricted himself to saying Mudhar.

This proves that one can sometimes make general references in their du‘ā against their enemies but intend specific criminals and aggressors amongst them without necessarily having to specify them.

And Allah knows best.

May Allah jalla wa ‘alā give victory and patience to the Mujāhidīn resisting the forces of terror and occupation, both now during this immediate battle and then during the long war of resistance for many years to come against these Zionist criminal occupiers. May He jalla wa ‘alā accept our Shuhadā’ and accept all our supplications, amīn Yā Rabb’l-‘Ālamīn.

Wallahua'lam

2:54 AM

Doktor Dunia dan Akhirat

Assalamualaikum

Just dropping by to share a nice and motivated poem with u guys

Doktor Dunia Dan Akhirat

Kisah terjadi dahulukala,
Ketika Saidina Ali berhijrah ke Basrah,
Terlihat olehnya manusia mengadap seorang pemuda,
Tampan dan segak nampaknya si dia.

Oh...sang doktor rupanya,
Hebat mengesan penyakit zahir,
Derita batin berkeupayaan dia.

Dirapatinyalah si doktor muda,
Lalu terjadilah dialog di antara mereka.

Assalamualaikum tuan doktor,
Salam dijawab penuh mesra,
Boleh tuan tunjukkan ubat penyakit dosa?
Pertanyaan ditanya beberapa kali.

Sang doktor akhirnya berkata,
Jika ingin mengubat dosa,
Tinggallah di kebun iman,
Ambillah akar-akar niat dan bijirin penyesalan,
Petiklah daun membaiki diri dan azam,
Taburlah bijirin warak,
Semailah buah feqah,
Dahan-dahannya adalah yakin,
Saripatinya adalah ikhlas,
Dan kulitnya adalah ijtihad.

Ambillah akar-akar tawakkal,
Sempurnakannya dengan iktibar,
Minumannya air taubat,
Dan ubatnya tawadhuk.

Ubat diambil dengan hati yang hadir,waspada dan faham,
Peganglah taufik, basahlah selalu dengan airmata,
Nyalakan api-api rindu sehingga kedapatan buih-buih hikmat.

Setelah masak, tuangkanlah ke dulang redha,
Kipaslah dengan kipasan istighfar,
Lalu kau akan dapati minuman yang sangat jernih, asli dan sedap rasanya.

Minumlah air itu di tempat yang sunyi tanpa manusia,
Hanya Allah Taala semata-mata,
Itulah dia pengubat dosa yang mustajab.

Selesai memberi ubat maka terdengarlah,
Madah-madah dari doktor tentang Yang Maha Esa,
Tiba-tiba terdengar teriakan dari doktor budiman,
Jatuh ia rebah lalu kaku.

Sesungguhnya engkau ini doktor dunia dan akhirat,
Itulah ungkapan Saidina Ali kepadanya,
Lalu jasad doktor disemadikan dengan aman.


http://klinikummi.blogspot.com

With luv

Dr Muui
HTI, Perak



10:28 AM

The heroes...

Dah lama rasa ingin meng'update'kan blog ini. Tetapi saya kesuntukan masa. Tidak sempat untuk berfikir jauh tentang kehidupan untuk dikongsikan bersama di dalam blog. (Alasan yang sengaja dicari).

Mari saya bercerita tentang mereka yang saya anggap HERO.

Untuk kesempatan yang saya ada semalam, saya luangkan masa untuk mendownload dan menonton siri-siri dokumentari tentang Brigade Ezzedin Al-Qasam di youtube.

Dari Wikipedia...
The Izz ad-Din al-Qassam Brigades (كتائب الشهيد عز الدين القسام; named after Izz ad-Din al-Qassam) is the military wing of Palestinian militant group Hamas




Antara yang menarik, Bagaimana pemilihan mujahidin Al-Qassam dibuat??

Menurut As-Syahid Saleh Syahada (Pemimpin utama terdahulu)

1. Mereka dipilih dari kalangan mereka yang mempunyai tahap keimanan yang tinggi dan diyakini. Oleh kerana itulah mereka dicari dari kalangan pemuda masjid. Pernah saya dengar, mereka yang tidak pernah tinggal solat jemaahnya di masjid).

2. Mereka yang rela berjuang sehingga mencapai syahid.

3. Mereka yang bukan anak tunggal dalam keluarga di mana dia menjadi tempat pergantungan seluruh keluarga. Maka, dalam briged ini, kebanyakan mujahidin adalah belum berkeluarga a.k.a masih bujang.

Mereka berlatih dan berlatih menghadapi apa jua kemungkinan.

Semangat jihad dan berani mati di jalan Allah amat mengkagumkan. Cuba bandingkan dengan semangat mereka dan semangat yang sedang membalut jasad kita sekarang.

Banyak benar bezanya. Kita sentiasa diselimuti rasa takut dan malas. Dua item yang memerangkap kita.

Ingin tahu apa yang menjadi motivasi dan sumber kekuatan mereka??

Bacalah ayat Surah Saff : 10-11.
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.

Bukan sahaja pemuda atau kaum lelaki saja yang boleh menjadi mujahidin al-Qassam. Namun saya melihat wanita juga dilatih mempertahankan diri dan mengangkat senjata. Teknik yang mereka pelajari mengingatkan saya ketika berlatih taekwondo dahulu. Penuh semangat. Namun semangat mereka, semangat jihad fi sabillillah membebaskan watan dari genggaman Israel yang kejam.

Bandingkan lagi semangat mereka dengan kita..
Umur mereka sebaya saja dengan umur kita. Namun di hati mereka tersemat satu niat untuk berjuang. Tiada lain dalam hati mereka, cumalah Allah tujuan mereka. Mereka sedang beratur menunggu giliran syahid!

Kita dan rakan-rakan?
Kita banyak berseronok. Belajar sedikit atau susah sedikit, keluhnya lebih. Program agama atau usrah - MALAS! Program Ilmu atau ukhwah - ALASAN! Belajar - MENGANTUK! Cukuplah situasi-situasi di atas sebagai bukti untuk mengatakan saya dan kamu MANJA!

Cubalah berubah. Hidup di dunia hanya sekali. Mati juga sekali. Namun adakah kita mahu mati sebelum kita sempat melakukan sesuatu untuk agama?? Cuma sesuatu. Sesuatu untuk kita tinggalkan agar kita tidak mati selepas hidup yang sia-sia. Contohilah mereka yang sedang berjuang dalam Briged Al-Qassam. Jadikan kisah mereka supaya kita tidak merasakan kita berada dalam zon selesa dan separa sedar.

Satu soalan untuk saya tinggalkan untuk saya dan semua...

APA YANG KITA TELAH LAKUKAN UNTUK ISLAM SUPAYA MATI KITA TIDAK SIA-SIA???

5:17 AM

Sepetang di halaqah makcik-makcik

Assalamualaikum

Masjid Fayha2 (atau Jami3=Masjid mengikut panggilan masyarakat Arab) letaknya betul-betul depan perhentian bas JUST. Masjid yang saya kira paling cantik di Irbid ini kemas dan punya seni ukiran tersendiri berbanding masjid-masjid lain yang pernah saya jejaki. Ruang solat untuk wanita terletak di tingkat dua, lengkap dengan tandas dan tempat wudhu'. Ketika musim sejuk begini, ada satu sobah (pemanas yang menggunkan tong gas) disediakan untuk kemudahan para jemaah. Kemudahan pendingin udara juga disediakan khususnya ketika bersolat terawikh. Baru sahaja dipasang kalau tak
silap pada Ramadhan yang lalu. Pendek kata, cukup serba serbi untuk tempat solat sebegini.


Masjid Fayha2


Kira-kira 2 minggu yang lalu, usai solat Asar, seorang makcik yang saya kira baru sahaja sampai datang dan mengajak saya untuk turut serta dalam halaqah tazkirah mingguannya. Memandangkan saya tidak punya apa-apa perancangan melainkan untuk terus pulang ke rumah, saya anggukkan sahaja, moga-moga ada perkara baru yang saya boleh belajar hari ini.

Topik yang bicarakan pada hari itu adalah doa. Topik yang saya kira cukup ringkas tetapi punya pengertian yang mendalam lebih-lebih lagi ketika itu peperangan di Gaza masih belum menunjukkan tanda-tanda akan tamat. Ada dua lagi makcik-makcik dalam lingkungan umur 20-40 tahun yang turut serta. Di awal diskusi, makcik yang dipanggil Ummu Adham itu (kalau tak silap saya) menyatakan bahawa untuk berhubungan dengan Allah sebenarnya amat mudah. Angkat sahaja tangan dan berdoalah. Hubungan secara langsung. Mintalah apa sahaja dan tak perlu kepada orang tengah untuk kita sampaikan hajat.

Namun, perlu juga kita ingat, dalam berdoa, jangan dilupa - peliharalah diri kita dari buat perkara-perkara yang dibenci Allah seperti memakan benda yang haram, tidak berusaha menjaga diri dari perbuatan dosa dan maksiat dsb. Seringkali kita dengar orang (atau kita sendiri juga) merungut atau berkata, dah banyak kali doa tapi tak termakbul-makbul. Bila hal ini berlaku, koreksilah diri semula, adakah kita bersungguh-sungguh menjauhkan diri dari perkara yang Allah tegah sepertimana bersungguh-sungguhnya kita dalam meminta.

Unsur lain yang paling penting yang perlu ada ialah yakin. Yakin bahawa permintaan itu akan dimakbulkan oleh Allah> Yakin bahawa Allah itu maha mendengar dan maha menunaikan.

"Macamana nak yakin?" Soal kakak yang saya kira berumur dalam lingkungan awal 30-an.

"Kalau kita 99% yakin, 1% sahaja terbolak-balik sikit hati, kira kita yakin tak?" soalnya lagi

Emm, betul-betul.Kadangkala tu ada juga terdetik kat hati macam tu. Yakin-yakin, tapi terfikir juga kadang-kadang tu, Allah kabulkan tak doa.

Ummu Adham pun menjawab,"Itu kira tak yakin lagi lah tu. Ada lagi 1 peratus, macamana Allah nak kabulkan doa"

Adus, susahnya.. detik hati saya.

Ummu Adham tambah lagi, "Yakin itu kerja iman. Iman seseorang itulah kayu ukur tahap keyakinan seseorang terhadap sesuatu dan dalam kes ini dalam yakin akan makbulnya doa"

..........................................

Panjang lagi perbincangan Ummu Adham dan rakan-rakannya. Tapi ayat penyatanya - " Yakin itu kerja iman" benar-benar buat saya ter'zipzas'.

Kalam sahih jiddan!




Psychology dalam Islam memasukkan unsur rohani sebagai pelengkap disamping unsur tubuh dan minda. Kebiasaanya, kira seringkali mengucapkan kepada diri perkara yang ingin diyakini itu berulang-ulangkali agar tersemat kukuh di minda dan tenang di hati. Contoh yang paling mudah bagi seorang pelajar yang akan mengambil peperiksaan, pasti kalimah sakti seperti, "Aku boleh", "Aku pelajar cemerlang, terbilang" dan lain-lain pasti keluar dari mulut mahupun tertampal kemas di dinding. Bilamana datang sahaja keraguan, akan kita sebutkan berulang-ulang kali kembali bahawa kita memang boleh. Semuanya usaha untuk kita datangkan keyakinan di minda dan kemudian di jiwa. Dan cara ini memang betul. Digunakan sesiapa sahaja hatta seantero dunia. Yang di'serang' adalah minda. Cara kita berfikir.

Tetapi cara yang satu ini - melahirkan keyakinan terus dari jiwa membuatkan saya terdiam. Yang diserang adalah iman, bukan minda.

Teringat kata-kata Ustaz Razi, kelajuan alunan zikir dari lidah pasti tidak akan mampu menandingi kelajuan zikir yang datang dari hati. Inilah nikmat yang paling tinggi - hati yang sentiasa berzikir walaupun lidah kaku dan mulut terkunci. Yang membezakan antara keduanya adalah iman. Iman orang yang mampu hatinya berzikir setiap saat dalam hidupnya, adalah iman insan yang tinggi martabatnya di sisi Allah. Dalam satu bahagian hadith riwayat Bukhari & Muslim berkenaan Qiamullail, Rasulullah s.a.w berkata kepada Aisyah,
" Hai Aisyah bahawa mataku tidur kedua-duanya tetapi hatiku tidak tidur! "
Hari itu, saya pulang dengan pengajaran yang cukup besar. Jika saya inginkan hati yang sentiasa tenang dan yakin dengan setiap doa yang saya mohon moga diperkenankan, jika saya ingin berasa yakin dengan segala ketentuan yang telah, sedang dan bakal berlaku dalam hidup, pokoknya adalah iman yang ada dalam diri saya sendiri. Kuat atau lemah iman ini, itulah penentu.

Tarbiyah Imaniyah adalah kata kuncinya. Kuatkan iman, insyaAllah tahap yakin akan menuruti. Banyakkan istighfar dan zikir, banyakkan berdoa (macam cycle pula - nak doa kena yakin, nak yakin kena kuatkan iman, nak kuatkan iman kena doa ^_^), banyakkan amal perbuatan sebab kita tak tahu amal mana yang Allah terima atas ikhlasnya niat kita dan betulnya amalannya. Mudah-mudahan segala usaha ini Allah pandang dan diberi peluang untuk mendapat 'perasaan-perasaan' yang diidamkan.

Wallahu'a3lam


9:07 AM

SaJaraTuL BaLwA...


Baru sebentar tadi seorang sahabat arab saya menelefon…
“My exam wil be on this Tuesday, an oral exam, hmm feel quite scared, cant imagine what it would be like”.. “Dun wori my friend, Allah is with us, put ur trust on Him deeply, He wil certainly help you..”..

Sahabat saya ini saya kenali secara kebetulan ketika di surau jami’ah..perkenalan yang singkat dan mudah. Tak disangka hari tersebut telah Allah tetapkan untuk saya berjumpa dengannya. Bukan menjadi rutin saya untuk pulang lewat dari jami’ah, hanya sekali sekala. Dan pada hari tersebut saya stay back untuk menunggu seseorang. Perkenalan dengannya nyata membawa seribu satu hikmah dan makna dalam diri saya.

ALLAH IS WITH US...

Memang saya agak takut dengan exam osce yang bakal diambil ini..entah mengapa rasa macam takde idea apakah soalan yang bakal keluar..ONG walaupun tidaklah seluas Internal medicine atau Family medicine(bak kata seorang sahabat yg sedang bertungkus lumus dalam Family Med sekarang..exam beliau minggu depan jugaJ), tapi rasa macam hafal punya hafal, bila nak diulang, macam tersekat ..banyak yang rasanya kene ulang lagi..dan masuk hari ni lagi 2 hari akan exam..perasaan pun agak bolak-balik lebih2 lagi bila bukak soalan past year petang tadi, memang kene banyak hafal teori2(walaupun exam klinikal)..

Kemudian lepas masuknya waktu maghrib tadi, telepon berbunyi..sahabat arab saya ini yang memanggil..

Terasa lega bila mendengar kata-kata beliau..sememangnya dalam waktu-waktu hampir kepada imtihan, semua orang dalam keadaan yang boleh saya katakan tak seperti hari2 biasa..kadar hormone adrenaline pun meningkat..ada sdikit tachycardia hehe..dan tahap alertness pun jadi tinggi(meskipun tak minum kopi, tiba2 ada kekuatan untuk tidur dengan sedikit)…maka disaat inilah pergantungan pada ALLAH sepatutnya menjadi penenang buat kita…

Allah lah yang menciptakan doktor2 di jamiah..jadi soalan2 yang keluar juga adalah diilhamkan drNya..maka tak perlulah kita risau sebaliknya letakkan segala pergantungan padaNya..
Tugas kita untuk berusaha sehabis baik, berdoa banyak2 supaya :-

1) Soalan yang keluar adalah dr ruang lingkup yang dibaca dan dapat diingat
2) Diberi ketenangan ketika menjawab soalan
3) Ditajamkan fikiran supada mudah mengeluarkan jawapan dan dapat berfikir dengan pantas
4) Disejukkan hati doctor ketika melihat wajah kita dan doktor2 sekalian sentiasa berada dalam good moodJ
5) Doakan juga sahabat2 lain yang akan mengambil exam supaya semua berjaya!


Menjaga segala ibadah kita dengan sebaiknya dan akhir sekali..Tawakaltu ‘alALLAH! J

Artikel ini saya tulis untuk menenangkan serta mengingatkan diri sendiri dan sahabat-sahabat lain supaya tidak terlalu risau tentang exam yang bakal tibaJ. Moga Allah beri kemudahan buat kita semua..Moga Allah beri kejayaan buat kita semua..Moga segala usaha kita mendapat nilaian disisiNYA..RABBI YASSIR WALA TU’ASSIR YAA KAREEM…

*Berita gembira yang dinantikan..Alhamdulillah kemenangan PAS di Kuala Terengganu..Moga jalan kita ke arah membina kembali sebuah Negara ISLAM YANG TULEN DAN HAKIKI akan tercapai jua satu hari nanti..Mulakanlah dengan perubahan dalam diri kita sendiri demi mencapai matlamat yang lebih besar..bukankah jihad HAWA NAFSU itulah jihad yang TERBESAR??

Saidina Husin bin Ali KW berkata Nabi SAW berpesan :
“Wahai cucundaku Husin, hendaklah kamu sentiasa qanaah(memadai dengan apa yang ada) maka kamu akan menjadi kaya di sisi manusia. Hendaklah kamu melakukan semua yang fardu, maka dalam sebanyak-banyak manusia, engkaulah yang sebenarnya hamba Allah SWT. Wahai cucuku, sesungguhnya didalam syurga ada sebatang pohon yang bernama “ Sajaratul Balwa”(pohon bala), Allah Taala akan menghimpunkan orang-orang yang ditimpa bala di dunia dulu lalu dicurahkan sebanyak-banyaknya pahala ke atas mereka. Lalu Rasulullah SAW membaca firman Allah(Surah Az-Zumar ayat 10, yang bermaksud):”Sesungguhnya hanya orang yang sabarlah, yang dicukupkan pahalanya tanpa hisap”.

Moga Allah berikan segala kekuatan, ketabahan dan kesabaran buat sahabat-sahabat seISLAM kita di Palestin, Iraq, Lubnan, Afghanistan dan serata tempat di seluruh dunia..Moga mereka kelak diberikan segala kenikmatan di dalam SYURGA ILLAHI..dicukupkan pahala meraka tanpa hisab.. dan moga kita juga diberikan kekuatan dan semangat untuk terus berjuang menegakkan kalimah ALLAH dimuka bumi..agar di sana nanti, kita dan meraka akan dipertermukan dengan orang-orang soleh, sahabat2 nabi, semua nabi2 dan Rasulullah di dalam taman-taman SYURGA yang Allah anugerahkan buat orang2 yang beriman padaNYA..dan yang lebih kita impikan adalah..bersemuka dan dapat melihat ALLAH ketika di alam akhirat kelakJ..ALLAH IS WITH US!