8:48 PM

Jangan Pernah Kita Lupa

Bismillah

Sebagai peringatan, sementara mentelaah pelajaran..





Allah rahsiakan bila kiamat



Mukadimah

Al-Maraghi berkata: Selepas Allah SWT menjelaskan kekuasaan-Nya dengan kebangkitan semula orang yang telah mati sebagaimana Dia berkuasa mencipta alam semesta. Kemudian Dia menerangkan berkenaan kebenaran yang diwahyukan kepada nabi-Nya bahawa hari kebangkitan manusia adalah milik Allah Tuhan Alam Semesta.


Ketika malapetakanya yang hebat melebihi segala bencana itu datang, ketika segala perbuatan diperlihatkan kepada para pengamalnya ketika itulah manusia mengingati apa yang telah dilakukannya.


Allah SWT memperlihatkan neraka di hadapan manusia sehingga semua mata dapat melihatnya. Pada hari itulah ditimpakan pembalasan kepada manusia yang melampaui batasan syariat Allah.


Ini kerana mereka mengutamakan kelazatan dunia dari akhirat untuk mereka itulah neraka sebagai tempat azab. Sementara manusia yang takut kepada kebesaran dan keagungan Tuhan-Nya serta mengawal hawa nafsunya, maka sudah pasti syurga tempatnya sebagai pembalasan apa yang telah mereka kerjakan dahulu.




Firman Allah SWT: Maka apabila datang hari yang bencananya amat besar. Ibn Abbas berkata: Iaitu hari kiamat. Ibn Kathir berkata: Disebut dengan perkataan Tammah kerana ia meliputi segala yang menakutkan lagi menyeramkan.


Firman Allah SWT: Iaitu hari manusia akan mengingati apa yang telah diusahakannya. Al-Maraghi berkata: Pada hari itu manusia melihat perbuatannya termaktub dalam buku catatan amalannya yang hampir dilupakan tetapi dia segera mengingati kembali apa yang dilakukan dahulu.


Firman Allah SWT: Dan neraka diperlihatkan kepada sesiapa sahaja yang dapat melihatnya. Syed Qutb berkata: Neraka kelihatan jelas kepada setiap mata yang membawa makna dan bunyi yang kasar dan keras dan menonjol pemandangan neraka di hadapan setiap mata.


Ketika itu manusia akan menerima balasan dan akibat yang berbeza-beza. Dan ketika itu lahirlah tujuan dan matlamat pentadbiran dan perencanaan Allah yang mewujudkan kehidupan dunia.


Firman Allah SWT: Maka (dapatlah masing-masing mengetahui kesudahannya), adapun orang yang melampau (perbuatan derhakanya). Serta ia mengutamakan kehidupan dunia semata-mata. Maka sesungguhnya neraka jahanamlah tempat kediamannya.

Al-Maraghi berkata: Orang yang sombong, melampaui batas dan mengutamakan kelazatan dunia serta nafsu syahwatnya daripada akhirat, maka nerakalah tempat tinggalnya.


Firman Allah SWT: Adapun orang yang takutkan keadaan semasa ia berdiri di mahkamah Tuhannya, (untuk dihitung amalnya), serta ia menahan dirinya dari menurut hawa nafsu. Maka sesungguhnya syurgalah tempat kediamannya.

Syed Qutb berkata: Pencegahan diri dari keinginan hawa nafsu merupakan tiang seri ketaatan. Keinginan hawa nafsu merupakan pendorong yang kuat kepada tindak-tanduk yang melampau dan kepada perbuatan maksiat.

Ia menjadi punca segala bala bencana dan kejahatan. Jarang manusia binasa kecuali dengan sebab mengikut hawa nafsu.


Kejahilan mudah diubati tetapi penyakit mengikut hawa nafsu selepas berilmu merupakan penyakit jiwa yang memerlukan mujahadah yang bersungguh-sungguh dan memerlukan masa yang lama untuk mengubatinya.


Perasaan takut kepada Allah SWT merupakan dinding yang teguh untuk mencegah segala keinginan nafsu yang kuat tetapi semua dinding yang lain jarang dapat mencegah gelojak hawa nafsu kerana itulah kedua-duanya dikumpulkan dalam satu ayat.


Yang bercakap di sini ialah Allah pencipta manusia. Kerana itu Dialah yang mengetahui tentang penyakit jiwa dan ubatnya. Begitu juga Maha Mengetahui dengan segala lorong dan likunya.


Dialah Maha Mengetahui di mana tersembunyinya keinginan nafsu dan apakah pula ubatnya dan bagaimana mengusir dan memburu hawa nafsu itu dari tempat-tempat persembunyiannya.



Firman Allah SWT: Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (Wahai Muhammad) tentang hari kiamat: "Bilakah masa datangnya?" Begitu juga persoalan berlegar kepada orang yang telah mati, bila akan dibangkitkan? Ibn Kathir berkata: Pengetahuan tentangnya tidak diberikan kepadamu.


Firman Allah SWT: Apa hubungannya tugasmu dengan (soal) menerangkan masa kedatangan hari kiamat itu?



Diriwayatkan oleh Aishah r.anha bahawa Rasulullah SAW sering menyebut hari kiamat dan hal itu selalu ditanya sehinggalah ayat ini diturunkan.


Al-Maraghi berkata: Kamu jangan bersedih hati dalam menangani masalah ini serta jangan memaksa diri kamu untuk mengetahui rahsia-rahsianya dan ingin mengetahui sesuatu yang disembunyikan oleh Allah SWT kepada hamba-Nya.



Firman Allah SWT: Kepada Tuhanmulah terserah kesudahan ilmu mengenainya. Tugasmu hanyalah memberi amaran kepada orang yang takut akan huru-hara hari kiamat itu.


Ibn Kathir berkata: Barang siapa yang takut kepada Allah SWT dan takut kepada ancaman-Nya, maka dia akan mengikutimu. Oleh yang demikian, dia sangat beruntung dan memperoleh kegembiraan. Kegagalan dan kerugian hanya untuk orang yang mendustakan dan melakukan penentangan.



Firman Allah SWT: (Sangatlah dahsyatnya huru-hara hari itu, sehingga orang-orang yang bersalah merasa) pada masa melihatnya: seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu petang atau paginya sahaja.


Al-Maraghi berkata: Dalam bahasa Arab terdapat ungkapan yang sama seperti kenyataan di atas: Aku akan mengunjungi kamu pada waktu petang atau pagi. Atau sebaliknya, ungkapan ini bermaksud mereka akan memendekkan masa kunjungannya dan sangkaan mereka hanya akan tinggal sepanjang waktu petang atau pagi.



Penutup


Syed Qutb berkata: Selesailah sudah kehidupan dunia yang selalu membuat penghuni-penghuninya berperang dan bertarung satu sama lain kerana merebut kenikmatannya. Dunia yang selalu membuat mereka mengutamakan kenikmatannya dan mengabaikan usaha mereka mendapat habuan di akhirat.


Dunia yang selalu membuat mereka sanggup melakukan untuknya segala jenayah, maksiat dan kezaliman, dan dunia yang selalu membuat mereka dihanyut nafsu dan hidup kerana nafsu.


Terlipatlah sudah kehidupan dunia ini dalam hati pencintanya hingga dirasakan mereka seolah-olah kehidupan itu hanya berlangsung selama satu petang atau satu pagi sahaja. Inilah kehidupan dunia yang singkat.


Adakah kerana kehidupan pagi dan petang, mereka sanggup mengorbankan kehidupan akhirat yang kekal?


Adakah kerana kepuasan hawa nafsu yang fana, mereka sanggup meninggalkan kediaman syurga yang kekal di akhirat? Tidakkah ini suatu kebodohan yang paling besar?


Wallahua'lam

9:42 PM

OSCE Medicine (Final rotation)

Berikut adalah soalan yang telah kami hadapi untuk exam OSCE semalam :)

MINI OSCE

1. Gambar X-ray tangan. Diagnosis? Rheumatoid Arthritis

2. A woman comes with heavy menses. Gambar Blood Film Microcytic Hypochromic RBC. Diagnosis? Iron Deficiency Anemia.

3. CSF Analysis. Diagnosis? Bacterial meningitis.
2 lines of treatment : Antibiotic and steroid.

4. Man, (tak ingat age berapa), coming with fever, rash. Blood Film disertakan. Diagnosis? AML

5. Gambar Yellowish sclera + Red urine. Diagnosis? Hemolytic Anemia.
Why red urine? Hemoglobinuria.

6. CXR - Mass in the lung + Serum Na= 118. Diagnosis? - SIADH. (Untuk soalan ini, mungkin ramai yang bubuh Lung CA.)

7. Addison Disease. (tak ingat apa soalannya. Tapi serum ACTH high + others lab result)

8. ECG : SVT. Treatment ? IV Adenosine.

9. ECG : Inferior MI

10. ECG : Hyperkalemia

11. PFT : Bronchial Asthma.

12. A patient comes with dyspnea post-colectomy. CXR- normal.
Diagnosis? Pulmonary embolism. Further investigation: Spiral CT.

13. A woman comes with nervousness, weight loss. Next investigation? Thyroid Function Test.


OSCE

1. Patient come with cough. Take a history. Diagnosis? Pneumonia/TB (depends on station. Ada juga yang jawab acute pericarditis.:))

2. Patient come with vomiting + blood. Diagnosis? PUD. Others differential? Esophageal Varices etc.

3. Physical examination : 3 pilihan.
a) Examine abdomen.
b) Examine precordium.
c) Examine patient with acromegaly.

Sekian, wish us luck!!

8:21 AM

Yang Pertama dan Terakhir ....

Bismillah

Internal Medicine
Rotation pertama dan terakhir saya sebagai pelajar ijazah perubatan di sini.


Kehidupan saya di alam klinikal bermula dengan rotation ini di Princess Basma Hospital pada September 2007. Hari pertama yang sangat mengharukan. Pesakit pertama yang saya temui- seorang wanita penghidap IBD (Inflammatory Bowel Disease)- Ulcerative Colitis. 'History' patient, saya dan seorang lagi pelajar Malaysia bersama 2 orang pelajar Arab, yang masih amatur, kami ambil dengan lompong-lompong yang sangat banyak untuk diperbaiki. Mujur doktor tidak menyuruh kami membentangkan kes.


Hari pertama juga, saya ingat, di hospital yang sama saya bertemu dengan seorang doktor pakar yang juga tenaga pengajar- Doktor Iman, mengadu tentang kesukaran mengambil history patient ketika itu.

Doktor Iman sangat baik, tangan saya dipegangnya, lalu dia berikan kata-kata nasihat dan semangat untuk saya berusaha dan jangan mudah putus asa.


Dan semalam... 15 April 2010, yang terakhir dalam diari saya sebagai pelajar ijazah perubatan

Kata Faezza : "Hari ini hari terakhir kita ambil history patient dalam Bahasa Arab"

Farah pula : "Waaa.. hari terakhir dah... dari hari first kita, sekarang dah hari last..." Bersama wajahnya yang sukar untuk saya tafsirkan, seolah sedang mengimbau langkah-langkah awal kami di alam klinikal sehingga sekarang.

Saya :

"Nak nangis la....." Satu-satu kenangan datang menerpa.
"Faezza, jom nak before balik hari ni kita round jap kat floor tengok patients...." . Ada benda seperti tak dapat dilepaskan, ada perasaan yang berat untuk diungkapkan. Rindu sudaaaah....terutama pada doktor-doktor pensyarah yang amat mengagumkan.

Teringat kata-kata Puan Zayyani setahun lebih yang lepas di ruang legar hospital

"This is our playground for 1 more year". Pandangannya dilepaskan jauh ke tengah ruang legar yang dipenuhi pelawat-pelawat dan pesakit-pesakit yang berurusan dengan pihak pendaftaran

Our Playground.... saya suka ayatnya. Our playground, tempat kita jatuh dan bangun semula, tempat kita 'bermain' dan beri sepenuh tenaga dan usaha... Kini, playground ini yang akan kita tinggalkan sebelum terjun ke dunia sebenar alam perubatan.

Beberapa langkah sahaja lagi.....



Sebulan ini dan selamanya.. kami pohon diberi kekuatan, ingat kami dalam doa kalian



CLASS OF 2010
FINAL EXAMS

28 APRIL - 27 MEI 2010

INTERNAL MEDICINE - 28 April

SURGERY - 5 Mei

OBSTETRIC AND GYNAECOLOGY - 12 Mei

PAEDIATRIC - 19 Mei

ORAL EXAMS - 23 Mei - 27 Mei



Allah jua Pemudah segalanya, dan yang Maha Memakbulkan setiap impian hambaNya...
Semoga setiap langkah kita dituntunNya.. Ameeen

Wallahua'lam

5:49 AM

Video Bagus - Bosan baca buku, boleh tengok..

salam kawan-kawan seangkatan,

Doc ni rajin wat video, semua yang penting-penting kita kene tahu, dan banyak juga yang disebut dalam round setiap hari..kalau dah penat baca book, bleh la tgk, boleh menguatkan lagi ingatan..



banyak lagi video-video lain, bleh tgk di http://www.usmlevideos.net/index1.html

k moga bermabfaat selamat ulangkaji salam

9:17 PM

Katanya : "Nobody graduates as a doctor"

Bismillah

Iklan : 21 hari lagi- Final,
12 hari lagi- OSCE Internal Medicine


Hari itu seperti biasa kami menghadiri kuliah sesi petang untuk rotation Internal Medicine, rotation terakhir kami sebelum menghadapi peperiksaan akhir ijazah perubatan.
Paginya, seperti biasa- 'bed side teaching' bersama doktor-doktor pakar yang dikagumi sentiasa.


Petang itu, kuliah atau lebih tepat saya katakan seminar dan sesi perbincangan (kerana doktor bukan hanya memberi, dan kami hanya mendengar, tetapi ia lebih kepada sesi diskusi dua hala pensyarah dan pelajar) menyentuh satu tajuk penting yang akan kami hadapi di wad-wad kecemasan mahupun klinik-klinik pesakit luar apabila bekerja sebagai doktor kelak- "An Approach To Upper GastroIntestinal Bleeding"


Doktor bermotivasi tinggi kami gelarkannya. Beliau memang sangat bermotivasi, dan suka memotivasikan pelajar-pelajar perubatannya. Satu yang unik, beliau sukakan ilmu falsafah dan sangat suka berfalsafah. Setiap kata-katanya, kalaupun tak semua, pasti ada mesej yang tersirat yang ingin disampaikan. Dialah Doktor Khaled Jadallah- doktor kegemaran majoriti pelajar perubatan tahun klinikal.


Perbincangan petang itu dikendalikannya. Saya menyediakan diri dengan membaca beberapa lampiran dalam buku berkenaan topik berkenaan.

Doktor tiba dengan muka yang ceria dan penuh semangat, seperti kebiasaannya. Kuliah dimulakan dengan pertanyaan khabar dan sembang bual yang santai...Beliau tahu ini adalah rotation terakhir kami sebelum final menjelma dan sebelum memegang gelaran doktor.


"So.. how is your preparation?"

"Are you ready to be a doctor?"

Banyak la jawapan yang diterima. Suasana bising seketika.

Ada yang menggeleng, ada pula kuat suaranya kedengaran di belakang kelas.. "YES!"

Amboi, semangatnya ! Detik hati saya.

Doktor kembali bersuara.

"The fact is, nobody graduates as a doctor. Nobody!"

Hmm.. apa ya maksudnya..?

"There is a lot more to learn, by time you will pick up one by one, and you will sharpen your skill day by day. Through the journey, you will know the feeling of a real doctor"

Saya mengangguk, tanda setuju. Doktor menyambung lagi.

"What more important is you graduate as someone who knows the rules of safety..."

Rules of safety...

Kali ini saya menggangguk lagi, lebih bersemangat, lebih bersetuju.

Rules of Safety..

Ya, apa yang membezakan kita dan mereka di luar sana, ketika kes-kes berkenaan perubatan berlaku, ialah kita TAHU rules of safety.

Apa yang membezakan kita dan mereka di luar sana ketika mengendalikan setiap langkah dalam pengurusan pesakit ialah rules of safety.

Dan kita diletakkan dalam 'high expectation' oleh mereka di luar sana, sebagai orang yang memegang rules of safety yang tidak mereka pelajari

Teringat pula kata-kata seorang doktor

"and the BASIC MEDICAL DEGREE is more like a license to start to really learn how to manage and treat patients"


Ijazah perubatan yang dimiliki sebenarnya hanyalah satu lesen untuk kita praktiskan RULES OF SAFETY kepada masyarakat luar yang memerlukan. Dalam erti kata lain, ia adalah satu amanah yang diletakkan ke atas kita, pengamal perubatan.

Daripada langkah awal kita mengambil 'history', melakukan 'physical examination', merangka satu-satu 'investigation' dan teliti setiap 'management' . Jangan pula sampai tersalah 'diagnosis', terlupa pantang larang dalam mem'prescribe' ubat-ubatan, atau tersalah 'management' yang diaturkan, kerana kita yang keluar dari sekolah perubatan sepatutnya menyemat rules of safety kemas-kemas dalam minda dan hati. Jangan menganiaya.

Juga ketika dalam kes-kes kecemasan, apa yang perlu dilakukan dalam waktu sesingkat cuma. Mereka di luar memerhatikan, kita doktor yang selamat atau yang membahayakan..
Saya ingin sentiasa menjadi doktor yang berusaha menghadirkan senyum di bibir pesakit, bukan air mata kesedihan kerana kehilangan. Tapi kita bukan Tuhan. Kalaupun saya tak mampu menyelamatkan nyawa, saya sangat bermohon agar kematian pesakit, asbabnya tidak disandarkan pada saya, atau dengan kata lain, pesakit yang meninggal kerana kesalahan doktor yang merawatnya. P.E.M.B.U.N.U.H ?? Nauzubillah. Sekali lagi RULES OF SAFETY yang perlu disemat dalam minda dan hati.



ARE YOU READY?

Teringat kata-kata seorang pakar perubatan di Malaysia, ketika saya dan 'Aqilah mengikut ward round di wad perempuan.

"You are almost ready!"

Saya tersenyum. Gembira mungkin.. Tetapi, sampai sekarang saya terfikir..

"Betulkah aku sudah bersedia?"

Dari segi ilmu, kemahiran berkomunikasi dan mencungkil cerita pesakit yang membawa kepada diagnosis penyakitnya, kemahiran memeriksa, kebijaksanaan memilih dengan tepat pilihan 'investigation' yang bersesuaian agar tidak berlaku pembaziran, serta ketepatan dari segi 'management' dan 'treatment' yang pesakit perlukan.

Ya, tiada siapa yang akan keluar dari sekolah perubatan sebagai doktor yang serba tahu, serba banyak pengalaman. Hanya 'title' sahaja dipegang sebagai lesen mengamalkan kemahiran-kemahiran yang dipelajari. Sifat dan hidup sebenar sebagai seorang doktor akan kita kutip sepanjang perjalanan dalam arena ini.

Tapi, apa yang lebih penting, kita PERLU keluar dari sekolah ini sebagai ahli yang TAHU dan MAHIR dengan RULES OF SAFETY dalam perubatan yang perlu dipraktikkan, kerana tiada ruang untuk kesilapan, apatah lagi kesilapan yang membawa natijah buruk kepada pesakit yang meletakkan harapan..... There's no room for error.. Ooowh.. sungguh menakutkan.

Doakan....


Wallahua'lam

p/s- bersemangat bila tengok kawan-kawan menghafal setiap step lembaran-lembaran berwarna merah buku OXFORD HANDBOOK of CLINICAL MEDICINE-Emergency cases and how to manage them.. jom!

1:43 PM

Doctors Alert !- ..and that day is actually very near..

Bismillah

A friend of mine have recently forwarded an email regarding a sudden mushrooming of medical schools in Malaysia. Quality vs Quantity. Read until the very last word.


MARCH 26 -
Malaysia, a country with about 26 million inhabitants, boasts of 24 medical schools now.

Just a few years ago, the number was less than 10. In
fact, when my eldest son entered medical school 10 years back, I could count the medical schools with my fingers. Now even with my toes and my fingers, I can no longer. Some of the names are so new that I, as a doctor, did not even know they existed until I did some research for this article.


The list is below:


Public universities:


*
University of Malaya, Faculty of Medicine

*
Universiti Kebangsaan Malaysia, Faculty of Medicine

*
Universiti Sains Malaysia, School of Medical Sciences

*
Universiti Putra Malaysia, Faculty of Medicine and
Health Sciences

*
Universiti Malaysia Sabah, School of Medicine

*
Universiti Malaysia Sarawak, Faculty of Medicine and
Health Sciences

* International Islamic University Malaysia, Kulliyyah of

Medicine

*
Universiti Teknologi Mara, Faculty of Medicine

*
Universiti Sains Islam Malaysia, Faculty of Medicine &
Health Sciences


* Universiti Darul Iman, Faculty of Medicine




Private Universities and Colleges


* UCSI University, Faculty of Medical
Sciences - School of
Medicine


*
Monash University Malaysia, School of Medicine and
Health Sciences

* International Medical University, Faculty of Medicine


* AIMST University, Faculty of Medicine and
Health
Sciences


* Allianze College Of Medical Sciences, Faculty of

Medicine

* Management and Science University, Faculty of Medicine


*
Cyberjaya University College of Medical Sciences,
Faculty of Medicine

*
Royal College of Medicine Perak, School of Medicine

*
Melaka Manipal Medical College, School of Medicine

*
Penang Medical College, School of Medicine

* MAHSA University College, Faculty of Medicine


*
Newcastle University Medicine Malaysia (NuMED)

* Taylor's University College, School of Medicine


* Utar


These are the medical schools in Malaysia. These schools,
when fully functional, will produce about 4,000 doctors a year. There will be thousands more Malaysian doctors being produced overseas, since many Malaysians are studying medicine in the UK, Australia, New Zealand, India, Indonesia, Russia, Taiwan and even Ukraine.


The sudden mushrooming of medical schools is apparently
due to shortages of doctors in the public sectors. This is because most doctors in government service resign after their compulsory services and opt for the supposedly greener pasture in the private sector.


In most other countries, the logical thing to do to
counter this brain drain of doctors to the private sector is to find out why doctors are resigning from government service, and then try to address the woes of the doctors, and hopefully, keep them in service. I call this common logic.


The Malaysian solution, like in many other instances, does
not take common logic into account but rather uses the sledgehammer approach. After all, we do have Malaysian logic, which is different from common logic practised in most other countries. For example, if we cannot have spacecraft of our own, we can still produce astronauts by sending Malaysians into space, hitchhiking on other countries' spacecraft.


In most other countries, the common logic will be to try
to improve the working conditions in public sector so that doctors will stay back. But Malaysian logic is sledgehammer logic, and is very different.

If the doctors do not want to stay in government service,
then Malaysia shall flood the market with doctors, so goes the Malaysian logic. Never mind that setting up of medical schools and training doctors are expensive businesses. We have petroleum and huge amount of development funds.

By building more buildings and buying expensive medical
equipment to equip these medical schools, billions will have to be spent and, of course, in the Malaysian context, everyone will be happy, down from the planners, the contractors, the parents and all others involved, since
the perception is that projects in Malaysia inevitably will have some leakages and wastages, and many people are very happy with these leakages and wastages.

Never mind that we may have the hardware but we may not
have enough qualified people to man these medical schools.


MALAYSIAN LOGIC

The Malaysian logic seems to be like this: If enough
doctors are produced, the market will be saturated with doctors, and thus, doctors will have nowhere to go but to stay in government service.

Well, the people may be clapping hands and rejoicing that,
with more doctors than are needed, medical costs will come down.

Unfortunately, things do not function like this in medical
education. Experience in some countries tells us that some doctors in private practice, when faced with too few patients, will charge higher and do more investigations, some of which may not be needed. So instead of medical cost going down, it will go up.


QUALIFIED VS INEXPERIENCED TEACHING STAFF

In any advanced nation, the setting up of a medical school
requires a lot of planning and is not done on an ad hoc basis. Planning must include where to source for experienced and qualified teachers; where to build new or source for existing teaching hospitals, which are big enough for the placement of these medical students to do training.

Planning such as facilities, equipment, classrooms,
curriculum. In the west, it takes many years of training for a medical school to be set up; whereas in Malaysia, we see more than 10 in the last five years.

In Malaysia, due to the sudden "exponential" increase in
medical schools, we have medical schools pinching staff from each other, even the mediocre ones. With that number of qualified teachers only, it is unavoidable that many teachers may not have the experience and qualification to be medical lecturers.



TRAINING HOSPITALS

The early birds (medical schools) are more fortunate.
Their students are placed in bigger hospitals like the General Hospitals of Kuala Lumpur or Penang. Now, some of the medical schools just opened have to send their students to smaller district hospitals to do their training. The smaller hospitals are often manned by more junior doctors who are not qualified to be medical teachers, and these hospitals have only very basic facilities and equipment.



IT'S JUST A BEGINNING

This is just the beginning of the problems. For a doctor,
graduating from a medical school is the beginning of a life long journey, and the basic medical degree is more like a license to start to really learn how to manage and treat patients.

The most important year after a doctor graduates is the
houseman-ship. If a doctor does not have proper houseman training, then he would face a lot of problems later on.

He or she may know all the medical knowledge in the world
(just for argument's sake, since knowledge of medicine is so vast that no one can know everything), but without the proper houseman training, he or she will not get the hand-on experience so crucial and important to doctors.


DISASTER !!!

A doctor without proper houseman training is not unlike a
person who has only ever raced in arcade games, suddenly being asked to race in a real life race. He would not have the hands on experience to do well. A doctor without proper houseman training would be like a person given a license to kill, and a disaster waiting to happen.

Now, with 4,000 doctors being produced in a year, where do
we find so many houseman positions for these young doctors?


NO ENOUGH PATIENTS

Even now, with some of the medical schools just starting
and not yet producing doctors, and the number of doctors being produced is much less than the 4,000, the wards in
some of the bigger hospitals are filled with so many housemen that, in some wards, there are not enough patients for these housemen to learn management skills.

About a year back, I was told, in HKL some of the units
have more than 20 housemen. Recently one doctor told me that in some units, it may have even more than that. I was aghast. Since with that many housemen in a single unit, and so few senior officers to guide them and so few patients for them to learn from, how are they going to learn the skill of doctoring?

When there is not enough training for these housemen, what
do you think our policy planners do? In the typical Malaysian style, they increase the length of houseman-ship from a year to 2, hoping that the longer time will help to give better exposure to these doctors.

Compared to Australia, New Zealand, and United Kingdom,
houseman-ship is still one year only. By increasing the length of the houseman-ship, it is a tacit admission that our one-year houseman training is not as good as the above mentioned countries.

A poorly trained houseman will become a mediocre medical
officer, and since now most of the specialists are trained internally, it will be a matter of time before future specialists may not be as well trained as presently.


Many parents do not know about the actual situation and
still encourage their children to take up medicine. They are not told of the actual situation. The day will come when there are simply so many doctors that none are adequately trained. There will come a day when a doctor graduating from a medical school cannot even be placed in a houseman position.

And that day is actually very near.



Copied and pasted from here..- The Malaysian Insider


Wallahua'lam