5:02 AM

Pinjam.. Hilang.. Pulang.. Hikmah Yang Tersimpan


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang



Disember 2006
Setelah selesai introduction berkenaan sistem baru yang akan kami pelajari akhir semester pertama ketika itu- Sistem Endokrin, saya ke perpustakaan universiti untuk melihat-lihat bahan bacaan tambahan untuk sistem baru ini. Belek punya belek, 2 buku berkenan di hati.. 1) Neuroendocrinology, 2) tak ingat tajuk ape.. tapi berkenaan sistem endokrin juga.


Dalam perjalanan pulang ke rumah, saya membelek2 buku-buku tersebut. Buku Neuroencrinology seakan melebihi tahap pembelajaran yang perlu saya pelajari mengikut syllbus universiti (ada termasuk surgery skali tak silap, mungkin rujukan pelajar2 yang dah masuk tahun klinikal ). Dan , saya membuat keputusan untuk memulangkan semula sebuah buku tersebut walaupun tarikh pemulangan diberi 3 minggu dari tarikh peminjaman buku. 2, 3 hari selepas itu, saya ke perpustakaan semula untuk memulangkan buku tersebut, buku diletakkan di atas kaunter dan saya berlalu pergi...........tanpa melihat apa yang berlaku atas buku tersebut....



Mei 2007

Lebih
kurang lima bulan selepas itu, (kalau tak silap), saya seolah-olah dapat menghidu sesuatu yang tak kena. mana taknya, setiap kali saya ingin meminjam buku, penjaga kaunter yang tolong meng'scan' kad pelajar memandang lama ke screen komputer seolah-olah ada yang tak kena. Sudah beberapa kali kejadian seumpama itu saya saksikan. Seingat saya (sebelum bulan mei lagi) sudah saya tanyakan kepada salah seorang pertugas kaunter perpustakaan, minta cek kalau2 ada book fine yang belum saya lunaskan. Dia memberitahu hanya nus dinar. (JD 0.500 )..fuuhh.. lega. nus dinar je. Tetapi perkara tersebut tidak terhenti di situ. Beberapa kali juga selepas itu saya mengalami perkara yang sama ketika ingin meminjam buku. Hati terus rasa tak sedap. Kali itu ,saya beranikan diri, bertanya sekali lagi.......

"Fi gharamah?" (Ada denda ke?)
"aaa.. fi" (ya, ada)
"Geddish?" (berapa?)

Alangkah terkejutnya saya apabila petugas tersebut memberitahu bahawa denda buku yang dikenakan kepada saya adalah sebanyak JD 18.++.Nak tau berapa nilai duit msia, darabla dengan 4.8. BANYAKNYA!! Saya pun terus bertanya lagi, buku apa yang saya kena denda ni?
Beliau menjawab- buku neuroendocrinology....


buku neuroendocrinology???!!!


Memang terkejut tak terkata, seingat saya, saya telah pulangkan buku tersebut sebelum tarikhnya lagi. Saya mengadu kepada petugas di kaunter, memberitahu bahawa saya telah pulangkan buku tersebut awal lagi. Seorang pakcik yang baik dan
cool ni pun menyuruh saya cek melalui komputer dalaman perpustakaan untuk melihat status buku tersebut.. (out or in?)


OUT???!!!


Sekali lagi saya terkejut, macam mana boleh jadik macam ni? Cemas. Tachycardic. Saya ke kaunter semula. Saya memberitahu buku tersebut tiada dalam rak, TAPI IA JUGA TIADA DALAM TANGAN SAYA KETIKA ITU...
nak tak nak, saya telah di cop sebagai orang yang bertanggungjawab atas kehilangan buku tersebut..


Saya segera mendapatkan sahabat-sahabat yang kebetulan turut berada dalam perpustakaan, mengadu..tak tau kenapa rasa sedih sangat, rasa teraniaya oleh orang yang tak diketahui, mungkin buku tersebut diambil sebelum di scan semula ketika saya memulangkan di atas kaunter sebelum ini.... saya menangis.... (tak baikla orang buat kite macam ni.. (T_T) )
Sahabat2 yang berada di situ (Hetty n Zayyani) cuba menenangkan...


Di kaunter sekali lagi saya menangis, tak tahan... sebab berapa banyak kali beritahu pakcik tu keadaan sebenar yang mungkin berlaku ketika saya meletakkan buku di kaunter, dia tetap mengatakan saya hilangkan buku tu. (memangla, dalam komputer tu pun tercatat, saya orang terakhir yang pinjam). Kemudian , pakcik tu beritahu semula, "ok, awak cek kat rumah, tanya kawan-kawan, mungkin diorang ada ternampak buku tu, esok datang semula.."
hmm.. memang tiada harapan lah jawabnya, sebab saya amat yakin buku tersebut tiada di rumah, apatah lagi pada tangan kawan-kawan saya.



Keesokan hari, saya kembali semula, bersama seorang teman, Zayyani. Saya beranikan diri mengatakan buku itu tiada pada saya, dan bersedia sekiranya ada kemungkinan saya perlu membayar buku tersebut dengan nilai sebenarnya. Akhirnya petugas tersebut mengarahkan saya ke satu Department yang menguruskan hal-hal kemasukan buku ni. (Banyak pulak prosedurnye.. )


Di department tu , saya dikenalkan dengan seorang pakcik yang sangat sangat sangat baik.. Mr. Asyraff. Setelah memberitahu masalah yang dihadapi, beliau sudi membantu. Dipendekkan cerita, setelah meneliti availability dan harga sebenar buku tersebut di pasaran, beliau akan menjadi orang tengah yang akan memesan buku tersebut dari syarikat penerbitan (Amazon kalau tak silap). Yang terharunya dia sanggup bersusah payah mencari harga yang termurah untuk saya.. (ye lah kita ni student lagi, orang asing pulak tu..). Ada jugak orang Arab yang baik macam pakcik ni kat sini. Rasa cool sikit selepas tidak puas hati dengan insiden yang berlaku sahari sebelum tu.


Dan hari-hari selepas itu, berlalu dengan perasaan tidak senang dalam diri, iyalah.. takut juga benda ni dikira hutang, kalau mati tengah jalan, buku pun tak pulang lagi, tak nak lah dituntut di akhirat nanti.. dah la waktu tu lagi beberapa minggu/hari lagi nak balik msia, risau pun ada, jangan la kapal terbang terhempas ke.. apa ke.. (dasatnye fikir) .at least tunggu saya selesaikan dulu hutang piutang ni...



Julai 2007

Dipendekkan cerita lagi, setelah beberapa kali naik turun department tersebut, akhirnya minnggu lepas, pakcik Asyraff memberitahu buku tersebut telah selamat tiba (JD 35.00). Beliau pun menunjukkan naskhah buku kepada saya "Exactly!!"Gembiranya tak terkata, Allah saja yang tahu.. memang sebijik sebijan dengan buku yang hilang sebelum ni.. Alhamdulillah, hampir tamat penantian..

Sekali lagi saya disuruh turun naik perpustakaan dari department tersebut ke kaunter peminjaman buku untuk urusan percetakan kod bar buku, dan .... NILAI AKHIR DENDA YANG PERLU DIBAYAR. Banyaknya!! Saya kembali semula ke bilik pakcik Asyraff, beliau memberitahu, saya boleh menerima 50% diskaun (book fine pun ada diskaun.. seronoknya!), jika saya menulis surat pada pengarah perpustakaan...ok, pakcik! Terima kasih banyak2.


Hari Ahad saya kembali berjumpa Mr. Asyraff untuk menyerahkan bayaran buku dan surat untuk pengurangan nilai denda buku yang perlu dibayar. Saya tidak berkesempatan bertemu dengan pengarah ketika itu, kerana beliau ada tetamu, tambahan saya juga ada kuliah yang perlu dihadiri. "I'll come back tomorrow, InsyaAllah."


Hari Isnin, saya kembali bertemu dengan pegawai tersebut. Beliau menyatakan urusan tersebut hampir selesai, dan meminta saya kembali semula pada hari Rabu. Ok, insyaAllah. Dalam pada itu, saya berasa ragu-ragu, betul ke nilai yang denda yang saya tulis dalam surat tersebut, takut tersilap dengar pulak hari tu.. Maka saya pun bercadang ke kaunter peminjaman buku sekali lagi untuk memeriksa nilai sebenar gharamah yang perlu dibayar.

Satu lagi insiden mengharukan berlaku. Seorang pakcik (40-an rasanya), rambut kerinting2, berkaca mata, melayan permintaan saya memintanya memeriksa nilai denda yang perlu dibayar.

Kad di scan...

Di skrin komputer tercatat.....

JD 0.200 - Organic Chemistry
JD 0.300 - Organic Chemistry
(dua-dua ni dah berzaman dah , masa first year lagi, adoooii)
tapi yang paling atas dalam senarai tu ialah
JD 30.750 - Neuroendocrinology
(dalam hati , lega, betullah nilai yang saya nyatakan dalam surat kepada pengarah tersebut, tak la dikatakan menipu nanti)

Tapi ... betapa baik nya pakcik ni, beliau pula menyuruh saya menulis surat kepada pengarah perpustakaan. Melihat jumlah yang banyak yang perlu saya bayar, saya memberitahu buku yang saya pinjam tersebut telah hilang. Dengan muka cemas dan simpati
(macam anak dia pula yang ditimpa kesusahan), beliau bertanya kepada saya ,
"Awak cakap bahasa Arab?"
"Sikit-sikit"- ni lah skema jawapan budak Melayu..hehe
Lantas beliau terus mencapai sehelai kertas A4 (kertas apa ntah), lalu mula menulis dalam bahasa Arab, sambil menulis, beliau memberitahu saya.....

"Awak tulis surat kepada pengarah, (sape ntah nama pengarah tu, pakcik tu cakap laju sangat), tulis macam ni..............." beliau menerangkan satu-satu perkataan bahasa arab yang ditulis kepada saya. Tujuan surat itu, saya sudah dapat meneka dari awal lagi, (mestilah untuk dapatkan pengurangan nilai denda!) Tapi saya sungguh tidak sampai hati menahan dan memberhentikan tindakan pakcik tadi mengajar saya menulis surat dalam Bahasa Arab untuk diberi kepada pengarah, beliau nampak begitu bersungguh untuk membantu saya..TERHARUNYA!!


"Awak salin balik dalam kertas lain, lepas tu bagi pada saya, hari ini juga !"
"Ok"

Saya ke bahagian belakang perpustakaan....
"Waaaa.. terharunya, kenapa baik sangat pakcik-pakcik niii?"
Menangis lagi...
"Hmm.. macam mana nak beritahu pakcik ni, sebenarnya saya dah tulis surat sebelum ni..? Adooii, jadik complicated la pulak"

Akhirnya, saya beranikan diri berjumpa sekali lagi dengan pakcik tadi.. tidak mahu dia bersusah hati lagi dengan saya.


"Encik, sebenarnya saya dah tulis surat dah kepada pengarah, saya tulis dalam Bahas Inggeris, saya serahkan kepada Mr. Asyraff, di
Qism Tazwid, kemudian Mr. Asyraff minta saya kembali semula hari Rabu ni, untuk tahu nlai sebenar yang saya perlu bayar selepas pengurangan."

Selepas itu , saya lihat pakcik tadi terus menelefon seseorang..
Alamak!! Janganla pakcik ni telefon Mr. Asyraff tu, saya baaaru je jumpa dia tadi..

"Ok, awak pergi lah jumpa Encik Asyraff tu, naik tingkat dua."

Ya, saya tau pakcik, saya baru je jumpa dia. Tapi tak pe lah, tidak mahu merumitkan keadaan, saya mengangguk dan naik ke tingkat atas perpustakaan, Tapi saya bukan bertemu dengan encik asyraff sekali lagi, naik sekadar nak redakann rasa cemas hati pakcik tu je...

Beberapa minit kemudian, saya turun, muka tersenyum, dan memberitahu pakcik tersebut, insyaAllah hari Rabu ni saya datang semula, mengikut kata encik Asyraff tadi.. Harap2 pakcik tadi lega lah hendaknya...



Kejadian ini benar-benar mengajar saya supaya lebih berhati-hati. Janngan buat kerja sambil lewa, jangan biar buku diletak atas kaunter pemulangan tanpa kita sendiri lihat buku tersebut telah di scan semula sebelum orang lain mengambilnya. Pengajaran untuk diri sendiri dan kawan-kawan yang lain. JANGAN CUAI MACAM SAYA.

Kejadian ini juga mengajar saya, betapa walaupun kadang-kadang rasa tidak puas hati sangat dengan sesetengah perangai masyarakat di sini, namun alhamdulillah, masih ada lagi yang memiliki hati-hati yang baik, mambantu orang lain yang dalam kesusahan walau diri sendiri yang terbeban..
terima kasih pakcik2 perpustakaan...!! pakcik rambut kerinting berkaca mata, dan Mr Asyraff yang cool, dan pakcik-pakcik lain juga...=)


Lagi satu, nilai-nilai di atas tu, tolonglah lunaskan kalau ajal datang dulu sebelum saya sempat bayar....
Terima kasih..

Catatan Kedua@School Of Life




7 silent voices:

Anonymous said...

buat t_ara...sedih dengar kisah awk ni. mintak maaf bebykla sbb akak xleh nk tlg masa tu, even tolong tanya pkembangan pasal kehilangan buku tu pun akak xtanya. setiap yang berlaku tu ada hikmahnya. mg setiap titis keringat yang turun sepanjang menguruskan perihal sebuah buku tu akan menjadi titisan yang akan menghapuskan dosa2mu...ameen

ishikawa said...

ameeen. teriam kasih kak famto..
(menangis di bahu akak..hehe)

akk, cepatla balik!!

Anonymous said...

simpati dgn sara.Semoga Allah ampunkan dosa2 sara.eh apa cte 2 buku organic chem tu pula?

Btaufeq wannajah!

ishikawa said...

waa.. terima kasih kak..ni pon lagi sorang kakak senior y baeq. saya dikelilingi dengan kakak2 senior y baeq2 hati mereka.. =)

buku organic chem tu pon tak tau apesal ada denda, sbb dh lama sgt , 1st year dulu..
lambat pulang lah tu kut, xsedar
lgpun x bg tau pun sebelum ni ada denda tu,
tym pergi kat tempat yang orang bayar yuran tu dulu2,
xde pulak orang tu bgtau ade gharamah..
last2 bertangguh2 sampai nak naik taun 4 ni ha..

nnt tym nak bayar gharamah yang banyak tu, bayar sekali lah buku organic chem tu.. ingatkan yeh..
tq

Anonymous said...

tp sara kalau awak ada gharamah organic chem tu sblum awak pnjm neurendo.spatutnya dia x kasi awak pnjm buku lain.pelik ni.awk kene bgtau mr.asyraff tu kot.ntah2 ada org illegally guna nama awak ke.tapi pelik la.tp kalau senang ye boleh terus bayar 20qurs,30qurs,alhamdulillah

Anonymous said...

adeq2 senior pon baek jugak k.saraaaaaaa...huhuuh..

sian k.sara ek..xpe2..ade hikmah tu..ngeh2

ishikawa said...

ooppss.. lupe..
sume orang sekeliling akk pun baeq2..