2:41 PM

Edisi respon : 'Mahasiswa Biasa'




Sebenarnya terfikir untuk memberi komen terhadap artikel saudari Fez bertajuk ‘Pelajar Perubatan Luar Negara!’. Tetapi mungkin komen yang terlalu panjang akan membosankan maka saya membuat keputusan untuk meluangkan sedikit masa menulis sedikit selepas selesai imtihan hari ini. Lagipun rasanya dah agak lama menyepi dari sebarang artikel mamandangkan masa kurang mengizinkan.

Secara jujurnya saya mengakui ada benar dan ada kurangnya luahan yang dilontarkan oleh Mahasiswa Biasa. Biasalah perasaan apabila kita menerima sesuatu berita yang cuba mengaitkan dengan diri sendiri, maka perasaan ‘defensive’ pun datang.


“Agaknya Mahasiswa Biasa ni nak pergi luar negara tapi tak dapat kot”

“Kalau semua budak2 cemerlang belajar kat luar negara, entah2 Mahasiswa Biasa ni tak dapat masuk fakulti perubatan pun (bajet terer sangat konon)”


Mungkin ini antara luahan. Tetapi kita tak boleh sewenang-wenangnya menuduh seseorang dengan melulu. Perkara ini perlu difikirkan dan dibincangkan secara matang dan profesional kerana ianya bukan sahaja melibatkan pelajar perubatan itu sendiri, tetapi merujuk juga kepada profesion kedoktoran dan peranan kerajaan itu sendiri.

Sebagai pelajar luar negara, kadang-kadang realiti yang cuba digambarkan tidak sama 100% dengan apa sebenarnya yang berlaku. Mungkin hanya 50%, 70% malah mungkin hanya 15%. Ini bergantung kepada sistem pengajian yang ditawarkan oleh fakulti perubatan itu sendiri, kesungguhan yang cuba ditunjukkan oleh pelajar perubatan tersebut serta faktor persekitaran yang berlegar disekelilingnya.

Beberapa kali membaca surat tersebut, saya bersetuju dengan pendapat kebanyakan orang bahawa Mahasiswa Biasa tidak seharusnya memukul rata kepada semua pelajar perubatan. Dan saya merasakan bahawa Mahasiswa Biasa ini juga agak beremosi dengan luahan yang dilontarkannya. Sepertinya tidak berpuashati dengan kualiti graduan doktor-doktor dari luar negara.

Kawan-kawan arab di sini selalu bertanya kepada kami pelajar-pelajar Malaysia, mengapa perlu untuk kami belajar di Jordan, tiadakah pengajian perubatan di Malaysia? Itu memang soalan favourite among them. Dan favourite jawapan juga sebab kami mendapat tajaan biasiswa daripada kerajaan Malaysia. Dan sebagai rakyat Malaysia kami menegaskan bahawa pengajian perubatan memang wujud dan kualitinya bagus tetapi disebabkan ‘demand’ yang tinggi maka kerajaan menghantar pelajar2 untuk belajar diluar negara, bukan di Jordan sahaja. Sebagai duta kecil Malaysia, kami memang berusaha sedaya upaya untuk mengharumkan nama Malaysia, namun adakah ini masih dikira tidak berterima kasih lagi?

Pengalaman menjalani praktikal di Malaysia banyak mendedahkan diri terhadap suasana dan kondisi sebenar yang berlaku dikalangan pelajar-pelajar perubatan dan para doktor. Memang benar berlakunya diskriminasi. Disinilah skills dan tahap pengetahuan kita diuji. Selalunya pelajar-pelajar perubatan luar negara macam tidak ‘ngam’ dengan pelajar dalam negara. Saya cuba untuk tidak memukul rata semua tetapi kebanyakannya. Mungkin disebabkan mereka berkumpulan dan memang mereka dah secocok bersama menyebabkan kita kelihatan terperosok sendiri. Ada beberapa medical attendant (MA) memberikan nasihat kepada saya, yang penting jangan malu bertanya, biarlah orang kata benda kecik pun takkanlah tak tahu, yang penting kita belajar.

Ya, yang penting kita belajar. Sesuatu skill memang boleh dikuasai dengan mudah jika kita selalu praktis. Bagi saya, fatrah menjadi HO selama dua tahun sebenarnya cukup untuk menguasai skills. Tetapi malangnya semua orang cuba menilai ‘a freshly graduated med student’ dari minggu pertama diri bergelar sebagai houseman. Again, luar negara vs dalam negara. Sungguh kejam rasanya. Kadang-kadang kita tak sedar, skill yang hebat tanpa adanya pengetahuan yang bagus tentang sesuatu penyakit juga agak membahayakan. Sebab tu banyak berlakunya wrong diagnosis.

“There is no black and white in medicine. Sometimes the presentation and the outcome are unpredictable. You may happy and you may lose your patient. This is the bitter part of doctor’s life”


Persoalan yang bermain di minda, adakah semua orang aim untuk menjadi ketua jabatan? Selalu kalau jadi doktor ni dia akan aim untuk nak jadi pakar. Dan mungkin aim untuk jadi ketua jabatan itu akan datang apabila diri sudah mempunyai kepakaran nanti. Dan realitinya kebanyakan yang didengar, cita-cita untuk menjadi pakar itu selalu berubah mengikut suasana, kondisi, masalah keluarga, dan kemampuan diri sendiri. Maka apalagi untuk menjadi ketua jabatan, jauh sekali.

Mengapa profesion kedoktoran selalu menjadi pertikaian? Iktiraf, tak diiktiraf, high performance, low performance, good thinker, poor thinker. It was simply because we are dealing with human life. Either alive normal or alive with morbidity or death. Di sinilah kita tidak boleh simply samakan profesion kedoktoran dengan profesion lain. Hakikat kehidupan kini, semua orang akan sakit. Hatta Saidina Umar pun selalu mintak sakit agar gugur dosa. CEO pun akan sakit. Kalau bilangan CEO > bilangan doktor, hidup doktor juga yang susah nanti. Profesion yang highly demanding inilah yang membuatkan doktor pun sesak nafas sampaikan ada yang undur diri walaupun cuba untuk bertahan, tak nak sambung jadi pakar, bertukar ke hospital swasta (lebih kaya, lebih rileks katanya), menjadi ahli politik dll.

Masalah sering tidak puashati memang akan selalu berlaku di sana sini. Ini juga hakikat kehidupan. Yang penting kita cuba menghandle sesuatu perkara itu dengan baik atau sekurang-kurangnya ada usaha untuk mengurangkan rasa ketidakpuasan hati kita dan ketidakpuasan hati orang terhadap kita. Jangan gaduh-gaduh ok. Sollu 3lan nabi ya jama3ah...



Kepada semua pelajar-pelajar perubatan luar negara, berusahalah untuk membuktikan kita mampu menjadi seorang MO yang bagus walaupun zaman HO kita nanti penuh dengan ketidakpuashatian yang stereotaip (if any). Jangan lupa kita ada skill2 tambahan di luar bidang ^^ Enjoy your life ~




Catatan di fatrah imtihan [surviving the tough time]
Mwafa2een enshallah…

3 silent voices:

NuRaNi HaZa said...

Mari berusaha tingkatkan pengetahuan! =)

As said...

kat hosp gomen Msia, bukan setakat pelajar osea or non yang jadi diskriminasi, hampir setiap perkara jadi diskriminasi.

Maka, sama-samalah harungi dan kelak, generasi kita yang akan mengubah tradisi. InshaAllah.

Anonymous said...

Ini la Sebabnya Bila Org hanya memikirkan Uang untuk berkerja
Lagi doktor kerajaan terkilan imbuhan rendah
SAYA merupakan seorang pegawai perubatan yang baru berkhidmat di Malaysia selama setahun. Sebelum ini saya telah berkhidmat dengan Kerajaan Ireland selama dua tahun.

Memang perkara pertama yang saya rasakan semenjak bekerja di sini ialah kami tidak dihargai oleh kerajaan.

Percayalah, saya amat memahami apa yang dirasai oleh Doktor Terkilan dalam ruangan Forum, Khamis lalu. Saya lagi terkilan.

Bukan hendak berbohong tetapi motivasi kewangan amat berkesan sebagai pendorong kami bekerja yang mengatasi pekerjaan orang orang yang normal.

Bayangkan kami bekerja tidak berhenti selama lebih kurang 34 jam. Sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, itu tidak termasuk di waktu hujung minggu. Kami layak untuk dihargai dengan imbuhan/gaji yang berbaloi.

Hendak membandingkan dengan kerajaan Ireland. Apabila kami bekerja pada hujung minggu, bayaran kami digandakan dua kali - contohnya: Sejam kami dibayar lebih kurang 20 euro jikalau cuti umum - kami dibayar tiga kali ganda sejam. Maka tidaklah kami terasa begitu terkilan sekiranya kami bekerja hujung minggu ataupun pada Hari Raya.

Apakah nilai cuti hujung minggu atau cuti Hari Raya contohnya mendapat hanya 20 ringgit? (150 hari biasa/170 hari hujung minggu dan cuti awam).

Kepada pesakit di luar sana, janganlah terkilan sekiranya kami bersikap acuh tak acuh ketika merawat anda. Fahamilah yang kami kepenatan dan terkilan dengan hak kami yang diberi keadilan.

Jika anda benar-benar inginkan perkhidmatan yang betul-betul mesra, pergilah ke hospital swasta. Doktor di sana baik-baik kerana mereka bahagia dengan suasana pekerjaan yang begitu selesa di samping gaji yang lumayan.

Kami doktor muda, memang tidak sabar-sabar hendak lari ke swasta (atau kembali ke luar negara) sekiranya kami terus dilayan bagai orang yang tidak berhak meminta dan bersuara.

LAGI TERKILAN

Kuala Lumpur