12:18 PM

Dunia Akhir Zaman

Bismillah

(IKLAN : 28 hari lagi)


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com




Saya sangat sukakan nasyid ini. Pengaduan Pada Tuhan menceritakan kebenaran khabaran daripada saidina junjungan Rasulullah SAW tentang dunia akhir zaman.

Lucunya, ketika menyambut Ramadhan lepas di Malaysia, saya meletakkan setting lagu nasyid ini untuk alarm bangun sahur. Tetapi kualiti nasyid yang saya rekodkan sebelum ini tidak berapa elok, membuatkan butir-butir katanya tidak didengari satu persatu, yang terdengar hanyalah runut bunyinya sahaja yang bernada sayu dan syahdu, tapi faham-faham sahajalah.. bunyi lagu rekod dalam handset tak sama dengan lagu sebenar.

Adik-adik kembar saya (Syazali dan Khalili yang digelar Joko dan Jono/adik) pada satu malam tertidur di hadapan ruang menonton televisyen. Gelap. Mungkin satu dua lampu kecil sahaja yang menyala. Dinihari itu alarm berbunyi. Mendengarkan nada lagu yang datang entah dari mana (handphone ketika itu dalam beg tangan, memang misteri bunyi datang dari mana, macam seram je), si abang mengejut adiknya..

"Jono, bunyi apa tu....?"
Adik terjaga.
"Entah..."
Bunyi berhenti. Lega sikit si kembar dua beradik bongsu ini.
Bunyi lagi.
Ketakutan mereka rupanya.. macam lagu misteri berhantu bila nadanya sahaja berbunyi tiada butir-butir bait lagu yang tidak tahu keluar dari mana. Saya tidak ingat apa yang terjadi seterusnya, tapi keesokan harinya, apabila dua beradik ini tahu lagu itu datang daripada telefon bimbit saya, si abang, Joko bersuara..

"Kak Sarah, kak sarah.... errr.. malam ni jangan lupa ye bawa handset kak sarah naik atas masuk dalam bilik"
"Kenapa..?" Saya tahu saya terlupa.. tapi saya juga ingin tahu kenapa si Joko ni beria-ria minta saya tidak terlupa lagi meninggalkan handset di bawah lagi.
"Bunyi dia macam seraaam je.."
Lalu Joko dan Jono menceritakan apa yang berlaku malam sebelumnya. Saya gelak sakan. Ya Allah nada lagu nasyid ni boleh menakutkan budak-budak itu....

Tapi bukan hanya itu yang berlaku. Lagi sekali nada syahdu lagu ini meninggalkan satu insidennya tersendiri. Satu malam saya tertinggal lagi handphone dalam beg tangan yang berada di kerusi yang tersorok sedikit. Kita lihat siapa yang kena kali ini. Si ayah sudah bangun tidur. Alarm berbunyi...sayup-sayup terdengar... Ayah mencari-cari.. tapi bukan dalam ketakutan. Esok paginya, saya kurang pasti bagaimana ayah tahu lagu itu daripada handset saya. Tapi ayah bersuara..

"Lagu sarah ke... lagu apa ye?"
"Nasyid lama"
"Masa mula-mula ayah dengar bunyi tu, sayu rasa... ayah cari-cari tak jumpa, dah la gelap, malam-malam, bulan Ramadhan pulak tu, ayah ingat ada turun ahli sufi mana datang beribadat kat rumah kita bulan puasa ni"
Mak, kakak dan saya gelak ramai-ramai.. apelah ayah ni..

Itu kisah di sebalik kesilapan saya tertinggal handset dalam beg tangan dan kualiti bunyi lagu yang mengecewakan atau mungkin juga ..... menyeramkan (??) buat dua orang adik bongsu saya.

Tetapi ada yang lebih penting yang ingin diingatkan dalam lagu biasa berinti istimewa ini

Pengaduan Pada Tuhan

Tuhan , Kau telah memberitahu kami
Tentang peristiwa akhir zaman
Peristiwa di zaman kami ini
Melalui lidah NabiMu

Di zaman ini ikhtilaf banyak terjadi
Firqah sesat tujuh puluh dua banyaknya
Al-Quran dijadikan barangan dagangan
Isinya tidak lagi dihiraukan

Tuhan, kekasihMu memberitahu
Dunia dijadikan barang yang diburu
Muslimin diseksa dan dihina
Oleh tangan-tangan kafir durjana

Tuhan, NabiMu terus bermadah
Ilmu akhirat ditinggalkan orang
Ilmu dunia dijadikan rebutan
Perempuan-perempuan dijadikan hiasan
Rumah-rumah syaitan penuh riang
Rumah-rumah Tuhan kosong dan lengang

Tuhan yang paling MENAKUTKAN
NabiMu pernah bersabda
Di akhir zaman yang PALING JAHAT
ULAMA YANG MEMANDANG DUNIA
Tabiatnya busuk bak bau BANGKAI
Siapa tercium kan mati jiwanya

Tuhan, NabiMu menyambung lagi
Terhadap peristiwa akhir zaman
Perempuan hilang malunya
Anak tidak hormati ibu bapa
Bahkan keduanya dijadikan kuli
Atau sudah tidak dipeduli

Tuhan, penutup kata kami ceritakan
Dari lidah Nabi kekasihMu
Rezeki yang halal susah dicari
Ibarat mencari berlian berharga

Tuhan, kekasihMu menjanjikan kedatangan mujadid baru
Muslimin nasibnya akan terbela
Rumah-rumah Tuhan riang
Rumah -rumah syaitan akan musnah
Perempuan-perempuan akan dilindungi
Anak-anak soleh dan solehah
Kebenaran kan pasti terbukti

MALAYSIA O.. MALAYSIA

Apa nak jadi pada negara sendiri. Rasa takut nak balik tanah air pun ada. Sana sini cerita rogol, sana sini cerita bunuh, banyak sangat cerita buang bayi. Hari ini sahaja dalam utusan ada 3 kes anak ditinggalkan dan dibuang. Ooo.. akhir zaman.. akhir zaman. Seram.

Semalam terbaca berita- Empat kaedah tangani isu buang bayi

Petikan..

Menurutnya, advokasi (memberi tumpuan kepada punca pembuangan dan penderaan terhadap kanak-kanak) perlu untuk mengatasi pengabaian, penderaan dan pembuangan kanak-kanak kerana perbuatan tersebut bukan budaya rakyat negara ini.

“Kaedah pencegahan iaitu menangani permasalahan secara saintifik dilakukan dengan bantuan pihak polis, manakala khidmat nasihat dan penyelidikan akan dijalankan dengan bantuan pakar untuk mengetahui secara lebih mendalam bagaimana ia berlaku."


Secara saintifik?

Penyelidikan dan bantuan pakar?

Apakah cara yang paling berkesan....???

Anda yang Allah kurniakan aqal dan hati yang mampu berfikir sebagai hamba Allah mesti tahu jawapannya.. kenapa tidak pulang pada agama..??

Dunia dan tanda-tanda akhhir zaman.. makin ketara

Dan kita, mari bersedia...

Paling dekat.. BERSEDIA UNTUK FINAL NAK GRAD..!!!

Tolong doakan kejayaan bersama..


Wallahua'lam

8:57 PM

Gembiranya kalau..

PENEROKA, Mohd Ali Mahmud, 56 gembira menunjukkan geran hak milik yang diperoleh pada majlis penyampaian geran tanah kepada 458 peneroka di Felda Lepar Hilir 1, Kuantan, Pahang, 25 Mac. - Utusan/MAHATHIR ALI


Moga wajah kita semua juga sama seperti pakcik ini dihari penerimaan sijil hari graduasi nanti..


Tiba-tiba rasa termotivasi dan bersemangat nak study tengok how happy this pakcik is. May Allah bless Him dan all of us..Moga Allah mudahkan segalanya..


Jom berusaha untuk sijil doktor kita!

10:41 PM

Hati dan Hati-Hati !




http://www.youtube.com/watch?v=drNV02inzHI

11:36 AM

Senior naik tocang?

Bismillah

Selesai satu lagi program besar PERMAI. Tamat selepas jam 9 malam, waktu qarar yang dihadkan. Menjadi kebiasaan di sini, selepas tempoh qarar, pelajar perempuan akan dimuraqibkan untuk menjaga keselamatan.

Saya dan adik-adik siswi sedang menanti seseorang di luar dewan.

"Akak balik macam mana ni? Ada muraqib ? "
Sopan, seorang junior bertanya. Tidak pula saya kenal siapa.

Kami ketika itu 4 orang, namun sedang menunggu wanita pertama PERMAI menyelesaikan hal-hal di balik tabir selepas program menjadikan kami 5 orang kesemuanya.

"Takpe. Kami naik teksi. Takde polis malam-malam ni"

Ketika itu di fikiran saya, alang-alang dah ramai pelajar perempuan, boleh la balik sekali dengan satu teksi, walaupun had penumpang teksi hanya 4 orang, tetapi kami pelajar Melayu yang kecil-kecil ini, boleh 'squeeze' sikit untuk memuatkan 5 penumpang dalam teksi. Bahayanya cuma satu, pemandu teksi takut disaman jika ada polis yang melakukan rondaan.


Terdengar adik tersebut ketawa kecil.

"Polis...."

Saya tidak melihat ia sebagai satu perkara yang besar. Tambahan, saya sendiri terfikir, tidak mahu menyusahkan mereka, siswa junior yang ingin memuraqibkan. Kerana itu saya lebih selesa menaiki teksi bersama sahabat-sahabat lain.


Tetapi, saya terkilan, apabila ada yang menyampaikan, dia terdengar satu suara di kalangan pelajar siswa, selepas saya menolak untuk menerima pertolongan untuk dimuraqibkan.

"Ala.. dah dia senior...."

Seolah-olah maksudnya pada pendapat saya "Nak buat macam mana, kakak ni macam tak nak ikut peraturan, nak paksa pun..., dia dah senior, kita ni junior, takkan nak tegur dia pulak ".

Walhal saya tahu mereka, pemimpin-pemimpin persatuan ini, mahu melaksanakan qarar dan peraturan sebaik mungkin.

Tiada yang lain, ayat itu memang ditujukan kepada saya, satu-satunya pelajar senior yang sedang menunggu adik-adik lain untuk pulang bersama.

Saya tidak mendengarnya, jadi saya tidak tahu nada dan intonasi dialog tersebut dituturkan.
Tetapi saya terkilan andai ia memaksudkan, kesenioritian menjadi penghalang seseorang untuk ditegur apabila mekakukan kesalahan dan mungkin juga membawa contoh yang tidak baik kepada adik-adik yang lain. Ketika itu saya sedikit malu. Malu kalau-kalau dilabel atau dipandang 'slack', "dah senior, boleh buat apa sahaja", sedangkan mungkin mereka tidak tahu alasan saya bertindak menolak pertolongan mereka pada awalnya.

Saya berlapang dada. Takpelah, dah mereka ingin begitu. Kita ikut sahajalah. Akhirnya kami menaiki 2 teksi dengan seorang muraqib setiap teksi. Alhamdulillah, terima kasih.

Pulang ke rumah, saya terfikir....

Bagaimana, ye pandangan junior-junior terhadap senior-senior?

Keras kepala/ berlagak sangatkah seorang senior sehingga apabila dia melakukan kesilapan, tiada siapa yang mampu bersuara di hadapannya, sopan penuh adab menegur membetulkan?

Atau adakah di situ satu 'barrier' yang menghalang mereka bersuara ?

Kalaulah saya seorang senior yang dilihat begitu oleh adik-adik junior, saya mohon maaf.

Kalau salah tetap salah, tegurlah, anda kan pimpinan...?

Tetapi menegur pun ada adab sopan dan hormatnya, agar kami yang 'tua' ini tidak terasa ada 'kurang ajar'nya dalam tingkah laku dan tutur kata.

Cakap belakang dan sangkaan hanya akan memburukkan keadaan.

Senior atau junior, kita semua sama. Yang membezakan hanya jarak usia, tahun belajar, atau juga pengalaman. Kesenioritian bukanlah tiket untuk kita melakukan semua benda suka hati sendiri. Senior, anda jadi tauladan, contoh yang baik atau yang buruk yang junior perhatikan. Jangan keras kepala.

Bukan mahu memperbesarkan perkara kecil. Hanya mahu muhasabah diri sendiri.

(4 bulan lagi sebelum 'title' senior di sini, ditinggalkan untuk menyandang 'title' junior di hospital kerajaan)

Wallahua'lam

10:16 PM

Pinjamkanlah Dia Sebagai Suamiku 1


"Boleh ke saya nak pinjam pen awak? saya nak tulis nota tapi tertinggal pen saya di rumah" tanya Aina kepada Ilya ketika mereka berada di perpustakaan.

"Boleh, cuma saya nak pesan supaya tutup semula lepas awak guna supaya dakwatnya tak kering," balas Ilya sambil menghulurkan pen birunya.


"Ok, insyaAllah," Aina setuju.



Kita juga seperti Aina ketika meminjam barang
(meminjam dengan bersebab). Kita tidak akan meminjam saja-saja kerana setiap pinjaman itu disertai dengan tanggungjawab untuk memelihara dan memulangkannya dalam keadaan yang terbaik. Setiap syarat yang dipesan harus kita titik beratkan kerana ia bukan milik kita. Itu perihal barang yang dipinjam, bagaimana pula dengan perihal kita dan pemilik barang tersebut? Tentu sekali, kita akan bersopan dan meminta barang miliknya dengan beradab kerana berhajat agar dia sudi meminjamkan barang kesayangannya. Kemudian, pastinya barang itu akan dipulangkan, tak boleh dibuat harta sendiri.

Saya yakin ramai yang faham situasi pinjam meminjam yang saya gambarkan di atas.Jika kita alihkan situasi pemilik itu ialah Allah Taala & peminjamnya adalah kita, maka di mana titik temu antara kedua-dua keadaan ini?

PINJAMAN DI DUNIA

Kita akui bahawa Allah Taala adalah pemilik segala yang ada di bumi, termasuk kita semua, hambaNya. Dalam erti kata yang lain, ibu bapa, adik beradik dan sahabat kita juga dimilikiNya.Sampai suatu masa semuanya akan kembali kepada Pemilik Hakiki kerana mereka adalah pinjaman bagi kita di dunia.

Begitu juga halnya dengan suami/isteri atau bakal suami/isteri masing-masing. Sebelum melamar lagi, kita perlu jelas apakah sebab untuk meminjam si dia sebagai pasangan hidup seperti Aina yang nampak tujuan meminjam pen daripada Ilya, kerana setiap pinjaman ada pertanggungjawabannya.


Dalam tempoh pertunangan pula, pasangan bertunang akan diuji rasa ingin selalu berhubung kerana katanya kalau jarang berhubung nanti takut-takut akan tawar rasa cinta dan rasa jauh di hati. Di sinilah pentingnya konsep pinjaman tadi, dengan kefahaman bahawa bakal suami/isteri kita adalah milik Allah Taala & hanya dengan izinNya, kita akan mampu menjadikan si dia pasangan kita di dunia atau sebenarnya, pinjaman kita di dunia, kita akan mula mencari cara berhubung dengan Pemilik si dia.


Kita akan menjadi seperti Aina, meminta pen daripada Ilya, pemiliknya, meminta dengan sopan, beradab dan meminjam pen itu beserta syarat sebelum memulangkannya. Itulah adab kita dengan Allah Taala sepanjang tempoh pertunangan, banyakkan berhubung dengan Allah Taala dengan penuh tatasusila seorang hamba untuk meminta hamba miliknya sebagai pinjaman kita di dunia.


قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (١٥٦)
"Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali" - al-Baqarah, 156

Ini lebih baik daripada banyak berhubung dengan tunangan sehingga kita mungkin melanggari batas Allah dalam pertunangan yang sebenarnya adalah syarat Pemilik si dia. Tentu kita tak mahu meminjam sesuatu dalam keadaan Pemiliknya jelas marah dengan kita kerana tidak mematuhi syarat-syaratNya.

Oleh itu, kekerapan berhubung dengan tunang itu bukan penentu episod pertunangan akan berakhir dengan perkahwinan kerana keputusannya adalah pada Pemilik si dia (jadi usaha perlu tepat kepada Pemilik bukan pinjaman; si dia), malah Pemiliknya sahaja yang dapat menjaga rasa cinta di hati.


Bolehkah Aina meminjam pen Ilya dengan hanya memandang dan menyentuh pen itu tanpa meminta dari Ilya? Jadi dalam bertunang pun perlu ada matlamat dan strategi yang tepat supaya kita tak terleka dengan cinta dan kesalahan yang dihias menjadi indah oleh syaitan.
Benar cinta itu buta tapi kitalah yang mengawalnya.

Inilah antara
mind-setting saya untuk menguatkan diri sewaktu bertunang dahulu dan masih menjadi motivasi saya selepas berkahwin, insyaAllah saya akan kongsi(konsep pinjaman setelah berkahwin) dalam entry yang akan datang.

Semoga Allah mengampuni segala kesilapan kami dan semoga cinta ini terasa hingga ke syurga, ameen.


ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ (٧٠)
"Mereka diberi sebaik-baik balasan dengan dikatakan kepada mereka,"Masuklah kamu ke dalam syurga bersama-sama isteri-isteri kamu(yang beriman), dengan menikmati sepenuh-penuh kenikmatan dan kesenangan" Az-Zukhruf, 70




Jelaskan matlamat...Tuluskan niat~