5:06 AM

Kursus Orientasi Houseman

Assalamualaikum semua :)

Lamanya tak menjengah blog. Sementelah berkesempatan sebelum memulakan tagging peadiatrics esok sehingga 14 hari, mari kita update sikit perjalanan housemanship di Malaysia.

Pada hari pertama memulakan langkah sebagai houseman selepas induksi, perkara pertama yang perlu dibuat ialah :

1) Lapor diri di Jabatan Kesihatan Negeri (JKN)
2) Lapor diri di hospital yang telah diberikan

Mula-mula, kena pergi JKN dulu kerana selepas lapor diri, mereka akan serahkan seutus surat yang kemudiannya perlu diserahkan kepada Unit Latihan tempat lapor diri di hospital. Di JKN N9 contohnya, dokumen yang diminta hanya 2 perkara:

1) Surat penempatan hospital yang dapat semasa induksi (bagi salinan)
2) Surat pelantikan sementara MMC

Lain-lain dokumen kalau di JKN N9 tidak diperlukan. Mungkin di JKN yang lain sama sahaja prosedurnya. Kemudian, selepas lapor diri di JKN, teruslah ke Unit Latihan di hospital yang telah ditempatkan dengan membawa surat yang diberi oleh JKN selepas lapor diri tadi. Dokumen yang perlu dibawa di sini banyak. Sebanyak 4 salinan perlu dibuat untuk setiap perkara di bawah ini :

1) Surat terima pelantikan
2) Surat tapisan keselamatan
3) Surat tawaran perlantikan jawatan dari SPA
4) Surat penempatan hospital dari KKM
5) Surat pelantikan sementara MMC
6) Salinan sijil SPM
7) Salinan ijazah perubatan
8) Laporan pemeriksaan kesihatan

Senarai dokumen yang perlu dibawa ada disenaraikan dalam surat penempatan yang diperoleh semasa kursus induksi. Pastikan semua dokumen lengkap. Bawa sekali gambar dalam 5 keping (akan ada extra). Dokumen-dokumen ni sangat penting untuk pengesahan jawatan kelak. Banyak kes yang diadukan oleh pegawai yang menguruskan, dokumen-dokumen tidak lengkap walapun housemanship hampir tamat. Hal ini akan melengahkan urusan pengesahan jawatan. Ditambah lagi dengan kesibukan sebagai houseman, akibat ketidaklengkapan dokumen semasa lapor diri, semakin terbengkalailah dokumen-dokumen ni. Penting tahu kena siapkan, nampak macam remeh, tapi jangan tidak disangka masih ramai yang tidak melengkapkannya. Sampai ada pengarah hospital yang buat keputusan untuk extend houseman sebab susah sangat nak lengkapkan dokumen walaupun telah dipanggil berkali-kali. Hmm, ni mesti kes sibuk sangat/ambil mudah sampai tak dapat nak datang pejabat. Jadi, untuk tidak susah dikemudian hari, sila lengkapkan sebelum lapor diri ok.

Selepas lapor diri, houseman akan diberi taklimat oleh ketua bahagian Unit Latihan. Macam di Hospital Tunku Ja'afar Seremban (HTJS), Puan Fauziah namanya. First impression saya, dia sangat baik! Sangat memahami kehidupan houseman. Begitu juga dengan En. Azizan. Semua houseman adalah di bawah jagaan unit ini sehinggalah jawatan disahkan apabila tamat housemanship kelak. Jadi sebarang masalah, bolehlah kongsi dengan pegawai-pegawai di unit ini. Mereka memang baik, sangat terharu.

Kemudian, setiap houseman akan diberikan jadual kursus orientasi di setiap jabatan yang ditentukan. Seperti di HTJS orientasi yang berlangsung selama 2 hari ini, houseman dikehendaki pergi ke jabatan-jabatan berikut dan mendapatkan tandangan dan cop pegawai setiap kali selesai orientasi. Waktunya dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang. Lepas tu dah boleh balik. Tapi selalunya orientasi ini hanya akan bermula pada hari kedua selepas lapor diri. Kiranya, ia hanya akan bermula pada hari selasa selepas lapor diri pada hari isnin.

Antara isu yang timbul semasa lapor diri,

1) Melewatkan lapor diri di JKN/Hospital
Sebenarnya saya juga cuba untuk minta izin lewat lapor diri. tapi memang sangat susah sebenarnya kerana gaji telah dikira sejak hari pertama induksi. Ada seorang kawan houseman yang nak minta tangguh 2 minggu kerana nak ambil lesen kereta pun tidak mendapat kebenaran. Jika diluluskan pun, bukanlah tangguh, tapi cuti yang telah digazetkan untuk setiap rotation yang selama 8 hari tu akan dipotong. Kira tangguh atas alasan yang dirasakan kurang kukuh oleh mereka (selain berlaku kematian contohnya) tidaklah dapat diterima tangguhan. Kenalah potong cuti.

2) KWSP
Buatlah akaun KWSP sebelum lapor diri. Nanti akan dapat nombor keahlian yang bakal digunakan ketika lapor diri di hospital. Sepanjang tempoh housemanship ni, sebenarnya akaun KWSP belum confirm. Nanti selepas dua tahun housemanship, pilihan sama ada mahu memilih skim pencen ataupun KWSP akan diconfirmkan semula secara tetap dan final.

3) Akaun bank
Akaun bank pun perlu buka. Sekarang kan dah tidak ada buku bank kan, nanti bila dah buka akaun, minta pihak bank print outkan account statement untuk tahu no. account kita. Nanti bahagian kewangan di hospital akan minta untuk urusan gaji dan tuntutan elaun.

Ok, itu sahaja yang nak dikongsikan buat masa ini. Doakan kami kuat mengharungi cabaran housemanship dan bersungguh belajar sampai jadi houseman yang berilmu dan berkemahiran serta berakhlak mulia.

Jumpa lagi!

11:59 PM

Kesihatan : Angin dalam badan, apa yang anda perlu tahu

Bismillah

Sedikit informasi kesihatan yang ingin saya kongsikan

Selepas pulang daripada Jordan menamatkan pengajian, beberapa kenalan yang saya temui bertanyakan masalah kesihatan mereka. Saya menjawab dan menerangkan mana yang termampu berpandukan ilmu yang saya ada.


Sepanjang pemerhatian saya, masalah yang sering ditanyakan dan diminta diberi penjelasan ialah masalah angin dalam badan. Buurrrrp..!!! Jika sendawa selepas makan, ramai yang tidak risau, sendawa kekenyangan katanya. Tetapi jikalau selalu sendawa walaupun dalam keadaan perut kosong, tidakkah pelik namanya..? Kembung perut. Mereka yang bertanya runsing memikirkan kenapa dan bagaimana mengatasinya.



SENDU SENDAWA

Di sini, suka saya kongsikan maklumat dan penerangan seperti yang diterangkan oleh seorang Pakar Perunding Perubatan dan Gastroenterologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr. Abdul Malik Jamal Buhari kepada akhbar sisipan Kesihatan Mingguan Malaysia beberapa minggu lepas.


Dalam wawancara bersama beliau, Dr. Abdul Malik menafikan seseorang yang dijangkiti demam mempunyai kaitan dengan masalah angin di dalam badan. Bagaimanapun, masalah stres serta komplikasinya seperti sakit kepala, pening, berdebar-debar dan sebagainya berkemungkinan berpunca daripada masalah angin.


Jelasnya, masalah angin dalam badan khususnya sistem penghadaman disebabkan oleh sistem usus yang 'lembap' atau kurang aktif. Ini menyebabkan angin dalam usus tidak dapat dikeluarkan dari badan secara efektif.


Angin di dalam badan berpunca daripada gas di dalam sistem penghadaman atau sistem gastro usus (gastroenterologi). Sistem tersebut mengandungi gas yang tidak berbau iaitu 99% gas buangan dari usus manakala gas yang tidak menyenangkan pula mungkin disebabkan oleh gas yang mengandungi sulfur.

" Ia dilepaskan oleh bakteria di dalam usus besar. Angin disebabkan gas atau angin dalam sistem penghadaman badan datang daripada dua sumber iaitu udara yang disedut dan bakteria dalam usus besar.

Bakteria ini terjadi akibat gangguan daripada makanan yang tidak dihadamkan dengan baik, " katanya.


Secara umumnya,penyakit atau masalah angin adalah perkara biasa bagi kebanyakan orang. Walaupun tiada statistik sebenar, anggaran 30 hingga 40 peratus masyarakat mengalami masalah angin iaitu minimum sekali dalam hidup mereka. Realitinya, masalah angin tidak menyebabkan kemudaratan yang teruk. Ia hanya perasaan tidak selesa dan kurang menyenangkan serta mengganggu kerja harian.



RAWATAN

Seperti kebanyakan penyakit lain, angin di dalam badan sering dikaitkan dengan pemakanan. Justeru ia boleh diatasi dengan melebihkan makanan berzat serat (fiber), sayur-sayuran, buah-buahan dan senaman harian.

"Jikalau kesemua di atas tidak mendatangkan manfaat, kita boleh memberikan ubat-ubatan tertentu," ujarnya.

Selain itu, berurut, sauna, bersenam dan gaya hidup sihat dapat membantu mengatasi masalah stres.

Terdapat kepercayaan amalan mandi waktu malam menjadi punca masalah tersebut. Namun, menurut Dr Abdul Malik, tiada bukti saintifik mandi waktu malam boleh menyebabkan angin dalam badan.

Seseorang boleh mengesan dia mengalami masalah angin di dalam badan jika sentiasa sendawa, dan mengalami kembung perut. Keadaan itu menyebabkan rasa kurang selesa, sakit dan seterusnya mengurangkan selera makan dan juga sakit kepala.

Beliau menasihatkan orang ramai yang mengalami gejala tersebut mendapat rawatan doktor di samping menjaga pemakanan serta bersenam.



TAMBAHAN

Ini pula informasi yang saya kumpul berkaitan angin dalam badan menerusi internet. Terma 'aerophagia' yang bermaksud 'makan angin/udara' ada kaitan dengan satu sebab berlebihan angin dalam badan, iaitu berpunca daripada udara yang disedut. Sebab kedua sepertimana yang disebutkan Dr. Malik di atas ialah berpunca daripada bakteria di usus besar yang cuba memecahkan makanan-makanan yang tidak dapat dihadamkan dengan baik.

Perhatikan artikel di bawah..

GAS IN THE DIGESTIVE TRACT (ANGIN DALAM SISTEM PENGHADAMAN)


Everyone has gas and eliminates it by burping or passing it through the rectum. However, many people think they have too much gas when they really have normal amounts. Most people produce about 1 to 4 pints a day and pass gas about 14 times a day.

Drawing of the digestive system with parts labeled: mouth, esophagus, stomach, large intestine (colon), small intestine, ileum, rectum, and anus.
The digestive tract.

Gas is made primarily of odorless vapors—carbon dioxide, oxygen, nitrogen, hydrogen, and sometimes methane. The unpleasant odor of flatulence, the gas that passes through the rectum, comes from bacteria in the large intestine that release small amounts of gases containing sulfur.

Although having gas is common, it can be uncomfortable and embarrassing. Understanding causes, ways to reduce symptoms, and treatment will help most people find relief.


What causes gas?

Gas in the digestive tract—the esophagus, stomach, small intestine, and large intestine—comes from two sources:

  • swallowed air
  • normal breakdown of certain undigested foods by harmless bacteria naturally present in the large intestine, also called the colon

1. Swallowed Air

Aerophagia, or air swallowing, is a common cause of gas in the stomach. Everyone swallows small amounts of air when eating and drinking. However, eating or drinking rapidly, chewing gum, smoking, or wearing loose dentures can cause some people to take in more air.

Burping, or belching, is the way most swallowed air—which contains nitrogen, oxygen, and carbon dioxide—leaves the stomach. The remaining gas moves into the small intestine, where it is partially absorbed. A small amount travels into the large intestine for release through the rectum. The stomach also releases carbon dioxide when stomach acid mixes with the bicarbonate in digestive juices, but most of this gas is absorbed into the bloodstream and does not enter the large intestine.


2. Breakdown of Undigested Foods

The body does not digest and absorb some carbohydrates—the sugar, starches, and fiber found in many foods—in the small intestine because of a shortage or absence of certain enzymes that aid digestion.

This undigested food then passes from the small intestine into the large intestine, where normal, harmless bacteria break down the food, producing hydrogen, carbon dioxide, and, in about one-third of all people, methane. Eventually these gases exit through the rectum.

People who make methane do not necessarily pass more gas or have unique symptoms. A person who produces methane will have stools that consistently float in water. Research has not shown why some people produce methane and others do not.

Foods that produce gas in one person may not cause gas in another. Some common bacteria in the large intestine can destroy the hydrogen that other bacteria produce. The balance of the two types of bacteria may explain why some people have more gas than others.


Which foods cause gas?

Most foods that contain carbohydrates can cause gas. By contrast, fats and proteins cause little gas.

Sugars

The sugars that cause gas are raffinose, lactose, fructose, and sorbitol.

Raffinose. Beans contain large amounts of this complex sugar. Smaller amounts are found in cabbage, brussels sprouts, broccoli, asparagus, other vegetables, and whole grains.

Lactose. Lactose is the natural sugar in milk. It is also found in milk products, such as cheese and ice cream, and processed foods, such as bread, cereal, and salad dressing. Many people, particularly those of African, Native American, or Asian background, normally have low levels of lactase, the enzyme needed to digest lactose, after childhood. Also, as people age, their enzyme levels decrease. As a result, over time people may experience increasing amounts of gas after eating food containing lactose.

Fructose. Fructose is naturally present in onions, artichokes, pears, and wheat. It is also used as a sweetener in some soft drinks and fruit drinks.

Sorbitol. Sorbitol is a sugar found naturally in fruits, including apples, pears, peaches, and prunes. It is also used as an artificial sweetener in many dietetic foods and sugar-free candies and gums.

Starches

Most starches, including potatoes, corn, pasta, and wheat, produce gas as they are broken down in the large intestine. Rice is the only starch that does not cause gas.

Fiber

Many foods contain soluble and insoluble fiber. Soluble fiber dissolves easily in water and takes on a soft, gel-like texture in the intestines. Found in oat bran, beans, peas, and most fruits, soluble fiber is not broken down until it reaches the large intestine, where digestion causes gas.

Insoluble fiber, on the other hand, passes essentially unchanged through the intestines and produces little gas. Wheat bran and some vegetables contain this kind of fiber.



What are some symptoms and problems of gas?

The most common symptoms of gas are flatulence, abdominal bloating, abdominal pain, and belching. However, not everyone experiences these symptoms. The type and degree of symptoms probably depends on how much gas the body produces, how many fatty acids the body absorbs, and a person's sensitivity to gas in the large intestine.

1. Belching

An occasional belch during or after meals is normal and releases gas when the stomach is full of food. However, people who belch frequently may be swallowing too much air and releasing it before the air enters the stomach.

Sometimes a person with chronic belching may have an upper gastrointestinal (GI) disorder, such as peptic ulcer disease, gastroesophageal reflux disease (GERD), or gastroparesis, also called delayed gastric emptying.

Sometimes people believe that swallowing air and releasing it will relieve the discomfort of these disorders, and they may intentionally or unintentionally develop a habit of belching to relieve discomfort.

Gas-bloat syndrome may occur after fundoplication surgery to correct GERD. The surgery creates a one-way valve between the esophagus and stomach that allows food and gas to enter the stomach but often prevents normal belching and the ability to vomit. It occurs in about 10 percent of people who have this surgery but may improve with time.

2. Flatulence

Another common complaint is too much flatulence. However, most people do not realize that passing gas 14 to 23 times a day is normal. Too much gas may be the result of carbohydrate malabsorption.

3. Abdominal Bloating

Many people believe that too much gas causes abdominal bloating. However, people who complain of bloating from gas often have normal amounts and distribution of gas. They may just be unusually aware of gas in the digestive tract.

Doctors believe that bloating is usually the result of an intestinal disorder, such as irritable bowel syndrome (IBS). The cause of IBS is unknown but may involve abnormal movements and contractions of intestinal muscles and increased pain sensitivity in the intestines. These disorders may give a sensation of bloating because of increased sensitivity to gas.

Any disease that causes intestinal inflammation or obstruction, such as Crohn’s disease or colon cancer, may also cause abdominal bloating. In addition, people who have had many operations, internal hernias, or bands of internal scar tissue called adhesions may experience bloating or pain. Finally, eating a lot of fatty food can delay stomach emptying and cause bloating and discomfort, but not necessarily too much gas.

4. Abdominal Pain and Discomfort

Some people have pain when gas is present in the intestine. When pain is on the left side of the colon, it can be confused with heart disease, which sometimes causes abdominal pain. When the pain is on the right side of the colon, it may mimic gallstones or appendicitis.



What diagnostic tests are used to find the cause of gas?

Because gas symptoms may be caused by a serious disorder, those causes should be ruled out. Health professionals usually begin with a review of dietary habits and symptoms. The health professional may ask the patient to keep a diary of foods and beverages consumed for a specific time period.

If lactase deficiency is the suspected cause of gas, the health professional may suggest avoiding milk products for a period of time. A blood or breath test may be used to diagnose lactose intolerance.

In addition, to determine if someone produces too much gas in the colon or is unusually sensitive to the passage of normal gas volumes, the health professional may ask a patient to count the number of times he passes gas during the day and include this information in a diary.

Careful review of diet and the amount of gas passed may help relate specific foods to symptoms and determine the severity of the problem.

Because the symptoms that people may have are so variable, the health professional may order other types of diagnostic tests in addition to a physical exam, depending on the patient's symptoms and other factors.



How is gas treated?

Experience has shown that the most common ways to reduce the discomfort of gas are changing diet, taking medicines, and reducing the amount of air swallowed.

1. Diet

Health professionals may tell people to eat fewer foods that cause gas. However, for some people this may mean cutting out healthy foods, such as fruits and vegetables, whole grains, and milk products.

Health professionals may also suggest limiting high-fat foods to reduce bloating and discomfort. Less fat in the diet helps the stomach empty faster, allowing gases to move into the small intestine.

Unfortunately, the amount of gas caused by certain foods varies from person to person. Effective dietary changes depend on learning through trial and error how much of the offending foods one can handle.

2. Nonprescription Medicines

Digestive enzymes, available as over-the-counter supplements, help digest carbohydrates and may allow people to eat foods that normally cause gas.

The enzyme lactase, which aids with lactose digestion, is available in caplet and chewable tablet form without a prescription; Lactaid and Lactrase are two common brands. Taking lactase supplements just before eating helps digest foods that contain lactose. Also, lactose-reduced milk and other products, such as Lactaid and Dairy Ease, are available at many grocery stores.

Beano, an over-the-counter digestive aid, contains the sugar-digesting enzyme that the body lacks to digest the sugar in beans and many vegetables. The enzyme comes in liquid and tablet form. Five drops are added per serving or one tablet is swallowed just before eating to break down the gas-producing sugars. Beano has no effect on gas caused by lactose or fiber.

3. Prescription Medicines

Doctors may prescribe medicines to help reduce symptoms, especially for people with a disorder such as IBS. For more information about IBS, see the Irritable Bowel Syndrome fact sheet from the National Digestive Diseases Information Clearinghouse.

4. Reducing Swallowed Air

For those who have chronic belching, health professionals may suggest ways to reduce the amount of air swallowed. Two options are to avoid chewing gum and to avoid eating hard candy. Eating at a slow pace and checking with a dentist to make sure dentures fit properly should also help.


Points to Remember

Although gas may be uncomfortable and embarrassing, it is not life threatening. Understanding causes, ways to reduce symptoms, and treatment will help most people find some relief.

  • Everyone has gas in the digestive tract.

  • People often believe normal passage of gas to be excessive.

  • Gas comes from two main sources: swallowed air and normal breakdown of certain foods by harmless bacteria naturally present in the large intestine.

  • Many foods with carbohydrates can cause gas. Fats and proteins cause little gas.

  • Foods that may cause gas include
    • beans
    • vegetables, such as broccoli, cabbage, brussels sprouts, onions, artichokes, and asparagus
    • fruits, such as pears, apples, and peaches
    • whole grains, such as whole wheat and bran
    • soft drinks and fruit drinks
    • milk and milk products, such as cheese and ice cream, and packaged foods prepared with lactose, such as bread, cereal, and salad dressing
    • foods containing sorbitol, such as dietetic foods and sugar-free candies and gums

  • The most common symptoms of gas are belching, flatulence, bloating, and abdominal pain. However, some of these symptoms may be caused by an intestinal disorder, such as IBS, rather than too much gas.

  • The most common ways to reduce the discomfort of gas are changing one’s diet, taking digestive enzymes to help digest carbohydrates, and reducing the amount of air swallowed.

For More Information

American Dietetic Association
120 South Riverside Plaza, Suite 2000
Chicago, IL 60606–6995
Internet: www.eatright.org (Click on "Find a Nutrition Professional")


Other site can be visited

Aerophagia remedies


Semoga maklumat di atas sedikit sebanyak membantu untuk mereka yang ada masalah ini memahami kenapa dan bagaimana mengatasinya.

Sebarang pertanyaan dan pembetulan dialu-alukan.

Wallahua'lam

11:35 AM

Good news for you and your kids too!

Bismillah

Are you fed up with current TV programmes?

Are you worried about what kind of entertainment will your future kids watch, listen to amd play with ?

Are you looking forward to another alternatives on how to bring up your future children?

Here is a good news i've come across while surfing the net..

Hope it benefits you...



10 Sites For Muslim Children

Guest Author - Sadiyya Patel


Are your kids bored? Are you tired of them sitting in front of the TV or playing Playstation all day long? Are your worried about the negative influence that TV and the media in general is having on your child?



I have the solution for you. I've compiled a list of 10 Islamic websites for kids. These websites will keep your kids happily entertained for hours at a time. And they will be learning good Islamic morals and values, and acquiring Deeni knowledge at the same time. What could be better than that?



Here are the websites in no particular order.



1. Kidsville



This site is really user friendly and easy for even a young child to navigate. It has 3 main sections:

  • Play & Learn (There are several different Islamic Games in this section)

  • Islamic Songs (Really charming)

  • Islamic Stories - Your toddler and preschooler are bound to love these.



2. Islamic Playground



If your kids love computer games then this is the site for them. This site has games with an Islamic twist. Arabic alphabet, Word Games, Crossword & Jigsaw puzzles and more. Perfect for a rainy afternoon.



3. Islamic Schools



This isn't a site for kids but there are plenty of resources for parents and links to other Islamic sites for children.



This site focuses on Islamic schools in USA, Great Britain, Canada and France. It also has links to Islamic Homeschooling sites that may be of interest to you if you have chosen this option. It also has articles on issues affecting families and kids.



The Educational Resources section is filled with links to various other Islamic sites that are both educational and Inspirational.



4. Muslim Kids TV



This is the perfect site for all Muslim kids who love TV. It's packed with so many wonderful videos that cover a wide variety of categories.

The categories include:

  • Islamic stories

  • Arts & Crafts

  • Fun Recipes

  • Islamic Good Manners

  • Stories of the Prophets

  • Islamic Cartoons

  • And more....many more...


Well worth a visit and certainly a better use of your childrens time than watching reruns on Cartoon Network.



5. My First Muslim Site



This site is still under construction. It has been created by the Lahore Ahmadiyyah Movement For The Propagation Of Islam. The site is divided into different age levels.

Preschool (Age 2-5)

Junior Level (6-8)

Senior Level (12 +)

Lighthouse magazine (For Muslim Youth)

Young Islam (Also for Muslim Youth)



Both "The Lighthouse" & "Young Islam" are wonderful downloadable magazines that your teenager will enjoy.



6. Harfkids



This is a great site for helping kids to memorize the Holy Quran. There are daily Hadith and fun facts as well. Electronic Islamic Greeting cards, Games, stories of the Prophets (videos), mobile ringtones and mobile wallpapers add an element of fun to the site.



The site even has a forum where kids can interact with other muslim children around the globe.

.

7. Muslimkids



This is a very attractive site. Your child can learn Arabic with simple interactive lessons that will take them from the alphabet all the way to learning words. The site loads fast and there are also Islamic ecards as well.



8. Harun Yahya's site for kids



This is perfect for the child who loves learning about animals, space and the human body. The author uses these amazing facts to show the greatness of Allah.



9. Muslimstickers



Wonderful stickers to reward your kids for good behavior and for inculcating Islamic values.



10. Stories of the Prophets, Companions & Wives of the Prophet (S.A.W)



This site is geared more toward the older child as there is quite a bit of reading involved. Very informative and educational.



11. Easy Teaching For Kids



Simple, easy dua's for young kids in a delightful, beautiful slideshow presentation that can be downloaded and printed out.





I hope that you take some time to check these sites out. I'm sure that you will enjoy them as much as I have.



Wallahua'lam

3:40 AM

BUANG BAYI HUKUM GANTUNG : PERMULAAN KEPADA SATU PENGAKHIRAN

Lagi kes buang bayi dipaparkan dalam akhbar-akhbar utama negara. Saban hari sejak kembali ke tanah air, tidak sunyi kes sedemikian kedengaran. Semulia-mulia ciptaan diletak di serendah-rendah martabat : tandas, tong sampah tempat pilihan, malah dalam tangki najis pun kedapatan - mungkin diflush agaknya. Haih...

Sejak itu juga pelbagai langkah 'penyelesaian' telah diambil;
pendidikan sexual di sekolah? - dulu pernah kata nak diperkenal, emm... check
pendidikan pencegahan kehamilan seperti kondom? - check
penguatkuasaan umur berkahwin seawal 18 tahun - check
dan yang paling terbaru, hukuman bunuh boleh dikenakan ke atas pesalah buang bayi - check juga

Marina Mahathir juga dalam kolumnya Musings, The Star bertarikh 18.8.10 juga membangkitkan penyelesaian untuk kes ini masih belum bersifat komprehensif. Cadangannya untuk penyelesaian secara komprehensif yang boleh diambil termasuklah,
1. pendidikan seksual yang berorientasikan gender perspective & emphasiing boys learning to respect girls
2. membina pusat perlindungan bayi & ibu dan mewar-warkannya supaya diketahui umum agar mudah dirujuki
3. mengajar dan memudahkan prosedur anak angkat
4. Golongan dewasa perlu menunjukkan contoh yang baik

Setuju dengan pandangan beliau yang mengatakan, "Apabila hukuman mati mula menjadi tindakan, ia sebenarnya menunjukkan kepapaan idea, (poverty of ideas) yang sebenarnya datang kesan ketidakfahaman terhadap masalah sebenar dari isu yang timbul."

penguatkuasaan umur berkahwin dengan lebih awal? mungkinkah membantu atau hanya menambah masalah pada masa akan datang?
hukuman bunuh? jangan pula lepas ini pengguguran haram menjadi industri bebas dek kerana permintaan.

ISU FIKIR DAN BUDAYA BANGSA?

Melihat isu masyarakat yang lain seperti skim cepat kaya, produk-produk pelansingan yang menjanjikan penurunan berat badan hanya dalam beberapa minggu, penjualan tanah kepada bangsa lain sebagai contoh, mampu membuatkan kita terfikir atau berfikir, masyarakat kita sukakan benda express. Biar semua yang cepat-cepat sahaja. Nak kaya cepat, nak slim cepat. Jika disoal siapa yang tidak mahu kaya dan cantik langsing bukan? Dan dalam era pemodenan sekarang, semua urusan perlu cepat dan segera jika tidak bakal ditinggal kata orang. Namun, menjadi persoalan di sini, adakah kesan pembudayaan gaya hidup express ini membuatkan kita jadi masyarakat yang fikir mudah dan cepat dalam menyelesaikan masalah? Yang dilihat hanya masalah semasa, bukan lagi masalah utama dan teras.

Dalam kehidupan, ada perkara yang boleh diselesaikan dengan mudah, tidak perlu kronik-kronik kata orang. Fikir yang simple-simple. Namun, ada pula masalah yang perlu diteliti dan dianalisis untuk dicari penyelesaian paling ampuh. Soalnya di sini ialah cara kita memilih perkara mana yang perlu difikir mudah dan perkara mana pula yang perlu difikir sungguh-sungguh.

Pengalaman menziarahi bumi UK sekitar dua tahun lalu banyak mengajar melihat kehidupan. Sebelum kaki dijejak, teringin sangat untuk tahu apa bezanya masyarakat yang hidup di negara membangun dengan yang sedang membangun. Salah satu contoh mudah, di pasaraya di UK banyak sayur yang dijual dalam pek siap dipotong. Ada juga yang telah siap dicampur sayur pelbagai jenis dah boleh terus dimasak. Jika salad, hanya ditambah dressing dan kemudian siap dimakan. Apa yang mengkagumkan, harganya tidak mahal. Hanya mahal sedikit dari yang masih belum dipotong. Tidaklah risau lari bajet bulanan. Memudahkan para isteri yang bekerja. Menjimatkan masa. Nampak kecil kan? Tapi kesannya besar.

Dalam buku "How to Simplify Your Life : Seven Practical Steps to Letting Go of Your Burdens and Living a Happier Life karangan Werner Tiki Kustenmacher" ada menyebut, "Dalam arus pemodenan masa kini, mudahkan urusan kecil anda walaupun terpaksa melabur sedikit wang, tetapi hasilnya anda dapat mengurangkan stress dan masa. Contohnya, jika rumput di rumah anda sudah panjang dan sekiranya anda ada kemampuan, upahlah orang lain yang boleh menjimatkan masa dan tenaga anda untuk membuat kerja-kerja itu walaupun anda rasa anda boleh lakukannya sendiri."

Berlainan pula dalam isu pendidikan anak-anak. Jika kedua suami isteri sibuk bekerja, menyerahkan anak bulat-bulat kepada orang lain untuk diasuh dan dididik ataupun menggunakan herdikan dan tamparan untuk membetulkan kesalahan bukanlah contoh cara yang terbaik. Malah ia mungkin jadi penyelesaian terburuk dalam hidup. Walaupun tempat terbaik isteri di rumah dan suami yang punya waktu kerja 9-5 dan malamnya sentiasa bersama keluarga, tetapi mungkin ia bukanlah satu-satunya cara untuk membina keluarga yang bahagia. Bagaimana untuk mencari cara yang kedua, ketiga, keempat dan seterusnya? Itulah fikir yang diajarkan Tuhan, walaupun ujian & cabaran serta tahap kesukaran bagi setiap pilihan itu pasti berbeza-beza ikut kemampuan insan.

Cara membezakan isu besar dan kecil? Common sense dan cara kita memberi nilai (value) atas tiap sesuatu boleh membantu.


KEMBALILAH KE RAHMATULLAH

Teringat kata-kata Ustaz Anwar Ridhuan, setiap kereta ada manualnya. Manual untuk kereta Honda Civic tentulah tidak boleh diguna untuk kereta Kancil. Mungkin ada persamaan, tetap tiada kesempurnaan. Begitu juga dengan kehidupan insan, manualnya Islam. Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat ke 83,

"Maka mengapa mengapa mereka mencari agama yang lain selain agama Allah, padahal apa yang ada di langit dan di bumi berserah diri kepada-Nya, (baik) dengan suka mahupun terpaksa, dan hanya kepada-Nya mereka dikembalikan?"

Firman Allah lagi dalam surah yang sama ayat 19,
"Sesungguhnya agama di sisi Allah adalah Islam. Tidaklah berselisih orang-orang yang telah diberi kitab kecuali setelah mereka memperoleh ilmu, kerana kedengkian di antara mereka. Barangsiapa ingkar terhadap ayat-ayat Allah, maka sungguh, Allah sangat cepat perhitungan-Nya."

Mungkin kedengaran angkuh buat penganut agama lain. Jelas menafikan sungguh tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah sahaja, tetapi sebenarnya kita ini dahulunya satu umat yang dipisah-pisahkan kerana perselisihan. Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 213,

"Manusia itu (dahulunya) satu umat. Lalu Allah mengutus nabi (untuk) menyampaikan kabar gembira dan peringatan. Dan diturunkan-Nya bersama mereka kitab yang mengandung kebenaran, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan. Dan yang berselisih hanyalah orang yang tekah diberi bukti (kitab), sampai kepada mereka, kerana kedengkian di antara mereka sendiri. Maka dengan kehendak-Nya, Allah memberi petunjuk kepada mereka yang beriman tentang kebenaran yang mereka perselisihkan. Allah memberi petunjuk kepada siapa yang Dia kehendaki ke jalan yang lurus."

Manusia sering tercari-cari penyelesaian, sedangkan Islam sentiasa bersedia memberikan bantuan dan bimbingan. Pendekatan untuk setiap pemasalahan nyata berbeza dan perlu dibezakan, perlukan kekreatifan dan idea cergas. Tetapi asas untuk setiap penyelesaian tetap sama, yang itulah. Ada dalam Al-Qur'an dan As-Sunnah. Hidup tanpa arah memang menyesakkan. Berfikir tanpa bimbingan membuatkan kita mencuba-cuba atas keputusan yang tidak pasti. Dan kadang berkataputus atas kesilapan yang pernah umat terdahulu lakukan. Islam telah membuktikan, indahnya tamadun bersyariat. Dan Islam juga telah mengajarkan, jatuhnya tamadun apabila ia lari dari ajaran.


BUKALAH HATI DAN MATA

Berhentilah membezakan agama, meletakkan Islam hanya pada ibadah. Kita tidak akan nampak Islam dengan hanya solat, puasa dan sedekah. Tiada rasa kagum dan izzah hanya dengan haji dan umrah. Tanyalah diri, apa itu maksud Islam sebagai cara hidup. Betulkah cara berjual-beli? Beginikah rupanya berjiran? Benarkah cara mendidik anak? Tepatkah cara makan dan minum? Apakah ini yang Islam ajarkan atau hanya mengikut tradisi nenek moyang? Dan tanyalah, apakah hanya ini yang Islam ajarkan atau ada lagi yang tidak-ketahuan.

Fahami butir perkataan yang diucapkan, dalam solat dan doa. Moga-moga ia pemula kepada kehidupan yang lebih indah.

Wallahu'alam

2:01 AM

Fenomena baru solat berjemaah di Malaysia?

"Jomlah solat dulu nak?"
"Orite"

Pacuan empat roda biru dipacu menuju ke masjid daerah berdekatan. Masjidnya besar, cantik. Kebiasaan masjid di Malaysia, rupanya tidak perlu dipertikai. Lama tidak menjejakkan kaki ke masjid tanah air. Sekilas terbang ingatan jauh ke Masjid Yarmouk dan Syeikh Makmun. Juga pada Masjid Tal dan Masjid Fayha. Rindu!

Dari jauh, sayup-sayup kedengaran merdu suara bilal melaungkan azan maghrib. Segera hayunan dicepatkan agar tidak ketinggalan jemaah. Imam mula mengangkat takbir dan mengalunkan ayat-ayat suci al-qur'an. Untung solat di sini, kemerduan suara iamammnya persis Masyari Rasyid!

Telekung dipakai, langkah dihayunkan. Dalam hati berkira-kira melihat saff yang agak 'bersepah-sepah'.

"Oh, musafir barangkali" detik hati.

Berat juga untuk ke saff pertama memandangkan laluan seolah sedikit diblok. Mujur tafaqquh jumaat Ustaz Mahdi ada menyentuh perihal hukum lalu di hadapan orang yang sedang bersolat. Karpet masjid yang telah direka mengikut saff dikira sebagai pembahagi laluan, sama tahapnya seperti meletakkan objek dihadapan orang yang solat sebelum lalu dihadapan.

Entah kenapa rasa kurang tenang. Pelik terlihat makmum di belakang yang tunduk rukuk dan sujud serupa dengan imam. Tambahan lagi kakak yang sepatutnya masuk sama dalam satu saf tidak juga kunjung tiba. Ish, kurang khusyu' betul! Astaghfirullah.

Usai sembahyang,

"Sembahyang mana tadi?"
"Ada je kat saf belakang. Diorang jemaah juga."
"Aik? Ingatkan musafir tadi. Awat tak masuk saf depan?"
"Tak boleh nak masuk tadi, orang blok."


Garu kepala juga memikirkan, fenomena baru solat jemaah di Malaysia. Jika sebelum ini hanya kedengaran longgar solat antara bahu dan kaki, namun kita putus terus seluruh jasad. Tidak patut mengumumkan isu depan mata (generalization) Mungkin apa yang berlaku di daerah kecil negeri ke utara Malaysia adalah kes-kes terpencil yang jarang berlaku di masjid-masjid lain tanah air. Namun, ada pengajaran yang mesti diambilkira dan difikirkan.

Hukum putus saf dan merenung hikmah.

Sah hukum solat bagi jemaah yang terputus safnya tetapi solat itu kurang sempurna. Walaupun isu sah atau tidak solat seseorang itu penting, tetapi ada isu lebih besar yang lebih perlu kita pegang dan perbaiki.

Untuk sah solat, dengan sembahyang bersendirian itu sudah mencukupi. Tetapi untuk mendapat kesempurnaan solat dan kekuatan ummah, solatlah berjemaah, dengan sempurna. atau jika tidak akan berpecah belahlah hati-hati kita. Wa na'zubillah :
Nu'man b. Basyir berkata, "Adalah rasulullah saw memperbaik saf-saf kami seakan-akan beliau memperbaik anak-anak panah. Demikian beliau lakukan sehingga baginda yakin telah mengetahuinya dengan baik. Pada suatu hari baginda keluar lalu berdiri, Di kala hampir bertakbir, beliau melihat seorang lelaki yang agak maju sedikit dari saf, maka baginda bersabda, "Wahai hamba Allah, hendaklah kamu merapatkan saf, meluruskann melempangkannya atau hendaklah Allah membedakan antara hati-hatimu. (Hadith riwayat Jamaah kecuali Bukhari
Teringat akan satu pengisian ketika di Jordan, Umar al-Khattab menggunakan pedangnya untuk meluruskan saf ketika hendak solat. Ada juga riwayat lain menyebut bahawa Saidina Usman Affan tidak akan bertakbir selagi belum datang pemeriksa saf.

Benarlah, perubahan untuk menyaksikan ummat Islam kembali bersatu hampir pasti tiada selagi perubahan inside-out tidak berlaku. Melakukan perubahan melalui solat berjemaah walaupun dengan sekecil-kecil jemaah mungkin boleh dikira lebih mudah lagi berkesan berbanding menukar fikrah dan minda masyarakat melalui conference, debat dan macam-macam aktiviti yang lain (tanpa menafikan aktiviti sebegini amat perlu untuk membantu menambah momentum perubahan). Sungguhpun hanya sekali berjemaah dalam sehari tetapi dilakukan dengan niat yang baik dan sesempurna mungkin dengan dasar ilmu, kekerapan tarbiyah bentuk ini pasti tidak mampu ditandingi oleh majlis-majlis ilmu lagi dari sudut kekerapan.

Mulakan dengan yang simple. Ia buat kita lebih yakin ke arah perubahan atas kejayaan-kejayaan kecil yang berjaya dilakukan hari demi hari.

Wallahu'alam

Update :

"Ha, padanlah.."
"Apa yang padan?"
"Tadi tak dengar pun imam cakap, 'Rapatkan saf, luruskan saf'
"Oh, padanlah..terlupa agaknya. Sunnah berimam yang semakin dilupakan."
"Untungnya imam, cakap rapatkan saf, luruskan saf dengan niat mengikut sunnah pun dah dapat pahala."


Hadith pertama :

Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari (2/176 dengan syarah fathul Bari), Imam Ahmad (3/182), Imam Mukhlis (al-Fawaid juz 1/10/2), dari beberapa jalur yang berasal dari Humaid ath-Thawil, dari Anas bin Malik r.a. yang menuturkan :

Solat telah diiqamati, lalu Rasulullah SAW menghadap kepada kami lalu bersabda :


" Tegakkanlah barisan, dan tetaplah, sesungguhnya aku dapat melihat kalian daripada balik punggungku"

Sementara itu, Imam Bukhari dalam riwayat lain menyatakan ucapan dengan tambahan redaksi berikut :
"Seseorang di antara kami menempelkan bahunya dengan bahu kawannya(makmum di sebelah) dan menempelkan kakinya dengan kaki kawannya(makmum di sebelah)

Hadith kedua :

Hadith yang ditakhrij oleh Abu dawud (hadith no 662) , imam Ahmad (396), Imam Ahmad (4/276) dan Ad-Daulabi dalam al-Jadali, Husain bin Harith menceritakan :

"saya mendengar Nu'man bin Thabit berkata :

Rasulullah SAW menghadap ke arah jemaah dan bersabda :


"Rapatkanlah barisanmu (tiga kali), Demi Allah, kalian akan menegakkan barisan, atau Allah akan membuat hati kalian saling berselisish" Lalu Nu'man berkata :

"Lalu saya melihat masing-masing jemaah menempelkan
bahunya ke bahu kawannya, dan kakinya ke kaki kawannya"

hadith di atas disohihkan oleh al-Albani dalam Silsilah hadith Sohihah (1/69), hadith ke-32



Rujukan hadith diambil dari ibnuzulkiflee.blogspot.com



6:39 AM

Jom lapor diri doktor-doktor !!

Bismillah


Assalamualaikum

Apa khabar Jordan ..??
RINDUNYA....


Di sini ada satu pengumuman.
Maklumat-maklumat berguna untuk mereka yang akan melapor diri untuk berkhidmat kepada agama, masyarakat dan negara..

Jom lapor diri..

Pesanan dan perincian maklumat di bawah disediakan oleh Kak Zulaikha Che Embi kesayangan yang sekarang sedang bertugas di Hospital Serdang.. (tiada sebarang pengeditan perkataan dan ayat dibuat..)

Sila ambil perhatian....



salam.
harapnya post ni membantu sapa2 la.sori la ingat2 lupa
copy paste la ni kat blog korang(lifeof test ke apa tak ingat)-manfaat kat org lain sama


ketahuilah bahawasanya bila korang ingin melaporkan diri banyak document yang perlu di bawa:


document yang kene ada:(buat la 7 salinan dan kene disahkan):
1-ic
2-surat beranak
3-spm
4-sijil medik
5-kashful alamat
6-gambar yang berlambak2 kalau nak poyo gambar grad yang ukuran passport tu buat la banyak sket.boleh bagi


cara2:

0-amik borang KKM and MMC and borang lapor diri jpa

1-isi borang spa 8 online

2-isi dan hantar borang KKm,MMC dan JPA berserta dengan document
yang dia nak

3-call spa untk tahu bila tarikh interview



tempat2 kat putrajaya:

KKM and MMC parcel E

SPA dan JPA parcel C

sila pergi parcel e dahulu coz kalu g parcel c kene pusing satu putrajaya balik utk ke parcel e


kemudian:
2minggu kemudian dia telepon utk bitau tarikh interview,pakai cantik2.baju kurung and blazer kalau nak poyo
jawap dengan poyo


kemudian 2-3minggu dia panggil induksi.depends la berapa hari induksi tu

akan tau hospital mana kat induksi


kemudian g lapor diri kat Jabatan kesihatan negeri masing2-->
akan dapat surat-->pergi terus ke hospital bawa surat tu+
sila bawa document2 yang telah disebut di atas + photostat buku bank/surat dari bank utk no account+akaun KWSP+medical check up+borang tapisan keselamatan


akan dapat tau posting apa.then selamat berkerja.selalunya mula dengan tagging 7pg smpai 10/12mlm setiap hari sampai specialist suka korang.


Erm, banyaknye perkara kena settlekan..
Kalau sekolah rendah, menengah, masuk INTEC, ada parents yang tolong ke hulu ke hilir bersama-sama..
sekarang ni... takkan nak mintak parents cuti jugak kot nak uruskan sama-sama.. hehe..
Pandai-pandai berdikari sendiri..

Harap dapat membantu mana-mana yang perlu..

Wallahua'lam

Wassalam

9:37 PM

Sebelum kami pergi...

Bismillah

Beberapa jam sahaja lagi

Sebelum Bumi Urdun kami tinggalkan dengan membawa seribu satu kenangan


Sungguh benarlah satu sifat masa yang Allah tentukan- ia cepat berlalu, sangat laju. September 2004, Dataran Syam ini buat kesekian kalinya menerima lagi tetamu yang datang ingin
menuntut ilmu dan belajar erti kehidupan. Lumrah alam, setiap yang datang pasti akan pergi, setiap pertemuan pasti ada detik perpisahan. Logiknya, kami yang datang awal ini, harus menjadi yang awal untuk meninggalkan...


Selama 6 tahun ini, bumi Urdun dan Irbid khususnya telah menyaksikan sebuah kisah perjuangan kehidupan kami insan terpilih berada di sini. Bumi Urdun menyaksikan setiap detik tawa ria, suka duka, titis air mata, melihat setiap jerit payah kami, menemani sejarah jatuh bangunnya kami di sini.


Dataran Syam mendewasakan kami….



Sukar diungkap perasaan yang menyelubungi diri sekarang. Kalau dulu, terasa ingin segera tamat pengajian dan pulang ke tanah air, cepatlah habis-cepatlah habis.. namun kini semakin
hari, semakin berat hati ingin berpisah, semakin berat kaki untuk melangkah pergi. Benarlah kata orang kita hanya mampu menghargai sesuatu bia ianya sudah tiada lagi. Dan pasti bumi ardhul kinanah ini yang akan sentiasa kami rindui…


Ada orang pernah berpesan


We are not put on this earth for ourselves, but are placed here for each other
Kita tidak diletakkan di atas muka bumi Tuhan ini untuk diri sendiri, tapi diletakkan untuk hidup bersama.

Sebelum kami pergi, beberapa pesanan kami titipkan buat peringatan

Yang baik ambillah, jadikan tauladan, yang jelek, tinggalkan usah dibuat ikutan.



JANGAN PUTUS ASA, ANDA MAMPU BERJAYA




Seorang sahabat menukilkan sebuah pantun yang hebat

Jalan yang jauh sudah kuredah
,
Masa yang panjang penuh bertingkah,

Langit hariku tak selalu cerah,

Biar pun mati, tak kutahu erti menyerah!


Hidup, jangan cepat menyerah kalah. Kesusahan, kebimbangan dalam meneruskan pembelajaran yang semakin lama semakin sukar dirasakan, seharusnya membawa kita lebih dekat kepada Allah, kerana di sisiNya milik segala kurnia dan rezeki yang tidak terduga..



Masih ingat lagi pesanan Rasulullah kepada Ibn Abbas..


Peliharalah Allah, nescaya Ia pelihara engkau,


Peliharalah Allah, nescaya engkau dapatiNya di hadapan engkau,


Kenallah Allah pada masa lapang, nescaya Ia kenal engkau pada masa susah


Apabila engkau meminta, maka mintalah kepada
Allah

Dan apabila engkau memohon pertolongan, maka mohonlah pertolongan itu dengan Allah.


Dan, ketahuilah, sesungguhnya kemenangan itu dengan kesabaran.
Dan sesungguhnya kelapangan itu beserta kesusahan.
Dan sesungguhnya beserta kesusahan itu ada kesenangan…
.



Jangan pantas seorang hamba berkata dia berjaya hanya dengan usahanya semata-mata. Jadikan setiap kejayaan sebagai motivasi untuk menjadi hamba yang lebih bersyukur dengan nikmat Tuhan.

Jadikan pula kegagalan sebagai satu muhasabah, untuk kita lebih mengenal Allah yang Maha
Pemurah.

Bukankah hidup umpama roda, kadang di atas, kadang di bawah.. yang tidak berubah adalah kita yang sentiasa membawa status hambaNya, dan sentiasa perlu berusaha.


Buat golongan agamawan,

Kalaupun pesanan ini selalu diulang-ulang, anggaplah ia peringatan lagi yang entah buat kali yang ke berapa untuk anda, golongan yang memegang amanah ilmu agama Allah.
Jadikan ilmu agama yang tinggi di dada itu untuk kebaikan pengislahan masyarakat dan ummah seluruhnya, bukan hanya perkhidmatan dalam bidang-bidang pendidikan yang sangat
diperlukan, tetapi juga dalam bidang dakwah yang sangat luas cabangnya, dan tidak terkira mediumnya.

Jadilah golongan agama yang kreatif, pandai mengambil peluang dalam setiap kesempitan dan kesempatan untuk menyampaikan dakwah Islam secara berkesan kepada masyarakat.



JANGAN BERPECAH BELAH



PERMAI bukan seperti dulu lagi, yang ahlinya hanya puluhan sahaja. PERMAI harus mampu berdepan dengan cabaran menyatukan hati ahli-ahlinya yang semakin bertambah setiap tahun.

Seorang mujaddid abad ini pernah berpesan…


Saya tidak bimbangkan keadaan kamu dan ancaman musuh-musuh Islam,

tetapi apa yang saya bimbangkan ialah diri kamu sendiri.

Saya tidak takutkan ancaman orang-orang Inggeris terhadap kamu, atau orang Amerika atau Rusia atau lainnya.

Yang saya takutkan ialah kamu melakukan dua perkara:

1)Kamu mengenepikan Allah, lalu Allah mengenepikan kamu

2)Kamu berpecah belah sesama sendiri, maka KAMU TIDAK AKAN BERGUNA lagi


Sunnatullah! Mana mungkin kita akan berjaya tanpa kesatuan. Tidak mungkin kita hebat dan kuat andai berpecah belah dan berantakan. Walau sejauh mana pun perbezaan yang ada pada diri kita, walau sekuat mana pun pendirian kita bertentangan dengan teman-teman di sekeliling kita, jangan jadikan ia titik permulaan kepada sebuah permusuhan dan perpecahan.



Jangan saling memburukkan, jangan saling menjatuhkan, berprasangka buruk yang tiada asas, malah mungkin terjadinya kita melakukan kesilapan besar memfitnah dan menzalimi orang lain dengan prasangka kita yang tidak benar .


Hati-hati… kita tiada hak untuk berkata tentang sesuatu yang tidak kita kenali.. bahkan tiada hak untuk menaruh prasangka atau memburukkan sesama sendiri.



Sentiasalah berlapang dada dan berbaik sangka.




ANDA CONTOH IKUTAN !



Sebelum kami pergi dan menyerahkan title senior-seniorita kepada adik-adik yang menggantikan tempat kami, ingat satu peringatan daripada Rasulullah SAW, semoga menjadi sebuah pegangan dalam hidup kalian..


"Sesiapa yang mengajukan
contoh ikutan yang baik di dalam Islam, ia akan memperolehi pahalanya dan pahala orang-orang lain selepasnya yang mengamalkannya, tanpa dikurangi pahala tersebut sedikitpun.

Sesiapa yang mengajukan contoh ikutan yang buruk di dalam Islam, ia akan mendapat dosanya dan dosa orang lain yang mengamalkannya tanpa dikurangi dosa tersebut sedikitpun"

Anda diperhatikan, dan anda perlu memerhatikan...


" Setiap orang hendaklah melihat (dan memikirkan) apa yang ia sediakan untuk hari esok (hari akhirat)"
(Al-Hasyr: 12)


Kami mungkin bukan contoh yang terbaik untuk diteladani. Namun apa yang baik yang anda lihat pada kami, contohi, teladani dan amalkan, agar ganjaran kebaikan itu dapat kami kongsi dunia akhirat.

Namun, andai ada cacat cela kami, perbuatan yang salah dan dibenci, tolong jangan contohi, jangan teladani dan jangan amalkan, kerana kami tidak mahu menanggung sama dosa perbuatan yang salah di sisi agama.

Buat adik-adik, ingat! Anda akan menjadi contoh yang diperhatikan oleh generasi-generasi seterusnya.
Anda pilih mahu menjadi yang baik untuk diikuti, agar nikmat kebaikan yang berpanjangan dapat dirasa hingga ke akhirat sana, atau anda lebih senang memilih untuk menjadi contoh ikutan yang sebaliknya, maka balasan sebaliknya pula yang diterima berpanjangan selamanya...



SAYONARA

Untuk akhirnya..


Saya mewakili batch perubatan 20042010 JUST, ingin merakamkan jutaan penghargaan dan terima kasih buat semua warga PERMAI, yang dikasihi yang telah mewarnai kanvas kehidupan kami sepanjang bergelar pelajar di sini.

Segunung KEMAAFAN kami pinta, andai sepanjang perkenalan yang Allah izinkan ini tanpa disedari atau disengajakan, ada hati yang terasa, jiwa yang terguris, perbuatan yang salah, kata-kata belakang atau umpatan yang membawa dosa. Harap, dengan penuh lapang dada maafkan kami yang tidak mahu menanggung dosa berpanjangan sesama manusia. MOHON DENGAN SANGAT....

Sebarang HUTANG PIUTANG yang belum dilangsaikan, harap dapat dituntut atau dihalalkan.


Bintang
Barat terbit petang,
Bintang Timur terbit pagi,
Jika tidak melarat panjang,
Ada umur ketemu lagi

Tuan puteri pergi ke Rasah,
Pulang semula sebelah pagi,
Kita bertemu akhirnya berpisah,
Diizin Tuhan bersua lagi...


DOAKAN KAMI

Rasulullah SAW pernah bersabda:

"Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat untuk orang lain"

DOAKAN KAMI BERMANFAAT UNTUK UMMAT !




Yang benar

CLASS OF 2010 MBBS JUST

Ahmad Firdaus
Ihsan Mustaien
Iqbal Haziq
Muhtadiin
Muhd Nur Aizat

'Aqilah Suhaimi
Farah Najihah Tajurudin
Hetty Ayuni
Juiliana Hamzah
Kamilah Shafii
Noorzayyani Md Nor
Nur Faezza Mohtar
Nur Atikah Tajul Lile
Nur Aqilah Tajul Lile
Shukriyah Sulong
Siti Sarah Ahmad Dardiri


Wallahua'lam

Wassalam.

7:42 PM

Memimpin, Dipimpin, Terpimpin- PERMAI di hati

Bismillah





Memimpin, Dipimpin, Terpimpin


Itulah temanya. AGM 2005. Masih segar dalam minda, saya masih di tahun 1 ketika itu. Menjadi bendahari jawatankuasa pelaksana AGM 2005, bersama Senior Anhar sebagai pengarah, dan kak Norhidayah Othman- yang ketika itu Ketua Helwi, sebagai timbalannya.


Ringkas. Tapi bagi saya ada maksud yang mendalam. Tema itu merujuk kepada ahli PERMAI seluruhnya, bukan hanya kepada saf kepimpinan, dan bukan hanya kepada ahli kebanyakan. Tetapi semuanya, harus sedar, dan mampu untuk memimpin, semuanya dari atas sampai bawah harus sedar dan boleh untuk dipimpin, barulah natijah untuk menjadi ummah yang terpimpin terlaksana.






Pemimpin- pastinya tidak dapat melepaskan diri daripada tanggungjawab, dan tiap-tiap pemimpin tidak dapat melepaskan tugasnya terhadap masyarakat. Semuanya akan ditanya oleh Allah apakah tanggungjawab itu dapat dilaksanakan dengan baik atau tidak.


Tetapi ramai pemimpin hari ini, lupa di samping memimpin, dia leka dengan peranannya untuk pada masa yang sama dipimpin, ditegur mana yang salah, dibetulkan mana yang silap, dibawa bincang setiap keputusan yang dibuat. Dipimpin dengan tarbiyah melaksanakan amanah Allah agar setiap langkahnya tidak tersasar dari tujuan membawa Islam dalam kepimpinannnya.


Ramai juga ahli dan rakyat jelata hari ini alpa dan tidak peduli peranan diri yang diciptakan sebagai pemimpin, walaupun untuk diri sendiri. Untuk menjadi terpimpin, diri perlu mampu memimpin dan boleh untuk dipimpin...



SIAPA MEREKA

Sejarah Rasulullah SAW dan para sahabat telah membuktikan, tiada pemimpin yang bisa hidup senang dan tenteram dengan bebanan tanggungjawab yang dipikul. Kita dihamparkan oleh ulama silam yang membentangkan tentang penderitaan dan kesusahan yang dilalui oleh orang yang bergelar pemimpin.



Abdullah Ibnu Jarrah, dilantik sebagai Gabenor di sebuah wilayah taklukan Islam. Hartanya hanyalah sebilah pedang untuk berjihad, sebutir mangkuk buat menjamah makanan dan sebuah bejana air untuk berwudhu.


Khalid Al Walid, pakar perancang ketenteraan Islam. Kehebatan dan kebijaksanaannya telah menyelamatkan batallion tentera Islam daripada di kalahkan di Perang Yarmuk. Namun apabila jawatannya dilucutkan, dia masih mampu melafazkan “ Khalid Al Walid mulia bukan kerana pangkat darjah kebesaran, Khalid Al Walid mulia kerana Islam”.


Saidina Umar Al Farouq,
sewaktu menjadi khalifah. Siang harinya sibuk mengurus siasah kenegaraan. Malam harinya disibukkan dengan tugas menjaga kebajikan rakyat. Pernah suatu malam, ketika Umar yang menyamar sebagai orang kebanyakan. Berjalan melalui lorong-lorong di Kota Madinah. Umar telah bertemu dengan seorang ibu tua yang merebus batu. Di samping ibu tua, anak-anak kecil yang menangis kelaparan.

Umar bertanya “ Untuk apakah batu ini direbus ?”

“Anak-anak ku kelaparan. Tiada makanan hendak ku berikan. Ku harap dengan merebus batu ini, anak-anak ku akan keletihan menanti batu yang tak mungkin bertukar jadi makanan. Agar dengan keletihan itu, mereka akan tidur dalam kelaparan sehingga keesokan hari. Agar dapat ku usahakan tulang yang empat kerat ini mencari rezeki buat mereka.” , jawab si ibu tua tanpa menyedari, lelaki tempat diadukan masalahnya adalah Amirul Mukminin, Umar Al Farouq.


Dengan linangan air mata, Umar Al Farouq bergegas ke gudang perbendaharaan negara. Dipecahkan kunci perbendaharaan dan dipikulnya seguni gandum. Datang seorang sahabat menawarkan diri kepada Umar Al Farouq Amirul Mukminin untuk memikul guni gandum tersebut.


Jawab Umar “Andai kau ingin memikul guni gandum ini untuk ku, maka bersedialah engkau memikul dosa-dosa ku di akhirat kerana kelalaian ku menjaga kebajikan rakyat .” Kata-kata Umar telah menghentikan hajat sahabat tadi untuk membantu.


Setelah menyatakan tujuannya kepada penjaga gudang, Umar bergegas kembali ke tempat si ibu tua dengan linangan air mata sambil memikul guni gandum di belakangnya. Umar sendiri memasakkan makanan buat ibu tua sekeluarga. Umar juga yang melayan dan menyuapkan makanan kepada anak-anak yang kelaparan. Umar juga yang mendodoikan anak-anak si ibu tua hingga mereka tidur lena. Dalam kekenyangan. Dalam ketenangan. Dalam kegembiraan…….


Lantas Umar berlalu. Sebelum pergi, Umar berpesan kepada si ibu tua yang masih belum mengenali bahwa lelaki di hadapannya adalah Amirul Mukminin “ Wahai ibu. Doakanlah diri ku agar dosa-dosa ku diampuni Allah”.



Mampukah kita menjadi pemimpin seperti mereka..?


TAHNIAH DAN TAKZIAH

Tahniah diucapkan kepada saf kepimpinan baru PERMAI yang baru dilantik hasil undian percaya ahli PERMAI yang mahukan pemimpin berwibawa.

Sehingga saat ini, saya pernah bernaung di bawah 6 orang Presiden dan 6 orang Ketua Helwi

2004/2005- Ust Akmal dan Kak Dayah
2005/2006- Ust Nahar dan Zayyani
2006/2007- Ust Ismat dan Faezza
2007/2008- Ust Rahmat dan Ahiasah
2008/2009- Ust Faiz dan Fatihah
2009/2010- Naqeb dan Fathiyah
2010/2011- Ust Zaid dan Farhanah


Mampukah barisan kepimpinan tahun ini melakukan banyak lagi perubahan untuk masyarakat PERMAI yang semakin bertambah ahlinya, dan semakin beraneka ragamnya.

Amanah ini, mampu membawa kamu ke syurga, atau sebaliknya.. anda pilih...


Sepotong kata-kata jawapan yang telah dinyatakan oleh Al-imam Hasan al Basri kepada Amirul Mukminin –Umar bin Abd Aziz ketika ditanya tentang apakah kriteria sebenar seorang pemimpin umat islam dengan katanya,


" Sesungguhnya Allah telah menjadikan para imam yang adil itu adalah pembaiki kepada kerosakan, pembetul kepada penyelewengan, pemusnah kepada kezaliman dan pembela kepada yang lemah, pembantu kepada yang dizalimi.

Dialah yang melaksanakan hak-hak Allah kepada hambanya, mendengar ayat-ayat Allah dan memperdengarkannya kepada rakyatnya, melihat tanda kekuasaaannya dan memperlihatkannya kepada mereka, berjalan diatas tali Allah dan mengajak manusia bersamanya, dia umpama seorang hamba kepada para rakyatnya –menjaga harta dan juga keluarga tuannya, tidak sekali-kali menghukum dengan cara jahiliah dan mengikut hawa nafsu mereka,tidak menyelusuri jalan orang-orang yang zalim, tidak bersifat dengan golongan pembesar mustakbirin dalam menindas golongan lemah mustad'afin, dialah penjaga anak yatim, pembantu kepada orang–orang miskin, mendidik anak-anak mereka dan menjaga kaum tua mereka."



SHARING IS CARING

Sangat suka artikel ini.. mahu share bersama anda yang pernah, sedang atau akan menjadi pemimpin..

LEADERSHIP IN ISLAM, Read on...

ALL THE BEST!!


Wallahua'lam