9:55 PM


DUTA kecil ISLAM (part 1)

Pernahkah terfikir nak jadi duta? Hari-hari seorang duta dipenuhi dengan tugas-tugas berkhidmat kepada negara. Segala gerak gerinya diperhatikan kerana dia menjadi lambang identiti negara. Setiap kali negara ditohmah atau diancam, dia akan berusaha mempertahankan kedaulatan negara sehabis upaya. Inilah senario hidup seorang duta. Memang mencabar & menuntut kepada kekuatan fizikal & mental.

Sebenarnya, secara sedar atau tidak, kita semua adalah seorang duta, iaitu duta kecil Islam. Kita berperanan melaksanakan amanah dari Allah di muka bumi ini sebagai khalifah. Begitu juga setiap tindak tanduk kita memberi kesan bagaimana orang bukan Islam melihat Islam & rasa sensitiviti kepada ancaman & tohmahan yang dilemparkan kepada Islam harus ada dalam diri kita. Walaupun memenuhi taklifan ini tidak mudah bagai dikata tetapi ia TIDAK MUSTAHIL.

Watikah perlantikan taklifan ini terkandung dalam ayat 35, surah Faathir;

"Dialah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di muka bumi. Barangsiapa yang kafir, maka (akibat) kekafirannya menimpa dirinya sendiri. .."

Antara syarat kelayakannya ialah :
  • nikmat Islam & Iman kurniaan Allah swt
  • kerelaan mendidik diri menuruti suruhan Allah & menjauhi laranganNya
  • keinginan yang kuat untuk mengecapi kebahagiaan di dunia & akhirat
Manakala portfolio jawatan ini, secara umumnya, memerlukan kita menjadikan Islam sebagai gaya hidup (Islam as the way of life). Mungkin bunyinya agak sukar tetapi insyaAllah akan menjadi lebih mudah jika kena dengan caranya. Sebagai permulaan, hidupkan nilai-nilai Islam dalam perkara-perkara asas yang kita lakukan setiap hari. Misalnya ketika study & bergaul dengan sahabat & masyarakat sekeliling, kita praktikkan pendekatan Islam. Jika soalnya bagaimana? maka jawabnya, terdapat banyak bahan rujukan yang sahih serta orang berilmu yang boleh kita tanya.

Keistimewaan tugas ini adalah tiada had masa dalam tempoh perkhidmatannya. Selagi kita masih menjadi seorang muslim yang cinta & kasihkan Islam dengan mentaati Allah & rasulNya, maka selama itu kita adalah duta kecil Islam. Keistimewaan ini ditambah lagi dengan ganjaran kenikmatan melimpah ruah yang dijanjikan ar-Rahman kepada hambaNya yang sedia melaksanakan perintahNya, mengakui diri sebagai hamba kepadaNya, sebagaimana yang dinukilkan dalam surah Ali Imran, ayat 14-15;

“Dijadikan indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, haiwan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia dan di sisi Allah lah tempat kembali yang baik(14) Katakanlah,”mahukah aku khabarkan kepadamu apa yang lebih baik dari yang demikian itu?”bagi orang-orang yang bertakwa (tersedia) di sisi Tuhan mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan pasangan-pasangan yang suci serta redha Allah. Dan Allah Maha Melihat hamba-hambaNya (15) ”

Begitulah hakikatnya, selain dari meniti hari sebagai seorang penuntut ilmu, sebenarnya kita juga memikul tanggungjawab sebagai duta kecil Islam, yang bertugas membawa nilai-nilai Islam dalam kehidupan.

Jelaskan matlamat...Tuluskan niat









1:52 AM

Kiri kanan bukit aka KKB

Setiap kali memperkenalkan diri dan asal saya, ramai orang akan mengajukan 'further question'.
"Kuala Kubu tu kat mana?"
"Banyak kubu ye?"

In fact, dari dulu lagi, Kuala Kubu sudah popular menerusi lagu Sudirman..
Kalau pergi Kuala Kubu,
Tulis nama atas batu...

Bagi mereka yang tidak pernah sampai ke KKB, nama Kuala Kubu Bharu itu sendiri mesti sgt asing. Tetapi bagi saya, saya amat bersyukur kerana dibesarkan di KKB, dengan suasana persekitarannya yang nyaman, dikelilingi bukit-bukau yang menghijau, jauh dari hiruk pikuk bandar.
Kuala Kubu Bharu atau nama singkatannya KKB, merupakan ibu daerah bagi Hulu Selangor. Ia juga terletak di kawasan yg agak tinggi, berdekatan dengan Fraser's Hill dan Genting Highland. Malahan, puncak Genting Highland yang bergemerlapan akan kelihatan sayup dan tidak jauh dari rumah saya pada waktu malam.

Kenapa namanya Kuala Kubu Bharu?
Ibu saya yang juga merupakan anak jati KKB pernah mengisahkan bahawa pd zaman dahulu, banjir besar telah berlaku akibat pecahnya sebuah empangan air(asal bagi nama Ampang Pecah) lalu menenggelamkan Pekan Kuala Kubu Lama. Justeru, selepas tenggelamnya Pekan Kuala Kubu Lama akibat banjir tersebut, Pekan Kuala Kubu yang baru dibina dan ditambah perkataan 'Bharu' bagi menggantikan Kuala Kubu Lama. Selain itu, ada juga mitos yang mengaitkan tentang banjir tersebut dengan kewujudan buaya putih.

Mengikut sejarah juga, Kuala Kubu merupakan antara pusat perlombongan bijih timah dan laluan keretapi terpenting satu ketika dahulu.

Apa yang istimewa di KKB?
Ramai orang melihat, tiada apa yang istimewa di KKB. Ia memang hanya sebuah pekan kecil yang semakin hari semakin dinaik taraf berikutan penambahan bilangan penduduk dan kemajuan di sekitarnya.

Kini, sedar atau tidak, KKb juga telah menjadi salah satu pusat pendidikan dalam negara.
Sekolah-sekolah utama yang terdapat di KKB:
1. Sekolah Kebangsaan Kuala Kubu Bharu (drjh 1-6 sy di sini)
2. Sek. Keb Kuala Kubu Bharu 1
3. Sek. Keb Kuala Kubu Bharu 2
4. Sek. Keb Ampang Pecah
5. Sek. Keb Tun Abd Razak (sekolah orang asli)
6. Sek. Jenis Keb Cina Khing Ming
7. Sek. Jenis Keb Tamil
8. Sek. Men Keb Kuala Kubu Bharu (Ting 1-3 sy di sini)
9. Sek. Men Keb Dato ' Hj. Kamaruddin
10. Sek. Men Keb. Ampang Pecah
11. Sek. Agama Men Tinggi KKB
12. Maktab Rendah Sains MARA, KKB
Di bumi KKB juga, ramai hafiz dan hafizah berjaya dilahirkan melalui Pusat Tahfiz Darul Quran yang terletak di Ampang Pecah. Dan tidak lupa para pekerja mahir yang belajar di Institut Kemahiran Belia Negara Peretak, juga pelatih-pelatih bomba di Pusat Latihan Bomba Negara, KKB. Tidak ketinggalan, Pusat Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang juga terletak di Ampang Pecah.
Pekan Kuala Kubu tidaklah terlalu besar. Ketika kali terakhir saya pulang ke sana, steseen komuter sedang dibina menuju ke Tg Malim, Perak. Namun kini, komuter telah mula beroperasi sehingga stesen terakhir di Rasa, berdekatan dengan rumah saya. Justeru, untuk ke Kuala Kubu, anda boleh memilih untuk keluar dari highway melalui Tol Rawang atau Tol Bukit Beruntung (dari KL/selatan) atau tol Tg Malim (dari utara). Jika menaiki komuter pula, anda kini boleh naik dari mana-mana stesen terus menuju ke stesen paling dekat di Rasa. Dari situ, teksi dan bas boleh diambil utk meneruskan perjalanan ke KKB. Mudah saja..

Jalan raya di sekitar pekan KKB juga tidaklah sesibuk mana. Cuma kadangkala apabila tiba hari Pasar Malam pd 9hb dan 29hb setiap bulan, sesaklah pekan KKB.

Pekan KKB


Pendek kata, bagi rakan-rakan yang mungkin bakal bermastautin di sini atau ditempatkan bekerja di Hospital Daerah KKB, ataupun sebagai guru di MRSM KKB, mahupun ustaz atau ustazah di Darul Quran, janganlah risau kerana terdapat banyak kemudahan yang lengkap disediakan di sini. Boleh je hidup dengan bahagia. Cuma jika ingin berbelanja dengan besar, penduduk KKB tetap akan keluar ke bandar Rawang atau terus ke KL.
Penempatan baru juga banyak dibina bagi menampung keperluan penduduk di sini, jadi senanglah untuk mendapatkan rumah-rumah sewa.


Justeru, marilah singgah ke Kuala Kubu Bharu, my lil hometown! Macam-macam ada...

Lightofvictory
1.50pm
28 Ogos 2007

1:02 AM

Hukum hudud di Malaysia, mungkinkah?

Bismillah ...

(tak kira, nak tulis jugak)


Beberapa hari lalu saya amat tertarik dengan satu keratan akhbar tentang kenyataan memansuhkan undang-undang Common Law yang selama ini menjadi rujukan pihak kehakiman negara kita untuk menetapkan hukum bagi kesalahan jenayah sivil.

(Baca di sini) Mansuh Comman Law- Ketua Hakim Negara Mahu Perundangan Lapuk Inggeris Diganti



Salah satu alasannya - rujukan terhadap Common Law yang dirangka oleh pihak Inggeris membuktikan kita masih lagi dijajah walaupun sudah 50 tahun merdeka. Tetapi apa yang lebih penting ialah berkenaan kenyataannya untuk memartabatkan undang-undang Islam di peringkat kebangsaan mahupun di peringkat antarabangsa.



Lihat juga pandangan seorang pembaca yang memberi feedback berkenaan isu pemansuhan Common Law ini

Common Law wajar dimansuh



Ini pula pandangan daripada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Abdullah Md Zin

Penerapan Syariah Ganti Common Law




Apa pun, sekiranya berlaku pemansuhan ini, biarlah undang-undang yang menggantikan Common Law iu benar-benar undang-undang yang diambil dari Al-Quran dan As-Sunnah, serta ijma' dan qias ulama'. Bukan sekadar undang-undang 'syariah' negara yang tidak mendatangkan rasa takut bagi pelaku salah zina misalnya, kerana hukuman hanyalah nilaian wang denda yang boleh mereka cari di mana-mana..

Tercapaikah impian menyaksikan hukum hudud, hukum yang benar-benar berasaskan syariah Islam dilaksanakan di tanah air sendiri..... mungkinkah?

6:47 PM

saya dan sekolah

Bismillah..


Teringat dialog yang berlaku antara saya dan seorang sahabat, si A tentang pengalaman pertama persekolahannya..

S : eh, *****, ape perasaan ***** bila masuk darjah satu ye dulu-dulu?

A : Ntah, aku biasa-biasa je, tapi aku tak nangis la..

S : Haah, kite pun tak nangis jugak masa first time masuk darjah satu dulu.

bla.. bla.. bla..



ceeee.. masing-masing pun tak nangis, agaknya dua-dua pun suka bersekolah. Perbualan kami berlanjutan hingga masuk cerita pengalaman di tadika..


S : masa baru pindah ke taman Universiti dulu, kite yang beria-ia sangat mintak mak ayah carikan tadika, agaknya ter
influenced dengan kakak ngan abang kiter yang dah sekolah dan tadika. (masa tu baru umur 4 tahun, teringat masa sama-sama naik kereta dengan mak ayah mencari-cari tadika di taman perumahan yang baru itu). Masa umur kita 6 tahun, mak kita masukkan adik kita pulak (umur 4 tahun), tapi sekejap je.. adik kite tu asyik nangis je, tanak gi tadika la tu.. (abesla kalau adik kite tau kite cite pasal dia dalam blog ni.. sorry, addin!). Kita ingat lagi masa umur 6 tahun, kelas kita kat atas, adik kita kat bawah, tetiba kawan kita bagitau adik nangis, kita pun terus turun bawah (cikgu tak masuk kelas lagi rasanya masa tu). Sampai bawah, nampak adik tengah nangis, kite yang konon-konon berjiwa kakak masa tu terus nak dukung adik kita, konon-konon nak pujuk dia la (macam larat je.. budak 6 tahun dukung budak 4 tahun, macam ape je ). Tak lama lepas tu adik kita berhenti tadika.. sampai umur dia 6 tahun rasanya, mak kita carikan tadika lagi- Tadika AnNuur. Mula-mula dia pun nangis jugak, tapi lama-lama alhamdulillah boleh je teruskan. Masa majlis penyampaian hadiah tadika dia, mak kita tak tau pun dia dapat hadiah, sampailah bila mak kita baca buku cenderahati tu tetiba nampak nama adik kita dalam senarai penerima hadiah, no. 2, terkejut mak masa tu.. (iye lah, budak tu pun mula-mula kurang tunjukkan minat nak pergi tadika belajar, agaknya suka la tu duduk umah, main je)


A : Masa tadika dulu, aku ingat ada sorang kawan ni siap boleh cakap lagi dengan cikgu, "Cikgu, esok saya tak datang, esok saya demam!" (hahaha..
we both burst into fits of laughter). Aku dulu tadika kat masjid, (mesti tadika Islam ni, pakai tudung semua.. comelnye), ada sorang kawan aku ni selamba je datang tadika kadang-kadang tak pakai tudung.. (haha.. budak-budak..). bla..bla.. bla..




Bercerita tentang alam persekolahan dulu memang menyeronokkan. Bagaimana kita memulakan langkah-langkah pertama sehinggalah melangkah ke alam universiti ini. (tapi saya tidak merasa sangat berada di alam universiti, rasa seperti masih bersekolah lagi..)


Alam persekolahan yang penuh dengan keseronokan, tawa ria, suka duka memang menggembirakan. Kali pertama menjejakkan kaki ke darjah satu, ditemani ayah dalam kelas, (masa pendaftaran je rasanya), saya tidak menitiskan air mata. Saya suka sekolah! (sekarang....?) Tapi bila semakin membesar, kadang-kadang timbul rasa malas terutama selepas bercuti walaupun hanya cuti hari Sabtu dan Ahad. Setiap kali tiba hari Isnin, kepala saya ligat memikirkan apa perkara yang
best hari ini, yang boleh menggalakkan saya ke sekolah dengan penuh semangat. (yelah, baru lepas cuti, rasa nak duduk rumah lagi). Selalunya hari Isnin, semasa perhimpunan mingguan, pihak sekolah akan mengadakan sedikit penyampaian cenderahati dan hadiah untuk pelajar-pelajar yang menyertai pertandingan atau peraduan yang dibuat di peringkat sekolah. (rasa macam banyak je yang cikgu-cikgu selalu buat) Saya dididik oleh ibu untuk sentiasa involve dengan aktiviti dan pertandingan yang dianjurkan. (hari-hari menca-pubku zaman dulu-dulu), maka setiap kali tiba hari Isnin, hati rasa tak sabar ke sekolah kerana ternanti-nanti acara tersebut (berdebar tunggu keputusan satu, tak sabar ambil hadiah satu.. macam komfem je dapat hadiah).




Motivasi! Ya, saya terfikir, walaupun saya suka ke sekolah, kadang-kadang rasa malas timbul juga. Saya ke sekolah kerana saya suka, tapi apabila saya malas, apa yang meng
induce saya untuk meneruskan langkah ke sekolah? takut ibu bapa marah kah? Saya terfikir, sama ada saya sedar atau tidak saya telah membina satu motivasi dalam diri ketika itu, walaupun rasa malas datang menerpa. Saya cuba berfikiran positif, memikirkan perkara yang menyeronokkan yang ada di sekolah untuk menghilangkan rasa malas lantas menukarkan perasaan itu menjadi suka semula!


Kita semua perlukan motivasi dalam diri terutama ketika ada perkara yang manghalang diri daripada melakukan sesuatu. Ketidakupayaan kita dalam membina motivasi dalaman menyebabkan kita gagal meneruskan sesuatu perkara atau gagal membina minat dalam sesuatu perkara. Saya teringat ketika kali pertama menyertai
tournamanet taekwondo ketika darjah tiga. Saya pulang ke rumah dengan perasaan hampa kerana gagal meraih sebarang pingat. Perasaan sedih, hampa ditambah dengan larangan ayah untuk menyertai lagi sebarang tournament selepas mengetahui kecederaan saya ketika tournament tersebut (kat mulut je pun, bukannye ape..) membuatkan saya berhenti daripada menyertai sebarang acara seumpama itu sehinggalah tamat darjah enam. Ketika ada jurulatih yang menggalakkan saya menyertai semula acara tersebut, saya menggunakan alasan "ayah tak bagi.." bagi mengelakkan diri daripada terlibat.

Sebenarnya saya silap! Alasan "ayah tak bagi.." , baru kini saya rasa hanyalah untuk menafikan perasaan takut dalam diri untuk menyertai lagi
tournament seumpama itu. TAKUT! Saya gagal untuk membina motivasi dalam diri untuk menangani masalah takut, takut gagal, takut kalah, takut berhadapan lawan dan sebagainya. Adalah tidak adil untuk saya meletakkan kesalahan di atas bahu ayah.. "ayah tak bagi..", walhal saya sendiri yang membina perasaan TAKUT dalam diri. Saya sedar, jika betul-betul saya berani, saya pasti akan cuba pujuk ayah sedaya mungkin untuk menyertai semula acara tersebut. Lagipun ayah bukan sekeras mana... Sayalah yang bersalah! Saya menunggu masa yang agak lama sehinggalah sekolah menengah, sedikit sebanyak perasaan takut itu mula saya atasi. Malah sewaktu ke tournament, ayah sendiri yang menghantar saya ke tempat pertandingan. Pulang pula bukan dengan tangan kosong... Terima kasih ayah! Binalah keyakinan dalam diri....


Hidup perlu bermotivasi! Pengajaran telah Allah Taala letak di mana-mana. Hanya kita yang telah dikurniakan akal fikiran perlu bijak dan prihatin, mengambil pengajaran sebagi tauladan dalam hidup seharian. Jadikannya sebagai satu pembakar semangat dan motivasi untuk kita teruskan langkah-langkah dalam kehidupan. Setiap insan Allah kurniakan kelemahan untuk diperbaiki untuk menjadi insan yang lebih baik dari semalam dan menjadikan esoknya lebih baik dari hari ini. Allah dengan rahmatNya, telah menurunkan sendiri buku motivasi untuk kita- Al-Quran Yang Mulia. Sudahkah saya dan anda manfaatkan sepenuhnya?!


Saya katakan semua ini bukanlah bererti saya seorang yang setiap hari bermotivasi, bersemangat. Banyak lagi kegagalan dan kelemahan yang belum saya atasi kerana kurangnya motivasi dan keyakinan dalam diri. What I write does not reflect who I am, instead the way I WANT to be... Saya ingin hidup bermotivasi! Semoga berjaya hendaknya......



Wallahua'lam

8:19 AM

Lagi lagi perempuan !

Bismillah..

Dari Abi Said Al-Khudri R.A, bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : Sesungguhnya dunia adalah kemanisan yang menghijau, dan Allah SWT telah mentaklifkan kamu semua padanya, maka Dia Melihat apa yang kamu lakukan. Maka takutlah kamu akan dunia DAN TAKUTLAH KAMU AKAN WANITA. Sesungguhnya fitnah pertama Bani Israel adalah berpunca daripada wanita. (Riwayat Muslim)


Haiii, perempuan...perempuan.....
Disebabkan perempuan, boleh pulak nak bergaduh-gaduh (yang dahsyat la..) depan wad kecemasan!

20 Mat Rempit bergaduh di Hospital Selayang

KUALA LUMPUR 22 Ogos — Anggota polis yang bertugas di Hospital Selayang dekat sini terpaksa melepaskan dua das tembakan bagi meleraikan pergaduhan antara dua kumpulan pelumba motosikal haram (Mat Rempit) di hadapan wad kecemasan hospital itu pagi tadi.

Polis terpaksa bertindak demikian apabila 20 anggota kumpulan Mat Rempit itu menjadi ganas hingga mengacukan parang ke leher seorang pengawal keselamatan yang cuba meleraikan pergaduhan itu.

Kejadian pukul 8 pagi itu merupakan susulan pergaduhan yang berlaku awal pagi tadi di Taman Intan Baiduri, kira-kira tiga kilometer dari hospital berkenaan yang dipercayai berpunca dari perebutan wanita.

Menurut seorang saksi yang hanya dikenali sebagai Syafik, 17, pergaduhan itu bermula di sebuah gerai di taman itu pada pukul 1 pagi, apabila sekumpulan enam anggota Mat Rempit termasuk dua wanita diserang ketika sedang minum oleh sekumpulan 18 anggota Mat Rempit.

“Dalam keadaan yang kelam kabut itu dua wanita berjaya dilarikan menyebabkan rasa tidak puas hati rakan yang lain. Mereka kemudiannya balik ke rumah memanggil rakan-rakan lain dan mengambil senjata parang dan pisau untuk menyerang balas,” katanya ketika ditemui di hospital berkenaan.

Katanya, kedua-dua kumpulan itu kemudian bergaduh lagi di sekitar kawasan yang sama sehingga seorang daripada mereka tercedera dipercayai ditetak.

“Mangsa dibawa ke Hospital Selayang untuk rawatan, tetapi selepas kira-kira tiga jam kemudian kumpulan yang sama datang untuk menyerang semula tetapi berjaya ditahan polis di hadapan wad kecemasan,” katanya.

Mangsa yang mengalami cedera parah kini dirawat di unit rawatan rapi di hospital itu.

Ketua Polis Daerah Gombak, ACP Mohd Abdullah yang mengesahkan kejadian itu berkata, 14 orang berumur lingkungan 20an yang dipercayai terbabit dalam pergaduhan itu ditahan bagi membantu siasatan.

Siasatan awal mendapati pergaduhan itu berpunca disebabkan perempuan,katanya. -Bernama


Saya tahu, kes seperti ini bukan kes terpencil yang hanya sekali dua berlaku, banyak dah yang kita pernah dengar kes-kes gaduh, bunuh, hubungan kekeluargaan retak hanya disebabkan PEREMPUAN. Lihat sendiri bagaimana Rasulullah memberitahu dalam hadisnya tentang fitnah pertama yang berlaku ke atas Bani Israel- PEREMPUAN! Lihat juga bagaimana Peperangan Trojan berlaku- disebabkan PEREMPUAN! Sejarah dari dulu lagi menyaksikan 'keterlibatan' perempuan dalam perpecahan, pergaduhan dan pembunuhan.



Saya seorang perempuan, tapi saya amat geram dengan perempuan-perempuan yang 'bajet' best sampai menjadi rebutan dan menimbulkan pergaduhan! (macam cerita kat atas tu lah, dan cerita-cerita tipikal drama dalam tv dan filem). Tapi, yang lelaki pun masalah juga. Kalau masalah dari sebelah pihak, tanpa dihiraukan oleh sebelah pihak yang lain, mesti masalah ni tak berlaku. Sebab tu Rasulullah SAW telah memberi peringatan tentang fitnah wanita, bukan sahaja untuk wanita tetapi sebagai satu amaran kepada kaum Adam...


Teringat satu kisah yang diceritakan oleh sahabat saya (Jui, kalau salah betulkan). Sebuah negara bukan Islam ni menghantar pengintip untuk mengintip peluang yang mereka ada untuk menyerang sebuah negara Islam ni. Kali pertama pergi, mereka melihat seorang BUDAK KECIL sedang menangis.. lalu ditanya- kenapa menangis? Dijawabnya- kerana panahnya tersasar dan tidak berjaya memanah burung yang telah diaimnya. Pengintip tadi berasa sangat kagum kerana budak yang masih kecil telah diajar memanah dan boleh pulak nak nangis sebab panah tak mengena.. TAK BOLEH SERANG..


Kali kedua pergi, mereka melihat ada 2 orang lelaki sedang bertengkar. Apabila ditanya- mereka bertengkar atau bergaduh itu bukanlah sebab apa, tetapi sedang menegakkan hujah masing-masing berkaitan ilmu yang sedang dibahaskan. Hebat! Masing-masing menunjukkan kepakaran masing-masing dan budaya ilmu masih subur di situ. TAK BOLEH SERANG..



Kali ketiga pergi, mereka melihat seorang pemuda sedang menangis. Apabila ditanya-mengapa menangis? Rupa-rupanya pemuda tersebut menangis kerana ditinggalkan kekasihnya.. YES, BOLEH SERANG! Waktu ini musuh Islam mendapat peluang yang amat besar untuk menyerang negara tersebut, kerana tiada lagi pemuda-pemuda yang cekal, kental untuk berjihad. Pasal PEREMPUAN je dah boleh nangis!


Kalau tengok realiti zaman sekarang, mana tak nya kita semua mudah diserang dan dijajah minda dan fizikal. Tengok sahajalah lagu-lagu yang menjadi halwa telinga pemuda-pemudi kini.. semuanya melemahkan JIWA! CINTA.. CINTA.. CINTA.. Kalau cinta pada Yang Esa, tak pe jugak, ni cinta manusia, sampai konon-kononnya boleh berenang merentas lautan api.. nak buat rekod dunia agaknya..


Peringatan untuk diri sendiri dan sahabat-sahabat yang lain. Kita tidak akan tahu apa yang akan terjadi kepada kita pada masa akan datang. Tetapi berwaspadalah, agar kita tidak menjadi antara perempuan yang menyebabkann fitnah kepada agama dan kepada kaum Adam pula berhati-hatilah agar tidak menjadi salah seorang mangsa fitnah wanita.. (seram sejuk bila terfikir adik beradik lelaki kat umah.. macam mane la diorg, semoga Allah kuatkan iman mereka...)


Wallahua'lam





1:51 AM

Selamat Pergi Selamat Kembali



Cuti datang lagi..

Lazimnya cuti musim panas amat-amat dinantikan oleh semua pelajar yang belajar di sini. Maklumlah, hanya cuti musim panas sahaja yang agak panjang berbanding cuti-cuti semester yang lain, menandakan telah tamat satu tahun pengajian. Alhamdulillah~

Peluang cuti yang agak panjang ini sudah semestinya dimanfaatkan sepenuhnya oleh mereka yang ingin pulang ke tanah air, mengubat 'sakit rumah' (homesick) bersama keluarga tercinta.


Seronok naik kapal terbang?


Seronok lagi apabila melihat wajah-wajah insan tersayang yang menanti di airport nanti. Masih teringat ketika kali pertama pulang ke Malaysia 2 tahun yang lalu. Ketika kapal terbang mula memecut laju dan akhirnya berlepas melepaskan jejak dari tanah, hati saya sebak, menangis seorang. Entahlah!

Perasaan ketika itu bercampur baur, gembira sudah pasti! Namun sedih tetap bertandang di hati. Ketika melihat ke bawah tingkap , kapal terbang meninggalkan bumi Jordan, jelas kelihatan bumi barakah yang berpasir dan berbatu-batu ini. Coklat semuanya. Namun bukan itu yang saya tangiskan. Saya sedih meninggalkan ardhu kinanah ini. Walaupun saya tahu pulangnya saya bukan untuk selamanya, pasti akan kembali menyambung pengajian yang belum selesai.

Tapi, andai kata saya tidak sempat kembali lagi? Bagaimana pula situasi di tanah air sendiri? Bolehkah saya istiqamah dengan segala ilmu dan kebaikan yang saya pelajari di bumi anbiya' ini. Atau mungkinkah saya hanyut bersama senario di Malaysia yang kelabu tidak jelas hitam dan putihnya. Saya ingin kembali lagi!
Alhamdulillah~



Buat semua yang pulang dan kembali dari Malaysia..

Rasailah! Rasailah kehebatan dan keagungan Allah Maha Perkasa! Ketika kapal terbang yang asalnya jejak ke tanah dan memecut laju itu, mula meninggalkan daratan naik ke udara, Prinsip Bernoulli kah yang bermain di fikiran? Ya, memang betul hukum yang telah termaktub, tapi perlu diingat itu adalah hukum Allah, dan Allah juga yang mengawalnya.


"Patutkah mereka menutup mata dan tidak memerhatikan (kekuasaan Allah pada) burung-burung yang terbang di atas mereka, (siapakah yang menjaganya ketika) burung-burung itu mengembang dan menutupkan sayapnya? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh) melainkan (kekuasaan) Allah Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat serta mengetahui akan tiap-tiap sesuatu"
{Al-Mulk: 19}



Sedangkan burung yang kecil itu juga dikawal oleh Allah, apatah lagi sebuah kapal terbang yang 'mengembara' beribu-ribu kilometer membawa beratus-ratus penumpang ke destinasinya?

"TIDAK ADA YANG MENAHANNYA DARIPADA JATUH MELAINKAN KEKUASAAN ALLAH MAHA PEMURAH"



Ingatlah Allah setiap masa setiap ketika, terlalu banyak tanda-tanda kasih sayang Allah pada kita yang selalu dilupakan dan hanya dipandang sebelah mata (atau tak pandang langsung). Bersyukurlah, andai selamat tiba ke destinasi tujuan, kerana bukan pakcik Bernoulli yang menetapkan sedemikian prinsip membolehkan sebuah kapal tebang berlepas dan mendarat, Allah lah yang telah meletakkan hukum law of nature dengan sifat Maha Pemurahnya yang mengizinkan kita selamat tiba ke destinasi pilihan.



Buat semua yang bercuti,

Pernah suatu ketika, saya dipesan oleh seorang kakak senior, menceritakan kisah seorang penuntut
ilmu, yang telah selesai menuntut dengan gurunya, lalu ingin pulang ke kampung halaman. Kemudian ditanyakan kepada gurunya, apakah pesanan terakhir yang boleh disimpan olehnya


"ITTAQULLAH"

BERTAQWALAH!
Bertaqwalah, dalam semua urusan yang kita lakukan, baik sahabat-sahabat yang bercuti di Malaysia, mahupun sahabat-sahabat yang bercuti di bumi anbiya' ini. Semoga setiap apa yang kita kerjakan sepanjang waktu lebih-lebih lagi ketika nikmat waktu lapang dikurniakan Allah ini, mendapat manfaat untuk diri sendiri dan orang lain di dunia da di akhirat. Hargailah nikmat masa lapang yang Allah beri!


SELAMAT BERCUTI!

(tapi sekolah kehidupan tetap berjalan)

Selamat Pergi Selamat Kembali....InsyaAllah
Wallahua3lam

1:43 AM

best moments

1:54 PM

POST YANG DILARANG MEMBACANYA

TOLONG JANGAN BACA POST INI!!

jangan.!!.jangan baca!!..eh nape baca lagi...berhenti berhenti!!

adoii !!masih baca ke??..kan kat atas kata jangan baca..nape baca???

hmmm..aiseh masih lagi membaca nampaknya.hmmm.

nampaknya ni dah lebih!!..org kata toksah baca tp nak gak baca..iskh iskh!!

hehe..sbenarnya saya sengaja suruh jangan baca..nak tau gak ada tak yg akan terus baca..walaupun brapa kali saya kata jangan baca tapi anda masih teruskan baca.trime kasih;) kalau anda nak stop sampai cni takpe, kalau nak teruskan baca pon takpe.terpulang pada anda.

ok saya bagi satu soalan multiple choice sebagai pengakhiran mukaddimah.

Satu hari anda jalan2 nak balik umah dari sekolah..tiba2 nampak ada makcik ni tengah duduk kat tepi simpang nak masuk simpang umah anda(katakan jalan nak masuk umah anda ada simpang)..makcik ni anda tak kenal.kiranya bukan jiran2 situ n bukan saudara-mara anda.makcik ni dia nampak kemas dan sopan..dia pegang satu papan..papan tu tulis—JANGAN LALU JALAN NI!!!- hamboi2 siap ada tanda seru lagi...nampak serius..

ok soalan saya--APA yang anda akan buat???

  1. Terus amik jalan lain tanpa tanpa tanya makcik tu apa2
  2. Terus tunggu je kat tepi simpang tu sampai makcik tu pergi n bawak skali papan tanda –maksudnya tunggu sampai jalan tu kiranya dah bleh lalu sbb papan tu dah takde
  3. Terus lalu je tak pedulik makcik tu
  4. Pergi tanya makcik tu kenapa tak bleh lalu n pertimbangkan apa yang makcik tu cakap

hehe..soalan ni takdela mencabar sgt...cuma nak brainstorm sket sbelum masuk perbincangan..agak2 apa tindakan yang paling baik???...apa agaknya kaitan ngan arahan saya di atas td supaya jangan baca post ni??jom kita brainstorm..pendapat anda –apa yang boleh disampaikan melalui dua tindakan ni???(nak jawab semua soalan pon bleh,nak pilih2 pon bleh,tak nak jawab pon takpe)

- SIRI 1 : Tolong Jangan Baca Post Ini -

6:15 PM

SKIPPING ^^

Membelek-belek kembali majalah lama yang bersarang di almari antik pagi ini membuatkan saya tergelak sendirian. Mana taknya, membaca semula isi kandungan majalah Anis keluaran Disember 2006 mengingatkan saya kepada entry saya yang pertama. Tidak menyangka banyak komen yang diterima. Hmm, nampaknya kisah yang dipaparkan bukan sekadar cerita dongengan seperti kisah puteri buluh betung yang berkahwin dengan anak raja. Inilah realiti sebenar kehidupan.
'Kahwin Biar Berkat', itulah yang difokuskan dalam Anis Disember 2006. Bukan niat untuk menjadi inducer or anything, tapi apa yang digariskan didalam fokus tersebut sangat berguna. Saya sekadar me'rephrase'kan kembali apa yang tercatat. Mintak izin ye sidang editor Anis, ilmu perlu dikongsi bersama ^^.
SUNNAH IKUTAN
"Dan tidaklah Kami menjadikan deen ini kepada kamu sebagai sesuatu yang menyusahkan" (Al-Hajj:78)
Sewaktu sahabat baginda, Abdul Rahman bin Auf melangsungkan perkahwinan, Nabi SAW menyuruhnya mengadakan walimah walau sekadar menyembelih seekor kambing. Nabi suruh yang paling mudah padahal kita maklum Abdul Rahman bin Auf terkenal sebagai seorang ahli perniagaan yang kaya-raya. Nabi SAW sendiri pernah mengadakan walimah sekadarnya selepas menikahi Safiyah dalam perjalanan pulang dari peperangan Khaibar tanpa menunggu sampai di Madinah. Jelas, walimah yang disunnahkan Nabi SAW ini tidak perlu menunggu segalanya cukup lengkap dan serba rapi. Memadai ringkas asaltercapai tujuan asal iaitu;
1) Mewar-warkan perkahwinan
2) Melahirkan rasa syukur
MENCARI BERKAT
Sekali seumur hidup. Inilah alasan yang selalu digunakan oleh masyarakat kita dalam merancang sebuah walimah yang indah, meriah, malah kalau boleh mewah. Tapi, alasan 'sekali seumur hidup' juga wajib digunapakai dalam merancang sebuah walimah yang berkat. Kerana, kesan kepada penganjuran walimah ini bukanlah tertumpu pada hari langsungnya perkahwinan, namun ianya mempengaruhi kehidupan pasangan selepas berkahwin hingga ke anak cucu. Maka, merancang kenduri yang berkat adalah lebih utama, kerana jika yang dicari adalah keberkatan, ia akan memberi natijah yang baik pada perkahwinan serta akan memelihara kelangsungan rumah tangga yang baru dibina.
Bagaimana mencari keberkatan?
  1. Majlis dibuat mengikut sunnah iaitu sekadar tercapai maksud untuk menghebahkan perkahwinan dan melahirkan rasa syukur
  2. Adat yang diikuti hanya yang selari dengan agama, bukan yang bertentangan dan menyusahkan
  3. Hidangan dan segala persiapan dibuat sekadarnya, tidak membazir dan berlebih-lebihan
  4. Kaya dan miskin sama dijemput
  5. Tetamu diraikan sama rata, tidak membeza-bezakan hidangan
  6. Hiburan yang diadakan sesuai dengan akhlak dan syariat Islam
Sabda Nabi SAW; maksudnya:
"Makanan yang paling buruk adalah makanan dalam walimah yang hanya mengundang orang-orang kaya sahaja untuk makan, sedangkan orang-orang miskin tidak diundang" (riwayat Muslim dan Baihaqi)
*End of Anis Disember 2006*
So, tajuk ni kira dah 'melompat lebih tinggi' dari perbincangan para komentator. Dah kira skip ni. But still ade connection sebab bila dah dapat jalan keluar dalam perbincangan tu, bolehla masuk stage ni...^^

3:56 AM

Saya Suka Exam !!......??

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Saya suka
exam?


Rasanya tidak tepat ayat itu andai saya tujukan buat diri saya.
Pernah satu ketika, saya berchatting dengan seorang bekas pelajar syariah. Ketika itu musim peperiksaan universiti makin hampir, lalu saya nyatakan perasaan takut untuk menghadapi peperiksaan. Kakak tersebut dengan selambanya memberitahu dia sangat sukakan peperiksaan. Alangkah terkejutnya saya, ada juga orang jenis macam itu di dunia ini (banyak je orang macam tu, kita je tak perasan sebenarnya)



Kenapa suka
exam??!! Pelik tapi benar


Saya pelik, kenapa kakak ni suka peperiksaan? Dia menjelaskan, sewaktu peperiksaan, dia akan rasa lebih berharap kepada Allah sekaligus lebih banyak berdoa kepadaNya. hmm.. betul jugak! cuba kita kalau senang, betapa ramai yang senang leka dan lupa kepada Allah, bila susah baru hendak mencari-cari simpati. Padanlah kakak ni sukakan peperiksaan, agaknnya kalau boleh setiap hari pun nak ada exam, biar hari-hari rasa berharap pada Allah, takut-takut kalau masa senang yang dia ada, dia leka dari mengingati Tuhannya. Point to ponder!


Tapi bagi saya, sudah menjadi lumrah, siapa yang tak gementar menghadapi peperiksaan? Sekolah rendah?? Yang itu jangan cerita, lah, masih kanak2 lagi, tak banyak perasaan pun. Tapi saya masih ingat, ketika ingin menduduki peperiksaan UPSR, memang rasa nervous. Sampaikan bila keluar dewan periksa lepas satu paper, kalau cek jawapan ada salah, menangis kat ayah yang setia menanti di kantin sekolah.. Kalau boleh tak nak ada salah langsung. Sekarang?? Dah salah 10 pun, boleh rilex lagi, takpe ada baki lagi 70 soalan.. Apelah!! Mana lah hilangnya semangat hendakkan kesempurnaan tu.

Tapi itu baru periksa dunia, belum akhirat lagi, kan? Kalau dunia kita pulun study habis-habisan sampai kalau boleh nak full marks, kenapa tak boleh kita pulun habis-habisan untuk dapat full marks kat akhirat nanti..
SUSAH! Memang susah! Kita rasa dah buat banyak kebaikan, tapi kita lupa untuk menghitung amalan-amalan kejahatan yang boleh menolak satu persatu markah amalan kebaikan yang dilakukan. Tanya diri sendiri (banyaknya markah kena tolak..isk3) Jangan nanti bila dah kena tolak markah-markah tu, jadi di bawah garisan selamat pulak untuk lulus. Na3uzubillah!



Exam dan tension


Ini lagi satu isu yang timbul bila tiba peperiksaan. Tertekan, tense, stress, serabut dan macam-macam lagi lah. Normal lah orang yang berperasaan macam tu. Tapi setakat mana tekanan, stress, atau tension yang kita perlu ada supaya ia tidak memakan diri sendiri. Teringat waktu sekolah dulu, waktu peperiksaan lah waktu kritikal 'makhluk-makhluk Allah' yang tuuuut tu nak kacau. Ada yang beritahu, mungkin sebab tense sangat, sampai boleh lupa pada Allah, tu yang 'makhluk' tu senang nak ganggu.



Saya teringat pesanan emak, "Orang Islam tidak boleh cakap tension-tension", lebih kurang macam itulah bunyinya. Akhirnya baru saya sedar, semakin lama saya cuba mengamalkan apa yang dipesan oleh ibu tersayang, ia sedikit sebanyak mempengaruhi psikologi dan minda saya. Jika kita selalu berkata, "tension la (ke tense?) exam", "Tension la nak buat benda ni", " I feel sooo tense today!!",
ia hanya memburukkan keadaan! Benar, nak tau cubalah! Apa yang kita tuturkan mempengaruhi psikologi dan cara minda kita berfikir, kalau dah cakap tension, tension, tension, bila berpuluh-puluh kali cakap memanglah jadi tension, kan? Lagipun apa yang kita cakap tu, kan satu doa, kalau dah doa tension, tension lah yang kita dapat, kan?

Kenapa orang Islam?
Iyalah, kalau setiap kali pun kita cakap "tension-tension", seolah-olah kita seperti tidak redha dengan ujian yang Allah beri..kalau orang bukan Islam tu, biaq pi la, kan?


So THINK POSITIVE!! cuba tenang-tenangkan diri tatkala stress, tension, keserabutan mula ingin menguasai diri! Pesanan untuk diri sendiri yang selalu lupa juga..




Akhir kata selamat berpeperiksaan semua!

Ingat, sudah habis satu ujian dan berjaya, bukan bererti diri sudah berhenti dari diuji..
IT'S A LIFE OF TEST!


"ada yang berjaya berenang ke tepian, sekali lagi ia melayar sampan..."



Wallahua3lam

5:02 AM

Pinjam.. Hilang.. Pulang.. Hikmah Yang Tersimpan


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Disember 2006
Setelah selesai introduction berkenaan sistem baru yang akan kami pelajari akhir semester pertama ketika itu- Sistem Endokrin, saya ke perpustakaan universiti untuk melihat-lihat bahan bacaan tambahan untuk sistem baru ini. Belek punya belek, 2 buku berkenan di hati.. 1) Neuroendocrinology, 2) tak ingat tajuk ape.. tapi berkenaan sistem endokrin juga.


Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya membelek2 buku-buku tersebut. Buku Neuroencrinology seakan melebihi tahap pembelajaran yang perlu saya pelajari mengikut syllbus universiti (ada termasuk surgery skali tak silap, mungkin rujukan pelajar2 yang dah masuk tahun klinikal ). Dan , saya membuat keputusan untuk memulangkan semula sebuah buku tersebut walaupun tarikh pemulangan diberi 3 minggu dari tarikh peminjaman buku. 2, 3 hari selepas itu, saya ke perpustakaan semula untuk memulangkan buku tersebut, buku diletakkan di atas kaunter dan saya berlalu pergi...........tanpa melihat apa yang berlaku atas buku tersebut....



Mei 2007

Lebih
kurang lima bulan selepas itu, (kalau tak silap), saya seolah-olah dapat menghidu sesuatu yang tak kena. mana taknya, setiap kali saya ingin meminjam buku, penjaga kaunter yang tolong meng'scan' kad pelajar memandang lama ke screen komputer seolah-olah ada yang tak kena. Sudah beberapa kali kejadian seumpama itu saya saksikan. Seingat saya (sebelum bulan mei lagi) sudah saya tanyakan kepada salah seorang pertugas kaunter perpustakaan, minta cek kalau2 ada book fine yang belum saya lunaskan. Dia memberitahu hanya nus dinar. (JD 0.500 )..fuuhh.. lega. nus dinar je. Tetapi perkara tersebut tidak terhenti di situ. Beberapa kali juga selepas itu saya mengalami perkara yang sama ketika ingin meminjam buku. Hati terus rasa tak sedap. Kali itu ,saya beranikan diri, bertanya sekali lagi.......

"Fi gharamah?" (Ada denda ke?)
"aaa.. fi" (ya, ada)
"Geddish?" (berapa?)

Alangkah terkejutnya saya apabila petugas tersebut memberitahu bahawa denda buku yang dikenakan kepada saya adalah sebanyak JD 18.++.Nak tau berapa nilai duit msia, darabla dengan 4.8. BANYAKNYA!! Saya pun terus bertanya lagi, buku apa yang saya kena denda ni?
Beliau menjawab- buku neuroendocrinology....


buku neuroendocrinology???!!!


Memang terkejut tak terkata, seingat saya, saya telah pulangkan buku tersebut sebelum tarikhnya lagi. Saya mengadu kepada petugas di kaunter, memberitahu bahawa saya telah pulangkan buku tersebut awal lagi. Seorang pakcik yang baik dan
cool ni pun menyuruh saya cek melalui komputer dalaman perpustakaan untuk melihat status buku tersebut.. (out or in?)


OUT???!!!


Sekali lagi saya terkejut, macam mana boleh jadik macam ni? Cemas. Tachycardic. Saya ke kaunter semula. Saya memberitahu buku tersebut tiada dalam rak, TAPI IA JUGA TIADA DALAM TANGAN SAYA KETIKA ITU...
nak tak nak, saya telah di cop sebagai orang yang bertanggungjawab atas kehilangan buku tersebut..


Saya segera mendapatkan sahabat-sahabat yang kebetulan turut berada dalam perpustakaan, mengadu..tak tau kenapa rasa sedih sangat, rasa teraniaya oleh orang yang tak diketahui, mungkin buku tersebut diambil sebelum di scan semula ketika saya memulangkan di atas kaunter sebelum ini.... saya menangis.... (tak baikla orang buat kite macam ni.. (T_T) )
Sahabat2 yang berada di situ (Hetty n Zayyani) cuba menenangkan...


Di kaunter sekali lagi saya menangis, tak tahan... sebab berapa banyak kali beritahu pakcik tu keadaan sebenar yang mungkin berlaku ketika saya meletakkan buku di kaunter, dia tetap mengatakan saya hilangkan buku tu. (memangla, dalam komputer tu pun tercatat, saya orang terakhir yang pinjam). Kemudian , pakcik tu beritahu semula, "ok, awak cek kat rumah, tanya kawan-kawan, mungkin diorang ada ternampak buku tu, esok datang semula.."
hmm.. memang tiada harapan lah jawabnya, sebab saya amat yakin buku tersebut tiada di rumah, apatah lagi pada tangan kawan-kawan saya.



Keesokan hari, saya kembali semula, bersama seorang teman, Zayyani. Saya beranikan diri mengatakan buku itu tiada pada saya, dan bersedia sekiranya ada kemungkinan saya perlu membayar buku tersebut dengan nilai sebenarnya. Akhirnya petugas tersebut mengarahkan saya ke satu Department yang menguruskan hal-hal kemasukan buku ni. (Banyak pulak prosedurnye.. )


Di department tu , saya dikenalkan dengan seorang pakcik yang sangat sangat sangat baik.. Mr. Asyraff. Setelah memberitahu masalah yang dihadapi, beliau sudi membantu. Dipendekkan cerita, setelah meneliti availability dan harga sebenar buku tersebut di pasaran, beliau akan menjadi orang tengah yang akan memesan buku tersebut dari syarikat penerbitan (Amazon kalau tak silap). Yang terharunya dia sanggup bersusah payah mencari harga yang termurah untuk saya.. (ye lah kita ni student lagi, orang asing pulak tu..). Ada jugak orang Arab yang baik macam pakcik ni kat sini. Rasa cool sikit selepas tidak puas hati dengan insiden yang berlaku sahari sebelum tu.


Dan hari-hari selepas itu, berlalu dengan perasaan tidak senang dalam diri, iyalah.. takut juga benda ni dikira hutang, kalau mati tengah jalan, buku pun tak pulang lagi, tak nak lah dituntut di akhirat nanti.. dah la waktu tu lagi beberapa minggu/hari lagi nak balik msia, risau pun ada, jangan la kapal terbang terhempas ke.. apa ke.. (dasatnye fikir) .at least tunggu saya selesaikan dulu hutang piutang ni...



Julai 2007

Dipendekkan cerita lagi, setelah beberapa kali naik turun department tersebut, akhirnya minnggu lepas, pakcik Asyraff memberitahu buku tersebut telah selamat tiba (JD 35.00). Beliau pun menunjukkan naskhah buku kepada saya "Exactly!!"Gembiranya tak terkata, Allah saja yang tahu.. memang sebijik sebijan dengan buku yang hilang sebelum ni.. Alhamdulillah, hampir tamat penantian..

Sekali lagi saya disuruh turun naik perpustakaan dari department tersebut ke kaunter peminjaman buku untuk urusan percetakan kod bar buku, dan .... NILAI AKHIR DENDA YANG PERLU DIBAYAR. Banyaknya!! Saya kembali semula ke bilik pakcik Asyraff, beliau memberitahu, saya boleh menerima 50% diskaun (book fine pun ada diskaun.. seronoknya!), jika saya menulis surat pada pengarah perpustakaan...ok, pakcik! Terima kasih banyak2.


Hari Ahad saya kembali berjumpa Mr. Asyraff untuk menyerahkan bayaran buku dan surat untuk pengurangan nilai denda buku yang perlu dibayar. Saya tidak berkesempatan bertemu dengan pengarah ketika itu, kerana beliau ada tetamu, tambahan saya juga ada kuliah yang perlu dihadiri. "I'll come back tomorrow, InsyaAllah."


Hari Isnin, saya kembali bertemu dengan pegawai tersebut. Beliau menyatakan urusan tersebut hampir selesai, dan meminta saya kembali semula pada hari Rabu. Ok, insyaAllah. Dalam pada itu, saya berasa ragu-ragu, betul ke nilai yang denda yang saya tulis dalam surat tersebut, takut tersilap dengar pulak hari tu.. Maka saya pun bercadang ke kaunter peminjaman buku sekali lagi untuk memeriksa nilai sebenar gharamah yang perlu dibayar.

Satu lagi insiden mengharukan berlaku. Seorang pakcik (40-an rasanya), rambut kerinting2, berkaca mata, melayan permintaan saya memintanya memeriksa nilai denda yang perlu dibayar.

Kad di scan...

Di skrin komputer tercatat.....

JD 0.200 - Organic Chemistry
JD 0.300 - Organic Chemistry
(dua-dua ni dah berzaman dah , masa first year lagi, adoooii)
tapi yang paling atas dalam senarai tu ialah
JD 30.750 - Neuroendocrinology
(dalam hati , lega, betullah nilai yang saya nyatakan dalam surat kepada pengarah tersebut, tak la dikatakan menipu nanti)

Tapi ... betapa baik nya pakcik ni, beliau pula menyuruh saya menulis surat kepada pengarah perpustakaan. Melihat jumlah yang banyak yang perlu saya bayar, saya memberitahu buku yang saya pinjam tersebut telah hilang. Dengan muka cemas dan simpati
(macam anak dia pula yang ditimpa kesusahan), beliau bertanya kepada saya ,
"Awak cakap bahasa Arab?"
"Sikit-sikit"- ni lah skema jawapan budak Melayu..hehe
Lantas beliau terus mencapai sehelai kertas A4 (kertas apa ntah), lalu mula menulis dalam bahasa Arab, sambil menulis, beliau memberitahu saya.....

"Awak tulis surat kepada pengarah, (sape ntah nama pengarah tu, pakcik tu cakap laju sangat), tulis macam ni..............." beliau menerangkan satu-satu perkataan bahasa arab yang ditulis kepada saya. Tujuan surat itu, saya sudah dapat meneka dari awal lagi, (mestilah untuk dapatkan pengurangan nilai denda!) Tapi saya sungguh tidak sampai hati menahan dan memberhentikan tindakan pakcik tadi mengajar saya menulis surat dalam Bahasa Arab untuk diberi kepada pengarah, beliau nampak begitu bersungguh untuk membantu saya..TERHARUNYA!!


"Awak salin balik dalam kertas lain, lepas tu bagi pada saya, hari ini juga !"
"Ok"

Saya ke bahagian belakang perpustakaan....
"Waaaa.. terharunya, kenapa baik sangat pakcik-pakcik niii?"
Menangis lagi...
"Hmm.. macam mana nak beritahu pakcik ni, sebenarnya saya dah tulis surat sebelum ni..? Adooii, jadik complicated la pulak"

Akhirnya, saya beranikan diri berjumpa sekali lagi dengan pakcik tadi.. tidak mahu dia bersusah hati lagi dengan saya.


"Encik, sebenarnya saya dah tulis surat dah kepada pengarah, saya tulis dalam Bahas Inggeris, saya serahkan kepada Mr. Asyraff, di
Qism Tazwid, kemudian Mr. Asyraff minta saya kembali semula hari Rabu ni, untuk tahu nlai sebenar yang saya perlu bayar selepas pengurangan."

Selepas itu , saya lihat pakcik tadi terus menelefon seseorang..
Alamak!! Janganla pakcik ni telefon Mr. Asyraff tu, saya baaaru je jumpa dia tadi..

"Ok, awak pergi lah jumpa Encik Asyraff tu, naik tingkat dua."

Ya, saya tau pakcik, saya baru je jumpa dia. Tapi tak pe lah, tidak mahu merumitkan keadaan, saya mengangguk dan naik ke tingkat atas perpustakaan, Tapi saya bukan bertemu dengan encik asyraff sekali lagi, naik sekadar nak redakann rasa cemas hati pakcik tu je...

Beberapa minit kemudian, saya turun, muka tersenyum, dan memberitahu pakcik tersebut, insyaAllah hari Rabu ni saya datang semula, mengikut kata encik Asyraff tadi.. Harap2 pakcik tadi lega lah hendaknya...



Kejadian ini benar-benar mengajar saya supaya lebih berhati-hati. Janngan buat kerja sambil lewa, jangan biar buku diletak atas kaunter pemulangan tanpa kita sendiri lihat buku tersebut telah di scan semula sebelum orang lain mengambilnya. Pengajaran untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang lain. JANGAN CUAI MACAM SAYA.

Kejadian ini juga mengajar saya, betapa walaupun kadang-kadang rasa tidak puas hati sangat dengan sesetengah perangai masyarakat di sini, namun alhamdulillah, masih ada lagi yang memiliki hati-hati yang baik, mambantu orang lain yang dalam kesusahan walau diri sendiri yang terbeban..
terima kasih pakcik2 perpustakaan...!! pakcik rambut kerinting berkaca mata, dan Mr Asyraff yang cool, dan pakcik-pakcik lain juga...=)


Lagi satu, nilai-nilai di atas tu, tolonglah lunaskan kalau ajal datang dulu sebelum saya sempat bayar....
Terima kasih..

Catatan Kedua@School Of Life




3:35 PM

Semua orang pun boleh buat?


Pujian dan skema jawapan
Kalau dulu, bila orang cakap masakan saya boleh tahan (biasa-biasa saja sebenarnya), saya mesti jawab, "Alah, korang pun boleh buat." Tapi sekarang, kalau ada lagi yang puji-puji macam tu, saya tidak perlu lagi jawab sebab nanti ramai-ramai kawan-kawan saya yang baik hati itu tolong jawabkan, "Alah, semua orang pun boleh buat!" :D Semua orang pun macam dah hafal skema jawapan tu dan tolong jawab soalan yang kadang-kadang mereka sendiri yang tanya *wink* Kadang-kadang tergelak sendiri - geli hati dibuatnya dengan keletah mereka. Bahagia pun ada sebab ada kawan yang faham kita ni macam mana. Mana tidaknya, macam ada pengurus peribadilah. Tak perlu susah-susah nak buka mulut. Dah ada orang yang akan siap-siap tolong jawabkan bagi pihak kita. Tapi, kadang-kadang saya pun rasa malas nak layan kerenah mereka ni, rasa dimain-mainkan pulak kata-kata kita tu (but i knew, you didn't mean it (^_^)

Kenapa semua orang pun boleh buat?
Dulu-dulu (hatta sampai sekarang) saya sangat kagum dengan orang yang handal bab-bab masak ni. Kenapa memasak? - sebab saya suka makan *wink* Bidang-bidang lain yang saya macam kagum jugak- kartunis (terutamanya stok-stok jepun), ahli pemikir, pelakon.. Tapi bab masak ni lebeh sket sebab dulu-dulu selalu fikir, macam manalah tukang masak ni masak sampai orang suka betul makan kat luar berbanding kat rumah (selalunya tapi tak mesti) Kalau dalam famili sendiri, mak long dan pak long dikira 'orang-wajib' dalam bidang ni. Nak-nak lagi kalau time raya, dua insan ni kalau tak sampai cepat kat kampung, alamatnya macam siput semua orang buat keje :D (hiperbolanya saya) Ni zaman dulu-dulu lah, la ni semua orang pun dah jadi laju semacam, sampaikan kalau nak kenduri, jiran-jiran sekampung tak datang rewang sama pun tak apa, sebelum asar iAllah mesti dah siap sume :)) Ok, berbalik pada mak long n asbennya, satu hari kat rumah mak long saya pun cakaplah kat dia,
"Ish, terer lah mak long ni masak. Camne ek mak long masak, sedap!"
Mak long yang dah lali sangat dengan pujian dan ampuan anak-anak sedare dia ni pun jawab,
"Allah, masak ni bukannya susah sangat. Semua orang pun boleh buat. Sape yang kata tak pandai masak tu lagi-lagi anak dara, memang alasan je lebih. Kat kedai tu, banyak buku resepi ada jual, ikut ajelah, bukan susah benor." Haa, kena kau sekali. Siap dapat lecture lagi. Sejak dari saat tu, kata-kata mak long yang tang "Semua orang pun boleh buat" tu kira jadi azimat lah. Lepas-lepas tu memang dok rase "yeah, aku pun boleh buat!" tengah-tengah masak kalau rasa macam kurang je rasa masakan tu, dok fikir apa lagi bahan yang tak cukup ni. Kalau boleh nak masak macam yang kedai tu. (uish, tingginya angan-angan. Moga-moga jadi kenyataan, amin)

Jadi, tu la dia kira asal-usul ""Semua orang pun boleh buat". It was so simple, yet ordinary kind of words. Tapi kadang-kadang benda simple-sempoi camnilah dalam diam tak diam, ada jugak orang yang terkesan. Jadi, secara tidak rasmi, saya mewarisi kata-kata itu dengan harapan sapa-sapa yang asyik dengar saya cakap macam tu, sikit sebanyak boleh tahu dan yakin bahawa mereka juga boleh. Memang tidak dinafikan, lidah orang lain-lain. Bab rasa-merasa ni, ikut orang dan ada juga orang yang kira memang talented dalam satu-satu bidang. Tapi at least, we should try and must have some kind of percaya lah yang kita pun boley buat what. Iye, kawan-kawan? ;)

++Sampai ketemu lagi++


p/s : Tengah try nak apply kata-kata ni dalam bab stadi, memang bukan mudah..emm..

9:12 PM

Tautan Hati


Buat hati-hati yang saling bertaut keranaNya…

Bertemu cinta dalam halaqoh,
Hidup lebih terarah,
Menyulam tautan hati kerana Allah,
Terpaterilah ikatan akidah’


Gugusan kata-kata ini dipetik daripada sebuah novel terbaru Fatimah Syarha Mohd Noordin, ‘TAUTAN HATI’. Walaupun nama watak-watak seperti cerpen-cerpennya sebelum ini dikekalkan, namun misinya tetap satu, ‘Dakwah ilallah’. Pasti kita masih ingat lagi kepada Asiah Yusra, seorang gadis yang mendambakan dirinya kepada jalan dakwah yang penuh liku. Kali ini menghadapi cabaran yang lebih hebat daripada mad’u-mad’unya dan berhadapan dengan sahabat-sahabat yang tersungkur daripada jalan dakwah. Mujur kaedah-kaedah liciknya dalam berdakwah menjadi benteng dan kekuatan buatnya. Mungkin ramai yang menanam cita-cita untuk menjadi sepertinya, tetapi bisakah? Terlalu ideal dirasakan peribadinya. Namun masih boleh dicapai oleh akal yang satu jika benar-benar mahukannya.

Terima kasih buat adik-adik junior especially Atiqah, Azleen, dan Radin yang mencadangkan novel ini. Tak sia-sia akak melepak kat bilik awak haritu. Mula-mula ingat nak baca kat Jordan je bila awak kata nak bawak novel tu nanti, tapi tengah syok berjalan kat satu kedai buku ni, terus ternampak dan beli. Agak gelihati jugalah bila dapat tahu pihak muslimin yang mencadangkan novel ni. Nak suruh menjadi wanita seideal Asiah Yusra agaknya. Mengharapkan kasih insan secekal Khadijah, sepintar Aisyah, biarlah peribadi sekental Abu Bakar, sekuat Umar dahulu dibina (sekadar selingan). Buat Fez, mesti tak sabar kan nak baca novel ni? Nantikan kepulanganku… ^_^

Actually, tahniah buat semua krew School of Life especially cik bos kita, t_ara sebab sudi menerima famto menjadi salah seorang pekerja sebagai penulis tak tetap (sebab ikut mood). Tapi gaji cukup bulan jangan lupa ye, (ChicKing ^_^). Moga dengan adanya ramai contributors a.k.a. penulis bersama, blog ini akan sentiasa ceria hidup dan bermanfaat buat semua, insyaAllah. Dan semoga warna-warni pengalaman yang berbeza, pemikiran yang berbeza, kisah suka duka yang berbeza, teguran yang berbeza daripada orang-orang yang berbeza boleh mematangkan diri masing-masing.

‘Semua yang Allah bagi adalah kebaikan belaka sama ada reward ataupun punishment. Reward untuk disyukuri, punishment untuk kita memperbaiki diri. Semua itu merupakan peluang pahala bagi kita jika kita menghadapinya dengan tabah…’

8:14 AM

Buah oh buah...

entry pertama dari saya...

saya pernah berblog. bukan satu, bukan dua.. malah blog ini adalah blog keempat. namun yg istimewa, blog ini merupakan hasil cetusan idea seorang sahabat yang inginkan kami beramai-ramai mencurahkan idea dan nasihat dalam bentuk penulisan agar semangat pendakwah terus mengalir dalam diri kami semua.
terima kasih sekali lagi kepada ketua blogger. ms setsuko...

sehari bercuti sempena hari intikhabat di jordan tidak saya sia-siakan. pada waktu beginilah sesuai untuk berkumpul-kumpul berjumpa ibarat adik-beradik. Beberapa jam bekumpul bersama sudah cukup membuatkan kami 'menyegarkan' semula ukhwah yg telah sekian lama bertaut.
Pemergian kami ke Byt Quratul Ain pada petang itu adalah kerana menerima undangan dr kak yati yg katanya ingin memasak sesuatu istimewa utk kami. yang paling menarik, sementara menunggu ketibaan sahabat-sahabat yang lain, kami telah menjalankan aktiviti memetik anggur di belakang rumah QA. Belakang rumah yg kelihatan usang tak disangka rupa-rupanya telah membuahkan bergugus-gugus buah anggur. Lalu jadilah kami seperti petani moden yang memetik anggur.
Inilah hasil petani-petani moden yang rajin :)


Pokok cerita yang ingin disampaikan bukanlah tentang aktiviti kami memetik anggur. Namun lebih istimewa dari itu. Adakah kita sedar, anggur merupakan antara buah-buahan yang pernah disebutkan dalam al-qur'an?
"Lalu dengan air itu, Kami tumbuhkan untuk kamu kebun-kebun kurma dan anggur; di dalam kebun-kebun itu kamu memperoleh buah-buahan yang banyak dan sebagian dari buah-buahan itu kamu makan." (al-Mu`minuun [23]: 19)
Ingat tak apa lagi buah yang pernah disebutkan dlm Al-quran selain anggur? Antaranya seperti...
Buah Pisang
Berada di antara pohon bidara yang tidak berduri, dan pohon-pohon pisang yang bersusun-susun (buahnya), dan naungan yang terbentang luas, dan air yang tercurah, dan buah-buahan yang banyak, yang tidak berhenti (buahnya) dan tidak terlarang mengambilnya." (al-Waaqi'ah [56]: 28-33)

Zaitun dan Delima
"Dan Dialah yang menjadikan kebun-kebun yang berjunjung dan yang tidak berjunjung, pohon kurma. Tanaman-tanaman yang bermacam-macam buahnya, zaitun dan delima yang serupa (bentuk dan warnanya), dan tidak sama (rasanya). Makanlah dari buahnya yang bermacam-macam itu bila dia berbuah, dan tunaikanlah haknya di hari memetik hasilnya (dengan dikeluarkan zakatnya);dan janganlah kamu berlebih-lebihan. Sesungguhnya, Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (al-An'aam [6]: 141)
Kurma
"Maka Jibril menyerunya dari tempat yang rendah: 'Janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan anak sungai di bawahmu. Dan goyanglah pangkal pohon kurma itu ke arahmu, niscaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu, maka makan, minum, dan bersenang hatilah...." (Maryam [19]: 24-26)

Tin
"Demi Tin dan Zaitun.." (At-Tiin:1)

Buah-buahan yang dicipta semua kaya dengan khasiat tersendiri. Kadang-kadang bermastautin di perantauan sering membuatkan kita rindukan buah-buahan tempatan seperti durian, rambutan, manggis..(all my fav!). Walau bagaimanapun, di sinilah kita perlu apply rasa syukur kita kerana kalau tak kerana kita ditempatkan di jordan, sudah tentu jarang-jarang kita dapat makan buah tin, buah zaitun, anggur yang murah dan besar2 dan kurma yang byk pilihan. bersyukur x kita?
Maka hayatilah firman Allah dari surah Ibrahim:
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur,pasti kami akan menambah nikmat kepadamu. Dan jika kamu mengingkari (nikmatku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Ibrahim:7)
(Alhamdulillah duit JPA baru masuk. Jom kita beli buah!)

6.00pm (1 Ogos 2007)