10:23 AM

Bermanfaat untuk orang lain

Bismillahirrahmanirrahim…
Lama rasanya update blog ni…. Kali ni entry ringkas dan harap bermanfaat untuk semua…





Syed Qutb pernah berkata : “Jika kita memberi, kita menerima lebih banyak…”

Itulah ukuran hati yang dipenuhi oleh iman. Kian banyak memberi, semakin lapang dirasakan kehidupan ini. Berbeza dengan ukuran hati yang telah diikat dengan rantaian duniawi. Kian banyak meraih dan menerima, semakin kurang yang yang ia rasakan. Maka lihatlah, betapa sengsaranya hidup ini pabila kebahagiaan dan kesengsaraan dibayangi oleh ukuran-ukuran duniawi yang bersifat sementara. Kehinaanlah yang akan diperoleh pabila kehormatan disandarkan pada harta, kekayaan, pangkat dan kekuasaan. Namun, kehormatan akan diperoleh pabila disandarkan pada keikhlasan. Kian banyak amal soleh yang dilakukan, kian banyak manfaatkan yang akan ditebarkan, maka balasan Allah pun datang menyapa. Bahagia dunia dan akhirat…

Rasulullah SAW bersabda : “Sebaik-baik manusia adalah yang paling banyak memberikan manfaat kepada orang lain…”

AsSyahid Hassan Al-Banna menyebut tentang 10 ciri-ciri yang mesti ada pada individu muslim, terutama bagi sesiapa yang ingin memakai baju pendakwah @ daie ilallah, iaitulah :

1. Kuat Tubuh Badan
2. Akhlak Yang Mantap
3. Fikiran yang Berpengetahuan
4. Mampu Berusaha
5. Aqidah Yang Sejahtera
6. Ibadat Yang Sahih
7. Mujahid Untuk Dirinya
8. Menjaga Waktu
9. Teratur Urusannya
10. Memberi Manfaat Kepada Orang Lain

Inilah jalan-jalan untuk menuju kejayaan. Lihatlah betapa pentingnya jika menjadikan diri kita bermanfaat untuk orang lain. Hidup bukan sekadar untuk melepaskan diri sendiri daripada azab Allah, namun sebagai seorang yang berilmu, disitulah letaknya kewajipan kita terhadap biah dan masyarakat sekeliling.

Memang bukan mudah jalan untuk menyeru dan menegah. Rasulullah sendiri bersusah payah demi menegakkan kalimah ‘Lailaha ilallah’, inikan pula kita yang jauh beribu-ribu tahun daripada Rasullullah. Siapakah yang lebih hebat daripada Rasulullah di zaman ini? Ingatlah, perjuangan memang pahit tapi….. hasilnya manis. Kesabaran menjadi kunci, ujian menjadi batu penunjuk aras diri, doa menjadi senjata, berilah selagi mampu…..

0 silent voices: