12:24 PM

Indeed, the soul carries the body

Bismillah..

Are you seeking for happiness?
Try to find the answer






"..So WOE to those whose heart are hardened against remembrance of Allah! They are in plain error! "


Wallahua'lam

6:41 AM

P95 N9 - Selangor darul Ehsan

Malaysia kini hangat dan panas dengan isu-isu pilihanraya umum ke-12. Terasa bahang kehangatannya di bumi yang jauh ini. Di sana-sini orang berkempen, melobi, berbalah, melatah dan berperang mulut. Masing-masing cuba membela diri dan parti pegangan. Ada yang masih mahu menegakkan benang yang sememangnya sudah basah kuyup, ada yang mahu berdolak-dalih dan pastinya disebalik kekotoran pilihanraya, masih ada yang bersih. Bersih bukan sekadar untuk menghapuskan kekotoran semata-mata, namun bersih untuk melaksanakan tuntutan agama dan menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Allahuakbar.





Saya mendoakan kawasan P95 Tanjong Karang dan N9 Permatang bakal mendapat seorang wakil rakyat yang benar-benar boleh mewakili dan menjadi khadam kepada rakyatnya sekaligus membawa satu perubahan baru di dalam hati-hati masyarakatnya yang sememangnya ramai yang ketandusan pengisian hati.


Walaupun hari penamaan calon akan diadakan esok, namun siapa yang bakal bertanding di P95 sudah saya diketahui. Dato’ Noh Omar (BN) yang merupakan penyandang kekal sebelum ini akan terus bertanding dan bertemu mata dengan Saudara Hanipa Maidin (AJK Pas Pusat). Wah, hebat dan sengit nampaknya calon kawasan saya. Saya pilih yang mana? Sekali lagi undi adalah rahsia. Lagipun saya tak akan mengundi tahun ini. Anda boleh membuat spekulasi calon pilihan saya. Saya tak kisah. Tapi saya mendoakan calon pilihan saya menang dan yang paling penting pabila saya balik ke pangkuan kawasan saya, saya boleh memberi bakti kepada kelompok masyarakat saya walaupun sedikit. Itu azam saya.


Saya dan kawasan saya

Tanjong karang. Satu pekan kecil yang terletak di bahagian utara Selangor. Walaupun tidak sehebat Shah Alam, Subang Jaya, Klang dan Bangi, namun Tanjong Karang yang kecil itu menjadi laluan utama yang menghubungkan antara Selangor dan Perak. Sesiapa yang nak ke Teluk Intan, Bagan Datoh, dan ke Utara Malaysia akan selesa memilih jalan dalam ini sebelum memasuki Lebuhraya Utara-Selatan di susur keluar negeri Perak. Jimat kos tol sambil-sambil dapat menghirup udara segar dari kawasan kampung.


Kawasan Tanjong Karang dan utara Selangor yang meliputi Sungai Burung, Sungai Sireh (ada satu homestay di situ), Sekinchan, Sungai Panjang (kawasan MB Khir Toyo), Sungai Haji Dorani, Simpang Lima, Sungai Besar dan berakhir di Sabak Bernam merupakan kawasan yang digelar ‘periuk nasi’ Selangor. Di sinilah tempat berkumpulnya para pesawah dan petani yang tidak jemu-jemu berbakti kepada negara untuk memberi makan anda semua. Termasuk pakcik dan saudara-mara saya. Terima kasih banyak-banyak.


Gejala penghijrahan golongan muda ke ibukota dan pekan-pekan besar dari tempat saya kurang dirasai. Mungkin disebabkan Tanjong Karang itu sendiri tidak jauh daripada ibukota dan mungkin dengan adanya sistem pengangkutan awam yang agak mudah untuk ke pekan-pekan besar seperti Klang dan Kuala Lumpur. Ramai juga yang sanggup berulang-alik setiap hari ke tempat kerja termasuklah bapa saya suatu ketika dulu ketika bekerja di Pusat Bandar Damansara. Namun sekarang disebabkan pusat pentadbiran kerajaan bertukar ke Putrajaya, maka jaranglah keluarga saya dapat bertemu dengan bapa kecuali hujung minggu dan kalau bapa saya terlebih rajin menghabiskan minyak ke Tanjong Karang sahaja.


Saya dan kampung saya

Saban tahun ketika saya pulang ke kampung halaman, ada sahaja perubahan di tempat saya. Perniagaan semakin berkembang, peluang pekerjaan untuk anak tempatan semakin banyak. Di sana-sini saya terserempak dengan kawan-kawan sekolah lama saya yang sudah bekerja di premis-premis perniagaan. Ingat muka tapi tak ingat nama. Namun, kebanyakan mereka mengingati saya (agak dikenali jugak ^^). Begitu juga kadang-kadang ditegur oleh pakcik dan makcik yang saya tidak dikenali, bukan kerana saya glamour dikalangan mereka, namun mengenali mak, bapa dan embah (nenek) saya. Terasa kecil sebenarnya pekan tua ini. Memang kecil pun. Kadang-kadang sampai 3-4 kali saya keluar ke pekan dalam sehari (tetiba rindu untuk memandu kereta).





Kadang-kadang di waktu petang saya suka meronda-ronda di kawasan kampung bersama peneman setia saya si kecil yang dah membesar, Ayi, meninjau-ninjau aktiviti anak-anak muda kampung. Ada yang sibuk beriadhah di padang bola (termasuklah adik saya), ada yang duduk melepak di simpang-simpang jalan sambil berborak dan kadang-kadang menghalangi laluan kenderaan, ada yang sibuk meronda-ronda seperti saya juga, tetapi mereka selalunya berkonvoi menaiki motor, ada yang duduk berkumpul di kedai-kedai kopi dan bermacam-macam lagi. Inilah kehidupan kampung. Kadang-kadang melepak sambil terbawa-bawa ke maghrib. Tak tahulah tuntutan asar dah selesai ke belum.


Kampung saya memang dikenali sebagai kubu kuat BN. Kampung Sungai Gulang-gulang. Satu nama yang pelik bila pertama kali mendengar, namun jangan tak tahu, kampung yang bernama pelik ini pernah memenangi naib juara kampung terbersih di peringkat negeri selepas kalah kepada sebuah kampung di Banting (tak ingat nama kampung tu, Kampung Indah kalau tak silap saya). Dan pasukan nasyid wanitanya pula (bawah kelolaan Umno) pernah mewakili negeri Selangor dan mendapat tempat kedua selepas tewas dengan Terengganu. Macamana saya boleh tau semua ini? Sebabnya antara JKK kampung merupakan jiran sebelah rumah saya. Dialah yang menjadi solo di dalam kumpulan.


Kalau nak diikutkan memang kampung saya ni agak aktif. Pelbagai kursus untuk pemuda kampung seperti kursus komputer, kemahiran dan lain-lain. Siap dapat peruntukan kewangan lagi kalau pergi. Perkara-perkara macam ni memang bagus, namun saya tak tahu pula sejauh mana sambutannya dikalangan anak muda sendiri. Dengar-dengarnya asyik muka yang sama je dan kebanyakannya merupakan anak dan saudara –mara JKK tersebut.


Namun disebalik kekuatan akses dengan Dato’ Noh Omar ini, apa yang saya sesali adalah pembangunan jiwa anak muda kampung ini sendiri. Saya tahu perkara ini berlaku di mana-mana. Dan inilah masalahnya. Kegiatan agama sangat kurang. Selalunya kelas-kelas mengaji dan belajar agama hanya dihadiri oleh makcik-makcik yang sudah tua. Seperti embah saya. Surau-surau jarang kelihatan anak muda yang datang. Kalau adik-adik balik berkumpul di rumah, mak dan sayalah yang selalu bising kat mereka suruh pergi surau. Maka pergilah mereka berempat dengan menaiki dua motosikal. Kadang-kadang ada juga kelibat orang-orang tabligh yang datang ke rumah-rumah berdakwah dan mengimarahkan surau dan masjid.


Saya bukan merendah-rendahkan pemuda kampung, saya pun seorang pemudi kampung juga. Kebanyakan dari mereka ini mungkinlah tahap pendidikannya kurang, namun apa yang saya nampak semangat kesatuan mereka amat kuat. Apabila diajak bergotong-royong sangat bersemangat, apabila diajak berkompang semua nak turut serta. Cuma mungkin dari segi nak pergi masjid tu kurang rajin. Jadi, kekuatan berpasukan inilah yang menjadi daya penarik buat mereka. Bila cara lama dan tipikal tidak berjaya, maka cubalah untuk membuat sesuatu yang baru untuk mendekati mereka ke arah yang lebih baik.


Namun masalahnya, ada ke kesedaran tentang perkara ini di dalam hati para pemimpin kampung dan kawasan dan parlimen itu sendiri? Saya pun tidak tahu apa target dan matlamat mereka. Mungkin kerana saya tak ambil tahu tapi rasanya tak pernah diberitahu. Jadi kalau ada insan-insan yang nak membantu pun, tak tahu nak salur khidmat ke mana sebab tak tahu sama ada agenda mengislah golongan muda-mudi ini termasuk di dalam target mereka atau tidak.


Saya sayangkan pemuda dan pemudi kampung kerana saya adalah sebahagian daripada mereka. Bukan kampung saya sahaja tapi seluruh Malaysia. Pada saya mereka ini naïf dan suci daripada pemuda-pemudi bandar. Tidak ramai di antara mereka yang tahu berjoli, berpesta, menyalahgunakan internet,. Kalau betul cara dan mengena umpannya, mereka akan mudah untuk menerima kebaikan. Ilmu perlu disampai dan disalurkan kepada mereka dengan cara yang berbeza sebab mereka ni dah jenis yang malas dah nak buka buku, baca kitab, rujuk sana, rujuk sini.


Ketika balik Malaysia tempoh hari saya sudah merisik-risik tempat untuk saya menyalurkan sumbangan saya. Alhamdulillah jumpa. Apa yang ada pada saya walaupun sedikit saya rasa kawan-kawan sekampung saya tidak ada. Jadi, sayalah yang bertanggungjawab untuk memberi apa yang ada pada saya kepada mereka. Banyak caranya, cuma kita perlu rajin keluar mencari, jangan hanya menanti kerana kitalah agen perubahan tersebut.


Saya harapkan senario di kawasan saya akan berubah juga. Ini kawasan saya, kawasan anda bagaimana? Siapa calon anda? Ambillah tahu dan malulah kepada sesiapa yang tidak tahu siapa bakal pemimpinnya sendiri.


Selamat mengundi buat semua.


p/s Entry ini saya kategorikan didalam diary. Harap maklum ^^

9:40 AM

Saya dan Pilihanraya

Bismillah..

Pilihan raya umum datang lagi! Selamat membuang undi kepada sesiapa yang layak mengundi. Saya sendiri tidak terdaftar. Lain tahun barangkali. Apa pun, undi satu amanah, jalankan sebaiknya!



Saya dan pilihanraya

1995

Kali pertama saya kenal apa itu pilihanraya ialah sewaktu saya berumur 9 tahun, Tahun 3 sekolah rendah (1995). Sekolah tempat saya belajar menjadi pusat pembuangan undi bagi memilih Ahli Dewan Undangan Negeri Kawasan Seri Kembangan. Calon-calon yang bertanding ketika itu ialah Dato Haji Mohamad Satim Bin Diman mewakili Parti Barisan Nasional, dan seorang lagi wakil DAP (BA), orang Cina yang tidak diingati namanya. Saya tidak merasai kehangatan pilihanraya umum ketika itu memandangkan diri sendiri masih kanak-kanak. Apa yang saya tahu, kami adik beradik gembira diberi cuti umum =D


Kempen? Macam biasalah, mana-mana tempat pun mesti penuh dengan poster-poster calon-calon parti masing-masing. Dacing dan roket... poster-poster itu memenuhi kawasan perumahan kami. Tibalah hari mengundi..

Saya pernah bertanyakan kepada ibu bapa saya, siapakah yang mereka pangkah dalam borang undian. (Undi adalah rahsia, budak kecik buat-buat tak faham). Namun seingat saya soalan saya dibiar tanpa jawapan yang tepat. Malah ibu sempat berseloroh memberitahu kami seorang temannya sempat 'berkempen',
"ala.. ROKET tu sama la macam BULAN"
Mungkin maksudnya, apabila kita mengundi ROKET, samalah seperti kita menyokong BULAN.
Saya hanya tersenyum... entah faham entah tidak.


Yang menang, tidak asing lagi Dato Satim yang banyak pengaruhnya. Semenjak itu, nama beliau sentiasa menjadi tumpuan untuk merasmikan majlis-majlis besar sekolah, ataupun sebagai sumber bantuan kewangan untuk program-program yang menelan perbelanjaan yang tinggi.



1999


Satu lagi memori saya tentang pilihanraya. Ketika itu kami sekeluarga telah berpindah ke Bandar Baru Bangi. Seingat saya pilihanraya ketika itu dibuat awal daripada tarikh yang sepatutnya (2000), barangkali kerana krisis reformasi setelah Dato Seri Anwar Ibrahim dipecat.


Seperti biasa, kami diberi cuti sekolah. Saya ketika itu bersekolah di SMAP Kajang pulang ke rumah dan ketika hari mengundi, saya tidak tahu dari mana kekuatan itu datang, saya sanggup berjaga sehingga lewat malam menantikan keputusan pilihanraya disiarkan. Keputusan diumumkan bukan serentak, kawasan yang telah selesai dikira, disiarkan keputusannya satu persatu. Satu keajaiban berlaku, apabila Terengganu jatuh ke tangan pembangkang. Saya yang keseorangan menyaksikan siaran langsung itu teruja dengan keupayaan pihak pembangkang merampas kerusi di Terengganu.


Keputusan akhir tetap menyaksikan pentadbiran negara kekal dikemudi oleh Barisan Nasional.
Namun masih teringat kata-kata Tun Dr Mahathir (Dato Seri ketika itu), supaya Barisan Nasional lebih berhati-hati selepas ini kerana keputusan yang dikeluarkan tahun itu sedikit sebanyak menunjukkan BN sedikit goyah.

(keputusan penuh pilihanraya 1999)


Kawasan Kajang? Parti pembangkang menguasainya, malah kami pelajar-pelajar SMAPK turut menerima tempiasnya, kerana ada yang menggelarkan kami sekolah *A*. Wutever.. (Tak baik tuduh-tuduh orang, tau!)



2004

Kali ini saya menyambut pilihanraya ke-11 di Terengganu. Di Kem Suria Resort, Setiu kerana mengikuti Program Latihan Khidmat Negara. Perang poster memang sangat terasa. Pada malam pengumuman keputusan, kami ramai-ramai (tapi bukan semua la) menyaksikan siaran di televisyen di dewan makan. Yang lain, ada yang bising di luar membawa bendera negeri kesayangan mereka. Keputusan tidak kami ikuti sehingga akhir siaran. Tetapi esoknya, yang saya tahu pentadbiran Terengganu bertukar tangan. Saya ? Terkilan dan sedih. Masih teringat jawapan seorang jurulatih PLKN, ketika saya dan sahabat bertanya siapa yang dipangkah dalam borang undiannya ? (undi adalah rahsia, buat-buat tak faham lagi...)

Cikgu (panggilan kepada jurulatih PLKN) menjawab "Kerajaan yang kita ada sekarang ni pun ok. Semua kita dapat, kemudahan, takde kesusahan.."- lebih kurang begitulah ayatnya, saya mengambil mafhumnya sahaja. Lembut teratur butir bicaranya, seolah-olah ingin menjaga hati seseorang, walaupun di medan kawat dia yang saya kenal adalah seorang yang amat tegas denga suaranya yang garau.


Dan berakhir lagi sebuah pilihanraya. Siapa lagi kalau bukan BN masih memegang tampuk pemerintahan negara.

(keputusan penuh pilihanraya 2004)



2008

"Ayah, pilihanraya bila?", walaupun sudah tahu, saja saya bertanya meriahkan suasana ketika berbual dengan ayah tersayang setelah asyik mendengar ayah mengadu tentang penyakitnya.
"Ayah undi siapa?", sekali lagi saya tanya soalan sangat tidak munasabah, saya masih tidak berubah. "Undi adalah rahsia", saya sendiri menjawab soalan yang ditanya dengan gelak tawa, tanpa menunggu ayah menyambung bicaranya.


Pilihanraya tidak sepatutnya dicalar dan diconteng dengan warna kejahatan. Pilihanraya seharusnya bersih dari segala penyelewengan. Pilihanraya sewajibnya, benar-benar menjadi wasilah untuk rakyat bersuara siapa pemimpin pilihan, yang akan mewakili mereka, walaupun tanpa kata-kata.

Tambahan bacaan



Pilihan raya dulu dan sekarang yang saya lalui. Beranikah kita melakar perubahan atau selesa dengan apa yang kita nikmati? Dare to change? Jawapannya ada pada anda, pengundi semua.


Wallahua'lam

8:36 AM

The Science of Fairy Tales

Article by Chris Gorski American Institute of Physics LiveScience.com


Kids of any age love to read fairy tales because the storyline never limits the possibility that anything could happen. Curses, spells, and handsome princes reign in worlds beyond the reader’s imagination.
But are the most magical moments from some of our favorite stories actually possible? Basic physical principles and recent scientific research suggest that what readers might mistake for fantasies and exaggeration could be rooted in reality.
So suspend your imagination for a moment, and look at the following fairy tales as a hard-core scientist might.

Rapunzel

In the Brothers Grimm story of Rapunzel, a witch holds a beautiful young woman captive in a tower. Rapunzel is blessed with a lovely singing voice and long, long blond hair. One day, her voice enchants a prince passing through a nearby forest. They fall in love, and Rapunzel lets down her hair so that the prince may use it to climb the tower to meet her. This chain of events begs readers to ask a question. Can human hair support the weight of another person?

On average one strand of hair can support about three and one-half ounces, or about the weight of two candy bars. Each strand of dark hair is generally thicker, and therefore stronger, than blond hair.
But, alas, Rapunzel must make do with blond locks. Given that blondes generally have about 140,000 hairs on their heads, her hair should easily support the weight of many, many princes. However, there is more to this story.
If Rapunzel simply let down her hair and the prince started climbing immediately, her hair would not break, but it might rip out. Also, the rest of her body might not be able to support the weight. Thankfully, there are strategies that she can use to help reduce the strain on her head and body.
Nathan Harshman, Assistant Professor of Physics at American University in Washington, DC, suggests Rapunzel would be safer and more secure if she tied her hair around something before lowering it. “The whole idea is that you can use the friction of the hair against itself in the knot, and whatever it is tied around will support the weight of the prince.” That is a much better idea than making Rapunzel’s scalp the anchor point.

The Little Mermaid

In the Disney version of Hans Christian Andersen’s The Little Mermaid, Ariel (the mermaid) asks a witch to make her human because she has fallen in love with a human prince. The witch bargains with Ariel and takes her voice in exchange for performing the transformation. For a considerable part of the story Ariel cannot speak, which is a problem because the prince can only recognize her by her incredibly beautiful singing voice. Later, she recovers her voice and wins the love of the prince (sorry to spoil the ending).
In the story, Ariel loses her voice because of a curse. However, a less skilled sorceress could use a different method to silence a singing mermaid. Scientists have figured out a way to bend sound waves around an object and, can even prevent the escape of all sounds created inside a given area (important for keeping a transformed, singing mermaid from being heard).
Recently, Steve Cummer, Associate Professor of Electrical and Computer Engineering at Duke University announced that it is theoretically possible to create such a sound shield. Building on research demonstrating how light waves can be bent around an object to make it appear invisible, Cummer and his collaborators used mathematical analysis to show how to do the same thing with sound. They established that it is possible to create a material that bends sound waves around walls, pillars, or any enclosed area, where the sound waves emerge as if nothing had been in their way. It would be like someone in the bedroom being able to hear what someone in the living room said, but as if there were no wall between them.
A side effect of this discovery is that sound waves generated inside the enclosed area would never escape. If the witch had been extremely clever, she could have built this material, and there would have been no need for a curse. Or maybe she did, and a transparent sound shield based on these principles was what enveloped Ariel until her love for the Prince melted it away, finally releasing her melodious voice for the Prince to hear.

1,001 Arabian Nights

One of the most exciting objects found in fairy tales is the flying carpet. In tales from a wide variety of cultures, including 1,001 Arabian Nights, these tangled tapestries take flight to carry people vast distances. Flying carpets are clearly impossible, right?
Three scientists recently published a paper in the journal Physical Review Letters showing that there are conditions under which a carpet could fly. They used the basic laws of physics to show that a small, thin carpet could fly if the air were vibrating at the right frequency, much like how a piece of tissue paper floats softly to the ground when it is dropped. Their calculations showed that small waves of air in repeated fast pulses could steer a carpet at a speed of around one foot per second.
Don’t expect to see Aladdin flying by anytime soon, but the scientists write that all of their conditions “are within the realm of possibilities in nature and in technology. Making a heavy carpet fly would, of course, require a much more powerful engine, and our [calculations] suggest it will remain in the magical, mystical, and virtual realm as it has existed for millennia.”
Perhaps some fairy tales are more grounded in reality than others. Or maybe these precious stories are exactly what we thought they were. An idea is fertilized by the imagination and expanded beyond what seems possible. Or maybe science has come so far over the years that scientists are looking beyond the problems of the physical world and into the imaginations of children for their inspiration.

What could be next? Perhaps a scientific debate over the temperature at which porridge is considered “just right.”


I just remember my childhood life while reading this article. I love to read fairy-tales too! I once watched 'Rapunzel' on the television and wish to have that such a long-blonde hair.(truly it was an idle hope!) Her drops of 'magical tears' woke the prince up. And therefore they got married and live happily ever after. That was a typical ending-story for every fairy-tales, where a charming prince and a beautiful princess met and finally got married. But when I grow up, I do realize that was just a fairy-tales, full with blossom of imaginations and it's just a story to make kids sleep...zzzz...


Lightofvictory
13/2/2008
7.53pm

2:00 PM

Macam dalam drama

Bismillah...
Sedang 'membelek-belek' utusan online, tergerak pula hati ingin membaca ruangan keluarga yang jarang dibuka. Tertarik dengan tajuk 'Tanpa sekolah Salina masuk unversiti', cerita yang dikisahkan saya rasa seperti dalam drama di televisyen. Astaghfirullah, memang wujud 'watak-watak jahat' dalam cerita ini di alam realiti. Semoga menjadi pengajaran untuk semua.


Tanpa sekolah ‘Salina’ masuk universiti

SEBELUM lebih banyak tisu menjadi mangsa air mata, saya segera menghubungi Salina di negeri bawah bayu Isnin lalu. Melalui e-mel beliau, saya begitu tersentuh dengan pengalaman pahit hidupnya. Namun beliau amat cekal. Setiap kepayahan, penderitaan, kesusahan sejak kecil menjadi cabaran untuk menjadi manusia berguna.

Kegigihan Salina payah ditandingi, sukar dicari. Dia umpama sebutir mutiara di lautan. Usaha yang tidak kenal putus asa akhirnya membuahkan hasil. Dari anak miskin sejak kecil bersama nenek tuanya dan tinggal di pondok buruk, beliau berjaya ke menara gading dan memegang jawatan tertinggi. Dia sedar hidup tak bermakna tanpa ilmu.

Ketika berbual di telefon Salina berkata, kepayahan, penderitaan dan kesusahan hidup yang dilaluinya membuatkan dia berazam mahu bersekolah. Dan setelah dewasa, ruangan DCCK menjadi inspirasi kepadanya untuk terus berusaha di samping memahami bahawa hidup ini memang banyak dugaan dan cabaran. Kerana itu dia membuat buku keratan DCCK yang menjadi koleksi setianya. Untuk cerita seterusnya sila ikuti cerita Salina di bawah ini.

‘‘Merenung koleksi kisah DCCK setiap minggu banyak memberi kekuatan kepada saya untuk mencoretkan pengalaman pahit untuk dikongsi bersama pembaca. Saya tersentuh membaca luahan hati suami yang mencintai isterinya. Cerita Surya yang kental emosinya melawan badai dek kebencian mentua. Kisah penyu menangis, NorElyna yang berperang dengan biras, Sazwahaney yang dilanda masalah dengan suami dan sebagainya. Natijahnya, kisah-kisah itu menjadi pengajaran dan iktibar untuk kita.

‘‘Seperti Surya, saya juga percaya kekuatan mental dan emosi mampu membantu menangani masalah, insya-Allah! Yang penting, kita berusaha mencari kekuatan melalui pembacaan, nasihat dan pengalaman mereka di sekeliling kita. Itu yang saya praktik ketika diselubungi 1,001 masalah.

‘‘Seorang rakan kaunselor pernah berbisik. Katanya, alangkah cantik dan adilnya Allah menyusun kehidupan, tapi kita tidak mahu melihatnya dari sudut sepatutnya. Sesungguhnya jika Allah menutup satu pintu, percayalah pintu rahmat lain masih terbuka. Jadi mengapa kita masih terpaku di depan pintu yang tertutup dan menyesali segala yang tidak menjadi milik kita lagi?

‘‘Saya anak yatim tinggal dalam asuhan nenek setelah ayah berpindah bersama keluarga baru. Sebelum itu saya dipelihara ayah dan ibu tiri yang amat kejam selama empat tahun. Tiada sehari pun hidup saya tidak dimaki hamun dan dipukul. Ayah juga memukul saya kerana termakan hasutan ibu tiri.

‘‘Seluruh badan penuh kesan luka dan parutnya kekal sampai hari ini. Kerana tak tahan, saya lari dan tinggal bersama nenek. Ayah tidak membantah. Ibu tiri bersorak riang. Dia dapat segala harta ayah.

‘‘Keperitan hidup tidak membolehkan saya bersekolah, darjah 6 adalah pendidikan tertinggi saya. Pondok buruk adalah satu-

satunya harta nenek. Kami bercucuk tanam di belakang pondok untuk makan harian, kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Habis darjah 6, saya dijadikan ‘pembantu rumah’ oleh saudara-mara.

‘‘Berpindahlah saya dari satu keluarga ke satu keluarga lain. Pelbagai jenis kerja pernah saya lakukan, mencuci pakaian, menjaga anak, menimba dan memikul air dari perigi, membelah kayu, menoreh getah dan menarah di ladang, dari kecil hinggalah anak dara. Terseksa begitu pun ada kala dapat makan kadangkala tidak. Itu sudah biasa dalam hidup saya. Lebih teruk tiada gaji malahan dimarah dan disindir jika kerja tidak selesai. Mahu mohon bantuan keluarga lain? Tidak mungkin kerana tiada seorang pun yang simpati.

‘‘Saya kembali ke pangkuan nenek tiga tahun kemudian. Dalam usia 15 tahun saya jadi buruh menebas dan menabur baja di ladang kelapa sawit dengan gaji RM1.90 sehektar. Ketika itu, saya hanya ada dua helai baju baru, lima pasang baju kerja yang buruk yang saya pakai bersilih ganti.

‘‘Keluarga sebelah ibu ramai yang kaya tetapi tidak seorang pun menghulurkan bantuan. Neneklah insan yang memberikan kekuatan untuk saya bertahan. Setiap kali saya menangis dan mengeluh, hanya sabar keluar dari mulut nenek.

‘‘Bila saya luahkan keinginan mahu bersekolah semula, jawapan nenek hanyalah sabar dan sabar. Saya tahu dia sedih, tapi jiwa saya memberontak untuk belajar. Saya ambil upah jual kuih, jemur ikan dan sebagainya. Wang gaji yang tidak seberapa, saya tabung dan berharap dapat ambil peperiksaan persendirian.

‘‘Saya tahu hasrat itu mustahil kerana saya tidak ada asas belajar di sekolah menengah dan tidak ada buku. Mujur ada keluarga ambil saya kerja mengurus dan menjaga anak-anak. Tidak ada gaji, cuma diberi tempat tinggal dan ruang belajar yang selesa. Ketika itu usia saya menginjak 16 tahun.

‘‘Saya bernasib baik, ada jiran bersimpati sedekahkan buku-buku lama. Dua tahun lamanya saya belajar sendiri, tanpa guru dan kelas tuisyen akhirnya saya beranikan diri menduduki peperiksaan SRP pada usia 18 tahun dan berjaya.

‘‘Kemudian saya berazam ambil SPM. Sambil bekerja siang hari, malamnya saya belajar. Memang perit belajar tanpa guru, hanya kekuatan semangat jadi bekalan. Ketika itulah Z anak sulung majikan balik bercuti dari luar negara, pada dia saya dapatkan panduan subjek SPM yang perlu saya ambil. Tetapi persahabatan kami berjalan cara rahsia. Dia memang dari keluarga berada tetapi tidak pentingkan darjat.

‘‘Z banyak memberi nasihat dan tunjuk ajar. Dia mengajar saya erti kesabaran, keyakinan, kekuatan jiwa dan erti kasih sayang. Melaluinya saya merasakan manisnya cinta pertama. Katanya, hanya pelajaran dapat membantu hidup. Setiap minggu dia mengutus surat dengan kata perangsang dan cinta. Itulah yang menjadi tunjang kekuatan jiwa dan semangat juang saya.

‘‘Untuk bayar yuran SPM sebanyak RM100 sebagai calon persendirian dua tahun kemudian, saya terpaksa gadai satu-satunya subang pusaka ibu. Saya bersengkang mata belajar setiap malam. Saat menunggu keputusan, saya dapat berita memilukan, Z pulang ke tanah air untuk bertunang dengan anak seorang datuk orang berada.

‘‘Ketika itu bumi terasa seakan berhenti berputar. Saya tanya mengapa? Jawapan yang diberi mencengkam jiwa hingga kini – saya tidak memiliki ciri-ciri wanita yang dihajati. Saya keliru! Apa hajat Z? Kata-katanya menjadi racun dan benteng untuk saya menerima cinta lain hingga kini.

‘‘Katanya saya tidak cantik, tak berpelajaran, anak yatim. Dia ungkit pondok buruk tempat saya berteduh bersama nenek. Latar belakang saya tidak memungkinkannya menikahi saya. Dia juga minta saya bakar semua surat dan apa juga pemberiannya supaya tidak diketahui keluarganya.

‘‘Saya sedar saya tidak cantik, miskin dan tidak berpendidikan. Tapi saya ada maruah dan perasaan. Untuk menambah luka, dia bawa tunangnya menemui saya. Memang tunangnya cantik jelita dan anggun. Untuk menandingi kakinya saja, saya tak mampu.

‘‘Saya bertekad belajar dan melupakannya. Kejayaan peperiksaan SPM menjadi ubat ajaib. Saya keluar dari rumahnya dan bekerja jadi kerani sementara. Saya berhajat ambil STPM. Dalam masa dua tahun saya lulus cemerlang, tetapi rezeki ke U belum tercapai. Empat tahun berturut-turut saya terus ambil STPM, keputusannya juga cemerlang. Bukan tak yakin, tapi supaya tak mahu melupakan pelajaran saya. Akhirnya saya berjaya masuk U, saya tinggalkan nenek dan tanah air tercinta demi cita-cita.

‘‘Kematian nenek ketika menuntut di perantaun menambah derita. Setelah tamatkan kajian, saya dapat tawaran kerja. Ketika itu walaupun penderitaan hidup semakin berakhir, derita baru bertambah bila teman pejabat sering menyindir ketika saya bertugas bersama suami orang. Saya dituduh mahu isi borang jadi calon isteri kedua.

‘‘Saya tepis sindiran dengan lembut, saya katakan tiap hari saya berdoa agar Allah berikan saya suami bujang. Tidak ada wanita mahukan suami orang sebagai teman hidup, namun jika itu berlaku, tentu ada sebabnya. Ketika menziarahi pusara nenek dan melihat kampung yang banyak mempalitkan warna hitam dalam hidup saya, saya terdengar fitnah Z sekeliling kampung, mendakwa kononnya saya tidak kahwin kerana masih menunggunya.

‘‘Fitnahnya membuatkan saya berazam untuk terus belajar, buku menjadi teman karib, akhirnya saya diterima melanjutkan pengajian sarjana di luar negara. Benarlah kata bijak pandai, terkadang kita lupa keadilan yang Allah berikan bila kita ada segalanya. Setelah menjawat jawatan yang baik, rezeki pun bertambah. Ramai yang mengaku saudara. Keluarga yang dulu menyisihkan saya, juga kata bersaudara. Demikian juga ayah yang dulunya menyeksa saya, kembali menyayangi saya, tambahan setelah saya menjaga dan membawanya ke tanah suci. Kini ayah tiada berharta.

‘‘Ketika menghadiri seminar di negeri S, saya terserempak Z di lapangan terbang. Saya hampir tidak mengenalinya. Katanya, dia mengikuti perkembangan saya dan yang melucukan dia mengaku masih mencintai saya! Perkahwinannya goyah, dan dalam proses perceraian. Rumah tangganya tidak bahagia. Hidupnya terseksa dengan kerenah isteri dan mentuanya. Saya cuma dengar, tiada reaksi suka ataupun benci.

‘‘Sebenarnya, Z sudah mati dalam hidup saya! Kebetulan kami dalam satu penerbangan. Kesempatan itu saya gunakan mencatatkan nota ringkas “Let the gone be by gone”. Saya beri padanya ketika menaiki kereta, saya lihat dia menangis. Hakikatnya, hati saya dah beku!

‘‘Saya tidak berdendam dan jauh sekali membencinya. Malah saya berterima kasih dengan penghinaan dia dan keluarganya berikan. Demikian juga perlakuan saudara- mara yang lain tatkala saya dan nenek menderita dulu. Namun saya maafkan mereka semua. Kini saya reda dan sedar.

‘‘Saya bersyukur, kekuatan mental dan jiwa yang saya miliki selama ini adalah kurnia-Nya hasil nasihat, bimbingan, penghayatan, pembacaan dan melihat kepada penderitaan orang lain. Sesungguhnya apa yang kita lalui adalah dugaan dan perjalanan di dunia ini hanya sementara. Kepada mereka yang mengalami ujian, baik dalam keluarga, pekerjaan, perkahwinan, persekitaran atau sebagainya, nasihat saya yakinlah bahawa dalam kepahitan itu ada kemanisannya, hanya Allah yang maha Adil dan Penyayang tahu hikmahnya.

‘‘Jadikanlah cerita dan pengalaman orang sebagai penanda aras, bahawa bukan kita sahaja diuji Allah dengan derita, kesedihan, kesunyian, kesakitan, kemiskinan dan sebagainya. Ada orang lain lebih teruk.

‘‘Walaupun terpaksa melalui kehidupan tanpa suami, saya bersyukur beroleh kerjaya yang baik, teman-teman yang memahami. Dan kini saya dalam proses melanjutkan pelajaran lebih tinggi.

‘‘Namun saya tetap yakin dan berdoa, suatu hari nanti pengalaman saya ini menjadi dorongan dan semangat kepada mereka yang melalui dugaan Allah. Dan paparan kisah suka duka dalam DCCK seterusnya dapat membentuk jati diri atas piung-piung derita yang kini semua alami,’’ demikian cerita Salina panjang lebar.

Katanya, hingga kini bila melihat parut-

parut di tangan dan di kaki hatinya masih terasa pedihnya, teringat betapa deritanya hidup tanpa ibu. Wahai ayah dan ibu semua jadikanlah kisah Salina sebagai motivasi kepada anak-anak yang hidup senang-lenang tetapi suka ponteng sekolah.

Sebenarnya banyak lagi cerita Salina tidak dapat dimuatkan, bagaimana dia naik bas selama 9 jam setiap malam Jumaat untuk belajar luar kampus selama dua hari dan balik ke tempatnya pagi Isnin terus bekerja. Pelita dan lilin menjadi temannya mentelaah. Hajatnya kini ingin memelihara seorang bayi untuk dibesarkan dan dididik sebagai tanda bersyukur kepada Allah.

- MAINUNAH

www.dcckmona.com

dcckmonaum@hotmail.com



Memang banyak watak jahat dalam dunia ini. Yang menduduki ranking paling tinggi, saya berikan kepada 'syaitan bertopeng manusia' yang 'meratah' darah dan daging umat Islam seluruh dunia! Nantikan balasan Allah, jika bukan di dunia, di akhirat nanti rasailah!- Janji Allah yang tidak mungkin dimungkiri....

http://palestinkini.info/