10:34 AM

pesan dia..

Dia pesan lots of things. sum thing yang orang biasa cakap time babai’ing. 

Dia cakap kita kuat selepas diuji. 

Then Dia baca satu bait puisi ibn taimiyyah..ke sape,( xingat). 

Lebih kureng maksud dia dlm BM lepas di cut2 oleh memory aku yang sering lupa, plus di tokok tambah selepas recall yang separuh berjaye, so kene la tambah tolak pilih perkataan aku sdirik sbb nak bagi comprehensible…yang penting ingat point dia..

Tak kan mampu mereka dengan usaha mereka*,
Kerana syurga itu ada di dalam dadaku
Kerana bila aku dicampakkan ke penjara mereka, 
Itulah masa khalwatku bersama penciptaku…
Kerana bila aku dibuang dari negeriku,
Itulah masa kembara ku melihat duniaNya…
Kerana bila hilang nyawaku dibunuh dibawah mata pedang,
Itulah syahid suatu kemenangan bagiku..

*ini baris pertama ketujuh tujuh perkataan aku pakai seme perkataan aku.. coz lupe betui macamana starting die…huhu..dat’s y baca pun tak ke rasa cam kureng betui, tak masuk, tak rhyme, tak sesuei semacam, so salahkan aku ye, jgn salahkan si ibn taimiyah (or sesiapa yang aku mis-quote) sbb dia menulis puisi dia dengan sangat terrerrrrrrrrrrrrrrrrrnya.

Apekah kerna imanku setipis kulit bawang, maka aku sangat tersentuh betui bila dia  bawak kan bait tuh? padahal tak pernah pulak aku tau aku ni rupenye buleh paham beit sye’er arab..(hoho,.. kagom dengan diri sdirik..) ntah mungkin sbb time tu Allah campakkan hidayah kt hati aku. sbb nak banding ngan pemikiran aku yang selalu kureng betui…bila nak phm beit sye’er gitu?

Bila aku nk sampai tahap kemanisan iman setinggi itu?

Tak kisah ape orang buat kat kita, sebab syurga itu dalam dada..
+Fuhhh… susahnye.

Tak kisah bila orang campak dalam penjara, sbb disitu masa bersama Allah 100%
+Isk2…

Tak kisah bila dibuang dari tanah sendiri, sbb disitu  masa kembara melihat duniaNya..

Tak kisah hilang nyawa dibunuh dibawah mata pedang..

Susahnye…

Susahnya…

Memang susah. Kerna syurga itu dipagari mende2 yang sukar semuanya…yang pedih2.. yang meranakan jiwa raga…sbb itu kena mujahadah. nk hidup di dunia macam hidup di syurga? lupekah engkau wahai diri sdirik…sedang Allah dah kata; dunia ini Aku jadikan tempat bersenang lenang untuk kaum yang kapir?

Mujahadah, sis.

Mujahadah.


Dia tidak lagi di sini.
Tapi kata2 dia, aku ingat sampai mati.


Budak skolah baru blaja menulih.
~me&~

10:06 AM

Pesanan orang tersayang...

(www.gettyimages.com)

Dedicated to all my dearest 'schoolmates' ;

Dalam meniti hari-hari 'sekolah' kita, ba
nyak yang kita temui & dipelajari. Ada masanya detik itu sangat menggembirakan, ada kalanya benar-benar menguji. Ini termasuklah persahabatan kita. Yup, our sisterhood (or brotherhood) are one of those things being tested each day.

Jadi nak kongsi pesanan seorang insan tersayang. ~semoga Allah merahmatinya~
"Jika kau merasakan dirimu telah banyak berkorban demi sebuah persahabatan, barangkali dia juga banyak bersabar dengan dirimu"


Kita semua ada kelebihan & kekurangan. This what makes each one of us special!
Let us be good 'schoolmates' & work things out together
(^^,)


Jelaskan matlamat...Tuluskan niat



9:18 AM

Janji Tuhan Pasti Berlaku

Bismillah

Sebab excited sangat dengan lagu dalam 'sekolah' ni buat masa sekarang, saya nak lah postkan liriknya...


Janji Tuhan Pasti Berlaku


Oh, alangkah indah hidup ini
Bila Islam bersinar kembali
Cahaya iman menyuluh tiap sanubari
Kebenaran mewarnai bumi


Kalam Allah memimpin manusia
Sunnah Rasul memandu langkahnya
Isi alam mendapat rahmat dan berkatNya
Kebatilan tiada tempatnya


Telah lama dinantikan
Bara Islam marak semula
Manusia kegelapan
Merindukan cahaya pembela
Pasti datang saat itu
Janji Tuhan pasti berlaku
Di dunia bahagia
Syurga Tuhan kekal selamanya


Pada Tuhan doa dan harapan
Daulah Islam seluruh dunia
Selamatkan kami umat di akhir zaman
Dengan iman yang terpelihara


2:16 AM

' Mema-kutkan' diri berbuat baik

Bismillah



Masih teringat di ingatan ketika seorang ustazah praktikal di sekolah dahulu menceritakan perihal pelajar di kelas yang ditugaskannya untuk mengajar. Suatu hari ustazah yang mengajar Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah ini bertanya satu soalan untuk pelajar-pelajar dalam kelas tersebut



"Dah besar nanti korang nak jadi apa?"


Dan semua orang pun memberi jawapan.....


Oleh sebab saya bukanlah salah seorang pelajar dari kelas itu, maka saya hanya membuat andaian jawapan yang keluar pastinya.. doktor, jurutera, arkitek dan pekerjaan-pekerjaan profesional yang lain..


Tiba giliran seorang pelajar lelaki menjawab soalan tersebut..


"Saya nak jadi ulama"


Dan jawapan tersebut diraikan dengan hilaian gelak ketawa dari kawan-kawannya..


Ustazah berasa sangat pelik


"Salah ke cita-cita nak jadi ulama, orang nak jadi baik pun salah, diketawakan lagi, mana tak MALU orang tu nak buat baik", ustazah melahirkan rasa kesalnya kepada saya ketika menceritakan hal tersebut.


Benar, malah bukan sekali saya jumpa situasi seperti ini, akibat daripada orang-orang sekeliling yang tidak 'supportive', natijahnya menyebabkan kita malu menjadi baik. Ya , MALU!



CONTOH SITUASI-SITUASI LAIN


1. Anda sedang berjalan berjalan bersama kawan-kawan di kaki lima. Anda melihat ada sampah plastik air di atas lantai. Sakit mata juga melihatnya, tapi kerana malu digelar oarang yang baik oleh rakan-rakan (cth : "cecece... baiknya, buangkan sampah... lepas ni bolehla jadi tukang sapu sekolah", gurau rakan-rakan anda), maka anda pun membutakan mata dan beredar sahaja... terlepaslah satu peluang dapat pahala percuma.



2. Sedang anda berjalan bersama rakan di luar rumah, datang seorang peminta sedekah, kerana malu dikatakan pemurah, anda membiarkan pahala sedekah berlalu begitu sahaja...



3. Anda mempunyai sejarah hitam dalam hidup. Anda mahu berubah menjadi lebih baik. Sebagai contoh, anda bukanlah seorang yang bertudung sebelum ini, atau anda bukanlah seorang yang istiqamah dalam ibadah, apatah lagi ibadah-ibadah sunat, atau cara pemakaian anda sebelum ini tidaklah mengikut garis panduan syariat Tuhan 100 peratus. Anda mahu berubah, tetapi memikirkan rakan-rakan sekeliling yang disayangi yang satu kepala dan satu perangai dengan anda pasti akan menolak perubahan anda malah mengejek pula. Anda terpaksa menangguhkan niat anda malah lebih teruk lagi jika anda melupakan terus niat baik tersebut.


Penyakit malu tidak bertempat ini boleh menjadi lebih kronik jika tidak dirawat dengan segera, malah mungkin disertai dengan 'associated symptom' yang dahsyat- TAKUT berbuat baik! Maka terciptalah penyakit MA-KUT (malu dan takut) membuat kebaikan.


Siapa yang kita kejar? Al-Khaliq atau makhluk? Pandangan siapa paling utama- Pencipta atau yang dicipta yang sebenarnya sama sahaja dengan kita...



PERLUMBAAN TANPA PESERTA


"Dan bagi tiap-tiap umat ada arah (kiblat) yang masing-masing menujunya, oleh itu BERLUMBA-LUMBALAH KAMU MENGERJAKAN KEBAIKAN, kerana di mana sahaja kamu berada maka Allah tetap akan membawa kamu semua (berhimpun pada hari kiamat untuk menerima balasan) sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu" (Al-Baqarah: 148)


" Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa " (Ali-Imran : 133)

On Your Mark, Get Set, Go!


Ke Garisan, Sedia, Mula!



Seolah-olah itulah yang diarahkan oleh Pencipta kita supaya berlumba-lumba mengejar kemenangan di akhirat nanti yang menanti di hujung garisan penamat, tidak kiralah apa jua caranya, "berlumba lari", "berlompat pagar", "berlumba kereta", "berlumba motor", atau apa sahaja, namun perlulah dengan satu syarat - kesemua cara yang digunakan untuk berlumba menuju destinasi penamat mestilah membawa LESEN KEBAIKAN.



Zaman dahulu, tidak perlulah diceritakan, segala contoh baik yang perlu diteladani. Malah ada si miskin yang sedih kerana tidak mempunyai harta untuk disedekahkan, si syahid pula bercita-cita jika diberi sebanyak nyawa sekalipun , akan dihabiskan di medan jihad juga. Malah diceritakan dalam hadis-hadis sahih tentang sikap Rasulullah sendiri dalam menganjurkan 'perlumbaan' ini. (Riyadus-Salihin: Bab 10 : Mubadarah Ila-alKhayraat)





Tapi kini, 'perlumbaan' tidak lagi sesengit yang pernah dirasai kaum muslimin mukminin sebelum ini. Ke mana pergi peserta-peserta 'perlumbaan' ini? Ramai yang hanya mampu menonton di tepi balapan melihat orang lain bersaing, atau ramai juga yang dimasukkan di wad kecemasan atau di ICU kerana penyakit MA-KUT BAIK yang memakan diri.



Abu Hurairah RA meriwayatkan : Rasulullah SAW bersabda : Bersegeralah kamu dalam membuat kebaikan sebelum datangnya fitnah yang diumpamakan seperti potongan-potongan malam yang gelita. Seorang itu berpagi-pagian sebagai mukmin, namun menjadi kafir pada petangnya, ada pula yang berpetang-petang sebagai mukmin, namun menjadi kafir pada paginya. Orang itu menjual agamanya dengan harta dari keduniaan. (Riwayat Muslim)





Bersegeralah dalam membuat kebaikan sebelum datangnya fitnah di mana manusia berlumba-lumba dan bersegera dalam mengejar dunia dan isinya, yang sanggup menjual agama demi kemewahan dunia yang tidak kekal. Andai tidak kita BIASAKAN DIRI berada dalam 'perlumbaan' mengejar kebaikan, lalu apakah pula yang kita kejar, mahukah kita menjadi seperti manusia yang diumpamakan seperti sabda Rasulullah di atas? Pagi sebagai mukmin, namun petang menjadi kafir setelah menjual agama sendiri. Petangnya mukmin, namun pagi esoknya kafir setelah menjual agama sendiri. NA3UZUBILLAH



Perlumbaan sekarang yang saya saksikan sungguh menyakitkan kepala. Satu berlari ke sana, satu berlari ke sini, satu pandu kereta ke timur, satu ke barat, satu berlumba motor ke utara, satu ke selatan, kesemuanya KUCAR KACIR dalam perlumbaan ini. Semua mahu menang, tapi ada yang tidak tahu destinasi tujuan, ada yang tidak tahu peraturan perlumbaan. Akhirnya, walaupun mereka sampai juga ke garisan penamat, setelah terpaksa membuang masa dan tenaga ke tempat-tempat yang tidak sepatutnya, terbatallah segalanya kerana kesemuanya "disqualified" atas sebab tidak mengikut peraturan- LESEN KEBAIKAN! Sesiapa yang beruntung, mengetahui matlamat dan destinasi penghujung, mengikut segala peraturan 'perlumbaan' ini, itulah orang-orang yang dijanjikan kemenangan oleh Allah di dunia dan di akhirat.

Dan itulah realiti yang saya lihat zaman kini. Sungguh menyesakkan nafas dan dada, 'dyspnea' dan 'chest discomfort' batiniyah yang tiada penawarnya. Ada yang berlumba siapa dahulu yang mempunyai 'couple' dalam hidup, ada yang berlumba menunjukkan kecantikan dengan menayangkan rambut dan aurat, ada pula yang berlumba menayangkan rasa 'macho'nya menghisap rokok paling banyak (packs per year?)

Oh, ada pula yang berlumba, siapa paling dahulu menonton filem itu dan ini, siapa paling dahulu menghabiskan siri jepun korea itu ini, siapa paling dahulu mendownload siri yang disukai, berlumba hidup paling mewah, berlumba hidup paling berpangkat dan dihormati, berlumba hidup paling glamour dan tinggi populariti, mahu namanya disebut dan meniti di bibir-bibir makhluk di bumi, terlupa dengan penghuni di langit yang menyumpah seranah membenci dan mengutuk perbuatannya..

PENING PENING PENING!

Kita hari ini berlumba dengan bayang-bayang dunia yang hanya sebuah ilusi, yang dikejar-dikejar, dicita-cita namun tidak mampu kita memegangnya. Berlumbalah untuk AKHIRAT yang pasti dan hakiki, kerana itulah tempat tinggal kita yang ABADI selamanya. Jangan berlumba untuk sesuatu YANG SIA-SIA, kejarlah suatu yang kekal dan memberi manfaat untuk kita kekal selamanya...

Antara 3 golongan yang disebut oleh Fathi Yakan dalam kitabnya "Apa Erti Saya Menganut Islam" - di manakah kita?

Golongan yang hanya mempercayai kehidupan di dunia namun mengingkari kehidupan di akhirat

Golongan yang mempercayai kehidupan di dunia dan mempercayai kehidupan di akhirat, namun tersesat antara keduanya

Golongan yang mempercayai kehidupan di dunia dan mempercayai kehidupan di akhirat , dan bersedia dengan bekalan untuk menghadapi kehidupan akhirat yang kekal abadi.

Fikir-fikirkan, koreksi diri, di mana posisi kita kini....?

"Orang yg sempurna akalnya(pandai) ialah org yg suka mengoreksi diri dan banyak beramal sbg bekal mengahdapi kematian. Sedangkn org yg lemah ialah yg selalu menurutkn hawa nafsunya, disamping berangan-angan kepada Allah" (Riwayat Tarmizi)

Bersegeralah kepada kebaikan! kerana kita yakin apa yang kita buat hanya untuk mendapatkan keredhaanNya
Berlumbalah melaksanakan kebaikan! kerana AJAL tidak kita tahu bila datang menyapa



MUJAHADAH


Buangkan rasa malu untuk membuat kebaikan, buangkan rasa takut untuk berubah menjadi lebih baik.


" Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya" (Al-Ankabut : 69)




Bersungguh-sungguhlah berubah dan berbuat kebaikan, natijahnya pasti tidak mengecewakan, malah bukan sekadar di akhirat merasakan bahagia, di dunia telah Allah janjikan ganjaran yang hebat.




Dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah Taala berfirman dalam hadis Qudsi : Barangsiapa memusuhi kekasihKu, maka Aku isytiharkan perang ke atasnya. Dan tidaklah seseorang hambaKu itu mendekatkan diri kepadaKu, dengan sesuatu yang amat Kucintai lebih daripada apa-apa yang telah Kuwajibkan padanya, Dan tidaklah seseorang hambaKu itu mendekatkan diri kepadaKu dan melakukan perkara-perkara yang sunnah, sehingga akhirnya AKU MENCINTAINYA. Maka apabila Aku telah mencintainya, Akulah sebagai telinganya tatkala ia gunakan untuk mendengar, Akulah matanya yang ia gunakan untuk melihat, Akulah tangannya yang ia gunakan untuk mengambil, dan Akulah kakinya yang ia gunakan untuk berjalan. Andaikata ia meminta sesuatu kepadaKu, pastilah Kuberi, dan andaikata ia memohon perlindungan kepadaKu, pastilah Kulindungi " (Riwayat Bukhari)





Jom, lumba!



On Your Mark, Get Set, GO!!!





Wallahua'lam

9:45 AM

Dari Allah, Untuk Allah, Kembali Kepada Allah

Alhamdulillah, puji dan sanjungan adalah hak Allah SWT yang Maha Mengetahui dan Maha Melihat hamba-hambaNya, Maha Suci Allah yang telah menjadikan bintang-bintang di langit, dan menjadikan pula matahari dan bulan yang terus bersinar. Dia pula yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang-orang yang ingin mengambil pelajaran atau orang yang ingin bersyukur.

Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada manusia yang diutus Rabbnya sebagai pemberi dan penunjuk arah, pembawa berita gembira, pemberi peringatan, penyeru kepada agama Allah dengan izinNya dan cahaya yang menerangi. Baginda telah menyampaikan risalah, menunaikan amanah, memberikan nasihat kepada umat dan berjihad dengan bersungguh-sungguh di jalanNya hingga datang kematian kepadanya. Melalui baginda, Allah memberi petunjuk kepada manusia, menerangi fikirannya dan menggoncang jahiliyyah.

Kami naik saksi bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan kami bersaksi Nabi Muhammad SAW adalah hamba dan RasulNya, kesaksian yang kami simpan di sisi Allah yang Maha Agung dan Maha Berkuasa untuk hari Kiamat, hari yang tiada bergunanya harta, takhta dan anak-pinak kecuali orang yang datang kepadaNya dengan hati yang bersih.

Ameen Ya Rabb....

Terima kasih kepada ‘anonymous’ atas satu komen yang membina kepada semua warga krew SOL. Dah tak ceria blog ni katanya...hehe memang betul pun. Bukan nak memberi alasan, tapi yelah, adat blogging, macam sifat roda jugak. Banyak sebenarnya idea yang bermain di fikiran, tapi bila tak terus diterjemah di atas keyboard, memang zouq untuk menulis pun hilang. Moga Allah bagi kekuatan buat semua warga SOL untuk terus istiqamah memberi di alam siber.. ^^ ‘Fastaqim kama umirta’

Sebagai satu entry ringkas untuk kali ini, suka saya untuk membuat sedikit quick revision dari kelas tafsir yang disampaikan oleh Al-Fadhil Ust Fakrurrazi 2 hari lalu. Berkaitan dengan hak pemilikan dari sudut tasawuf.

Segala nikmat yang Allah kurniakan ke atas manusia bukanlah bersifat pemilikan mutlak kepada individu (tiba-tiba teringat satu tajuk lagu ‘Hak Milik Kekal’). Allah bagi pinjam je. Kalau sebut pasal hak milik, manusia hanya lebih menumpukan kepada harta semata-mata. Padahal, ia meliputi seluruh isi alam. Ilmu, anggota badan, cinta, wang, makanan, hati, kelebihan istimewa seseorang dan lagi...dan lagi... dan lagi... yang tak terhitung banyaknya.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan”.
Al-Kahfi : 109

Sebab itu, kita sebagai manusia ni tak boleh kedekut, sedih, marah bila sesuatu nikmat tu diminta untuk dikongsi bersama orang lain ataupun nikmat yang Allah bagi tu dicuri oleh oang lain atau hilang dari pandangan. Kan lebih senang kalau kita sentiasa syukur dan redha daripada kita sedih dan bermuram durja. Ya, cakap memang senang, tapi bila Allah nak ambil balik hakNya, salah ke? Buat apa nak marah-marah? Ingatlah manusia tu dilahirkan sehelai sepinggang didunia. Atas rahmatNya lah Allah memberikan sifat kasih sayang kepada semua ibu bapa agar mengasihani anak-anaknya sedari lahir lagi. Ianya sebagai satu fitrah bagi sesiapa yang bergelar ibu bapa. Diberinya pakaian, makanan, permainan, pelajaran dan sebagainya. Tapi semuanya adalah datang daripada Allah. Kepayahan untuk mencari pakaian, kesungguhan untuk mencari sesuap nasi dan kekuatan untuk mentarbiyah anak-anak, semua atas kurniaNya. Semuanya untuk melahirkan seorang hamba yang taat kepada tuannya, iaitulah Allah SWT.

Macam juga anggota badan. Semuanya milik Allah, sebuah pinjaman tetap daripada Allah. Bila-bila masa Allah boleh tarik. Putus jari, hilang deria rasa, kudung kaki. Itu hak Allah yang berkuasa ke atas setiap makhluknya. Dan tugas makhluk juga untuk menjaga pinjaman Allah ini dengan sebaiknya dan tugasnya juga untuk merasa bahawa semuanya adalah pinjaman semata-mata. Kalau nak cuci muka tu, ingatlah Allah. Cuci muka dengan niat nak jaga kulit yang Allah pinjamkan kat kita. Pahala pun dapat, kulit pun bersih.Bukan sebab rasa kulit tu hak mutlak kita. Sebab nanti kalau rasa diri cantik, riya’ dan ujub pulak datang. Kan dah susah. Kena handle masalah hati pulak. Tak ke dua kali kerja tu namanya.



Contoh lain, tutup aurat. Allah dah bagi nikmat pakaian tu, maka berpakaianlah mengikut apa yang Allah suruh. Melabuhkan bukan menyingkatkan, melonggarkan bukan mengetatkan, menebalkan bukan menipiskan. Itulah konsep makin menutup bukan makin membuka. Hari tu pun semasa taklimat keselamatan ada diingatkan. Beridentiti ‘muslimah’ bukan ‘maliziyah’. Sehodoh-hodoh manapun seorang wanita tu, pasti menjadi tarikan kepada lelaki (ayat siapa ni? ^^)... Maka, barang pinjaman yang pemiliknya suruh tutup, maka tutuplah. Tak payahlah susah-susah fikir cara-cara untuk membukanya. Buat sakit kepala je. Nanti bila dah ditarik balik pinjaman, barulah sibuk-sibuk nak tutup. Tutup sebab takut dicaci. Kan susah hidup macam tu...

Maka ingatlah, semuanya datang dari Allah. Dan apa yang dibuat mestilah hanya untuk Allah. Dan apa-apa yang kita ada kembalikanlah kepada Allah. Pemilik kekal Yang Maha Kaya lagi Maha Kuasa.



Biar iman mendahului fikiran, biar fikiran mendahului tindakan...

11:25 AM

Practice makes perfect

4 tahun lalu aku pernah terkilan…

“Kamu xde pape nih!” Aku tersentak mendengar jawapan doctor sewaktu aku ajukan pertanyaan tentang sakit kepala yang aku hadapi. Masih terbayang kesakitan sewaktu aku jatuh dari standing position terlentang ke atas lantai simen itu. Rasa macam nak pecah kepala dibuatnya. Terasa bergegar otakku dan berpinar-pinar selama beberapa hari. (BTN punya pasallah ni! :D) hal ini menyebabkan aku sangat risau. Yelah, manalah tahu ade subarachnoid hemorrhage ke, epidural hemorrhage ke, ape2 lah. You name it.. Tapi bila jumpa doctor, bajet doctor bleh comfort lah, cakap elok2 biaq ati aku ni tenang sket. Tapi, respond yang aku dapat dari dokter tu menunjukkan seolah-olah aku saje-saje je datang nak jmpa dia, nmpakkan bende tu cam serius. Terkilan sikit sebab macam kena herdik. Terasa patient-physician relationship x dijaga. (tapi, serius, time tu mmg kepalanya noneng-noneng je rasa, x balance dibuatnya – aku rase cerebellum aku time tu mmg bergegar, terganggu kejap physiology)

Setelah berada sendiri dalam bidang ni, baru aku mengerti, mmg xde pe pun kesan terhantuk kepala tu klu tidak diiringi len-len associated symptom seperti vomiting, discharge dari mata or hidung, bleeding etc-etc. sebenarnya aku bebel-bebel banyak2 ni nak cakap satu je : pasal patient-physician relationship. Bila aku belajar, baru aku tahu penting sangat relationship ni. Berkali-berkali diingatkan tentang kepentingan menjaga hal ini especially masa jadi doctor lepas graduate nanti, tapi ada masa kita amik ringan je perkara sampaikan kita selalu terlupa nilai ni bukannya boleh develop sehari dua, tapi amik masa lama untuk sampai tahap jadi darah daging kita.




Sebenarnya aku cerita-cerita ni bukannya apa. Tiba-tiba teringat kisah lama. Dan bila aku sendiri berada dalam bidang ni, aku x salahkan pun dokter tu sebabnya aku paham tugas dokter memang sibuk dan memenatkan. Sungguh! Kadang-kadang sampai tense rasa. Tense gilerrr.. tapi, aku harap sangat aku x buat macam dokter tu bila aku dah graduate nanti. Nasihat buat diri aku dan kawan-kawan, banyak-banyak perkara yang kita belajar semasa kat medical school especially bab ethics ni kita kene usaha untuk try adapt dan sebatikan those lessons dalam diri kita sejak kali pertama kita belajar ilmu-ilmu tu. Mungkin adakala kita rasa susah nak serasikan dengan jiwa dan perangai kita, contoh kita mungkinlah kurang pandai atau memang bukan jiwa kita lah nak friendly sangat dengan orang lain, tapi benda-benda tu lah, yang membentuk kita menjadi dokter yang baik. Kalau tak, jadilah kita dokter yang quadraplegia ke, paresis, ade dysmorphic features ke secara batiniahnya. (paham-pahamlah maksudnya ek) Susah-susah kita sekarang untuk berusaha mensebatikan dengan nilai-nilai murni tu, mudah-mudahan Allah permudahkan, hati kita ikhlas..ameeen..

p/s : bahasenya 'kureng' sket. minta ampun ya :D gabungan banyak suara nih. tapi pengalamannya sorang je

10:23 AM

Bermanfaat untuk orang lain

Bismillahirrahmanirrahim…
Lama rasanya update blog ni…. Kali ni entry ringkas dan harap bermanfaat untuk semua…





Syed Qutb pernah berkata : “Jika kita memberi, kita menerima lebih banyak…”

Itulah ukuran hati yang dipenuhi oleh iman. Kian banyak memberi, semakin lapang dirasakan kehidupan ini. Berbeza dengan ukuran hati yang telah diikat dengan rantaian duniawi. Kian banyak meraih dan menerima, semakin kurang yang yang ia rasakan. Maka lihatlah, betapa sengsaranya hidup ini pabila kebahagiaan dan kesengsaraan dibayangi oleh ukuran-ukuran duniawi yang bersifat sementara. Kehinaanlah yang akan diperoleh pabila kehormatan disandarkan pada harta, kekayaan, pangkat dan kekuasaan. Namun, kehormatan akan diperoleh pabila disandarkan pada keikhlasan. Kian banyak amal soleh yang dilakukan, kian banyak manfaatkan yang akan ditebarkan, maka balasan Allah pun datang menyapa. Bahagia dunia dan akhirat…

Rasulullah SAW bersabda : “Sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak memberikan manfaat kepada orang lain…”

AsSyahid Hassan Al-Banna menyebut tentang 10 ciri-ciri yang mesti ada pada individu muslim, terutama bagi sesiapa yang ingin memakai baju pendakwah @ daie ilallah, iaitulah :

1. Kuat Tubuh Badan
2. Akhlak Yang Mantap
3. Fikiran yang Berpengetahuan
4. Mampu Berusaha
5. Aqidah Yang Sejahtera
6. Ibadat Yang Sahih
7. Mujahid Untuk Dirinya
8. Menjaga Waktu
9. Teratur Urusannya
10. Memberi Manfaat Kepada Orang Lain

Inilah jalan-jalan untuk menuju kejayaan. Lihatlah betapa pentingnya jika menjadikan diri kita bermanfaat untuk orang lain. Hidup bukan sekadar untuk melepaskan diri sendiri daripada azab Allah, namun sebagai seorang yang berilmu, disitulah letaknya kewajipan kita terhadap biah dan masyarakat sekeliling.

Memang bukan mudah jalan untuk menyeru dan menegah. Rasulullah sendiri bersusah payah demi menegakkan kalimah ‘Lailaha ilallah’, inikan pula kita yang jauh beribu-ribu tahun daripada Rasullullah. Siapakah yang lebih hebat daripada Rasulullah di zaman ini? Ingatlah, perjuangan memang pahit tapi….. hasilnya manis. Kesabaran menjadi kunci, ujian menjadi batu penunjuk aras diri, doa menjadi senjata, berilah selagi mampu…..