9:45 AM

Dari Allah, Untuk Allah, Kembali Kepada Allah

Alhamdulillah, puji dan sanjungan adalah hak Allah SWT yang Maha Mengetahui dan Maha Melihat hamba-hambaNya, Maha Suci Allah yang telah menjadikan bintang-bintang di langit, dan menjadikan pula matahari dan bulan yang terus bersinar. Dia pula yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang-orang yang ingin mengambil pelajaran atau orang yang ingin bersyukur.

Selawat dan salam semoga dilimpahkan kepada manusia yang diutus Rabbnya sebagai pemberi dan penunjuk arah, pembawa berita gembira, pemberi peringatan, penyeru kepada agama Allah dengan izinNya dan cahaya yang menerangi. Baginda telah menyampaikan risalah, menunaikan amanah, memberikan nasihat kepada umat dan berjihad dengan bersungguh-sungguh di jalanNya hingga datang kematian kepadanya. Melalui baginda, Allah memberi petunjuk kepada manusia, menerangi fikirannya dan menggoncang jahiliyyah.

Kami naik saksi bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan kami bersaksi Nabi Muhammad SAW adalah hamba dan RasulNya, kesaksian yang kami simpan di sisi Allah yang Maha Agung dan Maha Berkuasa untuk hari Kiamat, hari yang tiada bergunanya harta, takhta dan anak-pinak kecuali orang yang datang kepadaNya dengan hati yang bersih.

Ameen Ya Rabb....

Terima kasih kepada ‘anonymous’ atas satu komen yang membina kepada semua warga krew SOL. Dah tak ceria blog ni katanya...hehe memang betul pun. Bukan nak memberi alasan, tapi yelah, adat blogging, macam sifat roda jugak. Banyak sebenarnya idea yang bermain di fikiran, tapi bila tak terus diterjemah di atas keyboard, memang zouq untuk menulis pun hilang. Moga Allah bagi kekuatan buat semua warga SOL untuk terus istiqamah memberi di alam siber.. ^^ ‘Fastaqim kama umirta’

Sebagai satu entry ringkas untuk kali ini, suka saya untuk membuat sedikit quick revision dari kelas tafsir yang disampaikan oleh Al-Fadhil Ust Fakrurrazi 2 hari lalu. Berkaitan dengan hak pemilikan dari sudut tasawuf.

Segala nikmat yang Allah kurniakan ke atas manusia bukanlah bersifat pemilikan mutlak kepada individu (tiba-tiba teringat satu tajuk lagu ‘Hak Milik Kekal’). Allah bagi pinjam je. Kalau sebut pasal hak milik, manusia hanya lebih menumpukan kepada harta semata-mata. Padahal, ia meliputi seluruh isi alam. Ilmu, anggota badan, cinta, wang, makanan, hati, kelebihan istimewa seseorang dan lagi...dan lagi... dan lagi... yang tak terhitung banyaknya.

Katakanlah (wahai Muhammad): “Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan”.
Al-Kahfi : 109

Sebab itu, kita sebagai manusia ni tak boleh kedekut, sedih, marah bila sesuatu nikmat tu diminta untuk dikongsi bersama orang lain ataupun nikmat yang Allah bagi tu dicuri oleh oang lain atau hilang dari pandangan. Kan lebih senang kalau kita sentiasa syukur dan redha daripada kita sedih dan bermuram durja. Ya, cakap memang senang, tapi bila Allah nak ambil balik hakNya, salah ke? Buat apa nak marah-marah? Ingatlah manusia tu dilahirkan sehelai sepinggang didunia. Atas rahmatNya lah Allah memberikan sifat kasih sayang kepada semua ibu bapa agar mengasihani anak-anaknya sedari lahir lagi. Ianya sebagai satu fitrah bagi sesiapa yang bergelar ibu bapa. Diberinya pakaian, makanan, permainan, pelajaran dan sebagainya. Tapi semuanya adalah datang daripada Allah. Kepayahan untuk mencari pakaian, kesungguhan untuk mencari sesuap nasi dan kekuatan untuk mentarbiyah anak-anak, semua atas kurniaNya. Semuanya untuk melahirkan seorang hamba yang taat kepada tuannya, iaitulah Allah SWT.

Macam juga anggota badan. Semuanya milik Allah, sebuah pinjaman tetap daripada Allah. Bila-bila masa Allah boleh tarik. Putus jari, hilang deria rasa, kudung kaki. Itu hak Allah yang berkuasa ke atas setiap makhluknya. Dan tugas makhluk juga untuk menjaga pinjaman Allah ini dengan sebaiknya dan tugasnya juga untuk merasa bahawa semuanya adalah pinjaman semata-mata. Kalau nak cuci muka tu, ingatlah Allah. Cuci muka dengan niat nak jaga kulit yang Allah pinjamkan kat kita. Pahala pun dapat, kulit pun bersih.Bukan sebab rasa kulit tu hak mutlak kita. Sebab nanti kalau rasa diri cantik, riya’ dan ujub pulak datang. Kan dah susah. Kena handle masalah hati pulak. Tak ke dua kali kerja tu namanya.



Contoh lain, tutup aurat. Allah dah bagi nikmat pakaian tu, maka berpakaianlah mengikut apa yang Allah suruh. Melabuhkan bukan menyingkatkan, melonggarkan bukan mengetatkan, menebalkan bukan menipiskan. Itulah konsep makin menutup bukan makin membuka. Hari tu pun semasa taklimat keselamatan ada diingatkan. Beridentiti ‘muslimah’ bukan ‘maliziyah’. Sehodoh-hodoh manapun seorang wanita tu, pasti menjadi tarikan kepada lelaki (ayat siapa ni? ^^)... Maka, barang pinjaman yang pemiliknya suruh tutup, maka tutuplah. Tak payahlah susah-susah fikir cara-cara untuk membukanya. Buat sakit kepala je. Nanti bila dah ditarik balik pinjaman, barulah sibuk-sibuk nak tutup. Tutup sebab takut dicaci. Kan susah hidup macam tu...

Maka ingatlah, semuanya datang dari Allah. Dan apa yang dibuat mestilah hanya untuk Allah. Dan apa-apa yang kita ada kembalikanlah kepada Allah. Pemilik kekal Yang Maha Kaya lagi Maha Kuasa.



Biar iman mendahului fikiran, biar fikiran mendahului tindakan...

2 silent voices:

Anonymous said...

setuju..jadilah wanita yang beridentiti 'muslimah islamiyyah' bukan beridentiti 'maliziyyah'..tu ayat bekas ketua polis tu..bagus2 kak aliaa..teruskan menaip2..weewee..salam

Anonymous said...

betul2.mg kt mnjadi org y bersyukur..bersyukur dgn nkmat y Allh bg..