7:09 AM

Coretan tahun baru

Assalamualaikum buat semua yang sekarang pastinya sedang tekun membaca artikel ini.


Apa khabar? Lama rasanya tak menjengah blog ini apatah lagi tampil untuk menyalurkan sesuatu yang bermanfaat buat orang lain. Alam pekerjaan yang baru bermula benar2 mengubah persepsi terhadap kehidupan. Tanggungjawab yang semakin besar dan kesuntukan yang mencabar keimanan terasa seperti ada batu yang sentiasa menggalas di bahu. Moga diberi kekuatan olehNya untuk menghadapi semua ini.

Lantaran kesibukan membuatkan saya terlupa akan perkembangan sekeliling. Selang sehari kejadian barulah saya tahu akan kemangkatan YDP N9. Selang sehari kejadian juga baru saya tahu akan apa yang terjadi di Palestin.


Apa yang berlaku di Palestin benar2 membuatkan saya tergamam. Terus teringat akan seorang rakan yang sedang bekerja di Jerusalem. Pasti kehidupannya lagi sibuk dalam urusan untuk menyelamatkan saudara seagama. Bagaimana untuk menghadapi beribu-ribu pesakit dalam masa yang singkat. Lupakan sejenak mengenai isu sterilization, safety precautions, dsb. Menyelamatkan dan membantu pesakit lebih penting buat masa ini. Moga Allah membalas jasa mereka dalam membantu para pejuang Islam untuk terus bertahan menentang kekejaman Israel laknatullah. Amin.

Hari ini saya menerima seorang pesakit cilik yang baru dilahirkan. Fizikalnya terdapat kecacatan. Complete cleft palate and cleft lip, hypotolerism, low set ears. Radiologically, holoprosencephaly. Suspected Patau syndrome (trisomy 13). Sangat kasihan bila melihat si cilik yang baru melihat dunia terpaksa bersusah payah menghadapi ujian di usia yang terlalu muda. Apatah lagi bila berhadapan dengan ayah dan ibunya. Airmata menjadi saksi kesedihan mereka. Bapanya nampak tenang, tapi dalam hati siapa yang tahu. Semoga mereka tabah dengan ujian ini.


Berhadapan dengan pesakit cilik ada yang seronok dan ada yang sedih. Seronok dapat melihat perkembangan kesihatan mereka dari ke hari. Sedih bagi yang menghidapi penyakit kronik dan complicated. Tetapi dalam banyak2 cabaran, paling menguji adalah sesi blood taking. Kalau orang besar memang senang. Tapi bagi kanak2 memang menguji kesabaran. Kadang2 sampai 2-4 orang mengerjakan seorang bayi. Lebam, kesan cucukan jangan ditanya, memang banyak. Lagi2 bayi. Kasihan memang kasihan, tetapi demi kebaikan mereka, perasaan perlu diketepikan. Tak sampai hati rasanya untuk datang bercakap dengan ibu mereka : "Maaf ye ibu, kita nak ambil bayi untuk nak ambil darah". Entah yang ke berapa kali, si ibu melepaskan dengan berat hati, terpancar dari riak mereka.

"Doktor, anak saya boleh selamat ke? Macamana keadaan dia sekarang"


Tergamam saya. Tak tahu nak cakap apa. Kalau ok dan stabil, takde masalah. Kalau yang tak ok tu, tak sampai hati nak cakap. Setelah belajar daripada senior skill untuk bercakap dan berhadapan dengan ibu bapa pesakit cilik, barulah saya tahu bagaimana. Orang memandang tinggi terhadap seorang yang bergelar doktor. Kepercayaan yang diberikan oleh mereka memang kadang2 tak mampu untuk ditanggung. Kita hanya mencuba yang terbaik, Allah yang menentukan segalanya.

Perjalanan saya baru bermula untuk mengenal kehidupan yang sebenar, berdikari sendiri, merancang masa depan sendiri agar lebih teratur. Namun, siapalah saya untuk hanya memikirkan diri sendiri, kerana kehidupan kita juga untuk orang lain. Moga2 saya dan rakan2 diberi kekuatan.

Sekian coretan ringkas yang dapat dikongsi.



Salam tahun baru Maal Hijrah 1430

Salam tahun baru 2009

Salam
jihad buat para pejuang Islam di bumi Al-Quds

Salam perubahan ^^


5:28 AM

Tangisan Gaza

Bismillah


http://palestinkini.info/index.php
http://english.aljazeera.net/


Tangisan yang tiada pernah henti
Penutup tirai 1429H, penuh tragedi......


***** Speechless*****



OO.. ye (tak bersemangat)
Salam Maal Hijrah
Mohon maaf salah silap
Semoga kitab amalan 1429H kita penuh dengan rahmat dan keampunanNya
Mungkinkah perkataan SYAHID boleh termaktub dalam kitab kita seperti mereka yang gugur berjuang menegakkan agama Allah di sana?



Bulan Muharam...
Jom banyakkan puasa



Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)



Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)




Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)






Wallahua'lam

2:58 AM

Cantik tak kita?

Assalamualaikum

Hari ini agak rajin. Majoriti baju kurung, kain batik, seluar dan lain-lain habis saya gosok. Ke'rajin'an menggosok helaian-helaian pakaian yang agak banyak tu semuanya berpunca dari ke'tidak-cukup-kering'an dalam cuaca musim sejuk ni. Dalam tengah menggosok telekung tu, tetiba teringat pulak zaman kat skolah asrama dulu.

Begini ceritanya.. Mari baca (ceh, bajet menarik aje)

Sewaktu di SMKA (tingkatan 1 sampai 3) antara rutin mingguan sebagai budak hostel adalah membasuk telekung. Wajib. Mesti basuh. kalau miss rasa tak best aje nak guna telekung tu. Lepas basuh dengan sabun Dobi (jenama paling glamer kat asrama sebab banyak buih - puas rasanya kalau basuh baju ada buih banyak), kemudian disusuli pula dengan celupan soflan yang wangi itu dan terakhir skali disudahi dengan celupan nila Ujala (ingat lagi tak sahabat-sehabat sehostel - jenama nila paling glamer) agar nampak putih berseri walaupun hakikatnya kaler seperti marjerin. Lepas siap sidai, kering dan angkat - sebelum guna semula, telekung tu mesti dah digosok rapi. Rasa suka sangat bila pegi solat dengan telekung yang wangi bersinar dan tegang aja nampaknya. Tenang. Kalau salah satu step ni tak buat, mesti rasa tak kena.

Waktu tu, terutamanya di tingkatan 1, surau tu bestfriend. Al-qur'an juga. siap nangis-nangis lagi kalau baca Qur'an. Sampai senior yang duduk bawak katil pun pelik, nape lah budak ni asyik nangis aje (owh~ thiqah sungguh waktu itu) Kehidupan di asrama seawal usia 13 tahun memang sayu. Selalu risau tak tentu punca. Risau ibu kat rumah, ayah kat tempat kerja. macam-macam. Sebab tu lah alhamdulillah bleh jadi bestfriend surau dan qur'an. sebab tak de orang lain nak cakap. kalau cakap pun dengan orang, kesian pula. nak cakap sakit, tak tau sakit ape. kalau cakap homesick, tak tahu pula nak bagi ubat apa.

Berbalik kepada kisah telekung, bila kita rasa macam dekat dengan Dia, rasa semua benda nak jaga. Benda yang selalu nampak jarang orang buat adalah telekung. Waktu tu selalu terfikir, bila nak pegi sekolah, kita semua mesti gosok baju, betul tak? Kita selalu sekali jaga penampilan depan guru mahupun rakan. Apatah lagi kalau yang ada partner main-main mata. Tajam je side kat lengan baju kurung. Kalau lelaki, kat seluar tu lah. Lagi-lagi hari Isnin, mesti tegang punyalah. Siap kalau nak duduk dalam kelas, ada sesetangahnya, duduk adjust cukup baik tak nak nampak baju jadi komot. Nampak kemas lagi presentable gitu.

Tapi terkadang (atau selalu?) kita ter'lupa' nak jaga penampilan kita bila jumpa Dia. Ada sesetengahnya selalunya basuh hanya bila nampak kotor, apatah lagi nak menggosoknya. (Maaf siap-siap ya pada yang tak macam ni, tapi dari pemerhatian mata yang dua ini masih ramai yang begitu) Cuba cek balik telekung kita. Ada tak cik itam si bulat yang selalu membiak banyaknya di bahagian bawah dagu atau kekek? Atau cuba kita cek bawah lampu ke, ada tak peta negara 'asing' kat telekung yang elok terletak tanpa sedar bila kita tertidur. Cek-cek jangan tak cek.

Dek kerana fitrah mengatakan Allah itu penguasa Paling Agung dan Paling Tinggi, maka akal yang suci waktu usia belasan tahun waktu itu mewajibkan diri untuk melakukan kesekian proses yang disebutkan di atas terutamanya bab gosok tu. Waktu tu memang rasa pelik sangat orang yang bila pegi sekolah baju sangat cantik rapi, tapi apabila ke surau, ala kadar. ronyok aje nampak. kadang-kadang ada sesetengah kita (minta maaf ya cakap) bau telekungnya satu macam. Tak tahan sungguh kalau berdiri bersebelah di saf yang sama.

Dalam saf yang sampai beratus, terasa nak jadi hamba yang boleh di'spot' oleh Allah walaupun dengan hanya penampilan. Allah memang memandang taqwa itu dari segala-galanya. dan harapnya, telekung yang bersih dan tenang tu mampu jadi pencetus segalanya.

tamat cerita

Huhu...

Dah lama sangat perkara tu. Bila dah kat Jordan yang kurang air, ditambah lagi dengan cuaca kering, hampir terlupa saya pada rutin yang pernah sebati dengan diri. Kadang-kadang telekung yang renyuk juga saya pakai tanpa sedar. (maknanya sensitiviti saya makin kurang.... adeh)

Kerana saya rasa lebih tenang hidup yang dahulu, saya nak menyeru kepada diri saya sendiri dan kawan-kawan semua, jom kita jaga penampilan kita depan Dia. Tak perlu setiap hari basuh, tapi kalau kita punya rutin tetap basuh telekung alangkah bagusnya. kebersihannya lebih terjamin. (seminggu sekali ke, dua minggu sekali ke, kalau yang negara sejuk kering sebulan sekali pun ok lagi rasanya) ikut kesesuaian masing-masing. Sebulan sekali ke kita gosok, lepas solat kita lipat elok-elok. Teratur nampaknya kan.

Moga atas asbab usaha kecil ini, Allah pandang kita lebih insyaAllah..

P.S: Lama banget tak menulis (menaip sebetulnya) terasa skemanya ayat yang digunakan. Layan je lah aah~

10:31 AM

Sweet memories...



Majlis Pernikahan Noorzayyani & Amir
Tarikh : 10 Disember 2008
Tempat : Bayt Yara

Majlis Kesyukuran Sempena Walimah dan Sambutan Aidiladha PERMAI
Tarikh : 11 Disember 2008
Tempat : Dewan al-Farabi Universiti Yarmouk.

9:49 PM

Our Best Friend's Wedding

Bismillah



Memetik bait-bait kata yang dinukilkan oleh sahabat kami, Zayyani dalam entrynya sebelum ini
(A Point To Ponder)


"Life is predestined, yet it's presented to us as unpredictable..hence signifying the Power of the Creator & the dependence of His creations~"


Ya, hidup kita, mula dan akhirnya, perjalanan dan liku di dalamnya, susah senangnya, semua telah ditentukan oleh Allah sejak azali lagi..
Tapi seringkali perkara dalam hidup kita datang dengan cara yang tak terduga
Yang pasti, tentulah hanya yang TERBAIK untuk hambaNya.....



Sungguh, jodoh itu rahsia Allah
Segala yang tersurat adalah dalam pengetahuanNya
Siapa menduga wajah tenang sahabat kami menyimpan seribu satu rahsia cerita hidupnya
Dan bermulalah satu fasa baru dalam kehidupan apabila dengan izin Yang Maha Kuasa terlafazlah satu perjanjian sepanjang hayat antara Zayyani dan pasangannya, Amir



Saya sendiri kurang pasti dengan perasaan yang menyelubungi diri
Awal-awal mendapat khabar, saya sepenuh hati berkongsi kegembiraan bersamanya
Wanita yang baik Allah sediakan untuk lelaki yang baik
Lelaki yang baik Allah tentukan dengan wanita yang baik
Memang itulah selayaknya, dan itulah yang saya nampak ada di antara mereka berdua, ciri-ciri persamaan yang memang ketara
Pasangan yang sama baik sama sopan, sama soleh solehah, sama-sama menjaga dan terpelihara....


Namun, makin lama saya makin keliru
Dalam diam rupanya ada sisa sebak dan pilu yang menyelubungi diri, tidak tahu kenapa, apa puncanya, saya kurang pasti.....
Mungkin kami se'batch' terlalu menyayangi sahabat kami, Zayyani yang kami gelar ibu batch kami...



Betapa susah ke pekan Chini
Nun jauhnya kereta tiada
Betapa susah melepaskan Zayyani
Berendam air mata dalam ceria



Hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad "Cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling mencintai kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling bersilaturahim kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling menasihati kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling mengunjungi kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling memberi kerana Aku."





SATU PERJANJIAN


Bulan mengambang di celah awan
Pungguk merindu dengan berangan
Rahsia Allah jodoh pertemuan
Akad nikah satu perjanjian


Pernikahan bukan sekadar lafaz, bukan sekadar akad, bukan sekadar penerimaan, malah lebih besar tuntutannya dalam sebuah rumahtangga yang menagih perjanjian sepanjang hayat

Walaupun saya bukanlah orang yang selayaknya, tapi sekadar menyampaikan buat peringatan diri sendiri serta sesiapa yang sudi mengambil pengajaran

Memetik satu tazkirah dari sebuah blog, serta diubahsuai sedikit bahasanya:


Pernikahan bolehlah difahami sebagai
Akad untuk beribadah kepada Allah,
Akad untuk menegakkan syariat Allah,
Akad untuk membangun rumah tangga sakinah mawaddah wa rahmah.



Pernikahan juga akad untuk meninggalkan kemaksiatan,
Akad untuk saling mencintai karena Allah,
Akad untuk saling menghargai dan menghormati,
Akad untuk saling menerima seadanya,
Akad untuk saling menguatkan keimanan,
Akad untuk saling membantu dan meringankan beban,
Akad untuk saling menasihati,
Akad untuk setia kepada pasangannya dalam suka dan duka, dalam kefakiran dan kekayaan, dalam sakit dan sihat.




Pernikahan bererti akad untuk meniti hari-hari dalam kebersamaan,
Akad untuk saling melindungi,
Akad untuk saling memberikan rasa aman,
Akad untuk saling mempercayai,
Akad untuk saling menutupi aib,
Akad untuk saling mencurahkan perasaan,
Akad untuk berlumba menunaikan kewajipan,
Akad untuk saling memaafkan kesalahan,
Akad untuk tidak menyimpan dendam dan kemarahan,
Akad untuk tidak mengungkit-ungkit kelemahan, kekurangan dan kesalahan.



Pernikahan adalah akad untuk tidak melakukan pergaduhan,
Akad untuk tidak saling menyakiti badan,
Akad untuk lembut dalam perkataan,
Akad untuk santun dalam pergaulam,
Akad untuk indah dalam penampilan,
Akad untuk mesra dalam mengungkapkan keinginan,
Akad untuk saling mengembangkan potensi diri,
Akad untuk adanya saling keterbukaan yang melegakan,
Akad untuk saling menumpahkan kasih sayang,
Akad untuk saling merindukan,
Akad untuk tidak adanya pemaksaan kehendak,
Akad untuk tidak saling membiarkan,
Akad untuk tidak saling meninggalkan.



Pernikahan juga bermakna akad untuk menebarkan kebajikan,
Akad untuk melahirkan generasi berkualiti,
Akad untuk bersedia menjadi bapa dan ibu bagi anak-anak,
Akad untuk membangun peradaban
dan akad untuk untuk segala yang bernama kebaikan.

Dipetik dari Buku “Pernak-pernik Rumah Tangga Islami” Cahyadi Takariawan.



TERIMA SEADANYA

Malam hari memasang damar
Menangkap ikan di tepi titi
Suami isteri mesti bersabar
Kekal rukun damai di hati


[An-Nisaa 19] bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).




PASANGAN DUNIA AKHIRAT

Anak keli di tapak tangan
Pucuk pauh tepi telaga
Rahmat Ilahi moga berpanjangan
Kekal jodoh hingga ke Syurga

Ameen, Ya Rabbal'Alamin



Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”
Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.


Riwayat Ibnu Abbas dan Bukhari:
Sesiapa yang mempunyai empat perkara ini bererti dia telah memperolehi sebaik-baik dunia dan akhirat iaitu
Hati yang selalu bersyukur,
Lidah yang sentiasa berzikir,
Jiwa raga yang sabar dengan ujian,
Isteri yang tidak melakukan dosa serta tidak menzalimi suaminya..



Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”



Berbahagialah pasangan suami dan isteri yang lengkap sempurna menurut Quran dan hadis Nabi.
InsyaAllah, semoga pasangan Amir-Zayyani yang dijodohkan oleh Allah akan sentiasa saling membantu membawa bahagia di dunia hingga ke akhirat sana






TAHNIAH


Tahniah dari kami krew SOL dan mewakili mereka yang gembira dengan terjalinnya satu lagi ikatan suci di bumi Irbid ini


2 thumbs up buat krew 'adik beradik, anak beranak' pengantin perempuan di sini



Walaupun tidaklah se'gah' atau setanding majlis perkahwinan yang sempurna seperti di Malaysia, kami cuba buat sedaya upaya untuk sahabat kesayangan kami, Zayyani








Amateur punye keje, tak sehebat mana

Krew Akhawat

Wedding Planner- 'Aqilah Suhaimi

Pembantu-pembantu setia akhawat- Nur Faezza, Hetty Ayuni, Farah Najihah, Juiliana Hamzah, Sarah Dardiri, Kamilah, dan adik-adik tahun 4 yang sangat membantu (ramai sangat).


Bagi pihak si Wedding Planner, kami mohon maaf kepada pasangan pengantin andai ada cacat cela sepanjang kami membantu menguruskan sedaya mampu majlis akad dan resepsi kalian berdua..


Semoga Zayyani berbahagia di samping suami tercinta. Doa kami sentiasa mengiringi semoga rahmat Allah kekal menemanimu sehingga ke syurga. Ameeen


Wallahua'lam.

p/s:(menanti 'mama batch' a.k.a 'ibu tiri batch' punye turn pula, bila ye?)

5:33 AM

To put yourself in one shoes

Kata orang jadi doktor ni, kurang sensitivitinya. Betul?

Bila difikir-fikir kembali, saya rasa ada benarnya. Maksud saya, ramai doktor mempunyai rasa kurang sensitiviti dengan pesakit dan penyakit.

Sedikit sebanyak saya turut merasakan dan mengalaminya. Bagaimana anda nak tahu benarkah anda makin kurang sensitiviti?

1. Apabila rakan anda bertanya, "What case did you take today?" Maka dengan muka yang bosan anda menjawab, "Common..., pre-eclampsia..." "..or breast mass", "..or "..MI (myocardial infarction)".

('Common' ~~ baca: "Case cam biasa. Hari-hari dah discuss case ni.")

2. Apabila salah seorang saudara anda mengadu, "Makcik ada pendarahan banyak, sampai anemic (Hb: 6), kena blood transfusion lagi. Kenapa ya? Dan anda jawab,"Ooo, tak pe makcik. Makcik pergi hospital, nanti doktor cek, buat ultrasound and bagi ubat tranexamic acid bla..bla..Nanti doctor bagi tau makcik sakit apa. Kalau fibroid, operation je utk buang. takpun, boleh buat hysterectomy.(buang rahim).

(Buang rahim?? Waa senangnya cakap, macam nak potong kuku plak dengar bunyi senangnya..)

3. Apabila memilih case dari wad ke wad..," Taknak lah amik chest pain, taknak lah amik MI, taknaklah amik hernia. Bosan.."

(Bosan?? Tak kena lagi attack cam aku ni boleh la cakap..)

4. Anda boleh menguap di operation theatre, di kala melihat doktor melakukan Cesarian untuk complicated delivery.

Dan banyak lagi situasi yang boleh menunjukkan betapa kita dah lali dengan penyakit-penyakit tersebut, kita rasa penyakit itu sendiri 'simple' dan adakalanya pemikiran dan rasa kita tersebut tanpa kita sedari, diterjemah ke perlakuan sehingga menyebabkan ada pesakit yang 'berasa hati' dengan doktor ataupun pelajar perubatan.

Doktor bukan sahaja perlu mempunyai rasa simpati, bahkan perlu memiliki empati. ~~To put urself in one shoes~~

Pesakit memang datang dalam keadaan 'yang mahu agar mereka dibantu'. Mereka mahu didengari dan diberi perhatian. Ramai orang mengadu 'mereka tidak disentuh langsung oleh doktor' jika mereka mendapatkan rawatan di unit rawatan luar hospital kerajaan.

Mentang-mentang 70% diagnosis datang dari history taking, maka ramailah para doktor yang mengabaikan 'physical exam'. Itu sebabnya kadang-kadang doktor langsung tak angkat muka. Sibuk mencatat di fail ketika pesakit bercakap. Semua aduan yang pesakit ajukan, telah kita hafal dan 'predict'. Contohnya pesakit (ibu mengandung) datang dengan sakit kepala. Belum lagi pesakit membuka mulut, kita dah bercakap di dalam hati, "lepas ni mesti dia nak cakap dia ada 'high BP' sebelum ni, ada 'blurry vision, ada edema, ada tremor.. Kalau buat urine test karang, mesti ada proteinurea..."

Memang kita lebih banyak tahu tentang penyakit berbanding pesakit itu sendiri. Kita tahu tentang simptom, investigation, management and even prognosis. Namun pesakit yang datang hanya ingin mengadukan sakitnya dalam keadaan mereka tak tahu kenapa mereka sakit dan mereka hanya merasakan bahawa sakit mereka tidak tertanggung lagi dan ingin segera sembuh.

Menurut teorinya, baguslah kalau kita telah pun bersedia dan tahu simptom-simptom yang bakal diajukan. Namun jika sebaliknya, dengan adanya pengetahuan tersebut berkurangnya 'manner' kita di depan pesakit, muka pesakit langsung tak dipandang, untuk senyum jauh sekali, alangkah sedihnya...

So, jangan terus dibiarkan sensiviti kita berkurang dalam urusan harian kita belajar dan bekerja.



::Man la yarham, la yurham (au kama qal)~~Sesiapa yang tidak mengasihani, dia tidak akan dikasihani ::

4:35 AM

Wanita mesti keras hati

Bismillah

Dipetik dari ummahonline.wordpress

Wanita mesti 'keras hati'

Oleh: Latifah Abdul Wahab


“Saya memang tidak gemar melihat wanita yang terlampau mengada-ngada atau istilah kasarnya ‘gedik’,’getik’, ‘geletis’ dan ‘gelenyar’. Bukan kerana jiwa saya keras tetapi saya sukakan wanita yang kuat pendirian dan cekal berpedoman. Maksudnya wanita yang ingin mendampingi saya mestilah seorang yang tidak marah-marah jika hubungan yang terjalin ‘dingin’ dan tidak dihujani panggilan telefon setiap hari yang sekadar untuk bertanya ‘sudah makan atau belum?” dan “sihat atau tidak” - begitulah pandangan seorang penulis lelaki dalam sebuah majalah wanita.



Saya tertarik dengan pandangan ini kerana fenomena berkomunikasi secara lunak manja ini semakin menjadi trend wanita hari ini terutama yang berkerjaya khususnya dalam bidang perniagaan. Bukan sahaja sebagai pelaris perniagaan bahkan sebagai pelaris diri. Kebiasaannya, hati lelaki lebih terpikat kepada wanita lemah lembut, mudah ketawa manja dan yang pandai mengoda dengan jelingan penuh bermakna. Jarang kita temui lelaki yang tak sukakan wanita jenis ini seperti yang ditulis oleh penulis di atas.



Tentu sebahagian besar dari kita pernah dan biasa melihat iklan Hotlink terbaharu yang menampilkan dialoq lucu seorang jurujual wanita mempromosi hotlink plan berganda dengan nada suara lunak menggoda. Tapi yang mengada ngada bukan di jurujual wanita tu tetapi si pembeli lelaki itu. Lucu dialoqnya “tadi kanda sekarang sayang…”, satu dialoq ala pekak badak.



Walaupun ianya hanya sebuah iklan untuk menarik perhatian penonton dan melariskan produk, tetapi trend mengoda semakin menjadi jadi dalam iklan produk tempatan. Lihatlah iklan syampu ‘sunsilk’. Model wanitanya walaupun bertudung tapi tetap digambarkan meliuk lintuk , menjeling manja dan berbalas senyum dengan si jejaka. Salah satu slot iklan syampu ini memaparkan adegan seorang wanita terserempak dan terjatuh buku kuliah, lalu bertentang mata. Tak tahu apa kaitan dengan rambut yang telah disyampu dan terselindung disebalik tudung.



Sekali imbas paparan lemah lembut ini sangat serasi dengan budaya melayu atau budaya Malaysia. Kerana umat melayu terkenal dengan lemah lembutnya. Cinta mudah bertaut dengan gaya lemah lembut. Saling bertanya khabar dianggap satu pernyataan bukti saling mengingati dan saling mengambil berat. Bila talian hotlink tidak lagi sibuk dengan SMS dan panggilan sayang, aduhai terasa dunia gelap, sunyi dan sepi. Kemana kah akan di bawa hati nan lara? SMS
ON CINTA hantar ke 32728 (Dapat)! Syarikat telekomunikasi juga yang untung.



Paparan di akhbar akhbar perdana cukup membimbangkan saya. Saban hari ada ada sahaja cerita derita wanita akibat korban cinta tak bermaruah. Setiap hari ada kisah gadis di rogol teman lelaki yang baru dikenali. Ada kisah wanita meratap meminta simpati akibat diceraikan oleh suami yang lari mengikut wanita lain yang lebih menggoda. Dalam majalah wanita, akhbar tabloid mahupun akhbar terkemuka, ruangan soal jawab masalah remaja sering menjadi kolum yang diminati. Masalahnya hampir sama , seperti membaca novel, temanya tetap sama. Tema cinta terlara, kisah hati yang tak bahagia. Kerbanyakkan pengadu dalam kisah cinta terlara ialah wanita. Bukan maknanya lelaki tak pernah jadi korban cinta terlara tetapi mereka kurang menuliskanya. Mungkin untuk untuk menjaga status .Sebagai manusia yang punya agama, saya lebih memikirkan kenapa manusia begitu mendambakan bahagia cinta terlarang? Kenapa saya kata ianya cinta terlarang? Apakah agama menghalang manusia bercinta ? Tidak, bukan itu maksud saya.



Malah Islam adalah agama kasih sayang. Islam itu sendiri datang dari perkataan salam. Iaitu kesejateraan Kasih sayang tidak terbatas antara manusia berlainan jantina sahaja malah merangkumi kasih saya sejagat, sayang kepada sesama manusia,haiwan dan alam sekeliling. Allah s.w.t menjamin kasih sayang sesama manusia jika manusia mengikuti peraturan yang telah ditetapkannya. Kasih sayang antara lelaki dan wanita yang masih belum terikat dengan akad, wajib dibatasi dengan beberapa hukum yang telah ditetapkan.



Firrman Allah SWT dalam Surah al-Ahzab ayat 32 yang bermaksud, “Maka seseorang wanita itu janganlah melembutkan suaranya kerana menyebabkan hati orang lelaki yang ada penyakit akan menaruh harapan. Seseorang wanita hendaklah mengucapkan perkataan yang sopan.”



Penyakit syahwat adalah dianggap sebagai zina yang boleh berlaku dalam hati ketika seseorang wanita melembutkan atau merendahkan suaranya secara berlebih-lebihan dan bertujuan goda. Berdasarkan kepada permasalahan ini, seseorang wanita sewajarnya bersikap sederhana bila berbicara dengan lelaki yang bukan suaminya. Sikap sederhana ini bukanlah satu larangan yang bertujuan menyekat naluri cinta tapi sebaliknya adalah larangan untuk menjaga kehormatan wanita dari diperkotak-katikkan oleh lelaki durjana yang sentiasa mencari peluang berfoya-foya dengan wanita wanita penggoda.



Sebenarnya bukan lelaki durjana sahaja yang mencari-cari peluang, malah hakikatnya syaitan lah yang sentiasa mencari peluang menyesatkan anak adam. Wanita adalah mahluk yang lemah fizikalnya, jika tidak dikuatkan iman wanita dengan mentaati suruhan dan menjauhi larangan Allah s.wt maka tewaslah wanita itu menjadi umpan syaitan. Wanita terpedaya lelaki pula tergoda. Kedua duanya saling terfana dan akhirnya merana.



Wanita mesti ‘keras hati ‘ untuk mentaati perintah Allah. Hanya dengan cara itu sahaja bahagia yang hakiki akan dapat dirasa. Permainan cinta dengan tanda sayang dan belai kasih yang diucapkan saban hari , saban waktu terluang hanyalah satu ‘interface’ yang melekakan. Bila sudah kecundang dan jadi hamba cinta, masa itulah peranan syaitan menjana nafsu syahwat tak dapat lagi disekat. Masa itu kehormatan diri mudah jadi galang ganti. Siapakah yang akan menghormati wanita yang sudah hilang harga diri? Pepatah melayu kata “kesal dahulu pendapatan kesal kemudian tiada berguna” Fikirkan.



Wallahua'lam

4:18 AM

a point to ponder

Each good, simple thought which comes across our minds are meant to be pondered & look upon for Allah swt never created something without a reason. That one simple thought might be the light of truth & inspiration we had been waiting for all this while...

In this short entry, I am glad to share one of my simple thoughts:

"Life is predestined, yet it's presented to us as unpredictable..hence signifying the Power of the Creator & the dependence of His creations~"

p/s:looking forward to write a longer entry =)

Jelaskan matlamat...tuluskan niat~sabishi

11:11 AM

Takbir Raya, Yang Syahdu dan Yang Lucu

Bismillah

29 Ramadhan

Selesai menghadiri jamuan berbuka puasa di Solah Petra, kami mengambil keputusan bersolat di Masjid Universiti Yarmuk, sambil menunggu waktu Isya'. Sudah terdengar ura-ura aidilfitri akan disambut tanpa lengkap 30 Ramadhan berpuasa..

Esok raya?

Taknak raya lagi….

Itulah yang terdetik di hati

"Rumah tak kemas lagi…"

"Nak masak ape?"

"Eh, kita mesyuarat la malam ni, meeting MPPM"

Alasan-alasan yang kedengaran dari mulut sendiri dan kawan-kawan

Selesai solat Isya', imam masjid melaungkan takbir raya.. Ya Allah… terkejutnya! Esok raya..?! Haa.. dah raya ke?!

Syahdunya..

Teringat ayah, ibu, keluarga..

Teringat juga Ramadhan yang ditinggalkan

Atau sebenarnya yang meningalkan aku tahun ini

Dapatkah aku keampunan Tuhan di bulan penuh rahmah dan barakah yang baru berlalu pergi…

Syahdunya….

Rindunya pada Ramadhan yang sudah pergi,

Nak jumpa lagi….

MasyaAllah!

Teringat pada janji ingin meminta tolong pihak ikhwah melaungkan gema takbir di rumah baru kami..

Rumah baru..

Baru 2 minggu..

Banyak lagi yang perlu dikemas dan disusun atur

Alhamdulillah sempat membeli langsir baru petangnya sebelum berbuka

Kelam kabut dibuatnya..

Sedang pihak ikhwah mengalunkan takbir raya ala Malaysia di masjid, kami cabut pulang ke rumah

Sempat ke ni??

Kesian Adik Tiqah yang kepenatan keluar tergesa-gesa ke kedai-kedai berhampiran membeli sedikit sebanyak barang keperluan. Sudah tentulah tidak banyak kedai yang dibuka ketika ini.. ke mana sajalah budak ni mencari-cari kedai yang masih mahu menerima pelanggan.

Dengan bekalan yang ada, kami cuba siapkan apa yang terdaya…

Alhamdulillah, akhirnya tercapai cita-cita mendengar gema takbir dilaungkan di rumah baru kami yang dahulunya bukan dihuni oleh orang Islam

ALLAHU AKBAR

ALLAHU AKBAR

ALLAHU AKBAR

Hanya Dia yang layak dipuja, diagungkan, dan dibesarkan

Hanya Dia Yang Satu

LAILAHAILLALLAHU

WALLAHU AKBAR

Hanya Dia yang layak disembah, tiada selainNya

Hanya Dia Yang Satu

ALLAHU AKBAR

WALILLAHILHAMD

Segala pujian hanya layak bagiNya

Hanya Dia Yang Satu

Saya yakin, sebenar-benar yakin

Biarlah laungan kalimah tauhid bergema di rumah yang dahulunya bukan memuja Tuhan yang Hak, Allah Yang Satu!

Saya dan Adik Tiqah rasa bersyukur kerana hasrat kami dimakbulkan Allah..

Terima kasih tidak terhingga kepada pihak ikhwah yang telah mejadi wasilah untuk menyempurakan hasrat dan harapan kami

Namun….

Dalam kesyahduan dan kesyukuran

Ada memori yang melucukan

Kenangan dan pengajaran

Saya tidak pernah menduga kanak-kanak 'lincah' dan 'riang' di kawasan kejiranan kami sanggup bertindak sedemikian rupa..

Nakal mereka banyak kali kami maafkan, kami biarkan

Biarlah… budak-budak

Kalau dimarah pun, diri sendiri yang penat, baik buat tak tahu sahaja

Tapi malam tadi memang melampau

Mengapa sehingga tetamu kami mereka kacau?

Selesai sahaja bertakbir dan menikmati juadah kami yang tidak seberapa, pihak ikhwah memohon izin untuk pulang

Alangkah terkejutnya mereka, apabila pintu dibuka, tiada sepasang kasut pun yang tinggal di muka pintu…

Hah? Kasut takde?

Betul ke?

Licin betul lantai kat luar tu…

Mana pulak hilangnya kasut-kasut ni…?

Adooooiii!!! Astaghfirullahal'azim

Tiada siapa yang bermain dalam minda saya kecuali budak-budak di kawasan kejiranan kami yang pelik-pelik perangainya..

Ya Allah.. mana nak cari ni?

Saya yakin ia tidak hilang

InsyaAllah tak hilang!

Mesti disembunyikan

Mesti!

Tapi di mana?

Kat bawah tangga tu gelap, tiada pula lampu suluh untuk mencari 6 pasang kasut yang ghaib tiba-tiba..

Tiba-tiba , kami ternampak seorang anak jiran yang agak baik dan mugkin boleh membantu..

"Adik, adik tau tak sape yang amik kasut-kasut diorang ni?"

Tapi dia bukanlah culprit yang sebenarnya..

Tak tahu…

Buntu..

Dalam hati, mana nak cari ni, takkan nak biar tetamu ni balik berkaki ayam..? Malam-malam raya? Selepas takbir raya?

Kesiannya mereka, sudahlah datang berjalan kaki dari jauh ke rumah kami 'hujung dunia' ini

Datang-datang pula, dilanda musibah yang tidak tersangka-sangka

"Janganlah diorang ni menyesal pulak datang umah aku malam ni," boleh pula hati saya terdetik begitu.

Tiba-tiba terdengar suara diselangi hilaian tawa mereka dari atas rumah..

Dah jumpa!!

Alhamdulillah

Budak-budak bijak anak-anak jiran tu dengan selambanya mencampakkan kasut-kasut mereka ke bawah rumah, bahagian paling gelap berhampiran pokok yang tumbuh di sebelah rumah..

Siapalah yang boleh perasan pada mulanya..?

Ya Allah… kesian

Terasa tebal muka, perasaan malu menyelubungi diri..

Malunyaaa!

Malu tak terkata!

Budak-budak ni pun, kalau nak kacau, kacau kami berdua sudah la…

Jangan la kacau orang lain..

Dengan perasaan penuh malu, saya dan Adik Tiqah memohon maaf…

Rasa bersalah pula

Tapi, Alhamdulillah, at least tidaklah mereka pulang berkaki ayam, di malam raya setelah takbir raya.. di rumah saya!

Masuk rekod PERMAI pula nanti – "Skuad takbir raya paling tabah"

Patutnya tadi pintu di ruang tamu tak perlu ditutup, bolehlah nampak siapa budak kecik yang buat 'kerja bijak' tu..

Dah la mereka datang ke rumah paling jauh,

Juadah pula tak seberapa,

Dimainkan budak kecil lagi..

Uhh.. dugaan betul bagi mereka yang memang nak buat baik ni

Mohon maaf sekali lagi

(Aiman Majdi, Muhtadiin, Firdaus, Farhan, Engku dan Tarmizi- Salah nama minta maaf)

Jazakumullahu khairul jazak

Taqabbalallahu minna wa minkum

Takbir raya Syawal 1429H

Yang syahdu dan yang lucu

Dalam kenangan Aidilfitri terakhirku di Jordan…..

(Tak sabar menanti Aidilfitri di Malaysia tahun depan.. moga dipanjangkan usia)

Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua…

Moga diterima ibadah sebulan berpuasa

Mendapat rahmah, maghfirah dan barakah

Lailatul Qadar? Biarlah dalam rahsiaNya

Tahun depan bersama-sama kita buru kembali di mana Lailatul Qadar impian kita

TAQABBALALLAHU MINNA WA MINKUM

Wallahua'lam

1:20 AM

Ramadhan yang penuh kerinduan...

Bismillah


Lama tak menjenguk blog sendiri
Sibuk. Ditambah urusan rumah baru dan connection internet yang masih belum diuruskan lagi
Atau malas barangkali, ditambah hati yang gersang, entah apa untuk dibebelkan dalam blog ini



Ramadhan kali ini

Tahun ini , masuk tahun kelima berpuasa di perantauan, alhamdulillah sempat berpuasa beberapa hari di Malaysia...

Entah kenapa kerinduan terlalu membuak-bual tahun ini...
Rindu pada ayah
Rindu pada ibu
Rindu pada kakak
Rindu pada abang yang tidak sempat aku ketemu cuti yang lepas, pulangnya dari Jepun membawa hadiah yang amat kuidamkan
Rindu pada adik-adik, Addin, Mira, dan kembar yang penuh dengan ceritanya- Syazali dan Khalili
Rindu juga pada kakak-kakak kesayangan, Kak Dee, Kak Aliaa, K Safiyah, Kak Dayah
Cemburu juga barangkali.....



Aku rindu suasana puasa di Malaysia
Aku rindu suasana raya di Malaysia
Rindu mencium dan memeluk mereka yang aku kasihi di pagi raya


Aku rindu atok
Aku rindu atok perempuan....
Aku betul-betul rindukan atok perempuan...
Aku rindu pelukan, ciuman dan kasih sayangnya


Ramadhan 2003- Rupanya ramadhan terakhir aku bersamanya
Bersahur dan berbuka ketika itu- Rupanya sahur dan buka ku yang terakhir bersamanya..
Entah masih teringat atau tidak, terbayang atau tidak suasana ketika itu
Aidilfitri 2003- Rupanya aidilfitri terakhir aku bersamanya
Entah aku ambil peluang secukupnya atau tidak untuk aku nikmati kasih sayangnya...



Tuhan bekerja dengan rahsiaNya
Mana mungkin aku tahu atok akan pergi dulu sebelum sempat aku nikmati aidilfitri sekali lagi bersamanya
Atok sangat bersemangat untuk terus hidup, ingin melihat aku berjaya menjadi doktor dan merawatnya kelak
Bahkan ketika aku suarakan hasrat dan impian sekiranya ada rezeki ingin aku pohon posting di Hospital Daerah Muar setelah bergelar doktor nanti, atok tersenyum gembira..
Aku yakin senyum itu ikhlas dari hatinya
Senyum ria tanda cucunya sayang dan kasih, ingin melihat dirinya sehingga ke hujung nyawa...



Tapi Allah ada rahsianya
Setinggi manapun sayangku pada atok, Allah lebih mengasihinya..
Tidak terdetik mahu menyalahkan takdir, aku redha..
Semoga atok berjaya meninggalkan ilmu yang bermanfaat, sedekah yang berpanjangan serta zuriat, anak-anak dan cucu-cucu yang soleh solehah yang akan mendoakan atok di alam barzakh
Aku teringin berjumpa lagi dengan atok, dengan orang-orang yang aku sayang di dunia ini, sekali lagi dan selama-lamanya di akhirat nanti..
Mampukah.......


Tapi selepas atok pergi April lalu, tiada sempat lagi kulawati pusara nenda kesayanganku ini...
Walaupun hampir sebulan cuti yang diberi..
Entah kenapa..



Hari ini 29 Ramadhan..
Aahh... sudah ke penghujungnya
Aku rindu Ramadhan
Aku rindu Ramadhan lagi
Terasa masih belum puas menikmatimu..
Terasa belum sempurna Ramadhanku..
Terasa Ramadhanku belum lagi seperti Rasulullah, sahabat-sahabat dan mereka yang Engkau Kasihi,
Terasa masih banyak lagi lompong-lompong kelemahan yang perlu aku tampal,
Masih belum sempat ku sempurnakan semuanya...
Mereka dan aku,
Bagai langit dan bumi,
Bisakah aku merasai nikmat sebenar sebelum mata tertutup rapat.......
Takbir mereka, takbir kemenangan,
Takbir aku... lesu dalam kesedihan
Penuh harapan ini bukan Ramadhan terakhir yang aku lalui dalam hidup ini...


Dalam hati,
Tuhan , tolonglah...
Jangan jadikan Ramadhan ini Ramadhan terakhir untukku
Tolonglah, Ya Allah...

Bolehkah aku memohon begitu, sedangkan ku tahu , Tuhan bekerja dengan rahsiaNya..........


Luahan sekeping hati,
Ramadhan yang penuh dengan kerinduan...



Wallahua'lam

6:47 PM

Pengalaman mendewasakan kita

Assalamualaikum wbt...

Lama rasanya saya meninggalkan blog ni tanpa sebarang utusan. Kali terakhir adalah pada kira-kira 3 bulan yang lalu. Fuh, lamanya. Cik moderator pun dah bising haritu...minta maaf ye cik, klu ada payment bolehla konsisten :p




Apa khabar semua rakan2? Baik yang telah ditinggalkan di bumi Jordan, yang baru bertemu semula di bumi Malaysia atau yang sentiasa bersama saya, kalian tetap di hati. Pejam celik, sudah dua bulan saya menetap di kampung halaman. Satu tempoh yang agak lama berbanding cuti2 sebelum ini. Cuti kali ini sudah tentunya berbeza dengan cuti2 lepas, kali ini saya sudah tidak perlu menyediakan keperluan untuk di bawa balik ke Jordan, tidak perlu bersusah payah ke KLIA untuk terbang balik ke negara perantauan...tetapi cuti kali ini adalah fatrah untuk saya menebus balik hutang2 saya dengan keluarga yang tidak tertunai sebelum ini. Fatrah untuk cuba tidak menyusahkan mereka lagi walaupun dari segi kewangan tetap menyusahkan (duit claim xdapat lg!).
Saya memang merindukan saat ini, disamping fatrah untuk bertemu dengan kenalan2 lama yang sudah lama terpisah, menghubungkan kembali jambatan silaturrahim yang telah terbina sejak dahulukala.

Pengalaman menjadi seorang pemegang ijazah telah merubah persepsi saya terhadap kehidupan. Banyak perkara yang datang dan banyak yang perlu dipelajari. Banyak yang difikirkan dan banyak juga yang perlu ditangani dengan sendiri. Rasanya seperti bebas berterbangan di udara tetapi terlalu banyak ujian2 udara yang perlu dihadapi, hujan, petir, angin kuat, panas dan seumpamanya.

Menjadi seorang kawan kepada ibu bapa menjadikan saya lebih beringat dan faham tentang kehidupan. Cerita, celoteh, nasihat, kritikan, teguran setiap hari menjadi matapelajaran yang paling berguna. Pabila kedua ibu bapa telah meletakkan kepercayaan kepada kita, percayalah wahai anak bahawa kamu sudah besar dan perlu berdikari.

"Esok pegi Putrajaya hantar nenek sekali kat Klang ye. Masuk highway kat Jalan Kebun tu pastu amik highway ni, masuk tu etc. Ikut je signboard. Bapak tunggu kat sana nanti"

Bagai itik melepaskan anaknya, memberi kepercayaan penuh, walaupun baru first time keluar sendiri sejauh ini.

"Boleh x?"

"Boleh kot. Lia cuba"

Alhamdulillah dengan keberanian yang ada, saya gagahkan jua walau pada awalnya khuatir tetap ada. Bukan ape, takut sesat je. Bila halangan berjaya dilepasi, maka bertambah kepercayan mereka dan kepercayaan kita terhadap diri sendiri juga bertambah. Pengalaman sesat memang banyak, (betul x Tiqah?), tapi dengan sesatlah kita belajar pengalaman baru. Itu satu contoh.


Seronok berkonvoi


Contoh lain adalah pabila mak mentaklifkan urusan rumah kepada saya. Yang pasti dia nak semuanya setel. Rumah, makan, pakai, pasar, bil, bank, kereta, hantar/amik adik. Wah, ni lebih dari bibik ni ^^ nampak macam banyak je tapi sebenarnya xdelah susah keje2 ni. Mula2 xbiasa, lama2 biasalah.

Matapelajaran kehidupan ini sungguh bermakna buat saya dan saya amat menghargainya. Tidak memerlukan silibus dan sentiasa berubah mengikut keadaan. Yang penting kita kena pandai adaptasi, jangan stereotaip. Pengalaman harini takkan sama dengan hari2 lain.


terima kasih buat pakcik yang bukak pin tu masjid :p


sawah padi dan anak2 yang menghayati kemerdekaan


p/s Buat Faezza, Hetty, Qilah, Dayah dan Hajar yang sempat bertanang ke rumah. Thanks, akhirnya sampai jugak ke Tg Karang. Ada rezeki datanglah lagi.

"Pengalaman mendewasakan kita"

9:57 AM

~persediaan yang selalu dilupa~

Aku ini tempat yang sunyi, banyakkanlah membaca alQuran moga ia menjadi temanmu.

Aku ini tempat yang gelap gelita, terangilah ia dengan banyak bangkit bersolat di malam hari.

Aku ini tempat tidurmu berlapikkan tanah, bawalah bekal amal soleh mu.

Aku ini tempat yang penuh dengan kala jenking dan ular, bawalah pelindungmu dengan banyak membaca Bismillahirrahamanirrahim

Aku ini tempat kamu disoal munkar nakir, mudahkanlah ia dengan banyak membaca La ilah illa Allah



~persediaan yang selalu dilupa~
sedang mati entah bila.

ingat wahai diri;
kubur itu tempat kau akan sunyi tanpa teman..
kubur itu tempat gelap gelita tanpa cahaya..
kubur itu tidurmu berlapik tanah..
kubur itu penuh kala jengking dan ular..
kubur itu tempat engkau disoal..

fatazawwadu.

~persediaan yang selalu dilupa~



:: cryin'::

10:12 AM

Kisah Lembu

Bismillah

Kisah dipetik dari laman kalamullah.com


Notes from a Khutbah by Imam Anwar al-Awlaki




Praise be to Allaah, we seek His help and His forgiveness. We seek refuge with Allaah from the evil of our own souls and from our bad deeds. Whomsoever Allaah guides will never be led astray, and whomsoever Allaah leaves astray, no one can guide. I bear witness that there is no god but Allaah,
and I bear witness that Muhammad is His slave and Messenger.

“O you who believe! Fear Allâh (by doing all that He has ordered and by abstaining from all that He has forbidden) as He should be feared. [Obey Him, be thankful to Him, and remember Him always], and die not except in a state of Islâm (as Muslims) with complete submission to Allâh.” (Aali Imran 3:102) “O mankind! Be dutiful to your Lord, Who created you from a single person (Adam), and from him (Adam) He created his wife [Hawwa (Eve)], and from them both He created many men and women and fear Allâh through Whom you demand your mutual (rights), and (do not cut the relations of) the wombs (kinship. Surely, Allâh is Ever an All*Watcher over you.” (An-Nisa 4:1) “O you who believe! Keep your duty to Allâh and fear Him, and speak (always) the truth.” (Al-Ahzab 33:70)



Umar ibn Khattab (may Allah be pleased with him) asked Ubbay ibn Ka’ab (may Allah be pleased with him), “What is the meaning of Tawqa?” Ubbay ibn Ka’ab said, “O Amir ul Mu’minin, have you walked on a field that had a lot of thorny plants?” Umar said, “Yes” Ubbay ibn Ka’ab said, “So what did you do?” Umar replied, “I lifted up my clothes and I was very careful,” Ubbay ibn Ka’ab said, “That is Taqwa.”

We are walking on a field that is full of thorny plants. Shaytan and his followers will try to seduce you and invite you to Evil. So having Taqwa in Dunya is lifting up your clothes and being careful, so that you would not touch this evil. And that is the definition of Taqwa and we ask Allah to make us of those of al- Muttaqeen.





Dear Brothers and Sisters, there’s a famous Story (parable) that I will go through, you may have herd it before, but there are some very important lessons we can learn from it. The story goes like this:

“There were four Cows. One of them was white and the other three were black. They used to live in a dangerous area surrounded by wolves. The way they protected themselves was that they were always together, they would stick together, watch out for each other, everyone was keeping an attentative eye, and they survived, even though the area was surrounded by wild beasts.




But the three black cows had a meeting one day. And they said, “This white cow is giving us away. When we try to hide at night, because we are black no one can see us, but the enemy is able to see the white cow, so why don’t we just let him go. The three of us will be together and let’s just let the white cow go away because he is just too much trouble.” So now from that day on, the three black

cows would be on one side and the poor white cow is alone. They boycotted the white cow.





Now the wolf is very intelligent. He was able to detect the disunity that was amongst these cows. So he made his move and he attacked the white cow, and while he was devouring his flesh, the three black cows were doing nothing. They were watching it, while their brother was being torn into pieces!


But the following night, the wolf attacked the three black cows, why? Because now there were one cow short. So they were not as strong as they were the day before. Because they let down their brother white cow, now the wolf attacked them and was able to snatch away one of the black cows. And now we only have two left.

So the following night, it was an even easier thing for the wolf because only two are left, so he ate one of them. And then on the final night there was only one cow left and the cow was trying frantically to run away from the wolf, but now the cow has no supporter and no helper. So the wolf is pursing it with confidence and he knows this cow will get tired and fall down, there’s nothing the cow could do. Nobody to help him, so the wolf is walking around very happily with confidence, and he

pounced at the cow and grabbed him by the neck, and while he did that and the cow was pronouncing his last words, he made a very important statement, a statement that is a great lesson that we can learn from. This black cow said, (while he was dying), “I was eaten, the day the white cow was eaten. I had signed on my execution form, the day I allowed the white cow to be eaten, that’s when I died. I didn’t die now, I didn’t die today…I died when I allowed the wolf to eat the white cow”


Now brothers and sisters I’m sure some of you have already derived some lessons out of this story. I will now go through some of them Insha’Allah





Lesson 1: The Ummah



This story is a good representation of the situation of the Muslim Ummah today. This is exactly what

is happening. We are watching one Muslim nation fall one after another, and we are watching, sitting back, doing nothing. When Palestine was taken, we did nothing. And then one nation after another is falling into problems; you have Kashmir, you have Chechnya, the Muslims in the Philippines, and now

we have Iraq, and the Ummah is doing nothing. The Ummah is watching, while Iraq is being devoured. It’s not going to end there, because it’s going to spill over to other countries like Syria and only Allah knows who is next! So those nations weren’t taken today, they were taken along time ago. When we

allowed a Muslim nation to fall down, we have allowed the same thing to happen to each and every one of us.


Just watching?




Lesson 2: Unity



This shows us the consequences of having disunity. When these cows didn’t stick together, when the allowed the enemy to snatch one of them away, this is what happened to them, they were all

defeated. Dear brothers and sisters, the Prophet Muhammad (peace be upon him) had given an analogy of the Ummah, Nu'man b. Bashir reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as
saying: “The similitude of believers in regard to mutual love, affection, fellow-feeling is that of one body; when any limb of it aches, the whole body aches, because of sleeplessness and fever.” [Sahih Muslim, Book 032, Number 6258]

The Prophet (peace be upon him) is saying, if your finger is injured or your foot is injured, any part of the body is injured and you feel that pain, you cannot sleep! And your body develops a fever because your body is trying to fight the bacteria inside the infection. It’s trying to fight the enemy so the whole body gets involved in that process. That is the description the Prophet (peace be upon him)

gave of the Ummah.


So if a Muslim, in the East, or in the West, or South or North, whether if it’s in the centre of the body or the tips, where it’s on the finger or the toes, you should feel the same pain as if it is happening to you own family. If you are only concerned about your own safety and the safety of your direct family, then there’s something wrong. You are not really part of the body. The Prophet (peace be upon him) is saying the Ummah is one body, it doesn’t matter if they are split into different political states or if they are in different groups, or if they belong to different Madhahabs, as long as this person is a Muslim; and a Muslim is a person who has a sound belief in Allah, somebody who is not

deviant, that’s a Muslim.



The thing is that sometimes we look at it as, “Only me and my group are Muslim”, Why? Because he doesn’t follow my Jamaa’h, he’s not following my way. As long as you cannot prove that that Muslim

is a Kaffir, he’s a Muslim. As long as you don’t have evidence, that such a person is a Murtad (Apostate), he is a Muslim; whether he belongs to the same Madhhab or the same group or the same country, it doesn’t make a difference.



Now we all talk about the importance of having Unity. If we talking about having Unity in terms of having one Group and just abandoning all these different Jamaa’ts and we get ride of all of these different Madhahabs and we’ll all just be copies of each other, that’s an impossible thing to have. What we mean by Unity is that even though your approach to Islamic work might be different, the Madhhab that you follow might be different, however, you are there to help you brother when your brother is in need, that is Unity. You could have different approaches to work, you could be doing different things, because we need different things, the Ummah needs everything today. We have a short coming and deficiency in each and every area, therefore we need Muslims to fill those posts, and therefore our approach would be different. Some people are into Da’wah, some people will be into

seeking ‘Ilm (Islamic Knowledge), some people will be into ‘Ibadaah (Worship), people are different.

Not everybody can be a copy of everyone else.


People have different abilities. Some people make good scholars, some people make good Imams, some people make good teachers and some people make a good advisor. People are different. Some

people, they are good at doing work, they are not really into talking and theory, they are good at doing the daily work that the Muslims need. Everybody is fulfilling a role. And we need to appreciate that. So what is ment by Unity, it means when your brother is in need, you jump to help him, that is Unity. Regardless of what his ideology is as long as he is a Muslim. That is Unity.


So we have to fulfil the meaning of the hadith, that the Ummah is, “…one body; when any limb of it aches, the whole body aches…” You need to feel the pain and suffering when you see what is

happening to your brothers and sisters in other parts of the world. You need to be concerned about what is happening in Palestine and Iraq. You need to be concerned with what is happening in Kashmir, even though it is not you country. And some of these Muslim countries have problems among them, they have wars, they have political problems, but as a Muslim, it shouldn’t make a difference to you. These governments are having problems with each other, but that nation, the Muslims in there are my brothers (and sisters). That’s how you should look at it. So we should have that concern for the Muslim Ummah. The one that is not concerned about the Muslims doesn’t belong to them.



Narrated 'Abdullah: The Prophet said, "Everyone will be with those whom he loves." [Sahih Bukhari, Volume 8, Book 73, Number 189] You will be with the people you love on the day of Judgement. If you have love for the Muslims, you will be with the Muslims on the day of judgement. If you have love for the Kuffar, you will be with the Kuffar on the day of Judgement, that’s how it works. That’s the Justice of Allah. Somebody who loves the Muslims, will be with the Muslims, and will follow them wherever they will go. And that’s why on the Day of Judgement, the Prophet (peace be upon him said, “Allah will tell the people, ‘Follow the Gods you used to worship.’” So whoever used to worship

the cross will follow the cross, and whoever used to worship an idol will follow that idol. Allah is telling them, if you didn’t worship me, you can’t expect me to give you the Rewards. Go to your gods and tell them to reward you on this day. And then Allah will take all of the false gods and throw them in Hell fire, and there people will have to follow them. Because Allah is just, u did it for Him, He will reward you, but if you did it for somebody else, you go and ask the reward from the other god. And there is No god besides Allah.





Lesson 3: The consequences of betrayal. The consequences of forsaking a Muslim.





Narrated 'Abdullah bin Umar: Allah's Apostle said, "A Muslim is a brother of another Muslim, so he should not oppress him, nor should he hand him over to an oppressor. Whoever fulfilled the needs of his brother, Allah will fulfill his needs; whoever brought his (Muslim) brother out of a discomfort, Allah will bring him out of the discomforts of the Day of Resurrection, and whoever screened a Muslim, Allah will screen him on the Day of Resurrection . " [Sahih Bukhari, Volume 3, Book 43, Number 622 and

Volume 9, Book 85, Number 83; Sahih Muslim, Book 032, Number 6250] The three cows in the story handed the white cow over to the enemy.


Now by doing this, they thought they are securing themselves. They thought they would be safe if they handed over this white cow. This white cow was out spoken, it was causing a lot of trouble, it was being accused of being a terrorist, so let him go, we don’t want anything to do with him. Let him go to jail. But the thing is they don’t realise that it will come to you next. You will be next in line. So brothers, if you want to protect yourselves, now we are not talking about doing anything for your brothers that are down, if you want to protect yourself you need to stop that. You need to stop such things from happening, because as soon as you allow one Muslim to be taken, Allah does not help you anymore. You loose the assistance of Allah. “…Whoever fulfilled the needs of his brother, Allah will fulfill his needs; whoever brought his (Muslim) brother out of a discomfort, Allah will bring him out of the discomforts of the Day of Resurrection…”If you work to help your Muslim brothers who are in need, Allah will help you when you are in need in the day of judgement.



Now all of us know that we cannot make it alone. Without the help and assistance of Allah, we cannot go anywhere. If you want the assistance of Allah to be on your side, Jump to the assistance of your brother. That’s how you will protect yourself. If you let him (your Muslim brother) down, don’t think that will please you enemy, no! It won’t! They enemy will carry on. Take it as a rule, Shaytan will never be satisfied, will never be happy, until he is able to destroy the entire Ummah. Nothing will satisfy Shaytan. If you try to please him by all means, it’s not going to work. He has been our enemy since the time of Adam and he will carry on being our enemy until the time of the Day of Judgement.

Don’t think that you will please him and keep him quiet, by feeding him one of your brothers. No! His hunger is never satisfied. His thirst is never quenched.


If we betray or forsake a Muslim who is in need today, be assured that Allah will forsake us tomorrow. And brothers and sisters, for you who are living in the west, you are living in a dilemma, your children are brought up in a non-Islamic environment and you’re not going to be around, you’re going to die…one day you are going to die and leave them behind. And only Allah knows what their fate will be, possibly they could grow up and become non Muslims, that’s a possibility. We ask Allah that none of our children go astray from the Straight Path, but the thing is that you need to invest for the future of your children. You need to invest something for them, to ensure they will carry on, on the

straight path. You don’t want to be held accountable on the Day of Judgement and Allah is telling you, ‘You are the ones who brought your families to this Land, therefore you are responsible for what they do in the future. And you will be responsible for generations after generations that come.’ So you want to invest for your children. And the way you do that, is by standing up for your brother who is in need of help. Allah will be there for you and will be there for your children.


The Prophet (peace be upon him) said in the hadith of Ibn Abbas, “If you take care of the command of Allah, Allah will take care of you (and you will find Allah with you).” And how does that happen? Ibn Rajab al-Hanbali explains the hadith. He says:

i) If you take care of Allah, Allah will take care of you by keeping you away from vain desires and doubts in Imaan (Belief);


ii) If you take care of the commands of Allah when you are young, Allah will take care of you in you old age;


iii) If you take care of the commands of Allah, Allah will take care of your children.

And Ibn Rajab gives an example of the Last one. He talks about the Story of Musa and al-Khidr. [The full story can be found here : http://groups.yahoo.com/group/Islam_True/message/107] Allah says in Quran, “Then they both (Musa and al-Khidr) proceeded, till, when they came to the people of a town, they asked them for food, but they refused to entertain them. Then they found therein a wall about to collapse and he (Khidr) set it up straight. [Mûsa (Moses)] said: If you had wished, surely, you could have taken wages for it!"” (Al-Kahf 18:77) Then Al-Khidr explains why he fixed the wall for free, "And as for the wall, it belonged to two orphan boys in the town; and there was under it a treasure belonging to them; and their father was a righteous man, and your Lord intended that they should attain their age of full strength and take out their treasure as a mercy from your Lord. And I did it not of my own accord. That is the interpretation of those (things) over which you could not hold

patience." (Al-Kahf 18:82)



So Allah took care of the orphans because there father were righteous. These orphans were not old enough to be held accountable, so we could not have known if they were going to be righteous or not, but the reason why Allah put the treasure there was because their father was a righteous man. And the father had already passed away, so Allah was taking care of that mans kids. And Allah sent

al-Khidr all the way just to fix that wall, why? This was because their father was a righteous man. So not only will take care of them when you are alive, but he will take care of them after you pass away, what’s better then that?! Therefore we need to be taking care of the Commands of Allah, and don’t think by ducking down you will be safe, you will not, you will be next.


Now dear brothers and sisters, we talked about this issue in general, however some specific in you city, in your own neighbourhood, we are not talking about things that are happening in Iraq or Palestine or somewhere else. In your own city and this country, many Muslims have been arrested. You know when you talk about Guantanamo bay and all that stuff; there is a Guantanamo bay in this country. There were 524 Muslims who were arrested under the new laws and only 2 of them have

been charged. You have over 520 Muslims who are locked up in Jail, and are left to rot in there, and they haven’t committed any crime and there no charges brought against them. They are left there in just months on end, to rot there in the prison cells. What have you done for them? Your North African brothers who have nobody to help them in this country, and the Muslim community is not doing anything for them and they are left there, years at end.



One brother was telling me about the conditions of his family; these are poor brothers and sisters, their families are left without any caretakers, and they are suffering poverty, and no one is doing anything for them. And recently there have been some British citizens who were arrested; later on they were released because there was nothing against them. And one of them, he was beaten up by police, when they arrested him, and he did not resist at all, he raised up his hands and the police came in and started beating him up. And then what did they do? After he was bleeding and had a black eye and blood was coming from his ears and urine, the police put him in the posture of sujood and they told him, ‘Where is you God now?’ Insult to Islam, insult to our religion, insult to our Ummah,

you need to do something; you can’t just sit there and watch. This is an insult to our religion, it’s not just an insult to the brother, and it’s an insult to Islam. You putting someone in sujood and telling him where is you god? Allahu Akbar, you are trying to challenge Allah? Allah is Just and Allah will revenge for himself. Allah does not need us. But the thing is that we can’t allow such things to happen and we watch.




You just sit there watching and doing nothing. Thinking by ducking down and being quiet, we will be safe. If you don’t stop it now, it could happen to you, it could happen to your wife, it could happen to your own daughter. You need to stop it in its tracks before it grows. So you need to do whatever you are capable of doing. It’s a responsibility that’s hanging on your neck, its something that you owe to your Muslim brothers, you owe to the Ummah and you owe to Allah. You know you don’t think that our religion is just you talk about theoretical things and we stay away from what is happening to the Ummah. That is why the Muslims in Spain, lost Spain. Al-Makari, who was a classical Muslim historian, said (and this was while the Muslim towns were falling down) , “The Muslim towns were being invaded by the crusaders by town after another and they were falling one after another and you can walk into the mosques of Andalus and you can hear nothing about what’s happening to the Muslims. Nobody talks about it in the Khuthbah, no body talks about it in the lessons, nothing! The scholars are talking about theoretical things and they are leaving the Ummah, and the Ummah is being betrayed.”


Ibn Hazm al-Andalusi, the famous scholar from Andalus, was so frustrated and fed up of the situation of the scholars and the imams of al-Andalus, he said, “Do not be deceived by these Fusaaq (corrupt people), who claim to be scholars while they are wearing the skins of sheep on hearts of wolves.” He said what are they doing? They are doing nothing for the Ummah. The Ummah is falling down, the Ummah is being fought against, and the land of al-Andalus is being invaded and they are talking about some other issues.


So we need to stand up, we need to immobilise, we need to unify, we need to stand up and make our voice herd and this is an Ibadaah; it is an Ibadaah you are doing. You are worshipping Allah by assisting your brothers. And Allah will save it for you, in Dunya and you will be rewarded in Akhira (the Hereafter). And you are going to need it because the Ummah is going through fitan (Trials and Tribulations), each and every one of us is going through fitan. We ask Allah to protect us, to protect our families, and to protect our descendants…Ameen



And It is Only Allah Who grants success. May Allah Exalt th mention of His slave and Messenger Muhammad, and render him, his household and companion safe from Evil.


Wallahua'lam