8:39 PM

Alkisah...

Alkisahnya...suatu hari ketika sedang berjalan balik dari universiti, saya mendapat satu panggilan telefon. Rupa-rupanya daripada ustazah kelas agama di amman. Keadaan jalan yang hiruk pikuk dengan kenderaan ditambah dengan angin yang kuat menyebabkan butir percakapan ustazah kurang jelas;
" Kelas kita selepas ni bermula....sembilan.. satu...Tolong beritahu kawan-kawan kamu yang lain,terima kasih"
"Kelas mula dari pukul sembilan hingga satu ke, ustazah ?"
Ustazah seperti mengiyakan pertanyaan saya lalu meletak telefon. Jadi, dengan yakin saya memaklumkan kawan- kawan yang lain, "InsyaAllah kelas kita minggu ini diawalkan ke pukul 9 pagi hingga satu petang."

*************************************************************
Sebagaimana yang dirancang, saya bersama kawan-kawan yang lain bertolak dari irbid seawal pukul 8 pagi. Kami berlapan berhajat nak bertolak lebih awal tetapi ada aral mendatang.

Kira-kira pukul 9.20 pagi, kami selamat tiba di Markaz Quran Al-Fadhilah.
"Nampaknya kita dah terlambat untuk kelas pertama, kak,"kata saya kepada kak Ima.
Tapi kami tetap nekad untuk masuk juga, mungkin ada lagi tempat kosong di bahagian belakang kelas. Better late than never.

Setibanya di pintu kelas;
"Assalamualaikum," kata Kak Ima.
Pelik, kenapa kosong kelas ni?
"Waalaikumussalam, ya? ada apa yang saya boleh bantu?" balas seorang makcik arab di situ.
"Erm..kami datang sebab nak hadiri kelas,"jawab Kak Ima.
"Oo..kelas agama tu ditunda dan akan mula SEMBILAN BELAS haribulan SATU. Rasanya kami ada maklumkan salah seorang daripada kamu," kata makcik arab tu, tersenyum.
Serentak dengan itu, mereka memandang ke arah saya.
Speechless...
"Minta maaf..," satu-satunya kalimah yang saya mampu ucapkan pada waktu tu.
"Mari masuk berehat dulu,"makcik arab itu menjemput kami masuk.

Alhamdulillah mereka berlapang dada dengan apa yang berlaku.
Ketika sedang berehat di markaz itu sambil memuhasabah sendiri kesalahan yang telah saya lakukan, saya teringat sesuatu- Allah swt menilai usaha hambaNya bukan hasil usaha tersebut kerana natijah setiap pekerjaan adalah milik Allah, seperti firman Ar-Rahman;
"...Dan kemenanganmu itu hanyalah dari Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. " (Ali-Imran : 126)

Semoga Allah menghitung usaha dan kesungguhan mereka untuk hadir ke kelas walaupun sebenarnya kelas itu tiada. Alangkah indahnya Islam.

Kita tidak akan melalui peristiwa yang sama berulang kali maka ambillah iktibar dan hikmah daripada setiap yang berlaku. Sesungguhnya Allah tidak menciptakan sesuatu untuk sia-sia;
"...tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau..." (Ali-Imran:191)

Antara moral lain dari pengalaman ini, elakkan masalah misscommunication seperti ini. InsyaAllah banyak lagi iktibar yang kita boleh dapat dari sini, ini hanyalah sebahagian daripadanya.


Jelaskan matlamat...Tuluskan niat
(p/s:nama individu, tempat & masa sebenar telah diubah)



7:37 PM

OSCE Surgery Review

Lega dan bersyukur sangat-sangat selepas menghabiskan exam OSCE (Objective Structured Clinical Examination) semalam. Alhamdulillah.

So, entry kali ini ditulis atas permintaan ukhti Ishikawa. Katanya untuk memudahkan sahabat-sahabat yang akan mengambil 'rotation surgery' selepas ini.

Berikut adalah tajuk-tajuk yang telah ditanya dalam exam yang telah berlangsung selama 2 hari semalam.

Mini OSCE (10 slides, 4Q and 4minutes for each slide)
10 slides that were shown to us are:

1. Gastric CA
a) Investigation
b) Diagnosis
c) Postoperative factor of megaloblastic anemia related to the pathology seen.
d) Management

2. Colon CA
a) Pathological seen
b) Symptom/sign
c) Investigation

3. Squamous Cell CA
a) What type of lesion that you can see (ulcer)
b) Diagnosis

4. Inflamatory Breast CA
a) Diagnosis
b) Management
c) Having child at younger age reduced or increased the risk of having breast CA?
d) Where can it metastasized?

5. Varicocele
a) Pathological seen
b)Diagnosis
c) Sign/symptom
d) Management

6. Probe of Branchial-Ankle Index
a) Name of the procedure
b) Normal value
c) The cuff will be place on what artery? (post tibial a.)
d) What is the problem that we may investigate using this procedure?

7. Meckel's Diverticulum
a) What is the structure?
b) Does it has any factor associated w malignancy?
c) How many % of population may have this disease?
d) Sign/symptom

8. Duodenal Atresia (xray)
a) Radiological seen (2 bubbles)
b) Management
c) What syndrome associate w this problem?

9. Colostomy
a) What structure that you can see?
b) What is the indication of this procedure?
c) What is the complication?
d) What is the consistency of ? that may comes out fr the sturucture?

10. Cholelithiasis or cholangitis (not sure)
a) pathological seen
b) Investigation
c) Management

OSCE session (2 history taking, 2 Physical Examination)

History taking:
1. Obstructive Jaundice
a) Biochemical test
b) Non-invasive Imaging Techniques
c) Invasive Imaging Techniques

2. Abdominal Pain and LLQ mass.
a) Diagnosis
b) Investigation
c) Differential Diagnosis

Physical Examination
1. Venous Assesment (Foley's catheter disediakan) Hiii apa kaitan foley's catheter dlm hal
ni? Tak lain tak bukan, hanyalah bakal digunakan dlm Tourniquette Test ala-ala 'cuff'.
a) Investigation
b) Management

2. Abdomen auscultation
1) What is bruit?
2) What is hum?
3) Where can you auscultate for aortic bruit

END

So, ini sajalah yang mampu diingati Ms Ishikawa. Ada lagi yang x mampu nak ingat. Kesimpulannya, slides yang dipapar amat jelas. No need to be worry. Cuma kadang-kadang x berapa faham soalan tu nak jawapan yg bagaimana. Mungkin sebab ni 1st time OSCE. Senior-senior mesti tidak bermasalah untuk menjawab soalan-soalan begini.(Betul x kak muui?)

Ok. Selamat bercuti untuk semua. Selamat Hari Raya Aidiladha.
Jangan lupa banyakkan bertakbir pada malam raya dan pada hari-hari tasyriq. Kullu 3am waantum bikher.

::So what about Internal medicine and Pediatrics? ::

Lightofvictory
613am
18 December 2007

12:41 PM

Wanita pun tak kurang hebat!

Baru saya terperasan, ada 2 entry yang lalu berkisar tentang ‘pesanan’.

Saya juga baru dipesan oleh ibu, “Pastikan semua zip beg berkunci sebelum fly nanti. Macam-macam 'kes' dah sekarang ni.” Begitulah lebih kurang SMS yang ditaip oleh ibu lewat petang semalam.

Sudah tentu ramai yang mengikuti beberapa ‘kes hangat’ sejak akhir-akhir ini. Tidak kurang hebatnya jika mahu dibandingkan dengan HINDRAF (Hindu Right Action Force), BERSIH, LIMA, Sukan SEA, dan macam-macam lagi.

Kes hangat yang ibu saya dan saya sendiri maksudkan adalah tentang keterlibatan beberapa gadis remaja dalam kes penyeludupan dadah ke negara asing. Remaja-remaja wanita yang tiba-tiba menjadi popular seperti Raja Munirah Raja Iskandar yang kini menjalani hukuman penjara 7 tahun di Jepun, Umi Azlim (dikenakan hukuman mati di China), Irene Manggi (ditahan di Brazil).

Ada antara mereka juga merupakan pelajar di kolej swasta dan juga graduan dari universiti tempatan. Jika diikuti berita yang ditulis dalam akhbar, mereka menyatakan bahawa mereka telah dianiaya. Mereka dibawa ke luar negara tanpa menyangka bahawa mereka sedang diperalat, beberapa kilogram dadah telah dimasukkan dalam bagasi tanpa pengetahuan mereka. Namun ada juga yang telah sedar ‘awal-awal’ tentang risiko tugas mereka yang merbahaya ini. Walau bagaimanapun, disebabkan ganjaran yang lumayan dan tidak dapat berfikir secara ‘waras’, nah rasakan. Akhirnya sepandai-pandai tupai melompat!

Hmmm. Hairan juga dibuatnya. Kenapalah senang sangat wanita-wanita sebegini diperalat? Bukan satu dua kes, malah akhbar juga turut melaporkan, ada 33 orang semuanya telah ditahan atas kes yang sama. Semuanya wanita. Sudah terdesak sangatkah? Jika dahulu kes-kes dadah sering dikaitkan dengan kaum lelaki saja. Kini wanita turut sama ‘aktif’ menceburkan diri dalam bidang ini. Inilah dia ‘segelintir’ wanita Malaysia. Kita pun wanita Malaysia. Sensitif tak kita bila terbaca berita sebegini? Tepuk dada, tanyalah hati masing-masing.

Ada pula pihak yang nak melancarkan tabung untuk membiayai proses guaman Umi Azlim. Saya secara peribadinya memanglah tak bersetuju dengan tindakan sedemikian. Kalau sekiranya betul dia dianiaya, saya turut kasihan,bersimpati dan kalau boleh, ingin benar menolong sama. Tetapi sekiranya kesalahan ini disengajakan, atau dibuat dek kerana kebodohan yang disengajakan, terus terang saya katakan, mereka perlu dihukum dengan hukuman yang setimpal. Disebabkan dikaburi dengan ganjaran lumayan, mereka sanggup lupakan agama, keluarga, sanggup lakukan kerja terkutuk tersebut tanpa mereka sedar, kerana adanya ‘orang-orang’ seperti merekalah, manusia jadi rosak, institusi keluarga hancur, HIV merebak, kerja doktor juga turut bertambah risikonya bila pesakit AIDS memenuhi hospital!

Pada mulanya, tidak pasti mengapa saya rasa begitu sensitif dengan kes sebegini. Tetapi jauh di sudut hati,saya tahu apa yang saya fikirkan, saya amat malu kerana mereka adalah wanita beragama Islam! Wanita Islam mudahkah diperdaya? Wanita Islam mudahkah dikaburi dengan habuan dunia? Wanita Islam mudahkah tertipu dengan cinta? Sejarah Islam membuktikan, wanita Islam yang sebenar 100% bersih dari ciri-ciri yang saya sebutkan di atas. Wanita Islam tidak lemah. Kekuatan dalaman yang dibina hasil iman yang kukuh menjadikan mereka kuat walaupun berhadapan dengan pelbagai mehnah dan dugaan, malahan lebih hebat dari dugaan yang kita hadapi sekarang. Bukannya mengambil jalan mudah sekiranya berdepan dengan masalah! Tidaklah sampai menggadai maruah untuk mendapatkan sesuatu!


Sabda Rasulullah SAW:

إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا وَأَحْصَنَتْ فَرْجَهَا دَخَلَتْ جَنَّةَ رَبِّهَا مِنْ أَبْوَابِهَا شَاءَتْ
“Apabila seorang wanita mengerjakan shalat lima waktunya, ia mentaati suaminya dan menjaga kemaluannya, niscaya ia akan masuk ke dalam surga Rabbnya dari pintu mana saja yang ia inginkan.”HR. Ibnu Hibban

Hm.. Tiba-tiba teringat hadis di atas dan saya sertakan di sini supaya rakan-rakan turut dapat melihat betapa Islam menghargai wanita Islam itu sendiri,dipermudahkan jalan untuk kita masuk ke dalam syurga. Namun masih ada yang menolak dari melalui jalan itu, sendiri menjerumuskan diri dalam kegiatan yang memalukan diri dan mencemar imej agama.


Saya amat berharap semoga kita prihatin dengan kes-kes sebegini supaya ia dapat menjadikan kita tambah berhati-hati dalam hidup seharian. Banyakkan berdoa agar kita sentiasa dilindungi Allah dari kejahatan segala makhlukNya.



مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Tidak ada kesusahan (atau bala bencana) Yang menimpa (seseorang) melainkan Dengan izin Allah; dan sesiapa Yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya (untuk menerima apa Yang telah berlaku itu Dengan tenang dan sabar); dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (64:11)

Wallahualam..

Counting the days :: 8 days to exam::10 days to 10 Zulhijjah::


Lightofvictory
10.45pm
8th December 2007


7:05 AM

Siapa idola kamu?

Bercakap tentang idola, terbayang di benak kita sesusuk tubuh manusia yang pada pandangan kita dia adalah yang terbaik, malah mungkin sesetengahnya menganggap sebagai seorang yang ‘perfect’, menjadi inspirasi, ‘masyi’ akan latar belakangnya, segala pendapat atau buah fikirannya selalu dijadikan panduan, gaya bicara, senyuman, sikap, pakaiannya selalu menjadi ikutan. Ada yang sampai menjadi ‘speechless’ dan gugup bila berhadapan dengan idolanya. Atau yang lebih dahsyat lagi, apabila teringat tentangnya saja, awal-awal lagi sudah gementar (ni dah gila bayang namanya ^^). Begitulah idola, terkadang ‘undefined’.


Siapa idola kamu?

David Beckham, Mahatma Gandhi, Tun Dr Mahathir, Vanida Imran, Oguri Shun bla bla bla


Siapa idola kamu?

Doraemon, Kenshin Himura, Spongebob, Sinchan, Usop Sontorian bla bla bla


Siapa idola kamu?

Mak saya, ayah saya, kakya, abang ngah, acik, tokwan bla bla bla


Siapa idola kamu?

Diri sendiri (perasan)


Siapa idola kamu?

Umar Al-Khattab, Ali bin Abi Talib, Tariq bin Ziyad, Usamah bin Zaid, Muhammad Al-Fateh, Uwais Al-Qarni bla bla bla

Siapa mereka ni? Tak pernah membaca kisah kehidupan mereka? Tak pernah membaca matlamat hidup mereka, tak pernah menghayati agungnya hidup mereka, agungnya akhlak mereka, agungnya kemanusiaan mereka, tingginya taqwa mereka. Sehingga dengannya mungkin ada sebahagian dari kita memandang sebelah mata. Sedangkan Rasulullah SAW pernah menyebut bahawa seburuk-buruk mereka pun, merupakan umat terbaik yang pernah ada, bahkan dijamin SYURGA.

Saidina Umar ibnu Khattab, beliau adalah khalifah kedua yang sangat disegani di Timur dan Barat. Dimasa menjadi Khalifah, beliau sanggup memikul sendiri berkarung-karung bahan makanan untuk rakyatnya. Ketika ditanya, beliau menjawab, “Kelak yang akan ditanya oleh Allah mengenai masalah rakyatku adalah aku, bukan kalian”. Suatu ketika beliau terlihat gemetar dan pucat wajahnya ketika wudhu’, lalu ada yang bertanya apakah beliau sakit? Beliau menjawab, “Tidak tahukah kamu, dengan siapakah sebentar lagi aku akan menghadap?”. Masyaallah…

Saidina Ali ibnu Abi Talib, sepupu, menantu dan sahabat Rasulullah yang merupakan khalifah keempat. Dikala usianya 10 tahun, sanggup mengantikan posisi Rasulullah SAW di tempat tidur. Mengorbankan nyawanya demi kekasih Allah dari rencana jahat kaum kafir Quraisy.

Usamah bin Zaid adalah seorang pemuda yang berani, berakhlak mulia, lemah lembut, di siang hari bagaikan singa yang berjuang sementara di malam hari menangis di hadapan Tuhannya. Anak kepada Zaid Al-Haritsah [anak angkat Rasulullah SAW]. Pada usianya yang baru berusia 18 tahun, diangkat menjadi Panglima Tentera Islam, dan berjaya menakluk empayar Rom. Yang dipimpinnya adalah sahabat-sahabat tua seperti Saidina Abu Bakar As-Siddiq, Saidina Umar.

Muhammad Al-Fateh, dikala usianya yang masih 21 tahun. Sudah berjaya menakluk kota Konstantinopel Turki, di bawah Islam. Kemenangan yang diraihnya sudah dikhabarkan oleh Rasulullah SAW, 600 tahun sebelumnya. Beliaulah sebaik-sebaik pemimpin, menpunyai sebaik-baik tentera, dan sebaik-baik rakyat.

Tariq Ibnu Ziyad, seorang pahlawan Islam yang berjaya menakluk Sepanyol. Kerana keyakinan beliau kepada Allah, beliau sanggup membakar kapal-kapal pasukannya ketika itu agar pasukannya tidak melarikan diri, seraya berkata wahai pasukanku di belakang kita lautan, tiada jalan lagi untuk lari, sementara dihadapan kita kemenangan atau syahid menanti.


Siapa idola kamu?

R A S U L U L L A H SAW

Bagaimana dengannya? Adakah yang mengidolakannya? Adakah yang selalu merinduinya, termimpi-mimpi akannya? Menjadikannya inspirasi, suri teladan, contoh dalam segala hal, mencintainya dan menghayatinya lebih dari yang lain? Sanggup berkorban untuknya, sanggup bersusah payah demi dia? Sedangkan bibir kita selalu mengucap ‘Asyhaduanna Muhammadarrasulullah’. Adakah hati kita ikut mengiyakannya? Padahal Allah sudah pun mengisytiharkan bahawa Nabi Muhammad SAW itu sebagai kekasihNya.

Rasulullah pernah bersabda (lebih kurang mafhumnya), “Kita, di akhirat nanti akan berada disamping orang yang kita cintai” [baca : orang yang kita idolakan]. Hati ini tak dapat berbohong, buah dari hati adalah sikap dan perbuatan. Tidak takutkah jika kita suatu hari nanti roh kita akan ditanya, “Wahai hamba Allah, siapakah imam ikutan kamu?”, atau dalam bahasa simplenya, “Siapakah idola kamu?”. Apakah kita akan jawab “Ya Allah, idola saya adalah David Beckham, atau Spongebob, atau Oguri Shun, atau Hitler?”. Nauzubillahi min zalik. Teringat akan satu kata-kata, “…takut-takut akan membawa kepada kekufuran..”.

Lalu yang menjadi tanda tanya sekarang, kenapa tak datang rasa cinta kepada Rasulullah SAW di dalam hati umat muslim kini? Tidak nampak keistimewaan Rasulullah? Tidak menjadikannya idola? Jawapannya adalah kerana kita tidak mengenalnya dengan baik sebagaimana kita mengenal tokoh-tokoh idola kita selama ini. TAK KENAL MAKA TAK CINTA. Marilah kita sama-sama mengenal Nabi kita dan memposisikan baginda sebagai idola kita dunia dan akhirat. Kerana Bagindalah sumber keselamatan dunia dan akhirat. Bagindalah kekasih Allah, MAKHLUK YANG PALING DICINTAI ALLAH. Apakah kita sanggup tidak mencintainya sedangkan Allah menjadikannya sebagai KekasihNya? Tak malukah kita untuk meminta syafaat darinyadi akhirat kelak, sedangkan semasa di dunia kita tak pernah @ tak selalu mengingatinya…


Sollu ‘3lan Nabi Ya Jama3h….