2:46 PM

Memakai 'Pakaian' ALLAH ? Tenangkah kita?

*perhatian: 'pakaian' di sini merupakan satu majaz (metafora).. bukan pakaian seperti pakaian manusia.. ALLAH- tidak sama dan tidak serupa dengan makhluknya


Bismillah

Dahulu


Masih teringat kata-kata ayah, hampir setiap pagi ayah tidak lupa mengingatkan kami di dalam kereta ketika menghantar saya, abang dan adik ke sekolah rendah. Kakak ketika itu sudah tinggal di asrama sekolah menengah.

"Bila pandai.. jangan takbur" (panjang lagi nasihat, tapi tak berapa ingat)

Jangan takbur.. jangan takbur, jangan takbur..

Perkataan yang sentiasa ayah ulang hampir setiap hari.

Takbur = sombong. Budak sekolah rendah mungkin hanya tahu mendefinisikan perkataan takbur semudah itu. Sombongkah saya? Kenapa ayah mengingatkan kami seolah-olah kami telah melakukan kesalahan tersebut? Padahal ketika itu saya tidak pula merasakan diri sombong dengan rakan-rakan. Budak sekolah rendah yang lurus bendul ini mengambil kata-kata ayah bulat-bulat,

"Ok, bila pandai.. , jangan takbur", saya simpan dalam diri, seolah-olah sifat takbur itu hanya dilarang sekiranya kita sudah pandai.


Kini


Terasa sangat nasihat yang sudah berbelas-belas tahun itu, masih terngiang-ngiang di telinga
ini. Saya sudah semakin memahami, nasihat ayah bukan hanya untuk sehari dua saya hadamkan , tapi buat bekalan saya selama-lamanya. Larangan takbur bukan hanya dipakai ketika kita
pandai, tapi dalam setiap situasi dan keadaan, malah bukan setakat sombong mendefinisikan takbur, lebih luas makna yang perlu saya faham.


Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Tidak dapat masuk syurga seseorang yang dalam hatinya ada sifat kesombongannya seberat debu." Kemudian ada orang berkata: "Sesungguhnya seseorang itu ada yang senang jikalau pakaiannya itu baik dan terompahnya pun baik." Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan mencintai keindahan. Kesombongan itu ialah menolak kebenaran dan menghinakan orang ramai." (Riwayat Muslim)


Batharulhaqqi ialah menolak kebenaran dan mengembalikannya kepada orang yang
mengucapkannya - yakni memberikan bantahan pada kebenaran tadi, sedang ghamthunnasi
ialah menghinakan manusia.


Allah Ta'ala berfirman:

"Janganlah engkau memalingkan muka dan para manusia sebab kesombongan dan janganlah berjalan di bumi dengan takabbur, sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada setiap orang
yang sombong dan membanggakan diri." (
Luqman: 18)


Makna tusha'-'ir khaddaka ialah engkau membuang muka atau memalingkannya dari
orang ramai kerana berlagak sombong kepada mereka, sedang almarah atau maraha ialah kesombongan atau takabbur.


Takbur dan sombong bukan sifat hamba.
Al-Mutakabbir, Dialah Pemilik selayaknya


Kesombongan, jika dipandang dari sifat kemakhlukan (kemanusiaan), adalah tercela kerana sesungguhnya makhluk adalah bersifat kekurangan. Maka orang yang sombong memaksa
dirinya bersifat dengan sifat-sifat yang tidak layak
bagi seorang yang bergelar HAMBA kepada TUANNYA


Imam Al-Ghazali rahimahullah Ta'ala, menghuraikan bahawa sifat takbur terbahagi dua. Iaitu: Takbur bathin (yang tersirat dalam hati) dan kedua, takbur lahiriah (yang terserlah dalam bentuk perbuatan dan perkataan). Kadang-kadang dijelmakan menerusi bahasa badan, seperti melalui mimik muka, gerak mulut, gerak tangan atau kaki, gerak keseluruhan badan seperti lagak berjalan dan sebagainya.


Jangan pula pernah kita lupa sejarah awal kesombongan dan ke'takburan' hamba Allah yang
pertama..

Siapa pernah menyangka makhluk yang dulunya sujud penuh taat mengabdikan diri kepada Allah, berpaling akibat kesombongan yang tinggi sehingga menjadi makhluk pertama mendapat sijil kelayakan menjadi AHLI NERAKA

Na'uzubillah


"Dan (ingatlah) ketika kami berfirman kepada malaikat: Tunduklah (beri hormat) kepada Nabi
Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; dia enggan dan
takbur dan menjadilah dia dari golongan yang kafir
" (Al-Baqarah :34)


Hayati juga kisah takbur makhluk yang diusir ini dalam surah Shad, ayat 71 hingga 85
Dalam ayat 75 hingga 78 surah yang sama :

Allah berfirman: Hai iblis! Apa yang menghalangmu daripada turut sujud kepada (Adam) yang Aku telah ciptakan dengan kekuasaanKu? Adakah engkau berlaku sombong takbur ataupun engkau dari golongan yang tertinggi?

Iblis menjawab: Aku lebih baik daripadanya; Engkau (wahai Tuhanku) ciptakan daku dari api,

sedang dia Engkau ciptakan dari tanah

Allah berfirman: Kalau demikian, keluarlah engkau daripadanya, kerana sesungguhnya engkau adalah makhluk yang diusir

Dan sesungguhnya engkau ditimpa laknatku terus menerus hingga ke hari kiamat!


Laknat Allah! Seburuk-buruk balasan yang menimpa orang yang sombong lagi takbur. Jaga-jaga dengan amal seharian kita.



Kita dan kesombongan hari ini


Ciri-ciri sifat takbur pula, ditandai dengan beberapa ciri: Antara lain ialah

suka dipuji,

pantang dikritik,

kagum dengan pandangan sendiri,

suka meremehkan pandangan orang lain, dan

sukar untuk menerima nasihat atau tunjuk ajar daripada orang lain.

Kitakah yang bersifat di atas? Jika ada hati-hati semua…


Bukan semua orang sombong dan takbur. Tapi adakalanya kita bersifat demikian tanpa kita sedari. Astaghfirullah~



Terlalu ramai yang mahu menegur, tetapi tidak ramai yang mahu/rela ditegur.
Ketidakseimbangan!

Kenapa dan bagaimana boleh terjadi?

Sebagaimana tubuh badan kita akan gagal berfungsi dengan baik akibat ketidakseimbangan 'electrolyte' dalam badan, begitu juga komplikasi yang kita hadapi jika ketidakseimbangan ini tidak dibetulkan.

Ramai yang melihat kemungkaran di kiri dan kanan. Yang bagus mengambil inisiatif untuk memperbetulkan keadaan. Sangat mantap. Yang bersalah, jangan sombong untuk mengakui kesalahan. Terimalah dengan hati terbuka andai kebenaran sudah nyata di depan mata.


Namun perlu diingat, kita semua manusia adalah sama. Mana mungkin ada yang maksum antara kita yang bukan bertaraf malaikat ataupun seorang Rasul. Yang menegur juga perlu tanamkan dalam diri sifat rela/ mahu menerima teguran. Jika semuanya termasuklah mereka yang
sentiasa melaksanakan perintah Allah mencegah kemungkaran dengan membuat teguran rela berlapang dada untuk dikritik dan menerima apa-apa teguran dan nasihat dari mana-mana
pihak, bahagia dan amanlah suasana masyarakat semua.



Allah Ta'ala berfirman:

"Janganlah engkau semua melagak-lagakkan dirimu sebagai orang suci. Allah adalah lebih mengetahui kepada siapa yang sebenarnya bertaqwa." (an-Najm: 32)


Imam Al-Ghazali merumuskan, bahawa seburuk-buruk sifat takbur ialah orang yang tidak mahu mengambil sesuatu manfaat daripada sesuatu ilmu pengetahuan serta tidak mahu tunduk kepada kebenaran, walaupun kebenaran tersebut telah terbukti.



Masih ingatkah kita kisah seorang sahabat yang enggan menerima nasihat dan teguran Rasulullah SAW. Apa yang terjadi padanya ?

"Dari Salamah bin al-Akwa' r.a. bahwasanya ada seorang lelaki makan di sisi Rasulullah s.a.w. dengan menggunakan tangan kirinya, lalu beliau s.a.w. bersabda: "Makanlah dengan menggunakan tangan kananmu." Orang itu berkata: "Saya tidak dapat makan sedemikian itu." Beliau s.a.w. bersabda: "Tidak dapat engkau?" Ia berbuat sedemikian itu tidak ada yang mendorongnya, melainkan kesombongannya juga. Salamah berkata: "Orang itu akhirnya benar-benar tidak dapat mengangkat tangan kanannya ke mulutnya," yakni tangannya terus cacat untuk selama-lamanya, sebab tidak dapat digunakan apa-apa. (Riwayat Muslim)


Nauzubillah! Akibat sombong daripada menerima nasihat, teguran dan kebenaran, maka Allah timpakan balasan sedemikian rupa. Di akhirat? Tunggu sahaja di hadapan Allah kelak.



Susah
menerima pendapat manusia? Pantang dikritik? Kagum dengan pandangan sendiri? Suka
meremehkan orang lain?

Kenapa?

Ego dan Egois!

Salah satu cabang sifat takbur, kita ego dengan pendirian kita, lantas pendapat orang lain kita ketepikan. Kita bangga dengan prinsip kita, maka kita egois, semua orang kita salahkan, kita sahaja yang betul semuanya. Kita tak suka dikritik, malah melenting pula. Kitakah itu yang hanya memegang passport HAMBA ALLAH di dunia?



Dari Haritsah bin Wahab r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidaklah saya memberitahukan padamu semua, siapakah ahli neraka itu? Mereka itu ialah orang yang keras kepala, suka mengumpulkan harta tetapi enggan membelanjakannya - untuk kebaikan - lagi bersikap sombong." (Muttafaq 'alaih)



Kembali kepada fitrah kejadian hamba

Allah Ta'ala berfirman:

"Dan tundukkanlah sayapmu - yakni rendahkanlah dirimu -kepada kaum mu'minin."
(al-Hijr:88)



Fitrah manusia dilahirkan sebagai seorang HAMBA. Maka berkelakuanlah seperti yang sepatutnya. Mereka yang tidak mengikut fitrah dan sunnatullah, tidak mungkin dapat merasakan ketenangan dalam diri, kerana fitrah asal kejadian diri telah dinodai. Sebagaimana enjin kereta Opel, tak mungkin layak diletakkan di tempat enjin kereta Porche. Rosak! Dan akhirnya binasa, tidak berguna.


Seorang HAMBA tak mungkin layak memiliki sifat TUANNYA.
Dan seorang hamba tak mungkin hidup tenang jika memiliki sesuatu yang bukan fitrahnya, tak mungkin tenang andai bersifat dengan sifat Tuhannya. Mustahil!


Fitrah seorang hamba, tak mungkin sombong, tak mungkin bongkak, tak mungkin takbur..
Fitrah seorang hamba, merendah diri padaNya, patuh dan taat pada suruhanNya, takut melakukan maksiat dan kemungkaran.
Tenangkah kita jika bersifat dengan sifat Tuhan Pencipta, andai laknat Allah yang diterima
sebagai janjiNya?



Dalam hadiths Qudsi, ALLAH Azzawajalla berfirman:

"Keagungan (kesombongan) itu Selendang-KU dan kebesaran itu Sarung-KU, maka sesiapa yang merebutkan kedua-duanya daripada-KU, nescaya AKU murka
dan AKU tidak akan mempedulikannya."

(Hadiths Riwayat Muslim)




Andai kita yang melakukan kemungkaran itu, bertaubatlah….

Andai kita yang mengingkari ketaatan itu, maka berubahlah…

Agar kita bukan tergolong dalam mereka yang sombong menolak kebenaran,

Bukan pula dari kalangan mereka yang keras kepala daripada menerima nasihat dan teguran,

Agar kita tidak memakai 'selendang' dan 'sarung' Allah dalam sengaja ataupun tanpa kita sedari,

kerana sombong dan menolak kebenaran itu di sisi Allah, hanya kemurkaanNya sebagai

ganjaran- maka di mana tempat untuk mereka yang Allah laknat dan murka di akhirat nanti?


Jagalah hati dan berhati-hatilah, jangan sampai kita dihumban ke lembah kehinaan kerana sifat-sifat TUHAN yang kita cuba aplikasikan dalam diri yang fitrahnya hanyalah seorang HAMBA.


Tegurlah dengan kebenaran, dan terimalah teguran dengan kesedaran
Nasihatlah dengan rendah diri, dan terimalah nasihat dengan rendah hati
Berlapang dadalah menerima kritikan,
Bukalah minda menerima pandangan dan pendapat mereka di sekelilingmu, untuk kaufikirkan
Nescaya kedua-dua pihak mendapat kepuasan dan ketenangan
Kerana kedua-duanya kembali kepada fitrah asal seorang hamba.

Jangan benarkan diri memakai pakaian takbur dan sombong jika mahu hidupmu tenang.....


ITTAQULLAH

“ALLAH mengasihi seseorang yang mengenal kedudukan dirinya, menyebabkan dia tidak melanggar batas-batas ke dudukannya.”


Dan segala muka akan tunduk dengan berupa hina kepada Allah Yang Tetap Hidup, lagi Yang Kekal Mentadbirkan makhluk selama-lamanya dan sesungguhnya telah rugi dan hampalah orang yang menanggung dosa kezaliman. (Taha :111)


Wallahua'lam

3:17 AM

Moist Chocolate cake

salam.
entry ni khas buat ibu batch (p/s : malas nk salin atas kertas..)
try lah resepi ni. mmg best! insyaAllah jadik. dah try banyak kali (with slight modification)

Sumber :ulampegaga.fotopages.com dari zaima

Bahan-Bahan:
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir (i reduced to 3/4 cup)
1 cawan susu cair (i added another 1/2 cup in order to compensate the omitted condensed milk)
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu manis (i omit this to save budget)
1 1/4 cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
3 biji telur (i used only 2)

Cara :

  1. Campur koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut.Tepung,soda dan baking powder di ayak satu. Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi. Gaul rata & campur tepung.
  2. Gaul sebati dan tuang dalam acuan - jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik.
  3. Tutup acuan dgn aluminium foil agar tidak masuk wap. Kukus salama 1 jam baru angkat dan sejuk kan (i skipped this step and bake in a pre-heated oven at 180 degrees for 40-45 minutes or less/more until it cook)
happy trying!

p.s: there's another recipe from allrecipes.com - the one that you ate yesterday. sorry for not giving you that one, tak jumpe pulak. I'll post it later insyaAllah

11:56 AM

Batu pun cukup??

Batu pun cukup untuk apa??

Untuk main batu seremban, 7 biji batu memang mencukupi.
Untuk melontar jamrah pun, memang guna batu, asalkan cukup.

Tapi untuk melawan tentera yahudi, cukupkah dengan batu?

Topik tentang Palestin sering menjadi buah butir pebualan kami dalam kumpulan se'round' di hospital sementara menunggu kedatangan doktor memandangkan hampir separuh dari ahli kumpulan kami berasal dari Palestin.Malah mereka turut memiliki pasport Israel untuk memudahkan laluan keluar masuk ke luar Israel.

Kebanyakan rakan-rakan dari Palestin yang saya kenal tinggal di Jerusalem. Ada juga yang berasal dari Hebron dan Qalansawa.

Berminat untuk mengetahui pengalaman mereka secara 'live', kerana selama ini kita hanya menonton televisyen, membaca akhbar tentang kekejaman tentera ISrael pada saudara-saudara kita di Palestin, lalu saya pun bertanya kepada salah seorang rakan saya.

Saya: Awak ada pengalaman baling batu pada tentera Israel tak?
Rakan : Mestilah. Saya ingat masa kecil-kecil dahulu, saya dan kawan-kawan baling batu kat askar Israel. Mereka mengawal di merata-rata tempat. Kami baling tanda 'protes'.
Saya : Nasib baik dia tak tembak korang semua.
Rakan : Lepas baling kami lari terus.

Saya ketawa kecil. Dalam hati rasa kasihan sangat. Jika ingin dibandingkan dengan keadaan di Malaysia, batu-batu itu hanyalah diguna untuk membaling anjing hitam yang mengejar. Namun di bumi Palestin, mereka hanya punya batu-batu untuk memprotes. Apalah sangat 'kuasa' yang ada pada batu untuk mengalahkan tentera Israel yang kejam itu.

Pernah satu ketika juga ketika saya berbual dengan mereka tentang 'martial art' yang ada di seluruh dunia.
Rakan : China, Korea semua ada martial-art masing-masing. Di Malaysia ada x 'martial-art' tersendiri?
Saya : Mestilah. Namanya 'silat. Stepnya like lil-bit like a dance. Kami pun praktis taekwondo, kungfu, bla bla...
Rakan : Kholas. Di Palestin kami guna batu saja.(selamba rakan saya menjawab)

Saya terus terdiam. Nak bergenang juga air mata tiba-tiba. Tidak sangka tajuk yang kami bincangkan tadi turut mengingatkannya tentang tanahairnya yang sedang dijajah.

Saya : Ingat, live with dignity or die as martyr!
Rakan : Insyallah kami akan cuba berjuang dengan ilmu dan teknologi yang kami ada.

(Mudah-mudahan kamu berjaya wahai sahabat. Semoga kamu tidak leka dan lupa dengan jawatan dan kemewahan yang kamu bakal depani yang mungkin membuatkan kamu terus berhijrah meninggalkan bumi Palestin itu. Terus mekarkan semangat juangmu!)

Setiap kali mereka melepasi sempadan Jordan-Israel, hati mereka membuak-buak, geram melihat keangkuhan tentera Israel yang berkawal bebas, berlagak dengan bangsa Arab Palestin, bangsa asal di situ.

Semangat rakan-rakan Arab lain yang tinggal di Jordan, Syria mahupun Arab Saudi tidak sekental sahabat-sahabat Palestin. Mungkin kerana mereka di Palestin lebih menyaksikan keangkuhan tentera Israel di tempat mereka. Justeru mereka lebih merasai semangat itu. Rakan-rakan yang berasal dari Jordan masih lagi boleh menerima tolak ansur yang dibuat di antara negara Jordan-Israel. Kata mereka, 'we are brothers'.

"Brothers apa macam tu, buat zalim kat adik beradik." Fikir saya dalam hati. Mereka turut senang mengaku, "Dah dasar kerajaan Jordan yang memang baik dengan Israel dan US, so what can we do??"

Saya perasan riak wajah rakan-rakan Palestin. Saya yakin di sudut hati, mereka memberontak walau apapun tindakan Israel atau US terhadap negara mereka. Walaupun keluarga mereka tinggal di zon selamat seperti di Jerusalem dan sebagainya, rasa tercabar tetap ada selagi tanah Palestin itu masih diduduki Israel.

Al-Aqsa??
Saya : Awak pernah solat di Masjidil-Aqsa?
Rakan : Pernah. Ramadhan 2-3 tahun tahun yang lalu. Saya solat di sana pada Malam
Lailatul-Qadar sehingga 'Jumaat Yatim'. (Dalam hati saya, seronoknya mereka dapat bersolat di tanah suci itu, tanah yang turut disebut namanya dalam Al-Quran)
Saya : Boleh ek masuk solat dalam masjid tu?
Rakan : Boleh. Tapi memang ramai tentera Yahudi berkawal di luar masjid.

(Menurut rakan saya, Jumaat Yatim merupakan hari Jumaat pada minggu Lailatulqadar tersebut. Kalau saya tidak silap faham)

Di sebalik wajah tenang itu, seolah terdengar rintihan hatinya, "Biarkan kami solat di tanah suci itu dengan aman Ya rabb.."

Sampai bila??Saya : Sampai bila Israel nak keluar dari negara kamu?
Rakan : Sehingga ada kesatuan dalam umat Islam, mungkin.
Saya : Ada hikmahnya apa yang berlaku. Saya pernah dengar tazkirah dari seorang
ustaz tentang bumi Palestin. Kata ustaz, sememangnya orang Israel akan
dikumpulkan di bumi Palestin sehingga turunnya Nabi Isa pada akhir zaman
nanti untuk membunuh mereka semua di bumi itu, bagi menyaksikan kemenangan
umat Islam di akhir zaman. So, kita sedang melalui semua itu. Sama-samalah
kita berdoa dan sabar.
Rakan : Insyallah.

Berita terkini dari Palestinkini, Gaza memang telah kehabisan ubat bius @ anesthetics. Justeru, mungkin banyak pembedahan-pembedahan untuk menyelamatkan nyawa dibuat dalam kesakitan yang amat dahsyat ditanggung oleh para pesakit. Masya-allah. Berikan mereka ketabahan dan kekuatan Ya Allah.

Gaza turut diserang lagi.
Lagi? Lagi?

Berikan perhatian pada isu yang tidak pernah 'sejuk' ini. Show, that we are concern about them!

Titipkan doa buat mereka di akhir solat kita. Ingat ! Umat Islam adalah bersaudara. Sekurang-kurangnya ada bukti usaha kita membantu mereka. Do not be ignorant!

5:15 AM

Bil Malizia fi musykilah?

salam

hari ni dalam surau, tengah dalam mabuk-mabuk ayam (mamai) sempat lagi terdengar satu soalan diajukan oleh sorang kakak Arab kepada Kak Safiyah & Qilah,
"Bil Malizia fi musykilah?" soalnya
(x tau reaksi teman berdua tu camne, tapi agaklah muka deme mesti pening-pening) then, kak safiyah pun bertanya balik,
"Musykilah eiysh?"
kakak tu tnya lagi, "Bil malizia fi musykilah?"
"Musykilah eisyh ya3ni?"
"Bil malizia fi masih?
"Aa, fi"
"Katheer?"
"Aa, katheer."
"Ya3ni fi musykilah zaina hun, bil falestin?"
"Owh, la2a (2X) alhamdulillah."

tamat

tu je pun perbulannya. memula tak terpk ape2. tapi balik ni rasa sayu pula. Apa agaknya perasaan akak tu kan?


Oops, sori. Ok, here the translation for aforementioned dialogue :
"Kat Malaysia ada masalah tak?"
"Masalah ape?"
"Kat Malaysia ada masalah tak?"
"Maksudnya masalah ape?"
"Kat Malaysia ada orang kristian?"
"Aah, ade."
"Ramai?"
"Aah, ramai"
"Maksudnya ada tak masalah macam kitorang kat sini, kat Palestin?"
"Owh, takde alhamdulillah"

masalah yang dimaksudkan pastinya kekejaman dan penindasan ke atas orang Islam terutamanya di Palestin yang tiada kebebasan dalam mengamalkan agama...
Fikir-fikirkan..
Banyakkan syukur..

tenang dan damailah kita dalam doa & usaha yang tidak putus-putus untuk saudara di sana.

7:26 PM

DariNya kita datang, kepadaNya kita kembali

Bismillah

"Dan bagi tiap-tiap umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun dan tidak dapat pula mereka didahulukan"

Innalillahi wa inna ilahi raji'un

Dan telah perginya seorang insan yang amat saya sayang..


Saya tak tahu, tapi kepulangan saya ke Malaysia akhir bulan 12 2007 lalu, sangat menyayat hati..

Atok perempuan sangat gembira apabila mak memberitahu saya akan pulang menyambut hari raya aidiladha pada tahun ini..walaupun bulan 6 tahun yang sama saya telah pun pulang bertemu ahli keluarga di Malaysia. Disember lalu, raya pertama di Malaysia, setelah hampir 4 tahun beraya di perantauan. Mak bersungguh-sungguh menyuruh saya pulang, walaupun pada asalnya saya tidak begitu serius menyatakan hasrat untuk pulang, dan hampir-hampir membatalkan niat, kerana raya kali ini juga adalah raya terakhir untuk saya sambut bersama kakak-kakak senior tahun akhir di Jordan...
Semua ada hikmahnya


Pulang ke Muar....
Atok lelaki yang nampak uzur, tapi atok perempuan yang pergi dulu..
Teringat kata-kata atok perempuan kepada suaminya, "awak ni sakit-sakit, tapi kita tak tau siapa yang pergi dulu"


Sepanjang tempoh cuti 2 minggu lebih saya di Malaysia, 3 kali saya pulang ke Muar. Kali pertama, pada malam kepulangan saya, kami terus pulang ke rumah atok untuk merayakan Hari Raya Aidiladha esoknya di sana.
Atok sangat gembira, kerana Alhamdulillah selepas rawatan matanya, dia dapat melihat dengan jelas wajah-wajah insan yang disayanginya. Itulah raya terakhir saya bersama atok perempuan...


Tapi saya sayu, atok memang nampak kurang sihat ketika itu, kakinya membengkak (pitting edema),dan dia mengadu, selalu sesak nafas. Dari pembelajaran, saya tahu ada yang tidak kena..


Setelah pulang ke rumah, saya memberitahu ibu, supaya membawa saya ke rumah atok semula sebelum saya pulang ke Jordan.

Kali terakhir saya pulang ke rumah atok, ibu menyuruh saya memeriksa atok. Hampir-hampir saya terlupa membawa stethoscope ke kampung untuk memeriksa atok. Kereta sudah bergerak, di pertengahan jalan ibu mengingatkan, tapi saya terlupa, namun ayah tidak kisah berpatah balik ke rumah untuk mengambil alat tersebut.


Pada mulanya saya berat hati untuk memeriksa atok, namun ibu menggesa. Hari itu, setelah membuat auscultation, saya tak tahu bagaimana harus saya beritahu pada atok. Saya katakan insyaAllah semuanya ok. Namun pada ibu saya beritahu sebaliknya...
"Mak, sarah dengar atok macam ada paru-paru berair, " (mungkin itu bahasa yang orang Melayu gunakan, apabila crepitation dapat didengari di paru-paru).


Akhirnya ibu saya sendiri yang memberitahu atok tentang itu. Atok terkejut. Pagi esoknya atok terus berjumpa dengan doktor di klinik. Doktor memberi ubat dan meminta atok datang setiap bulan untuk follow up.

Sewaktu ingin pulang, saya tak tahu, tapi saya amat berat meninggalkan atok.. sayu dan sedih, sehinggakan saya bersalam dengan atok-atok saya itu 2 kali setiap seorang.. terasa berat sangat nak balik.. Rupanya itulah salam terakhir saya bersama atok...

Lebih kurang 2 minggu setelah saya kembali ke Jordan, saya mendapat berita, keadaan atok semakin tidak menentu. Ibu memberitahu, semenjak akhir Januari lalu atok sentiasa keluar masuk hospital, emergency room, ICU. Atok sudah tinggal bersama anak-anaknya di Selangor,,.


Ibu selalu merahsiakan keadaan kesihatan atok daripada saya. Katanya tidak mahu mengganggu pembelajaran. Tapi naluri itu tetap ada. Pernah saya melihat seorang perempuan tua dikelilingi anak-anaknya ketika sedang nazak dan dibacakan ayat Al-Quran di sebelahnya, saya terus teringatkan atok..
"
aslmkm.mom,dis morning i saw a nenek was dying.her family gathered around n
recited the quran.ttbe tringt kt atok.kem slm kt atok.x sabo blik
mesia.slmt mgndi" sms yang saya hantar kepada ibu.
Then my mother replied, meminta maaf kerana tidak memberitahu saya tentang situasi kesihatan atok yang semakin kritikal ketika itu yang cuba dirahsiakannya



Semalam, ibu memberi mesej lagi..
"Aslmkm, sarah. Mak harap sarah tabah.. keadaan atok semakin kritikal. doakan.." lebih kurang begitulah mesej ibu di samping memberitahu komplikasi-komplikasi yang atok hadapi. Multi organ failure....

Saya dibesarkan oleh atok ketika kecil, sebagai cucu yag rapat dengan atok, ibu berpesan supaya saya dapat menerimanya dengan tabah. Dan, saya cuba bersedia....



Petang itu saya menelefon ibu, ibu memberitahu, doktor hanya suruh bersedia.. bila-bila masa saja atok akan pergi meninggalkan kami selama-lamanya...Saya berpesan supaya banyakkan membaca yasin, semoga Allah mudahkan saat ajalnya telah tiba
Malam tadi, saya hanya mampu menangis dan berdoa, semoga Allah permudahkan segalanya...


Jam 12 malam, sebelum tidur... saya bacakan al-Fatihah untuk atok, tanpa saya menduga sebenarnya waktu yang samalah atok pergi meninggalkan kami selama-lamanya...

Semoga atok bahagia di sana.. amin

Sedekahkan al-fatihah buat Almarhumah Hjh Yang Bt Haji Jamil yang pulang ke rahmatullah 14 april 2008 jam 5 pagi (waktu malaysia)


Doakan dosanya diampunkan Allah, dan rohnya dirahmati Allah. Ameeen

Hidup hanya satu pinjaman dari Allah, pasti akan dipulangkan semula akhirnya..
Terima kasih Allah atas pinjaman seorang atok dan kasih sayangnya..


Allahummaghfirlaha warhamha wa'aafiha w
a'fu 'anha

Wallahua'lam

5:17 AM

"Which then of the bounties of your Lord will you deny?"

Bismillahirrahmanirrahim...
Dropping by a minute just to share a nice and relaxing article, grabbed from someone's blog today ^^... take a deep breath, here we go...




A sliced Carrot looks like the human eye. The pupil, iris and radiating lines look just like the human eye...and science shows that carrots greatly enhance blood flow to and function of the eyes.



A Tomato has four chambers and is red. The heart is red and has four chambers. All of the research shows tomatoes are indeed pure heart and blood food.



Grapes hang in a cluster that has the shape of the heart. Each grape looks like a blood cell and all of the research today shows that grapes are also profound heart and blood vitalizing food.



A Walnut looks like a little brain, a left and right hemisphere, upper cerebrums and lower cerebellums. Even the wrinkles or folds are on the nut just like the neo-cortex. We now know that walnuts help develop over 3 dozen neuron-transmitters for brain function.



Kidney Beans actually heal and help maintain kidney function and yes, they look exactly like the human kidneys.



Celery, Bok Choy, Rhubarb and more look just like bones. These foods specifically target bone strength. Bones are 23% sodium and these foods are 23% sodium If you don't have enough sodium in your diet the body pulls it from the bones, making them weak. These foods replenish the skeletal needs of the body.



Eggplant, Avocados and Pears target the health and function of the womb and cervix of the female - they look just like these organs. Today's research shows that when a woman eats 1 avocado a week, it balances hormones, sheds unwanted birth weight and prevents cervical cancers. And how profound is this? .... It takes exactly 9 months to grow an avocado from blossom to ripened fruit. There are over 14,000 photolytic chemical constituents of nutrition in each one of these foods (modern science has only studied and named about 141 of them).



Figs are full of seeds and hang in twos when they grow. Figs increase the motility of male sperm and increase the numbers of sperm as well to overcome male sterility.



Sweet Potatoes look like the pancreas and actually balance the glycemic index of diabetics.



Olives assist the health and function of the ovaries.



Grapefruits, Oranges , and other citrus fruits look just like the mammary glands of the female and actually assist the health of the breasts and the movement of lymph in and out of the breasts.



Onions look like body cells. Today's research shows that onions help clear waste materials from all of the body cells They even produce tears which wash the epithelial layers of the eyes.

Subhanallah!

"Which then of the bounties of your Lord will you deny?"

Think about it...

http://wisdomthruwords.blogspot.com/


>> those who wish to sing, always there is a song... ganbatte ne!!<<

12:38 PM

Kalau betul-betul nak, kejar sampai dapat

Bismillah

Today I learned something valuable.
I left home for the bus to Queen Rahmah Teaching Hospital (Paediatrics Hospital) earlier than the day before. (almost everyday my housemate (except one) and I nearly late for our daily morning report at the hospital hall- but we have never been late =) just a bit rush- tachycardia, tachypnea, bla..bla..bla..).

Usually, it takes about 10 minutes duration from our house to the hospital by bus. Today we decided to catch the 'earlier bus' (not the earliest ..hehe... datang awal boleh baca-baca buku sikit...)




Tunggu sekejap...

Then came the first bus
Nope! That bus was not on the way to our hospital

Tak pe tunggu lagi..

The second bus
No, no, no.. again it was not the bus

(Sejukla pulak hari ni.. Apela, sejuk salah, panas salah.. manusia tak gheti nak bersyukur)



I couldn't remember how many busses had passed by, but today we did not wait too long until we saw the bus written Mustasyfa Badi'ah appeared.

"Haa, Jui.. jom. Tu Mustasyfa Badi'ah" sambil melambai-lambaikan tangan kat bas tu.

The bus stopped in the middle of the road, because of some traffic jam.

"Cepat, cepat,cepat" sambil berjalan dengan lajunya ke arah bas yang berhenti tengah-tengah jalan tu. Pintu bas terbuka untuk menurunkan beberapa penumpangnya.



Tapi...
Pap! (The door shut)
Aik! Pakcik bas ni tak nampak kitorang ke? Saya dah berdiri betul-betul depan pintu bas.

"Bukakla..bukakla.." (in Malay language.. tau je diorang tak paham, bukannya dengar pun)

Tunggu.. dan tunggu.. tapi tak bukak-bukak pon
The other vehicles have started to move.. and the bus had moved off too!!

Haaaa??!!
Nape dia tak bukak pintu?! Nape dia tinggalkan kita??!! Dia tak nampak kita ke??!!
We were in the middle of the road.. with vehicles moving at our lefts and rights. Alhamdulillah, tak kene langgor.



Pergilah tepi jalan semula..

"Jui, time Jui pandang pakcik bas tu dia kate boleh masuk, kan? Nape pakcik tu takmo bukak pintu?"

"Kite bukan tengok pakcik dreber tu, pakcik sebelah dia yang suruh masuk"

Pakcik sebelah dia.. Loorrh, penumpang je le.


I looked back at the bus that had left us behind.
Eiiyy geramnya!
Rasa macam nak kejar je.
Geramla.. Dah keluar awal-awal pagi ni.. Alang-alang baik kejar, mana tau dapat ke..

"Jui, jom kejar!"
"Nak kejar ke?"
"Jomla",better we moved faster before the bus got too far from us.

Dengan tangan memegang buku dan lab coat, saya bersungguh-sungguh berlari-lari anak mengejar bas tersebut. Tak kesahla.. janji nak sampai cepat. Alhamdulillah, bas tak bergerak laju sangat selepas itu.

The bus stopped for another traffic light, and another three passengers were dropped off.



Cepat-cepat!
Sampai depan pintu..
Nak masuk, nak masuk..

Ade tempat ke..?
Eh, ade..
"Haaa.. korang pergi duduk kongsi kerusi dengan banat tu"


A lady who shared her chair with Jui told her, the bus driver couldn't do anything when we first wanted to get in, as there was no empty seat at that time. Luckily (Thank God), three passengers were dropped off with two of them were females, so we were taking their places (not an empty but a 'shared seat' of course)

Oooo.. macam tu ke..
Alhamdulillah, Allah mudahkan.. kalau takde orang turun , walaupun dapat kejar bas tu, still tak dapat naik jugak
Sampai jugak ke hospital dengan hati lega.. awal pulak hari ni..
ingat tadi nak je kecik hati dengan pakcik bas ni.. sori~

But I learned something today..
I was reminded actually..


NAK SERIBU DAYA, kan?

Kalau kita rasa sesuatu tu amat-amat penting, kita mesti buat apa sahaja untuk mendapatkannya





Betul-betul nak lulus peperiksaan, so.. KEJAR SAMPAI DAPAT!
Lulus Alhamdulillah, tapi takkan setakat lulus je.. perlu ada cita-cita untuk majukan diri lagi
Betul-betul nak cemerlang dalam peperiksaan, so.. KEJAR SAMPAI DAPAT!
Buatlah apa sahaja caranya dengan cara yang dibenarkan dan diredhai Allah, yang penting kita tahu aim dan target kita... dan usaha yang perlu digandakan untuk mengejar kejayaan sampai dapat!




Itu baru dunia.. macam mana dengan akhirat?


Betul-betul nak berjaya di akhirat, so... KEJAR SAMPAI DAPAT!


Masalahnya sekarang, semua orang nak berjaya di akhirat, tapi tak semua berkejar untuk mendapatkannya. Ada yang jalan lenggang kangkung lagi (sayakah?). Ada yang tak gerak langsung. Ada pulak yang terus jalan undur ke belakang (aaii.. macam tak nak berjaya je..?)


Pelik, pelik, pelik


Bila tanya orang Islam yang tak pakai tudung, mesti semuanya percaya adanya syurga, adanya neraka, dan mesti semuanya nakkan kejayaan di akhirat nanti. Tapi, kenapa tak berusaha mengejarnya? Yang bercouple? Sama saja jawapan.



Mengejar kejayaan di akhirat, bukanlah dengan cara mengamalkan segala yang Allah suruh semata-mata. Mengejar kejayaan di akhirat itu perlulah juga menggunakan 'pengangkutan' meninggalkan larangannya, dan inilah yang paling sukar untuk dilakukan, kerana tidak ramai yang mampu 'membeli kenderaan' yang mahal ini.




Tinggalkan kemungkaran, SUSAH..
Sebab nafsu bermaharajalela dalam diri.
Tapi kalau tak usaha, memang tak dapat.
Kalau tidak bersungguh-sungguh dan malas nak kejar kejayaan di akhirat, dalam erti kata lain sebenarnya kita tak nak berjaya di sana, sebab buat sambil lewa saja.. Betulke? Tepuk dada tanya iman

Jujurlah dengan Allah. Andai harapan untuk berjaya itu kita letakkan di atas lisan, zahirkanlah dengan perbuatan.

Orang yang nak syurga Allah, akan berusaha bersungguh-sungguh buat segala yang Allah suka. Yang tak nak syurga?(walaupun pada lisannya nak) akan berusaha mencari alasan, alasan, dan alasan, seolah-olah ada yang membenarkan kemungkaran yang dilakukannya.. (padahal sudah terang lagi bersuluh Allah tak suka)
Nak seribu daya, tak nak seribu dalih, kan?





ITTAQULLAH


Do whatever makes Allah loves you. He judges not the victory you've achieved, but how much effort you've made.

Kalau betul-betul nak, kejar sampai dapat!



Wallahua'lam

8:01 AM

About Life..

Bismillah

Point to ponder

A great philosophy about life based on a true great history in life



Everything I need to know about life, I learned from Noah's Ark


One : Don't miss the boat

Two : Remember that we are all in the same boat

Three : Plan ahead. It wasn't raining when Noah built the Ark

Four : Stay fit. When you're 600 years old, someone may ask you to do something really big

Five : Don't listen to critics ; just get on with the job that needs to be done

Six : Build your future on high ground

Seven : For safety's sake, travel in pairs

Eight : Speed isn't always an advantage. The snails were on board with the cheetahs

Nine : When you're stressed, float a while

Ten : Remember, the ark was built by amateurs ; the Titanic by professionals

Eleven: No matter the storm, when you're with God, there's always a rainbow waiting


Life is all about choices..

Wallahua'lam