12:02 PM

Ceritakan padaku keindahan dunia ini !

Bismillah

Artikel ini saya terima daripada seorang sahabat. Baca, fahami dan hayati dengan mata hati.


Mengenang Akhlak Nabi Muhammad SAW

Setelah Nabi wafat, seketika itu pula kota Madinah bising dengan tangisan ummat Islam; antara percaya - tidak percaya, Rasul Yang Mulia telah meninggalkan para sahabat. Beberapa waktu kemudian, seorang arab badwi menemui Umar dan dia meminta, "Ceritakan padaku akhlak Muhammad!". Umar menangis mendengar permintaan itu. Ia tak sanggup berkata apa-apa. Ia menyuruh Arab badwi tersebut menemui Bilal. Setelah ditemui dan diajukan permintaan yang sama, Bilal pun menangis, ia tak sanggup menceritakan apapun. Bilal hanya dapat menyuruh orang tersebut menjumpai Ali bin Abi Thalib.


Orang Badwi ini mulai hairan. Bukankah Umar merupakan seorang sahabat rapat Nabi, begitu pula Bilal, bukankah ia merupakan sahabat setia Nabi. Mengapa mereka tak sanggup menceritakan akhlak Muhammad. Dengan berharap-harap cemas, badwi ini menemui Ali.

Ali dengan linangan air mata berkata, "Ceritakan padaku keindahan dunia ini!."

Badwi ini menjawab, "Bagaimana mungkin aku dapat menceritakan segala keindahan dunia ini...."

Ali menjawab, "Engkau tak sanggup menceritakan keindahan dunia padahal Allah telah berfirman bahwa sungguh dunia ini kecil dan hanyalah senda gurau belaka, lalu bagaimana aku dapat melukiskan akhlak Muhammad, sedangkan Allah telah berfirman bahwa sungguh Muhammad memiliki budi pekerti yang agung! (QS. Al-Qalam[68]: 4)"


Badwi ini lalu menemui Siti Aisyah r.a. Isteri Nabi yang sering disapa "humaira' " oleh Nabi ini hanya menjawab, khuluquhu al-Qur'an (Akhlaknya Muhammad itu Al-Qur'an). Seakan-akan Aisyah ingin mengatakan bahwa Nabi itu bagaikan Al-Qur'an berjalan. Badwi ini tidak puas, bagaimana bisa ia segera menangkap akhlak Nabi kalau ia harus melihat ke seluruh kandungan Qur'an. Aisyah akhirnya menyarankan Badwi ini untuk membaca dan menyemak QS Al-Mu'minun[23]: 1-11.


Bagi para sahabat, masing-masing memiliki kesan tersendiri dari pergaulannya dengan Nabi. Kalau mereka diminta menjelaskan seluruh akhlak Nabi, linangan air matalah jawabannya, karena mereka terkenang akan junjungan mereka. Paling-paling mereka hanya mampu menceritakan satu fragmen yang paling indah dan berkesan dalam interaksi mereka dengan Nabi terakhir ini.


SEBAGAI SUAMI

Mari kita kembali ke Aisyah. Ketika ditanya, bagaimana perilaku Nabi, Aisyah hanya menjawab, "ah semua perilakunya indah." Ketika didesak lagi, Aisyah baru bercerita saat terindah baginya, sebagai seorang isteri. "Ketika aku sudah berada di tempat tidur dan kami sudah masuk dalam selimut, dan kulit kami sudah bersentuhan, suamiku berkata, 'Ya Aisyah, izinkan aku untuk menghadap Tuhanku terlebih dahulu.'" Apalagi yang dapat lebih membahagiakan seorang isteri, karena dalam sejumput episode tersebut terkumpul kasih sayang, kebersamaan, perhatian dan rasa hormat dari seorang suami, yang juga seorang utusan Allah.


Nabi Muhammad jugalah yang membikin khawatir hati Aisyah ketika menjelang subuh Aisyah tidak mendapati suaminya disampingnya. Aisyah keluar membuka pintu rumah. terkejut ia bukan kepalang, melihat suaminya tidur di depan pintu.

Aisyah berkata, "Mengapa engkau tidur di sini?" Nabi Muhammmad menjawab, "Aku pulang sudah larut malam, aku khawatir mengganggu tidurmu sehingga aku tidak mengetuk pintu. itulah sebabnya aku tidur di depan pintu."

Mari berkaca di diri kita masing-masing. Bagaimana perilaku kita terhadap isteri kita? Nabi mengingatkan, "berhati-hatilah kamu terhadap isterimu, karena sungguh kamu akan ditanya di hari akhir tentangnya." Para sahabat pada masa Nabi memperlakukan isteri mereka dengan hormat, mereka takut kalau wahyu turun dan mengecam mereka.


SEBAGAI PEMIMPIN

Buat sahabat yang lain, fragmen yang paling indah ketika sahabat tersebut terlambat datang ke Majlis Nabi. Tempat sudah penuh sesak. Ia minta izin untuk mendapat tempat, namun sahabat yang lain tak ada yang mau memberinya tempat. Di tengah kebingungannya, Rasul memanggilnya. Rasul memintanya duduk di dekatnya. Tidak cukup dengan itu, Rasul pun melipat sorbannya lalu diberikan pada sahabat tersebut untuk dijadikan alas tempat duduk. Sahabat tersebut dengan berlinangan air mata, menerima sorban tersebut namun tidak menjadikannya alas duduk akan tetapi mencium sorban Nabi. Senangkah kita kalau orang yang kita hormati, pemimpin yang kita junjung tiba-tiba melayani kita bahkan memberikan sorbannya untuk tempat alas duduk kita. Bukankah kalau mendapat kartu lebaran dari seorang pejabat saja kita sangat bersuka cita.

Begitulah akhlak Nabi, sebagai pemimpin ia ingin menyenangkan dan melayani bawahannya. Dan tengoklah diri kita. Kita adalah pemimpin, bahkan untuk lingkup paling kecil sekalipun, sudahkah kita meniru akhlak Rasul Yang Mulia.


SEBAGAI SAHABAT

Nabi Muhammad juga terkenal suka memuji sahabatnya. Kalau kita baca kitab-kitab hadis, kita akan kebingungan menentukan siapa sahabat yang paling utama. Terhadap Abu Bakar, Rasul selalu memujinya. Abu Bakarlah yang menemani Rasul ketika hijrah. Abu Bakarlah yang diminta menjadi Imam ketika Rasul sakit.

Tentang Umar, Rasul pernah berkata, "Syaitan saja takut dengan Umar, bila Umar lewat jalan yang satu, maka Syaitan lewat jalan yang lain."

Dalam riwayat lain disebutkan, "Nabi bermimpi meminum susu. Belum habis satu gelas, Nabi memberikannya pada Umar yang meminumnya sampai habis. Para sahabat bertanya, Ya Rasul apa maksud (ta'wil) mimpimu itu? Rasul menjawab ilmu pengetahuan."

Tentang Utsman, Rasul sangat menghargai Ustman karena itu Utsman menikahi dua putri nabi, hingga Utsman dijuluki dzu an-Nurain (pemilik dua cahaya).

Mengenai Ali, Rasul bukan saja menjadikannya ia menantu, tetapi banyak sekali riwayat yang menyebutkan keutamaan Ali. "Aku ini kota ilmu, dan Ali adalah pintunya." "Barang siapa membenci Ali, maka ia merupakan orang munafik."

Lihatlah diri kita sekarang. Bukankah jika ada seorang rakan yang punya sembilan kelebihan dan satu kekurangan, maka kita jauh lebih tertarik berjam-jam untuk membicarakan yang satu itu dan melupakan yang sembilan. Ah...ternyata kita belum suka memuji; kita masih suka mencela. Ternyata kita belum mengikuti sunnah Nabi.


Para sahabatpun ditegur oleh Allah ketika mereka berlaku tak sopan pada Nabi. Alkisah, rombongan Bani Tamim menghadap rasul. Mereka ingin Rasul menunjuk pemimpin buat mereka.

Sebelum Nabi memutuskan siapa, Abu Bakar berkata: "Angkat Al-Qa'qa bin Ma'bad sebagai pemimpin."

Kata Umar, "Tidak, angkatlah Al-Aqra' bin Habis." A

bu Bakar berkata ke Umar, "Kamu hanya ingin membantah aku saja,"

Umar menjawab, "Aku tidak bermaksud membantahmu."

Keduanya berbantahan sehingga suara mereka terdengar makin keras.

Waktu itu turunlah ayat: "Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya. Takutlah kamu kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menaikkan suaramu di atas suara Nabi. janganlah kamu mengeraskan suara kamu dalam percakapan dengan dia seperti mengeraskan suara kamu ketika bercakap sesama kamu. Nanti hapus amal-amal kamu dan kamu tidak menyadarinya (al-hujurat 1-2)

Setelah mendengar teguran itu Abu Bakar berkata, "Ya Rasul Allah, demi Allah, sejak sekarang aku tidak akan berbicara denganmu kecuali seperti seorang saudara yang membisikkan rahasia."

Umar juga berbicara kepada Nabi dengan suara yang lembut. Bahkan konon kabarnya setelah peristiwa itu Umar banyak sekali bersedekah, karena takut amal yang lalu telah terhapus. Para sahabat Nabi takut akan terhapus amal mereka karena melanggar etika berhadapan dengan Nabi.

Dalam satu kesempatan lain, ketika di Mekkah, Nabi didatangi utusan pembesar Quraisy, Utbah bin Rabi'ah. Ia berkata pada Nabi, "Wahai kemenakanku, kau datang membawa agama baru, apa yang sebetulnya kau kehendaki. Jika kau kehendaki harta, akan kami kumpulkan kekayaan kami, Jika Kau inginkan kemuliaan akan kami muliakan engkau. Jika ada sesuatu penyakit yang dideritamu, akan kami carikan obat. Jika kau inginkan kekuasaan, biar kami jadikan engkau penguasa kami"

Nabi mendengar dengan sabar uraian tokoh musyrik ini. Tidak sekalipun beliau membantah atau memotong pembicaraannya. Ketika Utbah berhenti, Nabi bertanya, "Sudah selesaikah, Ya Abal Walid?" "Sudah." kata Utbah. Nabi membalas ucapan utbah dengan membaca surat Fushilat. Ketika sampai pada ayat sajdah, Nabi bersujud. Sementara itu Utbah duduk mendengarkan Nabi sampai menyelesaikan bacaannya.

Peristiwa ini sudah lewat ratusan tahun lalu. Kita tidak hairan bagaimana Nabi dengan sabar mendegarkan pendapat dan usul Utbah, tokoh musyrik. Kita mengenal akhlak nabi dalam menghormati pendapat orang lain. Inilah akhlak Nabi dalam majlis ilmu.

Yang menakjubkan adalah perilaku kita sekarang. Bahkan oleh si Utbbah, si musyrik, kita kalah. Utbah mau mendengarkan Nabi dan menyuruh kaumnya membiarkan Nabi berbicara. Jangankan mendengarkan pendapat orang kafir, kita bahkan tidak mau mendengarkan pendapat saudara kita sesama muslim. Dalam pengajian, suara pembicara kadang-kadang tertutup oleh suara kita. Masya Allah!


Ketika Nabi tiba di Madinah dalam episod hijrah, ada utusan kafir Mekkah yang meminta janji Nabi bahwa Nabi akan mengembalikan siapapun yang pergi ke Madinah setelah perginya Nabi. Selang beberapa waktu kemudian. Seorang sahabat rupanya tertinggal di belakang Nabi. Sahabat ini meninggalkan isterinya, anaknya dan hartanya. Dengan terengah-engah menembus padang pasir, akhirnya ia sampai di Madinah. Dengan perasaan haru ia segera menemui Nabi dan melaporkan kedatangannya. Apa jawab Nabi?

"Kembalilah engkau ke Mekkah. Sungguh aku telah terikat perjanjian. Semoga Allah melindungimu." Sahabat ini menangis keras. Bagi Nabi janji adalah suatu yang sangat agung. Meskipun Nabi merasakan bagaimana besarnya pengorbanan sahabat ini untuk berhijrah, bagi Nabi janji adalah janji; bahkan meskipun janji itu diucapkan kepada orang kafir. Bagaimana kita memandang harga suatu janji, merupakan salah satu bentuk jawaban bagaimana perilaku Nabi telah menyerap di sanubari kita atau tidak.


Dalam suatu kesempatan menjelang akhir hayatnya, Nabi berkata pada para sahabat, "Mungkin sebentar lagi Allah akan memanggilku, aku tak ingin di padang mahsyar nanti ada diantara kalian yang ingin menuntut balas karena perbuatanku pada kalian. Bila ada yang keberatan dengan perbuatanku pada kalian, ucapkanlah!"

Sahabat yang lain terdiam, namun ada seorang sahabat yang tiba-tiba bangkit dan berkata, "Dahulu ketika engkau memeriksa barisa di saat ingin pergi perang, kau meluruskan posisi aku dengan tongkatmu. Aku tak tahu apakah engkau sengaja atau tidak, tapi aku ingin menuntut qishash hari ini." Para sahabat lain terpana, tidak menyangka ada yang berani berkata seperti itu. Kabarnya Umar langsung berdiri dan siap "membereskan" orang itu. Nabi melarangnya. Nabi pun menyuruh Bilal mengambil tongkat ke rumah Nabi. Siti Aisyah yang berada di rumah Nabi kehairanan ketika Nabi meminta tongkat. Setelah Bilal menjelaskan peristiwa yang terjadi, Aisyah pun semakin hairan, mengapa ada sahabat yang berani berbuat senekad itu setelah semua yang Rasul berikan pada mereka.

Rasul memberikan tongkat tersebut pada sahabat itu seraya menyingkapkan bajunya, sehingga terlihatlah perut Nabi. Nabi berkata, "lakukanlah!" Detik-detik berikutnya menjadi sangat menegangkan. Tetapi terjadi suatu keanehan. Sahabat tersebut malah menciumi perut Nabi dan memeluk Nabi seraya menangis, "Sungguh maksud tujuanku hanyalah untuk memelukmu dan merasakan kulitku bersentuhan dengan tubuhmu!. Aku ikhlas atas semua perilakumu wahai Rasulullah." Seketika itu juga terdengar ucapan, "Allahu Akbar" berkali-kali. sahabat tersebut tahu, bahwa permintaan Nabi itu tidak mungkin diucapkan kalau Nabi tidak merasa bahwa ajalnya semakin dekat. Sahabat itu tahu bahwa saat perpisahan semakin dekat, ia ingin memeluk Nabi sebelum Allah memanggil Nabi.


Suatu pelajaran lagi buat kita. Menyakiti orang lain baik hati maupun badannya merupakan perbuatan yang amat tercela. Allah tidak akan memaafkan sebelum yang kita sakiti memaafkan kita. Rasul pun sangat hati-hati karena khawatir ada orang yang beliau sakiti. Khawatirkah kita bila ada orang yang kita sakiti menuntut balas nanti di padang Mahsyar di depan Hakim Yang Maha Agung ditengah miliaran umat manusia. Jangan-jangan kita menjadi orang yang muflis. Na'udzu billah.....


Nabi Muhammad ketika saat haji Wada', di padang Arafah yang terik, dalam keadaan sakit, masih menyempatkan diri berpidato.

Di akhir pidatonya itu Nabi dengan dibalut sorban dan tubuh yang menggigil berkata, "Nanti di hari pembalasan, kalian akan ditanya oleh Allah apa yang telah aku, sebagai Nabi, perbuat pada kalian. Jika kalian ditanya nanti, apa jawaban kalian?"

Para sahabat terdiam dan mulai banyak yang meneteskan air mata. Nabi melanjutkan, "Bukankah telah kujalani hari-hari bersama kalian dengan lapar, bukankah telah kutaruh beberapa batu diperutku karena menahan lapar bersama kalian, bukankah aku telah bersabar menghadapi kejahilan kalian, bukankah telah ku sampaikan pada kalian wahyu dari Allah.....?" Untuk semua pertanyaan itu, para sahabat menjawab, "benar ya Rasul!"

Rasul pun mendongakkan kepalanya ke atas, dan berkata, "Ya Allah saksikanlah...Ya Allah saksikanlah...Ya Allah saksikanlah!". Nabi meminta kesaksian Allah bahwa Nabi telah menjalankan tugasnya.


Di pengajian ini saya pun meminta Allah menyaksikan bahwa kita mencintai Rasulullah."Ya Allah saksikanlah betapa kami mencintai Rasul-Mu, betapa kami sangat ingin bertemu dengan kekasih-Mu, betapa kami sangat ingin meniru semua perilakunya yang indah; semua budi pekertinya yang agung, betapa kami sangat ingin dibangkitkan nanti di padang Mahsyar bersama Nabiyullah Muhammad, betapa kami sangat ingin ditempatkan di dalam surga yang sama dengan surganya Nabi kami. Ya Allah saksikanlah...Ya Allah saksikanlah Ya Allah saksikanlah!

Sollu 3alan nabi...


Wallahua'lam

11:06 PM

Action speaks louder than words

Bismillah

ONG- Rotation week
ONG Outpatient Clinic, King Abdullah University Hospital
Ultrasound Room

A mid- or late-thirties housewife, G4 P3 (read: this is her 4th pregnancy, with 3 children) , on her 18-19 weeks of gestational age (more or less, couldn't remember), attending her regular monthly antenatal care. She complained of decrease fetal movement 2-3 weeks prior, but few days ago (or 1 week ago), she couldn't feel any of the fetal movement.


Doktor pakar memulakan pemeriksaan ultrasound. Sudah dapat dilihat pada skrin bentuk tubuh janin yang diperiksa. Doktor mengambil ukuran-ukuran yang sepatutnya (biparietal diameter, femur length, abdominal circumference). Ada tanda tidak menyedapkan hati.


Gambar hiasan


Ukuran yang sepatutnya menunjukkan umur kandungan dalam jangkaan 19 minggu ke 20 minggu, menunjukkan angka 17 minggu dengan ralat 'plus minus' beberapa hari. Eh, janin tidak membesar berbanding scan yang dibuat pada appointment antenatal care sebelum ini. Sepatutnya janin membesar berkadar terus dengan umur kandungan.

Doktor memeriksa lagi, kali ini mahu mencari denyutan jantungnya. Hmm.. betulkah ini? Cari lagi... hmm.. teliti lagi scan tu...

Lama juga ketika itu, saya tahu bukan doktor tidak terjumpa di mana jantung bayi, tapi ada perkara yang lebih besar yang doktor lihat- tiada denyutan jantung pada janin. Ketiga-tiga kami (the specialist, the resident, and the student) senyap. Dengan tiba-tiba doktor bersuara,

"We need someone to lie...."

Saya terkesima.. Adakah beliau tujukan ayat itu kepada saya..?

"Regarding the absence of fetal heart beat?"

"Definitely, that is our matter right now"

Saya tahu dia sedang bergurau ketika dia nyatakan yang kami harus menipu.

Selepas dialog itu, suasana kembali bisu. Kami bertiga memandang skrin ultrasound macam nak masuk ke dalam skrin (kami bertiga..? mungkin hanya saya yang kelihatan seperti mahu masuk ke dalam skrin, excited dan curious sangat). Senyap lagi beberapa ketika, mungkin masing-masing sedang merangka ayat untuk diberitahu pada si ibu.




Namun tiba-tiba si ibu bersuara....

"Anything wrong, doctor?"

Pertanyaan dalam wajah yang tidak tahu untuk saya gambarkan. Risau, dan ingin tahu bercampur dalam riak tenang wajah seorang ibu. Akhirnya, itu memudahkan kerja kami apabila si ibu sendiri yang dapat menghidu suatu yang tidak diingini. Kami hanya perlu menjelaskann sepenuhnya keadaan sebenar selepas ibu bertanya. Dia mungkin sudah bersedia mendengarnya.


ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS

Kami tidak perlu memulakan bicara pada awalnya. Sikap kami yang menimbulkan tanda tanya
merupakan satu petanda. Doktor pakar yang selalunya tidak sampai 5 minit memeriksa perkembangan janin yang membesar dengan baik, mengapa kali ini mengambil masa labih lama? Mengapa pula si pelajar perubatan ini berkerut dahinya serta wajah doktor MO yang seolah sedang fokus melihat dan mancari sesuatu dalal skrin ultrasound itu.

Perbuatan kami seolah-olah satu pemberitahuan tanpa suara untuk si ibu cuba faham ada sesuatu yang tidak kena, dan cuba untuk bersedia.

Dia redha....


BREAKING BAD NEWS AND A WARNING SHOT


Seorang pakar Family Medicine, pernah sekali menerangkan kepada kumpulan kecil kami apabila ditanya oleh rakan sekumpulan tentang kaunseling dan "breaking bad news".

Give a warning shot....




Apa itu?

Tembakan amaran?

Tembakan amaran tanpa bunyi tanpa suara....


Dalam sesi kaunseling doktor dan pesakit yang diatur, satu cara memberi petanda kepada pesakit tentang berita buruk yang akan diterima tentang masalah kesihatannya dengan REMAIN SILENT....





Wujudkan satu suasana hening dan sunyi dalam bilik itu, duduk di atas kerusi anda dan pandang dengan penuh empati (bukan dengan muka melepek nak nangis, ye) sehingga pesakit sendiri dapat menghidu sendiri ada sesuatu yang tidak kena, dan dia harus bersedia. Kalu boleh tunggu sehingga pesakit yang memulakan bicara... tapi kalau dah lama sangat senyapnya, pandai-pandailah anda sebagai doktor yang bersuara...
Jika pesakit menangis, biarkan, biarkan selama mana dia mahu menenangkan diri. Anda perlu menjadi doktor yang penuh dengan empati...


Saya tidak pernah menghadapi situasi "breaking bad news" ini. Tapi cara doktor menjelaskan, membuatkan saya rasa, ia satu perkara yang berat untuk setiap doktor (dan pesakit sudah tentu) untuk menghadapinya. Susah juga....
Cara kita menjelaskan, cuba memahami perasaan pesakit, sedikit sebanyak membantu pesakit membina emosi yang positif dan bertindak dengan rasional serta tidak melulu (seperti bunuh diri atau sebagainya- memang ada kes macam ni...)

Saya mahu menjadi doktor yang penuh dengan empati (empati tidak bermaksud saya akan turut sama mengangis di hadapan pesakit).


BUKAN BIDANG PERUBATAN SAHAJA

Action speaks louder than words. Paling penting dalam hidup seharian, anda diperhatikan. Sama ada anda menjadi da'ie yang mengajak kepada kebaikan, atau menjadi contoh kepada keburukan. You choose....

Wallahua'lam

4:42 AM

Medicine: A common and not so common sense

Bismillah

Everything needs explanation. Ironically, sometimes it's just too simple that it becomes too hard for people to reach the answer. The same goes for medicine...


Medicine.. ada sesiapa yang rasa senang? Tapi, tak semuanya susah, kan? Jangan terkejut, bukan sedikit penjelasan terhadap beberapa fenomena perubatan adalah berdasarkan ‘common sense’, senang sahaja untuk difikirkan… logik..


Tetapi hati-hati, banyak juga penjelasan terhadap sesuatu perkara dalam bidang ini yang bergantung kepada prinsip-prinsip dalam disiplin-disiplin perubatan yang kompleks (you name it- pathology, physiology, biochemistry, anatomy, pharmacology and so on..), yang tidak boleh diinterpretasikan sebagai ‘common sense’ (of course, you need KNOWLEDGE on it!)


OPENING STORY

Saya mulakan topik dengan satu cerita menarik yang saya petik daripada sebuah buku kegemaran saya "Life Is An Open Secret", lucu tetapi ada mesej penting yang ingin disampaikan.

Read on…



Fred and Mabel were both patients in a mental hospital. One day, as they both walked beside the swimming pool, Mabel jumped into the deep end and sank to the bottom. Without a thought for his own safety, Fred jumped in after her, brought her to the surface, hauled her out, and saved her.

The next day happened to be Fred’s annual review. He was brought before the hospital board, where the director told him,

“Fred, I have some good news and some bad news; the good news is that, in light of your heroic act yesterday, we consider you sane, and you can be released from this home back into society.

The bad news is, I’m afraid, that Mabel, the patient you saved, shortly afterwards hung herself in the bathroom with the belt from her bathrobe. I’m sorry, but she’s dead ”


“She didn’t hang herself, ” Fred replied, “I put her there to dry”.

~ Huh…??

Itulah dia si pesakit mental dan pendapat yang kuat dipegangnya...



COMMON SENSE

Situasi 1 : Oktober 2006, Bayt Raudhatus Saadah, Topik perbincangan- Carpal Tunnel Syndrome

Tengah-tengah bincang dengan seorang sahabat, dia bertanya..

"Kenapa ye carpal tunnel syndrome ni kebanyakannya kat tangan kanan"

Saya menjawab "Sebab orang kan ramai yang guna tangan kanan"

Kawan tergelak "Kesian patient Sarah nanti..." (mungkin sebab simple sangat jawapan)

Saya pun gelak sama..

Tapi tak lama lepas itu saya mendengar penerangan doktor, mengapa incidence carpal tunnel syndrome

kebanyakannya pada tangan kanan pesakit. Benar ! Doktor menjelaskan, manusia kebanyakannya menggunakan tangan kanan sebagai tangan dominan, maka ia lebih cenderung untuk bermasalah seperti masalah carpal tunnel syndrome ini. Tambahan, patient yang memang tangan kanan sebagai tangan dominan, berbanding tangan kiri yang kurang digunakan akan cepat perasan perubahan pada tangan yang selalu digunakannya..

Ooo.. COMMON SENSE



Situasi 2 : Blue hall, ONG rotation 2009, Malpresentation Seminar, subtopik-breech presentation (bayi songsang- presentation kepala di atas). Pastilah banyak sebab-sebabnya, tetapi...

Most common cause of breech presentation is PREMATURITY

Doktor bertanya "WHY..?"

Semua pun cuba la memerah otak cari dari sudut saintifik.. akhirnya doktor bersuara

Sebab bayi ketika belum cukup bulan (premature) kebanyakannya masih belum mengambil presentation yang sepatutnya iaitu kepala ke bawah, disebabkan pertumbuhan yangmasih belum sempurna sepenuhnya, dan jika dbiarkan ia matang (term), bayi yang sempurna pertumbuhannya akan mengambil presentation yang normal- kepala di bawah. Ini menjelaskan kebanyakan keadaan pra matang (premature), menjadi sebab paling utama bayi dilahirkan songsang..

Saya tersenyum, nak tergelak pun ada.

Situasi 3: Sambungan seminar di atas.

Presentation of breech fetus can be one of these : Frank breech, complete dan incomplete breech

But the commonest one is frank breech!

Doktor bertanya lagi.. "WHY..??"

Memang semua doktor pengajar suka, kan perkataan "WHY" ni?

Semua orang pun cuba la menggunakan kuasa minda

Cuba perhatikan keadaan bayi dalam presentation frank breech, dan bandingkan dengan bayi breech yang lain. Yang mana ada tendency untuk bergolek menjadi normal cephalic presentation? (kepala ke bawah).

Complete breech mempunyai highest tendency untuk berpusing menjadi normal presentation, incomplete pula walaupun tidaklah semudah complete masih mempunyai tendency berpusing menjadi normal presentation.

Bagaimana dengan frank breech? Bayangkan anda dalam satu kantung. Kaki pula melunjur ke atas. Boleh bergerak? Boleh berpusing? Samalah juga dengan bayi dalam keadaan frank breech. Tiada kemungkinan untuk berpusing mengambil tempat presentation yang normal. Maka bayi yang frank breech presentation, akan remain in breech presentation until delivery....

Ooo..



Situasi 4 : Blue Hall, ONG Rotation 2010, Congenital Anomalies Seminar, subtopik- Neural Tube Defects

(Bayi yang mengalami penyakit ini, selalunya- bukan selalunya, sememangnya akan membentuk satu posisi dipanggil extended neck di dalam rahim (kepala mendongak sedikit). Ketika lahir juga begitu,kerana ada kaitan dengan neural tube defect )- lihat gambar sebenar di atas (bayi atas ni bukan saja-saja nak mendongak ye.., tapi apepun posisi dia sangat cute!)


Doktor mengajukan pertanyaan

One of common intrauterine presentation of neural tube defect fetus is polyhydroamnions (air ketuban

banyak)

WHY...?

Ramai-ramai menjawab (macam lebah), seperti sepakat kami semua

"Because there is a defect in swallowing mechanism related to the defect of the nerve"

Doktor tidak terus mengiyakan atau menidakkan jawapan kami. Tetapi doktor menyuruh kami membuat

simulasi.

"Sekarang semua cuba extend kan kepala kamu",doktor memberi arahan.

Apa lagi, semua pun cuba la mendongak ke langit.

"Sekarang, cuba telan air liur kamu, susah, kan?"

(Cuba la buat..) Susah-susah-susah

Jadi, penyumbang kepada air ketuban yang banyak dalam rahim ibu (polyhydroamnions) yang disebabkan oleh bayi dalam rahim yang tidak mampu menelaan air ketuban (ini adalah physiological process- bayi akan menelan dan membuang air untuk memastikan komposisi air ketuban dalam kuantiti yang normal), disebabkan oleh extended neck menyukarkan proses 'swallowing' untuk berlaku.


Situasi 5 : ONG 2009 Group C OSCE. Taking History station- Genital prolapse.

Tengah berusaha bertanya segala yang boleh dalam history, doktor pun mencelah (me

mang banyak kali pun doktor mencelah)

"Do you think smoking can be one of the causes of genital prolapse"

"Yes!" Saya menjawab.

"WHY..?"

Semua orang pun boleh jawab dengan common sense...

"Chronic cough!" Tak payah susah-susah fikir dari sudut chemical apa yang bahaya dalam rokok yang boleh menyebabkan genital prolapse


Situasi 6 : ONG Clinic Hall- Seminar of approach to abnormal cervical smear, 2010

The incidence of cervical cancer increases in women using combined oral contraceptive pills (COCP)- pil pencegah kehamilan (mengandungi 2 hormon utama- estrogen dan progestogen)


Any explanation?

Tak payah susah-susah fikir- adakah di situ terdapat tindakbalas hormon estrogen yang meninggikan risiko kanser pangkal rahim (cervical cancer)sepertimana estrogen memainkan peranan penting dalam meninggikan risiko malignant breast disease dan hepatic adenoma?

Doktor beritahu...

Cervical cancer sebagaimana kata-kata doktor Fayez Jallad- merupakan kanser of sexual transmitted disease/sexual intercourse. Jadi wanita yang mengambil COCP sebagai pil pencegah kehamilan akan meninggikan tendency untuk melakukan sexual intercourse yang kerap, dan ini meninggikan risiko cervical cancer.


Situasi 7: Morning ward round, wad lelaki Medical Department, bersama seorang doktor yang hampir pakar (bukan Dr Kow), dan doktor-doktor MO yang lain.

Tiba di satu katil pesakit yang ada multiple disease (tak ingat pakcik tu sakit apa). Bila dah banyak sakitnya, banyak la pula ubatnya, kan..?

Doktor memulakan pertanyaan

Banyak ubat kita bagi. Tetapi kenapa kita kena beri warfarin pada pukul 7 malam setiap hari?

(Saya tidak mahu memberi jawapan, anda boleh fikir sendiri..) Bila fikir-fikir, ala.. doktor it does not make any difference if we give at 6 pm everyday, provided it is given in the evening.. but why must it be given in the evening..?



YANG BUKAN COMMON SENSE: hati-hati

Family Medicine 2009, Klinik Doktor Wael Markaz Sihhi- Topik: GERD and heartburn

Di tengah perbincangan, doktor mengajukan pertanyaan

"Why is a pregnant woman usually complaining of heartburn and regurgitation?"

Ooo.. cuba lah common sense

"Because the abdomen is enlarged, and it presses on the stomach and the gut"

Ramai yang jawab macam tu

"NO!"

"What kind of hormone increases in pregnancy?"

"Estrogen and progesterone"

"What are the effects of progesterone? Progesterone is known as a smooth muscle relaxant, and in case of heartburn and GERD in pregnancy, there is a lower esophageal sphincter relaxation as an effect of high progesterone"

Huhuhu... Mungkin anda ada yang berfikir begitu, tetapi ia langsung tidak terlintas dalam fikiran saya.

Yes, you need knowledge on it!

Untuk yang bukan common sense ini, pastilah sangat banyak contoh yang boleh dikemukakan. Untuk itu rujuk buku, sumber ilmu...


Kesimpulannya...


Jangan selalu sangat fikir common sense, takut-takut anda dikategorikan seperti pemuda dalam kisah di atas tadi, yang bergantung kepada common sensenya - benda basah.. kenalah keringkan, jemur..jadi gantungla...~

Tapi jangan pula lupa kadang-kadang jawapan kepada persoalan "WHY.. ?" dalam perubatan adakalanya semudah logik akal.


Dan berbalik kepada realiti kita sebagai hamba, Allah jadikan semua di alam ini bersama explanation untuk setiap soalan "WHY" yang timbul atas setiap penciptaan. Tinggal manusia sahaja yang mahu atau tidak untuk mencari, bertafakkur, dan berta'aqqul menghayati kebesaran ALLAH.

“Dan Kami tidak menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada antara keduanya dengan bermain-main.”Ad-Dukhan [44]: 38



Wallahua'lam





9:24 PM

OSCE Surgery (1st rotation)

Maaf terlambat pula merespons untuk soalan Surgery. (Khas untuk Puan Zayyani yang bakal menduduki peperiksaan OSCE yang terakhir inshallah. Kami yang lain ini masih berbaki satu lagi rotation..:))

Setakat yangboleh direcall dan direfresh, soalannya adalah seperti berikut.

Station 1
Patient complaining of scrotal swelling.
a) Take a focus history. (history suggestive epididymo-orchiditis)
b) What are the differential diagnosis?
c) What are the investigations you want to do
d) Name 2 predisposing/risk factors for this condition (UTI, STD)

Station 2
Lower limb examination in patient with intermittent claudication


Station 3
Post-Op Management.
a) Take a brief history
b) Physical exam
c) Management, counselling, nutrition.
d) From history and PE, patient has paralytic ileus. Give 2 investigations


Bittaufiq Wannajah.
Selamat bercuti dan berelektif untuk Zay. Doakan kami yang masih 'berusaha' ni..:)

8:00 PM

lelaki tanpa hati 2


Buat semua yang ternanti, inilah surat yang dibalas as-syahid Imam Hassan Al-Banna kepada pemuda tanpa hati.

Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh,

Saya telah membaca suratmu dan sangat terpengaruh dengan kejujuran bahasamu, keindahan keberanianmu, halusnya kesedaranmu dan HIDUPNYA hatimu.

Saudaraku, kamu bukan orang yang hatinya mati seperti yang kamu sangka. Akan tetapi, kamu adalah seorang pemuda yang perasaannya tajam, jiwanya bersih dan nuraninya lembut. Seandainya tidak bersifat demikian, tentulah kamu engkari perasaanmu. Akan tetapi besarnya semangat & jauhnya tujuan(matlamat hidup) membuatmu menganggap kecil urusanmu yang besar & engkau mengharapkan tambahan untuknya. Tidak ada masalah dalam hal itu & memang itu yang sepatutnya berlaku.

Saya merasakan apa yang kamu rasakan, saya berjalan sebagaimana kamu berjalan & saya akan berusaha untuk memberikan beberapa nasihat. Jika nasihat-nasihat ini bermanfaat bagimu & dengan melaksanakannyakamu lihat dapat menghapuskan dahaga serta mengubati sakitmu, maka alhamdulillah atas taufikNya. Namun jika tidak demikian, maka saya senang untuk bertemu denganmu agar kita saling bekerjasama untuk mengenal pasti penyakitmu & menentukan ubatnya.

Berteman dengan orang-orang yang khusyuk yang selalu merenung, bergaul dengan orang yang selalu berfikir & menyendiri, dekat dengan orang yang bertaqwa & soleh yang dari mereka terpancar hikmah & dari wajah mereka terpancar cahaya, & dari hati mereka bertambah makrifat-dan jumlah mereka adalah sedikit- adalah ubat yang mujarab. Berusahalah berteman dengan orang-orang seperti mereka, selalu bersama mereka, kembali kepada mereka & kamu sambungkan rohmu dengan roh mereka, jiwamu dengan jiwa mereka serta kamu habiskan kebanyakan waktu kosongmu bersama mereka. Hati-hatilah dengan orang yang mengaku-ngaku. Carilah orang yang keadaannya membuatmu bangkit bersemangat, perbuatannya membawamu berbuat baik & jika kamu melihatnya maka kamu mengingat Allah.

Berteman dengan orang-orang seperti ini adalah salah satu ubat yang mujarab kerana watak manusia sering mencuri, sehinggalah hati terpengaruh dengan hati yang lain dan jiwa pun mengambil contoh dari jiwa yang lain. Oleh kerana itu, berusahalah untuk menemukan jiwa-jiwa yang soleh sebagai teman.

Saudaraku, berfikir, berzikir di waktu-waktu yang suci, menyendiri, bermunajat serta merenung alam yang indah dan menakjubkan, menggali rahsia keindahan & keagungan alam, meneliti dengan hati & berzikir dengan lisan tentang tanda keagungan yang menakjubkan serta hikmah yang agung ini, termasuk hal yang memberi kehidupan kepada hati dan menyinari kalbu dengan keimanan & keyakinan. Allah swt berfirman;
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit & buni, dan silih bergantinya malam & siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal." (Ali-Imran : 190)

Saudaraku, seterusnya berfikir tentang masyarakat, melihat pelbagai penderitaan, kebahagiaan, kesulitan serta keamanan, menjenguk orang sakit, menggembirakan orang yang ditimpa bencana & mengetahui sebab kesengsaraan yang berbentuk pembangkangan, kekafiran, kezaliman, pelanggaran, sikap mementingkan diri, egois, terpedaya oleh hal-hal yang semu, semua ini merupakan cantuman bagi rantaian hati yang menyatukan cerai berainya & menghidupkannya dari kematian. Maka berusahalah agar kewujudanmu menjadi penghibur bagi orang-orang yang sengsara & tertimpa bencana. Tidak ada perkara yang pengaruhnya lebih kuat terhadap perasaan daripada berbuat baik kepada orang yang sangat memerlukan, membantu orang yang teraniaya atau berkongsi rasa dengan orang yang susah atau sedih.

Saudaraku, hati ada di tangan Allah. Dia mengubahnya sesuai dengan kehendakNya. Oleh kerana itu, bersungguh-sungguhlah dalam berdoa, agar Dia memberikan kehidupan kepada hatimu, membuka dadamu dengan iman & melimpahkan keyakinan kepadamu sebagai anugerah serta nikmat dariNya. Berdoalah di waktu-waktu mustajab & waktu sahur kerana doa pada watu sahur adalah ibarat anak panah yang meluncur tidak terhenti sehingga sampai ke Arasy. Saya tidak meragui keikhlasanmu dalam mencapai tujuan & kejujuran dalam pengakuanmu.

Allah swt berfirman;
" Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa." (AL-Maidah : 27)

Saudaramu, Hassan Al-Banna.


Semoga kita semua berjaya mencari hati yang hilang dan menyatu padukan amalan anggota badan kita dengan hati yang hidup supaya setiap zikir yang dituturkan dihadiri oleh hati yang sedar akan keagungan Allah Taala.

Jelaskan matlamat...Tuluskan niat~

1:11 AM

LAGI...soalan group C OnG 2010 pula..Mari TGK! ^_^

Salam semua. lagi soalan dr group C..2010 --all 3 groups b4 us have 6 stations

MiniOsce ..

1. partogram - primary dysfunctional labour
2. Endometrial cancer

Station OSCE..

3. Ectopic pregnancy
4. IUGR
5. Ovarian Ca
6. Caunseling before c/s

Seperti yang telah saya teliti dan kata-kata jui yang meramalkan selalunya(kalau ikut rotation 5th year)..
OnG ni tak ulang topik yang sama..

Saya melihat senarai soalan setiap group dan ternyata untuk topik2 selain cancer tidak pernah berulang topiknya..

Maka, wallahu a'lam kita cuba la tumpukan mana yang tak kluar lagi..
seperti abortion, incontinence, menorrhagia, amenorrhea, n macam2 lagi yang belum kuar

Endometrial cancer dah kuar dua kali di OSCE mahupun mini OSCE. setiap kali exam ada 2 soklan cancer..satu kluar betulis n sati keluar oral..so wallahu a'lam..sama-sama la pentingkan yang mana yang dirasakan penting..dan doa banyak2..

selamat study semua..salam

4:31 PM

Addition - OSCE ONG q 1st group

salam, this is q  for 1st group


1. Eclampsia mx
2. Pic of Pprevia and malpresntation - most common cz of malpresentation : prematurity
3. Endometrial CA - 10 relevant q n ddx
4. Cervical CA - written q - cause, stage
5. Instrumental delivery- vacuum
6. Progesterone contaceptive

3:49 PM

OSCE Obs Gyne Questions

Salam to all,

Hope that everybody is in good condition as the exam is just around the corner hehe. Included here are questions from round that i got from Dr Khaled in Badiah(those are past year questions and ans for 6th year. He was the examiner for the past few years. Also i put questions from cd(bil rafedeen) in case anyone dont have it yet. bittawfeq salam

Some said these important for this exam…
  1.  canseling combine OCP
  2. Cervical CA
  3.  Incontinece
  4. DnC
  5. breech
  6. Post-abortive management(sgt2 imp)
  7. Infertility counseling
  8. Partogram

- Ovarian Dermoid cyst(question not known) : kluar dalam exam group sebelum kita

Past years questions in CD
1.       Pap smear :
      Indication , types , how to perform it.
2.       Ectopic pregnancy hx ( bleeding in 1st trimester )
3.       IUCD pic : what is this? Indication? Complications.
4.       Fibroids pic : what is this? Symptoms, complications during pregnancy.
5.       Placental abruption pic : what is this? Complications for fetus & mother, co conditions, treatment.
6.       Anencephaly pic : what is this? How to diagnose? Complications.
7.       CTG… read it …. What is your plan?
8.       HSG pic showing blocked tubes…. What do u see? Give another test to assess patency of tubes? What is your plan….

Block 2 :


Station 1:
Vaginal bleeding in the 3rd trimester "Ante-partum hemorrhage either placenta previa or abruptio placenta I can't remember" (Hx and management)


Station 2:
Vaginal bleeding in the 1st trimester (Hx and management).
كانت .inevitable abortion

Station 3:
Pregnant lady who has also fibroid in the lower part of the uterus (how to deliver and the type of the incision) and if she developed after the delivery DVT what is the cause and the management

Station 4:
Gestational diabetes (the tests and the management).

Station 5:
Instruments (what is the instrument and what is used for).



Station 6:
Lady presented with vaginal discharge (Hx, investigations and treatment).

Station 7:
Partogram with information on it (what is the problem and the management) 
كانتfailure to progress in the second stage  على ما اذكر و الـ management

Block 3 :

Case1: (Endometriosis)
The Dr gave  typical Hx of endometriosis.then he asked:
what is your diagnosis?
what investigations to confirm?
what is the most definitive diagnostic way?
what are the lines of treatment?

Case2: (Normal Labor, Induction of Labor)
1.what do you want to see in your examination?
2.when to decide doing cesarean?
-you should know when to do CTG, scalp PH sampling.
- you should know how frequent to do PV & repeat PH & CTG ,what is the next step in each case.

Case3:(Partogram)
you should know patterns of dysfnctional labor &management of labor.
 you should know how to read partogram & pickup needed information.

Case4: (Galactorrhea)
Presentation with excessive milk production + Inferitlity.
what this condition is called?
what is the m0ost likely diagnosis? Hyperprolactinemia.
what physical exmination to do? Visual field.
what investigations? Hormone profile(prolactin FSH,LH) +CT brain  for pituitary adenoma.

In a case of of infertility,.
 what is the key lab investigation? Progesterone level at day 21.
If hormonal profile &ovarian fxn were normal in a subfertile female, what is your next step? Hysterosalpingogram to check uterus and tubes.

Case5: (Ovarian mass)
when to suspect cancer?
what investigations?
what is your management?

Case 6:
Pregnant lady with Hx of 2 DVTs ,want to do Cesarean (indicated C\S)
when to start heparin as prophylaxis during pregnancy?
when to stop?
when to give after C\S? for how long.

Case7:OCP
tell me about OCPs.
the ptn was lactating &want to take OCP what you will tell her?



Questions past year from Dr Khaled Badi’ah Hospital

27yo pt, G3P2, both NVD, 3.5 kg, seen for routine natal visit at 38w, no significant hx
On exam : BP 120/70
Obs exam : Breech presentation

1.       Whats ur next step?
- pelvimetry/ultrasound

2.       U/S done shows breech, otherwise others is normal, pt ask you – how to deliver?
-          3 option : Breech Vaginal delivery/ECV then NVD/ c/s

3.       She decided Vaginal delivery and ECV, whats the success rate?
-          50%

4.       What are possible complication of ECV?
-          Failure of ECV
-          Cord compression
-          ROM
-          Placenta Abruptio
-          Ruptur uterus
-          Fetal distress
-          Feto Maternal silent hemorrhage

5.       ECV failed(which means the complication above happen),then what?
-do ELECTIVE c/s after 1 or 2 days waiting.

48yo, referred from private doc case of menorrhagia for further evaluation and treatment
(answer as in dr fayed jallad notes and in his lecture)

1.       What are the possible cause?
-organic cause
-non organic
2.       Step that should be taken?
-Hx : bleeding(analysis), previous treatment n drugs taken, prev biopsy/smear, thyroid/blood/liver disease
-PE : 
1.General  : anemia sign, breast,thyroid disease
2. Abdominal ; palpable mass
3. Pelvic : inspection, speculum, bimanual

Bimanual exam :
-uterus size(huge,bulky,normal), shape(resular/irregular)
-mobility : mobile/fix
-position : anterverted(cervix felt anterior)/retro (cervix felt posteriorly)– important to insert the sounds

-Investigation : (6) CBC, Coagulation, TFT,LFT,Cervical smear,endometrial smapling by DnC

3.       After investigation no organis cause identified, then whats the cause?
-DUB

4.       Treatment?(elaborate the answers)
1.       Medical
2.       Surgical

A pictures shows P.previa grade 3 and malpresentation(breech)

1.       What do u see the clinical problem in this pic?
-          PP and malpresentation
2.       Whats the  usual presentation?
-          Painless vaginal bleeding
3.       Give 4 complication
PPH, maternal morbidity and mortality, Fetal M& M, preterm delivery

4.       Mx?
1.       Admission
2.       2 large bore canula, draw blood for cbc(Hb), crossmatch, blood group, Prepare 4 unit blood
3.       Fetal maternal monitoring : ……..
4.       Dexametasone 2x 12h apart 12mg, Rhogam(anti D)

5.       When to deliver?
-wait at 37-38w to deliver by ELECTIVE C/S
If bleeding sever, fetal Distress, contaction indicate labour à EMERGENT C/S

38yo, G3P2, 2 NVD, 2 healthy boy, 32 w GA, singleton, came to ER c/o abd pain for the last 5h. She is medically fit(which mean uneventful pregnancy), take relevant hx…

1.       Analysis of pain – mild progressive colicky, for how long and the frequency?- every 5 min, lact 20sec each
2.       Bleeding? – no
3.       Passing liquor? – no
4.       Fetal movement – good
5.       Fever ? – no
6.       G1 symptoms/ urinary sx
7.       Feeling pressure down ?– IMPORTANT! DON’T FORGET!
8.       Passage of SHOW ?
9.       Trauma

IUCD questions…

1.       What the type IUCD u know? Copper and mirena
2.       What imp point in pt taking IUCD?
(7) allergy copper, PID hx, ectopic Hx, LMP(make sure she is not pregnant), Previous failure IUCD, systemic illness(if have infective endocarditis we cant give them IUD), sign of vaginal infection

3.       When to insert? Any day provided not pregnant, preferably on 5th day menses.

4.       Caunseling complication

-          Perforation, failure IUCD increase risk ectopi, PID, menorrhagia
-          Mild cramping pain and slight bleeding
-          Fainting(dizziness)
-          Risk od PID in 1st few months
-          IUCD need to be f/up and check
-          Failure rate/perforation
-          Usual time perforation during insertion
-          If spill out – do u/cs à if not seen, do abdominal xray à seen radio opage

Primigravida, 36w GA, PROM since 24h + uterin e contraction
On exam : Obese, normal U/S
Vaginal Exam : 3cm dilated cervix + cord prolapsed, vertex presentation 3 cm above the ischial spine, FHR 100b/min(deceleration)

1.       Whats definitive tt? - EMERGENT C/S
2.       6 possible post op complication?
Thrombosis, resp infectn, endomeritis, bleeding, UTI etc
3.       How to decrease the complication?
-prophylaxis low molecular weight heparin and others(look in C/s notes)

4.       2nd week after delivery, where will be the uterus?
-Pelvic Organ

5.       6 week post-del, lactationg, wish to use contraceptive, options?
-          Minipills, mirena, depopovera,implant

6.       What chances of this mom to deliver NVD the next time?
65 – 80%

Miss A, G4P3, all deliver by NVD, attend at 35w for 1st time, no medical illness, normotensive
Abdominal exam – singleton,tranverse lie, fetus good

1.       Abdominal u/s perform, what to look for?
1.       Placental localization
2.       Amount of liquor
3.       Confirm GA + live fetus
4.       Congenital anomalies
5.       Uterine anomalies

2.       u/s done – single fetus, equal GA, tranverse lie, no gross anomalies, aFI 12, placenta ant reaching cervix
dx ? – Pprevia GRADE    2-3

3.       Whats ur plan?
1.       Admission – 2 large bore canula and…..
2.       Expectant Mx up to 37w then do c/s
3.       Dexametasone

4.       2 situation that may happen and what to do?
Bleeding and fetal distress – EMERGENT C/s

5.       At day of admission, 300ml blood clot , what to do?
-          EMERGENT C/s



48 old lady, 1 year amenorrhea, no hx of any surgey, LH 70 IU

1.       Dx? – menopause
2.       Name 2 long term complication
-osteoperosis
-cancer

3.       Tt?
-HRT, combine type

4.       Decline HRT, but present 1 year later with vaginal bleeding…what u think?
Endometrial cA
5.       4 additional factors cause this?
Estrogen tt, DM, Obes, PCOS, Nullipara, Estrogen secreting ovarian Ca

6.       2 investigation
-          Endometrial samping, U/S, hysteroscopy

Menorrhagia, 48yo, P6 +2, heavy period, take hx

1.       Analysis bleeding
2.       Prev investigation n tt
3.       Gyne hx
4.       Medical hx
5.       Drug

32 w uneventful preg, normal fetus, c/o watery vaginal discharge
Suggestive pROM

1.       How u establish dx?
-          Speculum exam-nitrazine test

2.       Exam?
-tempt 37 , Pulse 78, uterus equal to date, PROM confirm by speculu,, HVS taken

3.       Mention 3 assessment
-          u/s
-          CTG
-          Contraction/not
-          CBC + CRP

4.       Not contacting, fetus good, u/s normal, crp (-), what to do?
a.       Admit
b.      Prophylaxis Abs
c.       Dexa
d.      Fetal maternal monitoring

5.       5 days after admit, temp 37.5, pulse 110, uterus tender, tense, fetal ceplahic, good CTG
Mention 2 steps to do next?
-          Change to IV Ab
-          Deliver

6.       Boshop score 10, wthats next?
-syntocinon infusion

25yp G2P1, deliver by c/s, had cone Biopsy, admit at 7w, IVF pregnancy,mild vag bleed, nild abdominal pain, hemodinamically stable, BHCG 1500, vaginal u/s empty uterus, 2 cm cystic shadowing in adnexia

1.       After iv canula n cbc, next step?
2.       20h later clinically stable, BHCG 1000, serum progesterone 10ng, dx?
-          Medical
-          surgical
3.       Tt option?
Ectopic P
4.       Few days after receive methotrexate, look pale, pulse 120, bp 90/100,abd pain n tender, mx?
-          Recussitate, ivfluid
-          Laparotomy
5.       2 risk factors for this ectopic?
-          IVF preg
-          C/S

35yo, 1st NVD, 10 days ago, presented now as heavy vaginal bleeding after 24h

1.       Dx? Secondary PPH

2.       Ather possible cause?
-          Blood disorder
-          ChorioCarcinoma – the do BHCG immediately.

3.       u/s : RPOC. Outline the mx of this case
1.       admit – 2 large bore, iv line, blood crossmatch….
2.       AB in 12 h
3.       DnC

4.       describe how u do it?(as in skill lab)

5.       Complication
-          Perforation
-          Bleeding


wallahu a'lam. Rabbana Yusahhil...