7:29 PM

Jom siapkan 'jigsaw puzzle' !


"Friendship forever"
"Ukhuwah Fillah abadan abada"

Inilah antara ayat-ayat yang kita sering guna untuk menggambarkan penghargaan kita kepada sebuah persahabatan.


Persahabatan membawa makna yang istimewa dalam diri seseorang kerana ia salah satu cara manusia memenuhi keperluan jiwa untuk saling kasih mengasihi serta rasa diperlukan dan memerlukan. Bahkan persahabatan juga membuka ruang untuk kita menempa keredhaan Allah swt, contohnya bila kita menginginkan yang terbaik kepada seorang sahabat sebagaimana kita harapkan perkara yang sama untuk berla
ku kepada diri kita. Pesan Rasulullah saw;

Daripada Abu Hamzah Anas ibn Malik r.a., khadam Rasulullah SAW, daripada Nabi SAW, Baginda bersabda:
"Seseorang kamu tidak benar-benar beriman sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. "
Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.

Penghayatan erti sebuah persahabatan
bertambah apabila kita semakin faham ke mana harus dibawa persahabatan ini? Adakah sekadar santapan jiwa seorang khalifah di bumi Allah yang bernoktahkan kehidupan dunia? Mampukah ukhuwah yang dijalin ini menjadi pemberat mizan kebaikan di akhirat kelak? Hakikatnya ialah ukhuwah yang dihubungkan atas dasar kasih & cinta kepada Allah akan membawa saudara yang bersahabat tadi menikmati ganjaran Ilahi, seperti janji Allah dalam hadis qudsiNya;

و عن أبي هريرة رضى الله عنه قال: قال رسول الله :"إنّ الله تعالى يقول يوم القيامة: أين المتحابون بجلالي؟ اليوم أظلّهم في ظلّي يوم لا ظلّ إلا ظلّي" رواه مسلم
Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: " Sesungguhnya Allah swt akan berfirman pada hari qiamat,"Di mana orang yang berkasih sayang dengan keagunganKu (kerana Allah yang Maha Agung)? hari ni akan Aku naungi mereka di bawah naunganKu pada hari tiada naungan selain naunganKu." Riwayat Muslim

Inilah persahabatan ideal, yang menjadi matlamat ukhuwah yang kita bina. Persahabatan ini boleh diibaratkan seperti sebuah
jigs
aw puzzle.


Setiap hari kita melakukan kebaikan-kebaikan yang dapat mengeratkan lagi tautan hati untuk melengkapkan erti persahabatan yang diimpikan, seperti meletakkan cebisan jigsaw puzzle pada tempatnya untuk melengkapkan sebuah gambar. Kali ini gambar yang ingin kita siapkan adalah gambaran ukhuwah kerana Allah dan cebisan jigsaw puzzle pula adalah usaha & kebaikan yang kita lakukan saban hari untuk tujuan ini. Setiap cebisan jigsaw puzzle(usaha) harus kena pada tempatnya, jika tidak gambar yang siap nanti akan kelihatan kurang sempurna. Biar sekecil atau sebesar mana sekali pun cebisan itu, ia tidak boleh dipandang ringan kerana semuanya penting untuk melengkapkan gambar (persahabatan) tadi.
Antara cebisan yang penting adalah niat ikhlas kerana Allah, pemaaf & baik sangka. Ini adalah cebisan yang kita mudah jumpa tempat letaknya dalam jigsaw puzzle persahabatan kita.

Satu cebisan penting yang kebanyakan kita sering abaikan adalah kesanggupan menegur kesilapan kawan. Jigsaw puzzle yang tiada cebisan ini akan nampak cacatnya. Memang tidak dinafikan sering kali susah untuk kita temui tempat letak cebisan tadi dan risau kalau cebisan itu mencacatkan seluruh gambar (persahabatan) yang kita usahakan dari awal. Inilah cabaran untuk menyiapkan jigsaw puzzle kita ! Ini jugalah cebisan penting yang menjadi penentu keindahan & keunikan gambar kita, bahkan ia pelengkap kejayaan jigsaw puzzle ini, seperti yang dinukilkan dalam surah Ali-Imran, ayat 104:
"Dan hendaklah di antara kamu ada segolongan orang yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh(berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. Dan mereka itulah orang-orang yang beruntung."

Rasulullah juga pernah mengingatkan kita keperluan cebisan ini dalam hadis riwayat Imam Muslim;
Daripada Abu Ruqaiyyah Tamim ibn Aus al-Daarie r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda:
Agama itu adalah nasihat. Kami berkata: Untuk siapa? Baginda bersabda: Untuk Allah, untuk kitabNya, untuk RasulNya, untuk para lmam kaum muslimin dan untuk umat lslam seluruhnya. Hadis riwayat al-lmam Muslim.

"nasihat untuk umat Islam seluruhnya"
bermaksud membimbing ke arah kebaikan dunia & akhirat.

Tegurlah dari hati yang kasih & ikhlas kerana kata-kata yang lahirnya dari hati maka jatuhnya di hati. Bijaklah dalam memilih waktu & gaya menegur.

Menegur itu bukan mudah & manusia hanya sanggup bersusah payah demi sesuatu yang dikasihinya.

Ditegur itu adalah tanda disayangi.
Buktilah sayang kita kepada seorang sahabat dengan kesudian menegur kesilapannya. Ini mungkin satu-satunya pengorbanan kita yang terbesar.

Terima kasih kepada semua sahabat yang sedia membimbing & menegur diri ini menjadi seorang yang lebih baik. Moga manisnya ukhuwah ini terus terasa di akhirat sana, ameen.


Jelaskan Matlamat...Tuluskan Niat






12:54 PM

Sesuatu Untuk Dikongsi...




Memberi motivasi. Itulah yang telah tertaklif pada hari ini. Acapkali Ain memujukku untuk memberi sedikit motivasi di dalam program Smart Life BKASJ. Aku jarang memberi motivasi dan diriku bukanlah seorang yang bermotivasi tinggi. Entah kenapa dengan mudah aku mengangguk tanda setuju untuk menunaikan hasrat YDPah ini. Walaupun kehadiran ahli pagi ini hanya lebih kurang separuh sahaja daripada jumlah sebenar, namun kuucapkan berbanyak2 terima kasih kerana sudi hadir mendengarku berceloteh dipagi hari. Walaupun pada mulanya agak risau, apalah yang akan kubebelkan selama 20 minit ini, tetapi alhamdulillah, masa yang kuanggap panjang menjadi suntuk apabila menerima warning daripada pihak penganjur… “5 minit lagi”…opppss, sorilah ye… bagi sahabat2 yang tidak dapat hadir, di sini aku tuliskan beberapa perkara yang telah kubebelkan pagi tadi. Ambillah yang baik, yang buruk dijauhkan. Yang penting, sentiasa positifkan minda…


Apa itu motivasi? Ia ibarat makanan asasi yang perlu diambil setiap hari demi membina daya tahan mental especially apabila menghadapi cabaran. Ia berkait rapat dengan emosi seseorang, kerana apabila ianya terganggu, tindakan bodoh akan terlahir daripadanya. Ia adalah sesuatu yang memberi rangsangan, semangat dan sesuatu yang memberi kekuatan dari dalam agar kita merasa hebat sentiasa. Kadang-kadang kita tak sedar akan kehadirannya, tetapi kewujudannya amat2 diperlukan apabila diri kita dicabar oleh sesuatu. Contohnya, Algojo dikenali sebagai seorang yang gayat. Suatu hari, rumahnya di tingkat tiga terbakar. Dia tiada cara lain untuk keluar daripada rumahnya selain terjun melalui tingkap. Demi menyelamatkan dirinya, dia mengatasi juga perasaan gayatnya untuk terjun walaupun lututnya terketar2. Algojo terselamat. Kemudian dia berfikir, “Selama ini aku nak turun dari gelongsor pun takut, tapi macamana pulak aku boleh terjun dan terselamat dari tingkat yang agak tinggi? Beraninya aku. Wah, kagum, kagum, kagum….” Kebakaranlah yang memaksa motivasi yang sedia ada dalam dirinya keluar tanpa disedarinya dan tanpa dia sempat terfikir akannya. Hebatlah Algojo ^^


Hidup perlu ada matlamat. Itulah yang sering diwar2kan. Ya, memang benar. Sebab itulah Imam Nawawi meletakkan hadis niat sebagai hadis pertama di dalam matan arba3innya. Matlamat ini bergantung kepada mind-setting dan heart-setting seseorang. Sebab itulah kedua2nya perlu jalan seiringan setiap masa. Ibaratnya seperti pasangan yang baru mendirikan rumahtangga. Kalau hanya mengikut minda sahaja tanpa mempedulikan apa yang kita rasa, susah sesuatu matlamat itu akan tercapai. Macam kita menipu diri kita sendiri. Berlaku jujurlah pada menetapkan matlamat, jujurlah pada kehendak hati.


Tanya diri kita, adakah kita sekarang menetap di zon selesa? Semua yang kita mahukan ada di depan mata. Semua matlamat sudah tercapai. Cukup puashati dengan apa yang ada sekarang. Lepas tu nak buat apa? Hmmm… teruskan jelah hidup seperti biasa. Betulkah tindakan ini? Jangan sesekali cepat berpuashati dan merasa senang dengan apa yang ada di genggaman. Teruskan pelayaran mencari daratan lain, cari pulau yang lebih baik daripada yang kita diami sekarang. Cabar diri untuk terus belayar selagi mampu, walau kadang2 kita terpaksa menongkah arus. Mungkin ini lebih baik daripada menjadi seperti sampah-sarap yang hanya mengikut arus yang entah ke mana pengakhirannya, kita pun tak tahu.


Ibarat menyuntik vaksin, ada masanya seseorang itu akan diberikan ‘booster dose’ bagi menguatkan daya imunisasi dirinya. Begitulah juga diri kita. Kita memerlukan suntikan booster kejayaan setiap masa. Iaitulah seorang coach yang bisa mendorong kita setiap masa agar sentiasa berada di trek yang betul. Lihat seperti atlit2 negara. Seorang jurulatih bisa melatih lebih daripada satu atlit. Dan coach inilah yang akan senantiasa memberi galakan dan dorongan agar atlit itu berjaya. Rakan2 atlit yang lain tidak sesuai dijadikan booster kejayaan kerana mereka adalah pesaingnya. Pesaing tak sama seperti pendorong. Tetapi perlu diingat, bukanlah pesaing ini sebagai musuh, tetapi dia sebagai pencabar kita agar kita terus melipatgandakan usaha kita setiap masa dan ketika. p/s jangan gaduh2 pulak dengan kawan2 kita lepas ni sebab mereka adalah pesaing kita! Again, be positive yeah ^^


Untuk berjaya, kita kena belajar cara jatuh. Apa maksudnya? Dalam motivasi pagi tadi, aku bagi contoh mat rempit dan pelumba motor profesional. Tapi nak bagi contoh lainlah pulak, memandangkan sekarang tengah amik paediatric, so bagi contoh kanak2la pulak.




Seperti kanak-kanak yang baru belajar berjalan, tentunya perlu jatuh2 beberapa kali dahulu sebelum bisa berjalan lurus tanpa tersungkur seperti sebelum2nya. Jika kali pertama jatuh gedebuk-gedebak, mungkin kali kedua akan jatuh gedebuk, kali ketiga akan jatuh buk, keempat oppss jatuh, kelima terpele’ot, keenam, kesebelas dan kedua puluh kali tanpa jatuh langsung. So, sebab tulah kita kena belajar cara kita jatuh. Kita akan sentiasa berhati2 untuk langkah2 seterusnya serta dapat kurangkan impak dan kesannya ke atas diri kita.


So, rasanya ini sahaja apa yang cuba kusampaikan pagi tadi. Tak tahulah faham atau tidak. Keberkesanan sesuatu motivasi itu bukanlah bergantung kepada penyampainya, but its all about hasil. Lihatlah hasilnya di dalam diri kita. Adakah termotivasi ataupun sama seperti sebelum2 ini.


Biar iman mendahului fikiran, biar fikiran mendahului tindakan….


Wallahu a3lam