10:00 AM

Mengundi di bando atok (Muo)

Bismillah..
Tiba-tiba terasa nak coret-coret sikit situasi PRU di bando kelahiran saya Muo Bando Maharani (Muar Bandar Maharani). Tetapi yang pastinya, atok perempuan dan atok lelaki tahun ini mungkin tak dapat keluar membuang undi di kawasannya, kerana kedua-duanya berada di Kajang, di atas kondisi kesihatan mereka yang kurang memuaskan, ibu dan ayah membawa atok tinggal bersama kami. (SyafahumaaLlah)


Berita Asal Di Sini

Kemunculan pusat perdagangan baru tidak memerlukan lagi penduduk ke bandar lain untuk dapatkan keperluan harian

MUAR: Kepesatan pembangunan di kawasan Parlimen Bakri memberi kelebihan kepada penduduknya untuk menikmati pelbagai kemudahan infrastruktur, selain kemunculan pusat perdagangan baru yang menjadi pelengkap kepada pembangunan di pusat bandar Muar.

Pekan Bakri dan pusat perdagangan di Pesta, Jalan Bakri juga mencatatkan pertumbuhan yang membanggakan sehinggakan penduduk tidak perlu lagi ke pusat bandar untuk mendapatkan keperluan harian apabila wujud pelbagai kedai dan pusat jualan di situ.


Kawasan Parlimen Bakri memiliki kemudahan infrastruktur setanding dengan kawasan lain, selain kawasan itu turut menjadi lokasi Maktab Teknik Polis Diraja Malaysia (PDRM), Kem Pasukan Gerakan Am (PGA) dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) [My mom pernah kerja jadik cikgu BI kat cni, tapi kejap je, lepas tu cabut lari sambung belajar accountancy- penat kut jadik cikgu..errr..], selain kemudahan pasar raya besar.


Bekas Ahli Parlimen Bakri, Datuk Seri Chua Jui Meng, berkata kawasan itu mencatatkan pelbagai pembangunan hasil daripada bantuan kerajaan pusat dan negeri yang memberikan perhatian bagi memastikan kawasan itu tidak terpinggir, terutama kemudahan infrastruktur.


Katanya, sistem perparitan dan jalan raya di semua kawasan itu juga turut dinaik taraf supaya masyarakat dapat menikmati kemudahan infrastruktur yang terbaik dan setanding kawasan lain.


"Banyak perubahan positif berlaku di Bakri sejak empat tahun lalu, banyak jalan dan sistem perparitan dibaiki dan dinaik taraf hasil bantuan Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri untuk kebajikan orang di kawasan Bakri, " katanya.


Selain itu, Chua berkata, kawasan Bakri juga mempunyai kemudahan hospital kerajaan yang terbaik apabila Hospital Muar [pernah terfikir nak kerja kat cni lepas belajar, sebab dekat dengan atok, senang nak jaga diorang.. (perasan cucu yang prihatin)] dinaik taraf sebagai Hospital Pakar Sultanah Fatimah (HPSF) yang juga menjadi hospital daerah pertama diisytiharkan hospital pakar. [nampaknya takde harapan sangat la nak kerja kat cni kalau setakat houseman lagi.. tunggu jadik MO atau pakar ler..]


Beliau berkata, HPSF adalah hospital kedua terbesar di Johor dan menjadi rujukan kepada penduduk di kawasan utara Johor dan sebahagian Melaka.


Katanya, masyarakat kawasan itu beruntung kerana berpeluang mendapat perkhidmatan di hospital pakar dengan kos yang amat rendah iaitu kira-kira 98 peratus kos adalah ditanggung kerajaan.


"Jika HPSF itu adalah hospital swasta, sudah pasti orang daerah Muar perlu menanggung bayaran kira-kira RM350 juta setahun untuk mendapat perkhidmatan bertaraf hospital pakar, namun kerajaan menyediakan perkhidmatan terbaik dengan hanya mengenakan bayaran terlalu kecil kepada masyarakat," katanya.


Sementara itu, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bentayan, Lau Yew Wee @ Richard Lau, berkata kawasan itu tidak terkecuali daripada menerima limpahan pembangunan apabila projek pembangunan negeri dijalankan, termasuk sistem perparitan dan jalan.


Beliau berkata, projek infrastruktur awam turut dilaksanakan di DUN Bentayan, termasuk membina jeti nelayan di Kampung Bakar Batu, Kampung Bukit Treh dan Parit Beting.


Selain itu katanya, Pusat Pengaduan MCA Bakri yang dipengerusikannya juga memainkan peranan bagi membantu orang ramai menyelesaikan pelbagai masalah.


"Penubuhan pusat pengaduan itu mendapat perhatian orang ramai sehingga mereka yang tinggal di luar daerah juga sanggup datang berjumpa saya bagi membuat aduan mengenai masalah yang mereka hadapi," katanya.


Bekas Adun Sungai Abong, Datuk Dr Haris Salleh, berkata Sungai Abong yang terletak di pinggir pusat bandar Muar berkembang pesat selaras kedudukannya yang berfungsi sebagai bandar satelit.


Katanya, Sungai Abong yang mempunyai banyak taman perumahan termasuk yang dalam pembinaan menyebabkan pelbagai kemudahan infrastruktur disediakan bagi memastikan masyarakat lebih selesa.


"Banyak projek dan kerja menaik taraf jalan raya dan sistem perparitan di kawasan itu dijalankan bagi menampung keperluan penduduk, sekali gus memastikan masyarakat di kawasan berkenaan memiliki kemudahan infrastruktur yang lebih selesa," katanya.


Selain itu katanya, masalah banjir yang sering berlaku di Sungai Abong juga berjaya diatasi apabila Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta Jabatan Kerja Raya (JKR) menjalankan kerja menaik taraf sistem perparitan di kawasan berkenaan.


Calon Adun Bukit Naning, Datuk Abdullah Md Ali, berkata dalam tempoh tiga tahun lalu, pihaknya berjaya menyelesaikan masalah jalan dan lampu jalan, selain menyediakan kemudahan perpustakaan e-desa, gelanggang badminton, masjid serta surau di DUN berkenaan.


Katanya, walaupun DUN Bukit Naning terletak di kawasan kampung, penduduknya tetap menikmati kemudahan infrastruktur yang terbaik.


"Isu tempatan di DUN Bukit Naning banyak yang sudah diselesaikan menjadikan kawasan itu tidak dipinggirkan dalam arus pembangunan," katanya.


Katanya, pihaknya juga membangunkan Dataran Naning yang turut dijadikan kompleks sukan dan padang di Batu 18, Jalan Muar-Parit Sulong.


Calon Pilihan Raya Umum Ke-12


P145 Bakri (55,483)
Melayu: 43.35% Cina: 54.37% India: 2.138% Lain: 0.15%
1. Tay Puay Chuan
2. Er Teck Hwa
2004: Datuk Seri Chua Jui Meng Majoriti 19,059

N12 Bentayan (21,624)
Melayu: 23.45% Cina: 74.448% India: 1.998% Lain: 0.11%
1. Lee Ching Yong
2. Gwee Tong Hiang
2004: Lau Yew Wee Majoriti 428

N13 Sungai Abong (20,104)
Melayu: 52.86% Cina: 43.98% India: 2.99% Lain: 0.17%
1. Kamaruddin Suratman
2. Dr Sheikh Ibrahim Sheikh Salleh <-- haaa? ni ayah kawan satu kelas kat sekolah dulu.. bertanding pakcik, jangan tak bertanding.. hehe
2004: Datuk Dr Haris Salleh Majoriti 6,057

N14 Bukit Naning (13,710)
Melayu: 59.59% Cina: 39.25% India: 0.998% Lain: 0.18%
2. Alias@Elies Shamsir
2004: Datuk Abdullah Ali Majoriti 6,334


Kaum kerabat saya di Muar, boleh dikatakan berdarah biru pekat jugak kot. Ape pun semoga bijak mengundi nanti...


Wallahua'alam

2 silent voices:

muui said...

knapa xpenah dgr pun ada kaw parlimen nama 'BAKRI'? ngeh3. sedar xsedar lg 4 hari org2 mesia nak mengundi yeh. xsabar dan takut nak tunggu 9 Mac 2008.

apa kesudahannya? tunggu...

doa
doa
doa

saye said...

hehe.. sarah pun baru tau nama parlimen kawasan tu 'Bakri'. apela~


akk, gambo ni menyentuh hati la..
http://pru12.pas.org.my/images/stories/poster-besar.jpg
teringat munajat Rasulullah sebelum perang badar...