10:52 AM

Batu, Pasir, Pokok dan Cahaya

Bismillah



Fuuuuh... fuh.. fuh.. fuh.. (buat gaya orang tengah tiup meja atau buku yang berhabuk tanda lama tak DIUPDET)




dah seminggu 'berhabuk' blog ni.. tak apelah, semua penghuni pun sibuk, tak cukup tenaga nak 'vacuum' blog katanya....dengan rayanya, dengan masaknya, dengan MAKANnya, dengan kuliahnya, dan dengan imtihannya (bittaufiq kak muui..)



Saya pula yang ke'matian' laptop (virus kot- moga-moga koma je lah, jangan mati terus), terpaksa menumpang-numpang jiran sebelah untuk meminjam perkhidmatan laptop dan internet free... (free lah sebab satu umah bayar). Tapi, iye lah orang berbudi kita berbahasa, orang dah bagi pinjam, jangan pulak buat sendiri punya harta.. iye dak? takkan nak 24 jam dok depan komputer dier pulak? ape pun time kasih ye jiran satu umah.



Kelmarin semasa mengikuti kelas tafsir Ustaz Fakhrurazzi tentang surah An-Naba' (2 thumbs up! best dengar pengisian tafsir dari ustaz! syukran), tetiba termasuk cerita pasal hidayah Allah. Ustaz kata hidayah Allah tu tetap akan masuk walaupun hati tu dah ditutupi, diselaputi, dan diselubungi hitamnya dosa dan noda, tapi masih ada lubang-lubang kecil walaupun satu untuk cahaya hidayah Allah itu tembus ke hati... TAPI SEMUA ITU DENGAN IZIN ALLAH. Betul tu..
Sebab tu tak mustahil, kaki bunuh, kaki botol, kaki perempuan, kaki tinggal solat, kaki tinggal puasa, kaki nyanyi, dan banyak kaki-kaki lain (siapa yea yang buat simpulan bahasa suka guna kaki ni...?) , boleh kembali ke pangkal jalan bila hidayah Allah itu menyapa, malah boleh jadi lebih baik daripada orang yang takde 'kaki-kaki' seperti dalam contoh di atas.




HIDAYAH DAN TAUFIQ


Recall ... recall
Hidayah dan taufiq.. yang mana datang dulu ?
"Hidayah la.. kak dayah lagi tua dari Taufiq !"<-- siapa yang jawab ni? Ish3.. tak masuk sekolah ke? (jangan ada yang terasa ye, ampun maaf dipinta, mensuci hening dosa..) Ok, serius! Bayangkan ada seorang meraba-raba dalam kegelapan, tak tau nak buat apa, tak tau nak pergi mana, tak tau apa2, yang dia tau dia tak nampak apa2. Tiba-tiba ada satu cahaya menyuluh satu jalan (Hidayah). Dan lebih beruntung lagi orang tersebut dipermudahkan dan mendapat satu semangat seolah-olah ada yang menyuruhnya pergi ke cahaya tersebut dan melalui lorong yang disuluh itu. Jika ini situasinya, maka orang tersebut dikatakan telah mendapat hidayah dan taufiq. Dan ini juga yang berlaku kepada empunya-empunya badan yang mempunyai 'kaki-kaki' seperti dalam contoh di atas yang berjaya kembali ke pangkal jalan, kerana tiba satu saat, cahaya hidayah Allah menembusi pintu hati dan taufiq dari Allah juga membantu dan memudahkannya untuk mengambil jalan hidayah tadi. Maka tinggallah 'kaki-kaki' tadi bersama sejarah silamnya... "...Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu " (An-Nuur : 35)



Ada pula mereka yang nampak jalan bercahaya tersebut, tetapi kerana tiada taufiq dari Allah, maka tiadalah daya yang mampu mengajak mereka ke arah jalan hidayah kebenaran tadi. Mereka ini pula seperti yang Allah Taala banyak kali khabarkan dalam Al-Quran. Antaranya :-


" Dan tiada yang menghalang manusia daripada beriman, ketika datang petunjuk Al-Quran kepada mereka dan daripada memohon ampun kepada Tuhan mereka, melainkan (kerana kedegilan mereka dan kerana mereka) menunggu didatangi azab yang memusnahkan yang telah menimpa orang-orang dahulu atau di datangi azab yang dilihat dan dihadapi " (Al-Kahfi: 55)


Dan ada pula yang tidak mendapat cahaya langsung.. Nauzubillah~ Kerana sesungguhnya Allah memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendakiNya...


".....Sesiapa yang diberi hidayat petunjuk oleh Allah, maka dialah yang berjaya mencapai kebahagiaan dan sesiapa yang disesatkanNya maka engkau tidak sekali-kali akan beroleh sebarang penolong yang dapat menunjukkan (jalan yang benar) kepadanya" (Al-Kahfi : 17)



Di mana kita?
Sebab itu kita seringkali diingatkan, andai terasa hidayah Allah itu menyapa, jangan buat dek saje, berusahalah agar Allah membantu kita menerima hidayahNya..



CAHAYA HIDAYAH

Betapa Maha Besarnya Allah SWT memberikan hidayah berupa cahaya (nur hidayah)
Atau apakah prnah sape2 terbaca atau terdengar sape2 menyebut batu hidayah, hajar hidayah, pepasir hidayah, pepohon kayu hidayah?


"Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayat petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu dengan sendirinya memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayat yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayatNya itu dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu" (AnNuur:35)


Apabila difikirkan semula, bayangkan kalau hati sudah di selaputi dan dibaluti hitamnya dosa sehinggakan hanya ada satu lubang kecil sahaja yang tertinggal. Dengan izin Allah ditakdirkan hidayah untuk menembusi hati ini. Bayangkan kalau hidayah tadi adalah seketul batu yang mana mungkin muat dengan lubang kecil yang bersisa menagih kasih sayang Ilahi, bebutir pasir yang berat yang sekali campak bukan jauh mana pun pasir tu boleh pergi, sepohon kayu yang tak perlu cakaplah.. nak masuk ranting pun dah patah......

Tapi hidayah Allah itu berupa cahaya, mudahnya cahaya yang bergerak lurus boleh tembus apa sahaja saiz bukaan asalkan tidak ditutup sepenuhnya... Mudahkan, hidayah Allah? Tapi, ingat "Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya "
dan jangan pula kita yang sengaja menyombongkan diri, menutup pintu hati serapat-rapatnya seolah-olah tiada ruang lagi untuk ditembusi hidayah Ilahi.....


Marilah mencari dan berusaha mengekalkannya dalam hati..


Wallahua'alam




** Tadi baca Utusan Malaysia segmen TERKINI, nampak dua tajuk yang agak-agak serupa tapi tidak sama


Tajuk 1 : Lepas 11 hari di angkasa lepas: Muszaphar selamat pulang ke Bumi

Tajuk 2 : Lepas 47 hari: Dr Mahathir dibenarkan keluar dari IJN


SAYA PILIH TAJUK 1!

syeikh muszaphar dah sampai bumi...
dR muszaphar dah tiba bumi..


Ada seorang sahabat yang geli hati mendengar ayat-ayat seperti di atas...
"macam makhluk asing pulak dR tu"

Sekarang mungkin masih belum biasa lagi, tapi lama-lama bila teknologi dah makin canggih, semua orang pun boleh naik turun angkasa lepas sesuka hati, ntah-ntah keluar pulak dialog ni
"eh, nak pergi mana cuti ni?"
"aku ingat nak naik angkasa lepas jap, tapi tak lama, cuti pun bukannya panjang, seminggu je, lepas tu aku balik la ke bumi, nak ikut, ada seat kosong ni.."

bestnye kalau dapat peluang pergi angkasa lepas selalu... lihat bukti kebesaran Allah Yang Maha Hebat....

angkasa... ooo.. angkasa..

3 silent voices:

fez said...

nasib baik x copy paste...:p
cptla betulkan laptop tu. blog ni cpt brhabuk sejak lptob ishikawa rosak.
nway selamat pi hosp esok.

muui said...

fuh, dasyatnya hang tiup blog neh. rasanya skrin tu kot yang berhabuk... ^wink^wink^

hidayah yang dicari bukan mudah tp yang dimiliki perlu dijaga...

menantikan kepulangan hidayah, penggegar irbid... ^wink^wink^
miss u much

ishikawa said...

fez
ish.. kalau kite copy paste, abis la cik kel tu tak pasal2 dier yang kene..haha

kak muui
dahsyat ke tiup, nak wat camne, takde orang nak tolong vacuum..
xm camne kak?
boleh la tolong tiupkan blog ni ye lepas ni.. haha