7:09 AM

Coretan tahun baru

Assalamualaikum buat semua yang sekarang pastinya sedang tekun membaca artikel ini.


Apa khabar? Lama rasanya tak menjengah blog ini apatah lagi tampil untuk menyalurkan sesuatu yang bermanfaat buat orang lain. Alam pekerjaan yang baru bermula benar2 mengubah persepsi terhadap kehidupan. Tanggungjawab yang semakin besar dan kesuntukan yang mencabar keimanan terasa seperti ada batu yang sentiasa menggalas di bahu. Moga diberi kekuatan olehNya untuk menghadapi semua ini.

Lantaran kesibukan membuatkan saya terlupa akan perkembangan sekeliling. Selang sehari kejadian barulah saya tahu akan kemangkatan YDP N9. Selang sehari kejadian juga baru saya tahu akan apa yang terjadi di Palestin.


Apa yang berlaku di Palestin benar2 membuatkan saya tergamam. Terus teringat akan seorang rakan yang sedang bekerja di Jerusalem. Pasti kehidupannya lagi sibuk dalam urusan untuk menyelamatkan saudara seagama. Bagaimana untuk menghadapi beribu-ribu pesakit dalam masa yang singkat. Lupakan sejenak mengenai isu sterilization, safety precautions, dsb. Menyelamatkan dan membantu pesakit lebih penting buat masa ini. Moga Allah membalas jasa mereka dalam membantu para pejuang Islam untuk terus bertahan menentang kekejaman Israel laknatullah. Amin.

Hari ini saya menerima seorang pesakit cilik yang baru dilahirkan. Fizikalnya terdapat kecacatan. Complete cleft palate and cleft lip, hypotolerism, low set ears. Radiologically, holoprosencephaly. Suspected Patau syndrome (trisomy 13). Sangat kasihan bila melihat si cilik yang baru melihat dunia terpaksa bersusah payah menghadapi ujian di usia yang terlalu muda. Apatah lagi bila berhadapan dengan ayah dan ibunya. Airmata menjadi saksi kesedihan mereka. Bapanya nampak tenang, tapi dalam hati siapa yang tahu. Semoga mereka tabah dengan ujian ini.


Berhadapan dengan pesakit cilik ada yang seronok dan ada yang sedih. Seronok dapat melihat perkembangan kesihatan mereka dari ke hari. Sedih bagi yang menghidapi penyakit kronik dan complicated. Tetapi dalam banyak2 cabaran, paling menguji adalah sesi blood taking. Kalau orang besar memang senang. Tapi bagi kanak2 memang menguji kesabaran. Kadang2 sampai 2-4 orang mengerjakan seorang bayi. Lebam, kesan cucukan jangan ditanya, memang banyak. Lagi2 bayi. Kasihan memang kasihan, tetapi demi kebaikan mereka, perasaan perlu diketepikan. Tak sampai hati rasanya untuk datang bercakap dengan ibu mereka : "Maaf ye ibu, kita nak ambil bayi untuk nak ambil darah". Entah yang ke berapa kali, si ibu melepaskan dengan berat hati, terpancar dari riak mereka.

"Doktor, anak saya boleh selamat ke? Macamana keadaan dia sekarang"


Tergamam saya. Tak tahu nak cakap apa. Kalau ok dan stabil, takde masalah. Kalau yang tak ok tu, tak sampai hati nak cakap. Setelah belajar daripada senior skill untuk bercakap dan berhadapan dengan ibu bapa pesakit cilik, barulah saya tahu bagaimana. Orang memandang tinggi terhadap seorang yang bergelar doktor. Kepercayaan yang diberikan oleh mereka memang kadang2 tak mampu untuk ditanggung. Kita hanya mencuba yang terbaik, Allah yang menentukan segalanya.

Perjalanan saya baru bermula untuk mengenal kehidupan yang sebenar, berdikari sendiri, merancang masa depan sendiri agar lebih teratur. Namun, siapalah saya untuk hanya memikirkan diri sendiri, kerana kehidupan kita juga untuk orang lain. Moga2 saya dan rakan2 diberi kekuatan.

Sekian coretan ringkas yang dapat dikongsi.



Salam tahun baru Maal Hijrah 1430

Salam tahun baru 2009

Salam
jihad buat para pejuang Islam di bumi Al-Quds

Salam perubahan ^^


5:28 AM

Tangisan Gaza

Bismillah


http://palestinkini.info/index.php
http://english.aljazeera.net/


Tangisan yang tiada pernah henti
Penutup tirai 1429H, penuh tragedi......


***** Speechless*****



OO.. ye (tak bersemangat)
Salam Maal Hijrah
Mohon maaf salah silap
Semoga kitab amalan 1429H kita penuh dengan rahmat dan keampunanNya
Mungkinkah perkataan SYAHID boleh termaktub dalam kitab kita seperti mereka yang gugur berjuang menegakkan agama Allah di sana?



Bulan Muharam...
Jom banyakkan puasa



Daripada Abi Hurairah r.a. katanya, telah bersabda Rasullullah s.a.w. yang maksudnya: "Seafdal-afdal puasa selepas Ramadhan ialah puasa pada bulan Allah iaitu bulan Muharram dan seafdal-afdal solat selepas solat fardhu ialah solat malam." (Riwayat Muslim)



Daripada Abi Qatadah r.a. bahawasanya Rasullullah s.a.w. telah ditanya mengenai puasa hari 'Asyura (yakni hari ke-10 bulan Muharram) maka sabda Baginda s.a.w. yang bermaksud: "Ia akan menghapuskan dosa setahun yang lalu." (Riwayat Muslim)




Ia disunatkan, namun Rasullullah s.a.w. belum sempat mengerjakannya, bagaimanapun Baginda s.a.w. bersabda maksudnya: "Sesungguhnya jika aku hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada 9 Muharra,." (Riwayat Ahmad dan Muslim)






Wallahua'lam

2:58 AM

Cantik tak kita?

Assalamualaikum

Hari ini agak rajin. Majoriti baju kurung, kain batik, seluar dan lain-lain habis saya gosok. Ke'rajin'an menggosok helaian-helaian pakaian yang agak banyak tu semuanya berpunca dari ke'tidak-cukup-kering'an dalam cuaca musim sejuk ni. Dalam tengah menggosok telekung tu, tetiba teringat pulak zaman kat skolah asrama dulu.

Begini ceritanya.. Mari baca (ceh, bajet menarik aje)

Sewaktu di SMKA (tingkatan 1 sampai 3) antara rutin mingguan sebagai budak hostel adalah membasuk telekung. Wajib. Mesti basuh. kalau miss rasa tak best aje nak guna telekung tu. Lepas basuh dengan sabun Dobi (jenama paling glamer kat asrama sebab banyak buih - puas rasanya kalau basuh baju ada buih banyak), kemudian disusuli pula dengan celupan soflan yang wangi itu dan terakhir skali disudahi dengan celupan nila Ujala (ingat lagi tak sahabat-sehabat sehostel - jenama nila paling glamer) agar nampak putih berseri walaupun hakikatnya kaler seperti marjerin. Lepas siap sidai, kering dan angkat - sebelum guna semula, telekung tu mesti dah digosok rapi. Rasa suka sangat bila pegi solat dengan telekung yang wangi bersinar dan tegang aja nampaknya. Tenang. Kalau salah satu step ni tak buat, mesti rasa tak kena.

Waktu tu, terutamanya di tingkatan 1, surau tu bestfriend. Al-qur'an juga. siap nangis-nangis lagi kalau baca Qur'an. Sampai senior yang duduk bawak katil pun pelik, nape lah budak ni asyik nangis aje (owh~ thiqah sungguh waktu itu) Kehidupan di asrama seawal usia 13 tahun memang sayu. Selalu risau tak tentu punca. Risau ibu kat rumah, ayah kat tempat kerja. macam-macam. Sebab tu lah alhamdulillah bleh jadi bestfriend surau dan qur'an. sebab tak de orang lain nak cakap. kalau cakap pun dengan orang, kesian pula. nak cakap sakit, tak tau sakit ape. kalau cakap homesick, tak tahu pula nak bagi ubat apa.

Berbalik kepada kisah telekung, bila kita rasa macam dekat dengan Dia, rasa semua benda nak jaga. Benda yang selalu nampak jarang orang buat adalah telekung. Waktu tu selalu terfikir, bila nak pegi sekolah, kita semua mesti gosok baju, betul tak? Kita selalu sekali jaga penampilan depan guru mahupun rakan. Apatah lagi kalau yang ada partner main-main mata. Tajam je side kat lengan baju kurung. Kalau lelaki, kat seluar tu lah. Lagi-lagi hari Isnin, mesti tegang punyalah. Siap kalau nak duduk dalam kelas, ada sesetangahnya, duduk adjust cukup baik tak nak nampak baju jadi komot. Nampak kemas lagi presentable gitu.

Tapi terkadang (atau selalu?) kita ter'lupa' nak jaga penampilan kita bila jumpa Dia. Ada sesetengahnya selalunya basuh hanya bila nampak kotor, apatah lagi nak menggosoknya. (Maaf siap-siap ya pada yang tak macam ni, tapi dari pemerhatian mata yang dua ini masih ramai yang begitu) Cuba cek balik telekung kita. Ada tak cik itam si bulat yang selalu membiak banyaknya di bahagian bawah dagu atau kekek? Atau cuba kita cek bawah lampu ke, ada tak peta negara 'asing' kat telekung yang elok terletak tanpa sedar bila kita tertidur. Cek-cek jangan tak cek.

Dek kerana fitrah mengatakan Allah itu penguasa Paling Agung dan Paling Tinggi, maka akal yang suci waktu usia belasan tahun waktu itu mewajibkan diri untuk melakukan kesekian proses yang disebutkan di atas terutamanya bab gosok tu. Waktu tu memang rasa pelik sangat orang yang bila pegi sekolah baju sangat cantik rapi, tapi apabila ke surau, ala kadar. ronyok aje nampak. kadang-kadang ada sesetengah kita (minta maaf ya cakap) bau telekungnya satu macam. Tak tahan sungguh kalau berdiri bersebelah di saf yang sama.

Dalam saf yang sampai beratus, terasa nak jadi hamba yang boleh di'spot' oleh Allah walaupun dengan hanya penampilan. Allah memang memandang taqwa itu dari segala-galanya. dan harapnya, telekung yang bersih dan tenang tu mampu jadi pencetus segalanya.

tamat cerita

Huhu...

Dah lama sangat perkara tu. Bila dah kat Jordan yang kurang air, ditambah lagi dengan cuaca kering, hampir terlupa saya pada rutin yang pernah sebati dengan diri. Kadang-kadang telekung yang renyuk juga saya pakai tanpa sedar. (maknanya sensitiviti saya makin kurang.... adeh)

Kerana saya rasa lebih tenang hidup yang dahulu, saya nak menyeru kepada diri saya sendiri dan kawan-kawan semua, jom kita jaga penampilan kita depan Dia. Tak perlu setiap hari basuh, tapi kalau kita punya rutin tetap basuh telekung alangkah bagusnya. kebersihannya lebih terjamin. (seminggu sekali ke, dua minggu sekali ke, kalau yang negara sejuk kering sebulan sekali pun ok lagi rasanya) ikut kesesuaian masing-masing. Sebulan sekali ke kita gosok, lepas solat kita lipat elok-elok. Teratur nampaknya kan.

Moga atas asbab usaha kecil ini, Allah pandang kita lebih insyaAllah..

P.S: Lama banget tak menulis (menaip sebetulnya) terasa skemanya ayat yang digunakan. Layan je lah aah~

10:31 AM

Sweet memories...



Majlis Pernikahan Noorzayyani & Amir
Tarikh : 10 Disember 2008
Tempat : Bayt Yara

Majlis Kesyukuran Sempena Walimah dan Sambutan Aidiladha PERMAI
Tarikh : 11 Disember 2008
Tempat : Dewan al-Farabi Universiti Yarmouk.

9:49 PM

Our Best Friend's Wedding

Bismillah



Memetik bait-bait kata yang dinukilkan oleh sahabat kami, Zayyani dalam entrynya sebelum ini
(A Point To Ponder)


"Life is predestined, yet it's presented to us as unpredictable..hence signifying the Power of the Creator & the dependence of His creations~"


Ya, hidup kita, mula dan akhirnya, perjalanan dan liku di dalamnya, susah senangnya, semua telah ditentukan oleh Allah sejak azali lagi..
Tapi seringkali perkara dalam hidup kita datang dengan cara yang tak terduga
Yang pasti, tentulah hanya yang TERBAIK untuk hambaNya.....



Sungguh, jodoh itu rahsia Allah
Segala yang tersurat adalah dalam pengetahuanNya
Siapa menduga wajah tenang sahabat kami menyimpan seribu satu rahsia cerita hidupnya
Dan bermulalah satu fasa baru dalam kehidupan apabila dengan izin Yang Maha Kuasa terlafazlah satu perjanjian sepanjang hayat antara Zayyani dan pasangannya, Amir



Saya sendiri kurang pasti dengan perasaan yang menyelubungi diri
Awal-awal mendapat khabar, saya sepenuh hati berkongsi kegembiraan bersamanya
Wanita yang baik Allah sediakan untuk lelaki yang baik
Lelaki yang baik Allah tentukan dengan wanita yang baik
Memang itulah selayaknya, dan itulah yang saya nampak ada di antara mereka berdua, ciri-ciri persamaan yang memang ketara
Pasangan yang sama baik sama sopan, sama soleh solehah, sama-sama menjaga dan terpelihara....


Namun, makin lama saya makin keliru
Dalam diam rupanya ada sisa sebak dan pilu yang menyelubungi diri, tidak tahu kenapa, apa puncanya, saya kurang pasti.....
Mungkin kami se'batch' terlalu menyayangi sahabat kami, Zayyani yang kami gelar ibu batch kami...



Betapa susah ke pekan Chini
Nun jauhnya kereta tiada
Betapa susah melepaskan Zayyani
Berendam air mata dalam ceria



Hadis Qudsi yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad "Cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling mencintai kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling bersilaturahim kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling menasihati kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling mengunjungi kerana Aku; cinta-Ku mesti bagi orang-orang yang saling memberi kerana Aku."





SATU PERJANJIAN


Bulan mengambang di celah awan
Pungguk merindu dengan berangan
Rahsia Allah jodoh pertemuan
Akad nikah satu perjanjian


Pernikahan bukan sekadar lafaz, bukan sekadar akad, bukan sekadar penerimaan, malah lebih besar tuntutannya dalam sebuah rumahtangga yang menagih perjanjian sepanjang hayat

Walaupun saya bukanlah orang yang selayaknya, tapi sekadar menyampaikan buat peringatan diri sendiri serta sesiapa yang sudi mengambil pengajaran

Memetik satu tazkirah dari sebuah blog, serta diubahsuai sedikit bahasanya:


Pernikahan bolehlah difahami sebagai
Akad untuk beribadah kepada Allah,
Akad untuk menegakkan syariat Allah,
Akad untuk membangun rumah tangga sakinah mawaddah wa rahmah.



Pernikahan juga akad untuk meninggalkan kemaksiatan,
Akad untuk saling mencintai karena Allah,
Akad untuk saling menghargai dan menghormati,
Akad untuk saling menerima seadanya,
Akad untuk saling menguatkan keimanan,
Akad untuk saling membantu dan meringankan beban,
Akad untuk saling menasihati,
Akad untuk setia kepada pasangannya dalam suka dan duka, dalam kefakiran dan kekayaan, dalam sakit dan sihat.




Pernikahan bererti akad untuk meniti hari-hari dalam kebersamaan,
Akad untuk saling melindungi,
Akad untuk saling memberikan rasa aman,
Akad untuk saling mempercayai,
Akad untuk saling menutupi aib,
Akad untuk saling mencurahkan perasaan,
Akad untuk berlumba menunaikan kewajipan,
Akad untuk saling memaafkan kesalahan,
Akad untuk tidak menyimpan dendam dan kemarahan,
Akad untuk tidak mengungkit-ungkit kelemahan, kekurangan dan kesalahan.



Pernikahan adalah akad untuk tidak melakukan pergaduhan,
Akad untuk tidak saling menyakiti badan,
Akad untuk lembut dalam perkataan,
Akad untuk santun dalam pergaulam,
Akad untuk indah dalam penampilan,
Akad untuk mesra dalam mengungkapkan keinginan,
Akad untuk saling mengembangkan potensi diri,
Akad untuk adanya saling keterbukaan yang melegakan,
Akad untuk saling menumpahkan kasih sayang,
Akad untuk saling merindukan,
Akad untuk tidak adanya pemaksaan kehendak,
Akad untuk tidak saling membiarkan,
Akad untuk tidak saling meninggalkan.



Pernikahan juga bermakna akad untuk menebarkan kebajikan,
Akad untuk melahirkan generasi berkualiti,
Akad untuk bersedia menjadi bapa dan ibu bagi anak-anak,
Akad untuk membangun peradaban
dan akad untuk untuk segala yang bernama kebaikan.

Dipetik dari Buku “Pernak-pernik Rumah Tangga Islami” Cahyadi Takariawan.



TERIMA SEADANYA

Malam hari memasang damar
Menangkap ikan di tepi titi
Suami isteri mesti bersabar
Kekal rukun damai di hati


[An-Nisaa 19] bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkah-lakunya, janganlah kamu terburu-buru menceraikannya), kerana boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).




PASANGAN DUNIA AKHIRAT

Anak keli di tapak tangan
Pucuk pauh tepi telaga
Rahmat Ilahi moga berpanjangan
Kekal jodoh hingga ke Syurga

Ameen, Ya Rabbal'Alamin



Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikkannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”
Hadith ini telah direkodkan oleh kedua-kedua Imam Bukhari dan Imam Muslim di dalam kitab sahih mereka serta imam hadith yang lain.


Riwayat Ibnu Abbas dan Bukhari:
Sesiapa yang mempunyai empat perkara ini bererti dia telah memperolehi sebaik-baik dunia dan akhirat iaitu
Hati yang selalu bersyukur,
Lidah yang sentiasa berzikir,
Jiwa raga yang sabar dengan ujian,
Isteri yang tidak melakukan dosa serta tidak menzalimi suaminya..



Bagi golongan wanita pula Rasulullah telah mengenakan dua syarat pilihan iaitu hanya menerima lelaki yang beragama dan berakhlak sebagai suami. Ini menunjukkan Islam amat menjaga kebajikan wanita.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda, “Apabila orang yang engkau redha agama dan akhlaknya datang meminang, maka kahwinkanlah dia, jika tidak kamu lakukan demikian akan berlakulah fitnah di bumi dan kerosakkan yang besar.”



Berbahagialah pasangan suami dan isteri yang lengkap sempurna menurut Quran dan hadis Nabi.
InsyaAllah, semoga pasangan Amir-Zayyani yang dijodohkan oleh Allah akan sentiasa saling membantu membawa bahagia di dunia hingga ke akhirat sana






TAHNIAH


Tahniah dari kami krew SOL dan mewakili mereka yang gembira dengan terjalinnya satu lagi ikatan suci di bumi Irbid ini


2 thumbs up buat krew 'adik beradik, anak beranak' pengantin perempuan di sini



Walaupun tidaklah se'gah' atau setanding majlis perkahwinan yang sempurna seperti di Malaysia, kami cuba buat sedaya upaya untuk sahabat kesayangan kami, Zayyani








Amateur punye keje, tak sehebat mana

Krew Akhawat

Wedding Planner- 'Aqilah Suhaimi

Pembantu-pembantu setia akhawat- Nur Faezza, Hetty Ayuni, Farah Najihah, Juiliana Hamzah, Sarah Dardiri, Kamilah, dan adik-adik tahun 4 yang sangat membantu (ramai sangat).


Bagi pihak si Wedding Planner, kami mohon maaf kepada pasangan pengantin andai ada cacat cela sepanjang kami membantu menguruskan sedaya mampu majlis akad dan resepsi kalian berdua..


Semoga Zayyani berbahagia di samping suami tercinta. Doa kami sentiasa mengiringi semoga rahmat Allah kekal menemanimu sehingga ke syurga. Ameeen


Wallahua'lam.

p/s:(menanti 'mama batch' a.k.a 'ibu tiri batch' punye turn pula, bila ye?)