4:43 PM

O, Allah, Tell Me What Did I Do Today

Bismillah

The best song ever .. by Dawud Wharnsby Ali

Oh the moon has come, the day is done,
The night has covered up the sun,
I have stood so often before you to pray,
But I wonder Allah, tell me, what did I do today?

Did I remember the words of Al-Fatihah?
Did I take time to thank you for all that I have?
Did I call on you to guide my way?
Tell me what did I do today?

I have whispered to you as I made Ruku'
Subhana Rabey'y al Adheem.
But was my faith bright or grey?
Oh Allah, tell me, what did I do today?

Did I smile at my brother?
Was I kind to my mother?
Did I teach another something that I know?
Or did my love of this world lead me astray?
Tell me what did I do today?

Sami Allah hu liman hamida
Rabbana LakalHamd.
Sami Allah hu liman hamida
Rabbana LakalHamd.

Though I've bowed to you with my face in the dust,
Subhana Raby'y al A`la
Did I turn to you and did I obey ?
Oh Allah, tell me, what did I do today?

Did I use my time?
Did I use my mind?
If I search my heart what will I find?
The light of your guidance is a glimmering ray,
Tell me, what did I do today?
Oh Allah,
What did I do today?

11:43 PM

Gambar 'pahlawan' kecil

Alhamdulillah hari ni genap umur Faris 99 hari. Minta maaf buat sahabat2 di Malaysia yang tertunggu-tunggu gambar Faris ni. Hajat di hati ingin membuat entry ni setelah habis pantang 44 hari tapi terlalu banyak yang berlaku sehinggalah post ni tertunda lebih 2 bulan.

Nama penuh putera sulung kami ni ialah Faris bin Amir. Ada yang bertanya kenapa nama dia pendek sangat =) ? Kami sengaja memilih nama yang sepatah je, supaya ringkas tetapi mendalam maksudnya semoga Faris mudah faham apa yang didoakan oleh setiap orang yang memanggil namanya.

Kami mohon sahabat2 mendoakan semoga Faris membesar menjadi pahlawan Islam yang sebenar seperti namanya Faris yang bermaksud pahlawan.

Khas buat family & ammu serta acik Faris di Malaysia


Ahlan wasahlan ya Faris
Hari Pertama


Neonate (sekitar 28 hari)


Ketika Faris Bertasbih (^^,) ..
waktu ni faris dah 2 bulan


Faris dah mula pandai bersembang & paling suka bersembang lepas mandi & lepas minum susu.
(2 bulan)


Alhmdulillah 3 bulan.


Wajah ceria pahlawan kecil kami di usia 3 bulan. Kehadiran Faris menjadi tarbiyah terbesar yang saya pernah lalui dalam hidup ini.

Looking forward to share what I've been through in light of helping other first time mothers who might have the same situation.


Jelaskan matlamat...Tuluskan niat~

11:33 AM

Pinjamkanlah Dia Sebagai Suamiku 2


"Artikel ini adalah sambungan daripada
Pinjamkanlah Dia Sebagai Suamiku 1.
Khas buat sahabat yang bakal melayari bahtera perkahwinan tak lama lagi. Wish I could be there."

Ijab kabul adalah lafaz keramat bagi setiap pasangan yang bertunang untuk melangkah ke alam rumahtangga. Suatu akad yang mengiktiraf seorang lelaki sebagai suami, seterusnya memiliki segala hak istimewa seorang isteri ke atas dirinya. Begitu juga bagi seorang wanita, akad nikah adalah perjanjian yang meletakkan dirinya pada tempat yang mulia dan selayaknya mendapat perhatian dan keutamaan seorang pemuda bernama suami. Inilah juga saat di mana perasaan cinta dan sayang dapat diluahkan tanpa batasan syarak yang membatasi hubungan antara lelaki dan perempuan yang ajnabi. Rasa syukur dan gembira tak terkata kerana telah tiba masanya melalui detik bahagia menghidupkan impian indah untuk hidup bersama. Inilah keajaiban lafaz akad nikah.

HAKIKAT MEMILIKI

Keasyikan melayari detik indah alam perkahwinan mampu melupakan kita kepada amanah lain yang dipikul sebelum berkahwin. Contohnya sebagai seorang daie, anak, adik, sahabat dan lain-lain lagi. Amanah sebagai suami/isteri yang diterima selepas ijab kabul tidak menggantikan amanah yang lain tetapi menambah amanah yang sedia ada. Kita masih terikat kepada semua amanah ini
kerana ia adalah taklifan daripada Pemilik Hakiki yang memilki kita, pasangan kita dan sekalian alam iaitu Allah Taala.

Seperti seorang khadam yang perlu mengutamakan perintah tuannya sebelum memerhatikan suruhan orang lain, begitu jugalah kedudukan antara kita dengan Allah Taala. Hak Allah dan suruhanNya wajib diutamakan kerana kita makhluk yang dimilikNya. Ini termasuklah taklifan dariNya untuk kita berlaku adil dengan semua amanah yang dipikul sebelum atau selepas berkahwin.

Justeru, pemilikan yang dirasai seorang suami dan keutamaan yang didambakan seorang isteri tidak bersifat mutlak kerana pada diri keduanya terdapat hak-hak lain yang perlu dilunaskan. Kenyataan ini mudah diterima akal rasional seorang muslim tetapi hakikat berdepan dengan realitinya lebih mencabar.

SEBELUM BERKAHWIN

Sebelum berkahwin, saya pernah terbaca artikel Ustaz Hasrizal yang bertajuk Erti Sebuah Perkahwinan. Dalam artikel tersebut, ustaz ada menulis,


"Seorang isteri yang menghalang suaminya keluar berjuang, akan sentiasa memiliki suami yang sentiasa mahu keluar. Seorang isteri yang menggalakkan suaminya keluar berjuang, akan sentiasa menerima kepulangan suami yang sentiasa berusaha untuk pulang. Perginya suami atas dorongan isteri, adalah pemergian yang dibayangi kepulangan."

Pada saat membaca artikel ini, saya berkata kepada diri saya bahawa saya akan merasa senang mempunyai seorang suami yang gigih menunaikan amanahnya sebagai hamba Allah dan tidak nampak sebab yang memungkinkan saya menghalang beliau berbuat demikian.

SELEPAS BERKAHWIN

Saya lebih memahami maksud tulisan ustaz selepas berkahwin. Alhamdulillah saya merasa bersyukur dan gembira dikurniakan seorang suami yang sentiasa berusaha gigih melaksanakan semua amanah yang dipikulnya tetapi saya juga sudah memahami perkara yang memungkinkan saya menjadi penghalang beliau.

Sudah menjadi fitrah setiap jiwa yang bercinta untuk sentiasa mendampingi insan yang dicintainya maka perpisahan akan mengundang rasa resah dan derita. Jika sebelum berkahwin, hakikat perpisahan itu lebih mudah diterima kerana jelas terdapat batasan syarak yang mewajibkannya, namun selepas berkahwin keadaanya berbeza. Nafsu akan menuntut kita meminta suami sentiasa berada di sisi dan mengutamakan kita melebihi segalanya.

Kita boleh terperangkap jika terlupa bahawa hakikatnya si dia hanyalah pinjaman di dunia, kita tak memilikinya secara mutlak sehingga mampu menuntut sesuatu yang bukan selayaknya bagi kita. Justeru si suami masih terikat dengan hak yang lebih utama dilaksanakan, iaitu terhadap Pemilknya yang sebenar. Bila iman memujuk hati untuk memahami hakikat pinjaman ini maka hati akan lebih berlapang dada untuk merelakan perpisahan yang meresahkan demi sebuah perjuangan kerana Allah Taala.

Inilah hikmah memahami bahawa suami/isteri tetap sahaja pinjaman bagi kita walaupun telah diikat dengan akad perkahwinan.

MEMELIHARA PINJAMAN

Ketika Aina meminjam pen Ilya, dia bersetuju untuk menjaganya dengan baik, begitulah juga adab kita tatkala Allah mengizinkan hambaNya dipinjamkan sebagai pasangan hidup kita. Ia bukan suatu yang remeh, bukan juga sekadar memuaskan hati sendiri, tetapi ia nikmat yang beserta dengan pertanggungjawaban. Baik suami atau isteri, keduanya perlu menjaga hak pasangan tika waktu suka atau sebaliknya.

Syaitan yang memperdayakan insan sebelum berkahwin untuk melakukan maksiat atas nama cinta, tidak berhenti 'bekerja' selepas pasangan tersebut berkahwin. Setelah berkahwin maka matlamat tipu dayanya adalah untuk melahirkan benci & perpecahan rumahtangga yang dibina. Apabila tipu dayanya berjaya, pasangan akan mula menzalimi satu sama lain lalu terlupa si dia bukan miliknya untuk disakiti sesuka hati. Rasulullah juga pernah berpesan tentang perkara ini:

لاَ تُؤْذِي امْرَأَةٌ زَوْجَهَا فِي الدُّنْيَا إِلاَّ قَالَتْ زَوْجَتُهَا مِنَ الْحُوْرِ الْعِيْنِ: لاَ تُؤْذِيهِ قَاتَلَكِ اللهُ, فَإِنَّمَا هُوَ عِنْدَكِ دَخِيْلٌ, يُوْشِكُ أَنْ يُفَارِقَكِ إِلَيْنَا

"Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia kecuali berkata hurun `ain (bidadari-bidadari syurga) yang bakal menjadi isteri si suami di syurga: "Jangan engkau menyakitinya. Qatalakillah (moga Allah melaknat kamu!) , Sesungguhnya dia di sisimu hanyalah sebagai tetamu dan sekadar singgah, hampir-hampir dia akan berpisah denganmu untuk bertemu dengan kami(di akhirat)."

(HR. At-Tirmidzi dan Ibnu Majah no. 204. Berkata penulis Bahjatun Nazhirin: Sanad hadits ini shahih, 1/372)

Sebaliknya, ketika berlaku salah faham, masing-masing perlu mengambil masa untuk bertenang sebelum mula berbincang untuk menjernihkan keadaan. Jika kita terpengaruh dengan emosi yang keterlaluan maka sama sahaja dengan menurut hasutan syaitan. Redakan rasa tidak puas hati dengan mengenang kembali segala pengorbanan dan kasih sayang pasangan kita dan banyakkan berdoa kepada Allah kerana cinta yang ada dalam hati ini adalah milikNya.

Banyak cara untuk kita kenangkan kasih sayang pasangan kita pada waktu tegang mahupun ketika berjauhan. Contohnya, saya akan memainkan salah satu lagu yang dihadiahkan Abu Faris kepada saya, yang bertajuk "Zawjati" nyanyian Ahmad Bukhatir.

Terima kasih kepada Abu Faris yang sentiasa membuat diri ini terasa istimewa meskipun dalam kesibukanmu menunaikan segala amanah yang terpikul di bahumu.

Link lagu zawjati : http://www.youtube.com/watch?v=_KTG3xpOCVI&feature=related

My Wife

I love you the way you are,
I love you the way you were,
No matter what did or will happen,
You are and will be my darling.

You're my rightful wife, I care not about
Those who like to reproach and irritate me.
It is our destiny to be
Together eternally.

In my heart you instilled love
With grace and good deeds.
Happiness vanishes when you disappear,
Life brightens when you're there.

Hard is my day
Until I return home.
Sadness disappears
When you smile.

Life turns black
When you're upset,
So I work hard
To make your wish come true.

you are My Beloved,
So Please Enjoy The Warmth Of Love As Long As you Live
Our souls are united
Like soil and plants.

You're my hope, my peace
My good company and inspiration.
Life is good, no matter how hard it is,
When you're fine.

Jelaskan matlamat...Tuluskan niat~




5:06 AM

Kursus Orientasi Houseman

Assalamualaikum semua :)

Lamanya tak menjengah blog. Sementelah berkesempatan sebelum memulakan tagging peadiatrics esok sehingga 14 hari, mari kita update sikit perjalanan housemanship di Malaysia.

Pada hari pertama memulakan langkah sebagai houseman selepas induksi, perkara pertama yang perlu dibuat ialah :

1) Lapor diri di Jabatan Kesihatan Negeri (JKN)
2) Lapor diri di hospital yang telah diberikan

Mula-mula, kena pergi JKN dulu kerana selepas lapor diri, mereka akan serahkan seutus surat yang kemudiannya perlu diserahkan kepada Unit Latihan tempat lapor diri di hospital. Di JKN N9 contohnya, dokumen yang diminta hanya 2 perkara:

1) Surat penempatan hospital yang dapat semasa induksi (bagi salinan)
2) Surat pelantikan sementara MMC

Lain-lain dokumen kalau di JKN N9 tidak diperlukan. Mungkin di JKN yang lain sama sahaja prosedurnya. Kemudian, selepas lapor diri di JKN, teruslah ke Unit Latihan di hospital yang telah ditempatkan dengan membawa surat yang diberi oleh JKN selepas lapor diri tadi. Dokumen yang perlu dibawa di sini banyak. Sebanyak 4 salinan perlu dibuat untuk setiap perkara di bawah ini :

1) Surat terima pelantikan
2) Surat tapisan keselamatan
3) Surat tawaran perlantikan jawatan dari SPA
4) Surat penempatan hospital dari KKM
5) Surat pelantikan sementara MMC
6) Salinan sijil SPM
7) Salinan ijazah perubatan
8) Laporan pemeriksaan kesihatan

Senarai dokumen yang perlu dibawa ada disenaraikan dalam surat penempatan yang diperoleh semasa kursus induksi. Pastikan semua dokumen lengkap. Bawa sekali gambar dalam 5 keping (akan ada extra). Dokumen-dokumen ni sangat penting untuk pengesahan jawatan kelak. Banyak kes yang diadukan oleh pegawai yang menguruskan, dokumen-dokumen tidak lengkap walapun housemanship hampir tamat. Hal ini akan melengahkan urusan pengesahan jawatan. Ditambah lagi dengan kesibukan sebagai houseman, akibat ketidaklengkapan dokumen semasa lapor diri, semakin terbengkalailah dokumen-dokumen ni. Penting tahu kena siapkan, nampak macam remeh, tapi jangan tidak disangka masih ramai yang tidak melengkapkannya. Sampai ada pengarah hospital yang buat keputusan untuk extend houseman sebab susah sangat nak lengkapkan dokumen walaupun telah dipanggil berkali-kali. Hmm, ni mesti kes sibuk sangat/ambil mudah sampai tak dapat nak datang pejabat. Jadi, untuk tidak susah dikemudian hari, sila lengkapkan sebelum lapor diri ok.

Selepas lapor diri, houseman akan diberi taklimat oleh ketua bahagian Unit Latihan. Macam di Hospital Tunku Ja'afar Seremban (HTJS), Puan Fauziah namanya. First impression saya, dia sangat baik! Sangat memahami kehidupan houseman. Begitu juga dengan En. Azizan. Semua houseman adalah di bawah jagaan unit ini sehinggalah jawatan disahkan apabila tamat housemanship kelak. Jadi sebarang masalah, bolehlah kongsi dengan pegawai-pegawai di unit ini. Mereka memang baik, sangat terharu.

Kemudian, setiap houseman akan diberikan jadual kursus orientasi di setiap jabatan yang ditentukan. Seperti di HTJS orientasi yang berlangsung selama 2 hari ini, houseman dikehendaki pergi ke jabatan-jabatan berikut dan mendapatkan tandangan dan cop pegawai setiap kali selesai orientasi. Waktunya dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang. Lepas tu dah boleh balik. Tapi selalunya orientasi ini hanya akan bermula pada hari kedua selepas lapor diri. Kiranya, ia hanya akan bermula pada hari selasa selepas lapor diri pada hari isnin.

Antara isu yang timbul semasa lapor diri,

1) Melewatkan lapor diri di JKN/Hospital
Sebenarnya saya juga cuba untuk minta izin lewat lapor diri. tapi memang sangat susah sebenarnya kerana gaji telah dikira sejak hari pertama induksi. Ada seorang kawan houseman yang nak minta tangguh 2 minggu kerana nak ambil lesen kereta pun tidak mendapat kebenaran. Jika diluluskan pun, bukanlah tangguh, tapi cuti yang telah digazetkan untuk setiap rotation yang selama 8 hari tu akan dipotong. Kira tangguh atas alasan yang dirasakan kurang kukuh oleh mereka (selain berlaku kematian contohnya) tidaklah dapat diterima tangguhan. Kenalah potong cuti.

2) KWSP
Buatlah akaun KWSP sebelum lapor diri. Nanti akan dapat nombor keahlian yang bakal digunakan ketika lapor diri di hospital. Sepanjang tempoh housemanship ni, sebenarnya akaun KWSP belum confirm. Nanti selepas dua tahun housemanship, pilihan sama ada mahu memilih skim pencen ataupun KWSP akan diconfirmkan semula secara tetap dan final.

3) Akaun bank
Akaun bank pun perlu buka. Sekarang kan dah tidak ada buku bank kan, nanti bila dah buka akaun, minta pihak bank print outkan account statement untuk tahu no. account kita. Nanti bahagian kewangan di hospital akan minta untuk urusan gaji dan tuntutan elaun.

Ok, itu sahaja yang nak dikongsikan buat masa ini. Doakan kami kuat mengharungi cabaran housemanship dan bersungguh belajar sampai jadi houseman yang berilmu dan berkemahiran serta berakhlak mulia.

Jumpa lagi!

11:59 PM

Kesihatan : Angin dalam badan, apa yang anda perlu tahu

Bismillah

Sedikit informasi kesihatan yang ingin saya kongsikan

Selepas pulang daripada Jordan menamatkan pengajian, beberapa kenalan yang saya temui bertanyakan masalah kesihatan mereka. Saya menjawab dan menerangkan mana yang termampu berpandukan ilmu yang saya ada.


Sepanjang pemerhatian saya, masalah yang sering ditanyakan dan diminta diberi penjelasan ialah masalah angin dalam badan. Buurrrrp..!!! Jika sendawa selepas makan, ramai yang tidak risau, sendawa kekenyangan katanya. Tetapi jikalau selalu sendawa walaupun dalam keadaan perut kosong, tidakkah pelik namanya..? Kembung perut. Mereka yang bertanya runsing memikirkan kenapa dan bagaimana mengatasinya.



SENDU SENDAWA

Di sini, suka saya kongsikan maklumat dan penerangan seperti yang diterangkan oleh seorang Pakar Perunding Perubatan dan Gastroenterologi, Pusat Perubatan Kelana Jaya, Dr. Abdul Malik Jamal Buhari kepada akhbar sisipan Kesihatan Mingguan Malaysia beberapa minggu lepas.


Dalam wawancara bersama beliau, Dr. Abdul Malik menafikan seseorang yang dijangkiti demam mempunyai kaitan dengan masalah angin di dalam badan. Bagaimanapun, masalah stres serta komplikasinya seperti sakit kepala, pening, berdebar-debar dan sebagainya berkemungkinan berpunca daripada masalah angin.


Jelasnya, masalah angin dalam badan khususnya sistem penghadaman disebabkan oleh sistem usus yang 'lembap' atau kurang aktif. Ini menyebabkan angin dalam usus tidak dapat dikeluarkan dari badan secara efektif.


Angin di dalam badan berpunca daripada gas di dalam sistem penghadaman atau sistem gastro usus (gastroenterologi). Sistem tersebut mengandungi gas yang tidak berbau iaitu 99% gas buangan dari usus manakala gas yang tidak menyenangkan pula mungkin disebabkan oleh gas yang mengandungi sulfur.

" Ia dilepaskan oleh bakteria di dalam usus besar. Angin disebabkan gas atau angin dalam sistem penghadaman badan datang daripada dua sumber iaitu udara yang disedut dan bakteria dalam usus besar.

Bakteria ini terjadi akibat gangguan daripada makanan yang tidak dihadamkan dengan baik, " katanya.


Secara umumnya,penyakit atau masalah angin adalah perkara biasa bagi kebanyakan orang. Walaupun tiada statistik sebenar, anggaran 30 hingga 40 peratus masyarakat mengalami masalah angin iaitu minimum sekali dalam hidup mereka. Realitinya, masalah angin tidak menyebabkan kemudaratan yang teruk. Ia hanya perasaan tidak selesa dan kurang menyenangkan serta mengganggu kerja harian.



RAWATAN

Seperti kebanyakan penyakit lain, angin di dalam badan sering dikaitkan dengan pemakanan. Justeru ia boleh diatasi dengan melebihkan makanan berzat serat (fiber), sayur-sayuran, buah-buahan dan senaman harian.

"Jikalau kesemua di atas tidak mendatangkan manfaat, kita boleh memberikan ubat-ubatan tertentu," ujarnya.

Selain itu, berurut, sauna, bersenam dan gaya hidup sihat dapat membantu mengatasi masalah stres.

Terdapat kepercayaan amalan mandi waktu malam menjadi punca masalah tersebut. Namun, menurut Dr Abdul Malik, tiada bukti saintifik mandi waktu malam boleh menyebabkan angin dalam badan.

Seseorang boleh mengesan dia mengalami masalah angin di dalam badan jika sentiasa sendawa, dan mengalami kembung perut. Keadaan itu menyebabkan rasa kurang selesa, sakit dan seterusnya mengurangkan selera makan dan juga sakit kepala.

Beliau menasihatkan orang ramai yang mengalami gejala tersebut mendapat rawatan doktor di samping menjaga pemakanan serta bersenam.



TAMBAHAN

Ini pula informasi yang saya kumpul berkaitan angin dalam badan menerusi internet. Terma 'aerophagia' yang bermaksud 'makan angin/udara' ada kaitan dengan satu sebab berlebihan angin dalam badan, iaitu berpunca daripada udara yang disedut. Sebab kedua sepertimana yang disebutkan Dr. Malik di atas ialah berpunca daripada bakteria di usus besar yang cuba memecahkan makanan-makanan yang tidak dapat dihadamkan dengan baik.

Perhatikan artikel di bawah..

GAS IN THE DIGESTIVE TRACT (ANGIN DALAM SISTEM PENGHADAMAN)


Everyone has gas and eliminates it by burping or passing it through the rectum. However, many people think they have too much gas when they really have normal amounts. Most people produce about 1 to 4 pints a day and pass gas about 14 times a day.

Drawing of the digestive system with parts labeled: mouth, esophagus, stomach, large intestine (colon), small intestine, ileum, rectum, and anus.
The digestive tract.

Gas is made primarily of odorless vapors—carbon dioxide, oxygen, nitrogen, hydrogen, and sometimes methane. The unpleasant odor of flatulence, the gas that passes through the rectum, comes from bacteria in the large intestine that release small amounts of gases containing sulfur.

Although having gas is common, it can be uncomfortable and embarrassing. Understanding causes, ways to reduce symptoms, and treatment will help most people find relief.


What causes gas?

Gas in the digestive tract—the esophagus, stomach, small intestine, and large intestine—comes from two sources:

  • swallowed air
  • normal breakdown of certain undigested foods by harmless bacteria naturally present in the large intestine, also called the colon

1. Swallowed Air

Aerophagia, or air swallowing, is a common cause of gas in the stomach. Everyone swallows small amounts of air when eating and drinking. However, eating or drinking rapidly, chewing gum, smoking, or wearing loose dentures can cause some people to take in more air.

Burping, or belching, is the way most swallowed air—which contains nitrogen, oxygen, and carbon dioxide—leaves the stomach. The remaining gas moves into the small intestine, where it is partially absorbed. A small amount travels into the large intestine for release through the rectum. The stomach also releases carbon dioxide when stomach acid mixes with the bicarbonate in digestive juices, but most of this gas is absorbed into the bloodstream and does not enter the large intestine.


2. Breakdown of Undigested Foods

The body does not digest and absorb some carbohydrates—the sugar, starches, and fiber found in many foods—in the small intestine because of a shortage or absence of certain enzymes that aid digestion.

This undigested food then passes from the small intestine into the large intestine, where normal, harmless bacteria break down the food, producing hydrogen, carbon dioxide, and, in about one-third of all people, methane. Eventually these gases exit through the rectum.

People who make methane do not necessarily pass more gas or have unique symptoms. A person who produces methane will have stools that consistently float in water. Research has not shown why some people produce methane and others do not.

Foods that produce gas in one person may not cause gas in another. Some common bacteria in the large intestine can destroy the hydrogen that other bacteria produce. The balance of the two types of bacteria may explain why some people have more gas than others.


Which foods cause gas?

Most foods that contain carbohydrates can cause gas. By contrast, fats and proteins cause little gas.

Sugars

The sugars that cause gas are raffinose, lactose, fructose, and sorbitol.

Raffinose. Beans contain large amounts of this complex sugar. Smaller amounts are found in cabbage, brussels sprouts, broccoli, asparagus, other vegetables, and whole grains.

Lactose. Lactose is the natural sugar in milk. It is also found in milk products, such as cheese and ice cream, and processed foods, such as bread, cereal, and salad dressing. Many people, particularly those of African, Native American, or Asian background, normally have low levels of lactase, the enzyme needed to digest lactose, after childhood. Also, as people age, their enzyme levels decrease. As a result, over time people may experience increasing amounts of gas after eating food containing lactose.

Fructose. Fructose is naturally present in onions, artichokes, pears, and wheat. It is also used as a sweetener in some soft drinks and fruit drinks.

Sorbitol. Sorbitol is a sugar found naturally in fruits, including apples, pears, peaches, and prunes. It is also used as an artificial sweetener in many dietetic foods and sugar-free candies and gums.

Starches

Most starches, including potatoes, corn, pasta, and wheat, produce gas as they are broken down in the large intestine. Rice is the only starch that does not cause gas.

Fiber

Many foods contain soluble and insoluble fiber. Soluble fiber dissolves easily in water and takes on a soft, gel-like texture in the intestines. Found in oat bran, beans, peas, and most fruits, soluble fiber is not broken down until it reaches the large intestine, where digestion causes gas.

Insoluble fiber, on the other hand, passes essentially unchanged through the intestines and produces little gas. Wheat bran and some vegetables contain this kind of fiber.



What are some symptoms and problems of gas?

The most common symptoms of gas are flatulence, abdominal bloating, abdominal pain, and belching. However, not everyone experiences these symptoms. The type and degree of symptoms probably depends on how much gas the body produces, how many fatty acids the body absorbs, and a person's sensitivity to gas in the large intestine.

1. Belching

An occasional belch during or after meals is normal and releases gas when the stomach is full of food. However, people who belch frequently may be swallowing too much air and releasing it before the air enters the stomach.

Sometimes a person with chronic belching may have an upper gastrointestinal (GI) disorder, such as peptic ulcer disease, gastroesophageal reflux disease (GERD), or gastroparesis, also called delayed gastric emptying.

Sometimes people believe that swallowing air and releasing it will relieve the discomfort of these disorders, and they may intentionally or unintentionally develop a habit of belching to relieve discomfort.

Gas-bloat syndrome may occur after fundoplication surgery to correct GERD. The surgery creates a one-way valve between the esophagus and stomach that allows food and gas to enter the stomach but often prevents normal belching and the ability to vomit. It occurs in about 10 percent of people who have this surgery but may improve with time.

2. Flatulence

Another common complaint is too much flatulence. However, most people do not realize that passing gas 14 to 23 times a day is normal. Too much gas may be the result of carbohydrate malabsorption.

3. Abdominal Bloating

Many people believe that too much gas causes abdominal bloating. However, people who complain of bloating from gas often have normal amounts and distribution of gas. They may just be unusually aware of gas in the digestive tract.

Doctors believe that bloating is usually the result of an intestinal disorder, such as irritable bowel syndrome (IBS). The cause of IBS is unknown but may involve abnormal movements and contractions of intestinal muscles and increased pain sensitivity in the intestines. These disorders may give a sensation of bloating because of increased sensitivity to gas.

Any disease that causes intestinal inflammation or obstruction, such as Crohn’s disease or colon cancer, may also cause abdominal bloating. In addition, people who have had many operations, internal hernias, or bands of internal scar tissue called adhesions may experience bloating or pain. Finally, eating a lot of fatty food can delay stomach emptying and cause bloating and discomfort, but not necessarily too much gas.

4. Abdominal Pain and Discomfort

Some people have pain when gas is present in the intestine. When pain is on the left side of the colon, it can be confused with heart disease, which sometimes causes abdominal pain. When the pain is on the right side of the colon, it may mimic gallstones or appendicitis.



What diagnostic tests are used to find the cause of gas?

Because gas symptoms may be caused by a serious disorder, those causes should be ruled out. Health professionals usually begin with a review of dietary habits and symptoms. The health professional may ask the patient to keep a diary of foods and beverages consumed for a specific time period.

If lactase deficiency is the suspected cause of gas, the health professional may suggest avoiding milk products for a period of time. A blood or breath test may be used to diagnose lactose intolerance.

In addition, to determine if someone produces too much gas in the colon or is unusually sensitive to the passage of normal gas volumes, the health professional may ask a patient to count the number of times he passes gas during the day and include this information in a diary.

Careful review of diet and the amount of gas passed may help relate specific foods to symptoms and determine the severity of the problem.

Because the symptoms that people may have are so variable, the health professional may order other types of diagnostic tests in addition to a physical exam, depending on the patient's symptoms and other factors.



How is gas treated?

Experience has shown that the most common ways to reduce the discomfort of gas are changing diet, taking medicines, and reducing the amount of air swallowed.

1. Diet

Health professionals may tell people to eat fewer foods that cause gas. However, for some people this may mean cutting out healthy foods, such as fruits and vegetables, whole grains, and milk products.

Health professionals may also suggest limiting high-fat foods to reduce bloating and discomfort. Less fat in the diet helps the stomach empty faster, allowing gases to move into the small intestine.

Unfortunately, the amount of gas caused by certain foods varies from person to person. Effective dietary changes depend on learning through trial and error how much of the offending foods one can handle.

2. Nonprescription Medicines

Digestive enzymes, available as over-the-counter supplements, help digest carbohydrates and may allow people to eat foods that normally cause gas.

The enzyme lactase, which aids with lactose digestion, is available in caplet and chewable tablet form without a prescription; Lactaid and Lactrase are two common brands. Taking lactase supplements just before eating helps digest foods that contain lactose. Also, lactose-reduced milk and other products, such as Lactaid and Dairy Ease, are available at many grocery stores.

Beano, an over-the-counter digestive aid, contains the sugar-digesting enzyme that the body lacks to digest the sugar in beans and many vegetables. The enzyme comes in liquid and tablet form. Five drops are added per serving or one tablet is swallowed just before eating to break down the gas-producing sugars. Beano has no effect on gas caused by lactose or fiber.

3. Prescription Medicines

Doctors may prescribe medicines to help reduce symptoms, especially for people with a disorder such as IBS. For more information about IBS, see the Irritable Bowel Syndrome fact sheet from the National Digestive Diseases Information Clearinghouse.

4. Reducing Swallowed Air

For those who have chronic belching, health professionals may suggest ways to reduce the amount of air swallowed. Two options are to avoid chewing gum and to avoid eating hard candy. Eating at a slow pace and checking with a dentist to make sure dentures fit properly should also help.


Points to Remember

Although gas may be uncomfortable and embarrassing, it is not life threatening. Understanding causes, ways to reduce symptoms, and treatment will help most people find some relief.

  • Everyone has gas in the digestive tract.

  • People often believe normal passage of gas to be excessive.

  • Gas comes from two main sources: swallowed air and normal breakdown of certain foods by harmless bacteria naturally present in the large intestine.

  • Many foods with carbohydrates can cause gas. Fats and proteins cause little gas.

  • Foods that may cause gas include
    • beans
    • vegetables, such as broccoli, cabbage, brussels sprouts, onions, artichokes, and asparagus
    • fruits, such as pears, apples, and peaches
    • whole grains, such as whole wheat and bran
    • soft drinks and fruit drinks
    • milk and milk products, such as cheese and ice cream, and packaged foods prepared with lactose, such as bread, cereal, and salad dressing
    • foods containing sorbitol, such as dietetic foods and sugar-free candies and gums

  • The most common symptoms of gas are belching, flatulence, bloating, and abdominal pain. However, some of these symptoms may be caused by an intestinal disorder, such as IBS, rather than too much gas.

  • The most common ways to reduce the discomfort of gas are changing one’s diet, taking digestive enzymes to help digest carbohydrates, and reducing the amount of air swallowed.

For More Information

American Dietetic Association
120 South Riverside Plaza, Suite 2000
Chicago, IL 60606–6995
Internet: www.eatright.org (Click on "Find a Nutrition Professional")


Other site can be visited

Aerophagia remedies


Semoga maklumat di atas sedikit sebanyak membantu untuk mereka yang ada masalah ini memahami kenapa dan bagaimana mengatasinya.

Sebarang pertanyaan dan pembetulan dialu-alukan.

Wallahua'lam

11:35 AM

Good news for you and your kids too!

Bismillah

Are you fed up with current TV programmes?

Are you worried about what kind of entertainment will your future kids watch, listen to amd play with ?

Are you looking forward to another alternatives on how to bring up your future children?

Here is a good news i've come across while surfing the net..

Hope it benefits you...



10 Sites For Muslim Children

Guest Author - Sadiyya Patel


Are your kids bored? Are you tired of them sitting in front of the TV or playing Playstation all day long? Are your worried about the negative influence that TV and the media in general is having on your child?



I have the solution for you. I've compiled a list of 10 Islamic websites for kids. These websites will keep your kids happily entertained for hours at a time. And they will be learning good Islamic morals and values, and acquiring Deeni knowledge at the same time. What could be better than that?



Here are the websites in no particular order.



1. Kidsville



This site is really user friendly and easy for even a young child to navigate. It has 3 main sections:

  • Play & Learn (There are several different Islamic Games in this section)

  • Islamic Songs (Really charming)

  • Islamic Stories - Your toddler and preschooler are bound to love these.



2. Islamic Playground



If your kids love computer games then this is the site for them. This site has games with an Islamic twist. Arabic alphabet, Word Games, Crossword & Jigsaw puzzles and more. Perfect for a rainy afternoon.



3. Islamic Schools



This isn't a site for kids but there are plenty of resources for parents and links to other Islamic sites for children.



This site focuses on Islamic schools in USA, Great Britain, Canada and France. It also has links to Islamic Homeschooling sites that may be of interest to you if you have chosen this option. It also has articles on issues affecting families and kids.



The Educational Resources section is filled with links to various other Islamic sites that are both educational and Inspirational.



4. Muslim Kids TV



This is the perfect site for all Muslim kids who love TV. It's packed with so many wonderful videos that cover a wide variety of categories.

The categories include:

  • Islamic stories

  • Arts & Crafts

  • Fun Recipes

  • Islamic Good Manners

  • Stories of the Prophets

  • Islamic Cartoons

  • And more....many more...


Well worth a visit and certainly a better use of your childrens time than watching reruns on Cartoon Network.



5. My First Muslim Site



This site is still under construction. It has been created by the Lahore Ahmadiyyah Movement For The Propagation Of Islam. The site is divided into different age levels.

Preschool (Age 2-5)

Junior Level (6-8)

Senior Level (12 +)

Lighthouse magazine (For Muslim Youth)

Young Islam (Also for Muslim Youth)



Both "The Lighthouse" & "Young Islam" are wonderful downloadable magazines that your teenager will enjoy.



6. Harfkids



This is a great site for helping kids to memorize the Holy Quran. There are daily Hadith and fun facts as well. Electronic Islamic Greeting cards, Games, stories of the Prophets (videos), mobile ringtones and mobile wallpapers add an element of fun to the site.



The site even has a forum where kids can interact with other muslim children around the globe.

.

7. Muslimkids



This is a very attractive site. Your child can learn Arabic with simple interactive lessons that will take them from the alphabet all the way to learning words. The site loads fast and there are also Islamic ecards as well.



8. Harun Yahya's site for kids



This is perfect for the child who loves learning about animals, space and the human body. The author uses these amazing facts to show the greatness of Allah.



9. Muslimstickers



Wonderful stickers to reward your kids for good behavior and for inculcating Islamic values.



10. Stories of the Prophets, Companions & Wives of the Prophet (S.A.W)



This site is geared more toward the older child as there is quite a bit of reading involved. Very informative and educational.



11. Easy Teaching For Kids



Simple, easy dua's for young kids in a delightful, beautiful slideshow presentation that can be downloaded and printed out.





I hope that you take some time to check these sites out. I'm sure that you will enjoy them as much as I have.



Wallahua'lam