1:03 PM

YAHUDI - musuh yang wajib difahami

(Juga diambil dari blog lama... ulangkaji)



Bismillahirrahmanirrahim..

Siri kekejaman dan sejarah penindasan yang menyaksikan umat Islam sebagai mangsa utamanya tidak pernah bernoktah dan sentiasa berulang. Bermula seawal risalah Allah mula disebarkan di muka bumi sehinggalah hari ini. Apakah punca sebenar umat Islam hari ini gagal bangkit daripada kegagalan walhal bukan sedikit sejarah yang menceritakan tentang kegemilangan Islam di puncak kejayaan?


Faktor aqidah yang rapuh dan pengamalan ajaran Islam yang lemah tidak dinafikan menjadi perkara pokok kepada persoalan di atas. Namun, kelemahan untuk mengenal pasti dan memahami musuh agama turut sama menjadi faktor yang tidak boleh dipandang enteng sama sekali. Kegagalan untuk memahami sejarah, latar belakang dan sifat sebenar musuh menyebabkan kita lemah dalam mengatur strategi yang mantap bagi menghadapi mereka. Kita seolah-olah berlawan dengan mata yang buta dan telinga yang pekak tanpa mengira ke mana serangan yang perlu dilancarkan dan di mana benteng yang perlu dipertahankan berdasarkan kelemahan dan kekuatan yang ada pada pihak lawan.


Dalam surah al-Anfaal, ayat ke 60, Allah memerintahkan umat Islam supaya sentiasa bersiap sedia menghadapi musuh. Persoalannya, siapakah yang dikatakan musuh Islam itu? Hakikat sebenar, umat Islam dikelilingi musuh-musuh bermula daripada iblis laknatullah sehinggalah manusia yang kufur dan musyrik. Firman Allah dalam surah al-Maidah, ayat 82 yang bermaksud:


"Demi sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) akan dapati manusia yang keras sekali permusuhannya kepada orang yang beriman ialah orang Yahudi dan orang Musyrik…… "
Allah memberitahu umat Islam bahawa di kalangan manusia mereka yang paling kuat memusuhi Islam ialah orang Yahudi.



Siapakah orang Yahudi? Tidak dinafikan bangsa Yahudi asalnya daripada keturunan mulia apabila dikaitkan dengan nabi dan rasul yang dibangkitkan di kalangan mereka, namun kemuliaan itu sudah hancur disebabkan tindakan mereka sendiri. Perkara itu dijelaskan melalui firman Allah dalam surah Israa', ayat 4 yang bermaksud:

"Dan telah Kami tetapkan terhadap Bani Israel dalam Kitab itu:Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan di muka bumi dua kali dan pasti kamu akan meyombong diri dengan kesombongan yang besar"



Bangsa Yahudi menganggap bangsa lain setaraf haiwan malah lebih teruk daripada itu, bahkan membunuh bangsa lain khasnya umat Islam, tidak menjadi satu kesalahan dan tidak berdosa di sisi mereka. Sejarah mencatatkan, bahawa kebanyakan nabi daripada kalangan Bani Israel ditentang oleh bangsanya sendiri. Nabi Musa dan Harun berkali-kali dikhianati oleh bangsa Yahudi. Nabi Zakaria dan Yahya dibunuh oleh mereka. Nabi Isa juga
cubadibunuh tapi diselamatkan oleh Allah. Setiap kali diutuskan nabi, hanya segelintir daripada mereka yang beriman. Begitu juga dengan apa yang berlaku terhadap Rasulullah SAW. Bukan sedikit kisah yang menceritakan percubaan kaum Yahudi untuk membunuh utusan Allah ini. Kejahatan kaum Yahudi tidak terhenti pada zaman Rasulullah, bahkan berterusan sehingga ke hari ini.




PERSOALAN YAHUDI- FAKTA ATAU KHAYALAN?


Adakah benar wujudnya satu program dunia Yahudi? Victor E. Marsden dalam bukunya "THE PROTOCOLS of the Meetings of the LEARNED ELDERS OF ZION" yang diterjemahkan daripada bahasa Rusia daripada pemilik asal, Sergius A. Nilus sedikit sebanyak menjelaskan telah wujudnya pakatan satu Program Dunia Yahudi yang telah lama dirancang.
Asalnya buku yang membongkar 24 Protokol Mesyuarat Para Pemimpin Ilmuan Zionis tersebut telah diterbitkan oleh Prof. Sergius A. Nilus di Rusia pada tahun 1905. Penerbitan buku tersebut mendapat tentangan hebat ketika itu dan dikatakan sesiapa yang memiliki naskhah buku tersebut adalah penjenayah yang membolehkan pemiliknya ditembak serta merta. Hakikat ini sendiri sebenarnya membuktikan kesahihan protokol-protokol tersebut.


Sudah pasti jurnal-jurnal orang Yahudi ketika itu mengatakan isi kandungan protokol-protokol tersebut adalah palsu yang membuatkan seolah-olah Prof. Nilus telah mereka-reka protokol-protokol tersebut untuk kepentingannya sendiri. Namun apa yang menarik, walaupun protokol-protokol yang dirancang oleh pemimpin-pemimpin Yahudi ini pada waktu itu hanyalah satu ramalan, namun kebenarannya telah dapat kita saksikan pada masa kini. Henry Ford, dalam satu temuramah yang diterbitkan dalam New York World, 17 Februari 1921,16 tahun setelah isi kandungan protokol tersebut disebarkan kepada umum, berkata: "Hanya satu kenyataan yang akan saya katakan mengenai protokol-protokol tersebut iaitu ia menepati apa yang sedang berlaku. Ia telah berumur 16 tahun sekarang dan telah menepati apa yang berlaku di dunia sehinggalah masa kini. Ia masih menepati keadaan sekarang"


Di dalam bukunya, Prof. Nilus menjelaskan protokol-protokol ini menunjukkan ciri-ciri sesuatu ucapan yang telah diberikan kepada suatu kelompok sulit Pemerintah-Pemerintah Zionis. Ia mendedahkan suatu pelan tindakan bersepadu oleh Bangsa Yahudi yang telah dibuat sejak dahulu lagi dan telah disunting serta dikemaskini oleh para pemimpin mereka. Bahagian-bahagian dan ringkasan-ringkasan rancangan tersebut telah diterbitkan dari semasa ke semasa di sepanjang abad disebabkan terbocornya rahsia para pemimpin mereka.


Protokol-protokol tersebut sebelum terbocor dan dibukukan,dikatakan telah diedarkan sesama mereka di Kongres Zionis Sedunia yang Pertama bertempat di Basle pada tahun 1897 di bawah Presidennya, Bapa Zionis Moden, mendiang Dr. Theodor Herlz. Seorang penulis yang aktif menulis berkenaan teori politik dan falsafah peradaban, Roger Garaudy yang kini telah memeluk Islam, di dalam buku susunannya, THE CASE OF ISRAEL, a study of political Zionism, menyatakan Theodor Herlz yang memulakan gerakan politik Zionisme, telah menyusun doktrin Zionisme semenjak tahun 1882 dan seterusnya. Pada tahun 1896, ia memuatkan dokrin tersebut dalam bentuk yang sistematik dalam bukunya yang berjudul Der Judenstaat yang bermaksud Negara Yahudi, kemudian menerapkannya pada Kongres Zionis Sedunia di Basle.




USAHA PENEMPATAN YAHUDI DI PALESTIN


Sekiranya kita imbas kembali sejarah lalu, pada tahun inilah (1897) dan bertempat di tempat yang sama, Basle,Switzerland persidangan yang sama diadakan untuk menubuhkan sebuah negara Yahudi di Palestin. Mereka telah merancang untuk memberi rasuah kepada Sultan Abdul Hamid, Khalifah Kerajaan Islam Uthmaniyyah ketika itu untuk membenarkan penempatan Yahudi. Namun dengan secebis keimanan di hati Khalifah, Sultan Abdul Hamid telah memberikan satu jawapan yang bernas, jawapan yang cukup popular dan diingati sehingga hari ini:

"Saya tidak boleh bertolak ansur walaupun sejengkal daripada bumi Palestin, kerana ianya bukan milik saya, tetapi ia adalah milik umat Islam yang telah berperang dan mengorbankan darah untuk mendapatkannya…Sekiranya kamu membayar kepada saya dengan seluruh emas yang ada di atas muka bumi ini sekalipun, saya tidak akan benarkann kamu mengambil bumi Palestin".


Namun gerakan Zionis tidak berputus asa. Mereka cuba menjalin kerjasama dengan British yang masuk ke Palestin denngan jalan penjajahan. Dalam tempoh penjajahan itu, British membuka laluan kemasukan beramai-ramai pendatang Yahudi dan membuka penempatan haram untuk mereka. Akhirnya pada 29 November 1947, lima puluh tahun selepas penubuhan gerakan Zionis, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengisytiharkan pembahagian Palesti kepada dua bahagian, satu untuk orang Arab Palestin, dan satu lagi dibina negara haram Israel. Kaum Yahudi walaupun sudah dapat membentuk kerajaan, masih tidak berpuas hati, mereka terus bertindak ganas membunuh umat Islam sehinggalah hari ini.



GERAKAN AGAMA ZIONISME DAN GERAKAN POLITIK ZIONISME

Terdapat perbezaan antara gerakan keagamaan dan gerakan politik Zionisme dalam situasi dunia hari ini. Roger Garaudy di dalam bukunya yang sama menjelaskan gerakan keagamaan Zionisme ini (hanya mempengaruhi kumpulan-kumpulan yang sangat kecil) yang merupakan gerakan yang menumpukan soal kebatinan dan spiritual bangsa Yahudi tidak terlibat langsung dengan mana-mana program politik yang ingin menubuhkan sebuah negara Yahudi apatah lagi menguasai Palestin, dan tidak pernah membawa kepada berlakunya pertentangan ataupun perselisihan di antara kumpulan-kumpulan masyarakat Yahudi dengan penduduk Arab, sama ada mereka penganut agama Islam atau Kristian. Gerakan politik Zionisme pula yang dimulakan oleh Theodor Heltz berlawanan dengan gerakan keagamaan Zionisme. Herlz dalam pandangan-pandangan yang dikemukakannya bersikap mengingkari agama secara radikal bahkan menentang pula, dengan keras semua orang yang memberi takrif Judaisme sebagai sebuah agama. Dari sudut pandangan gerakan politik Zionisme, orang-orang Yahudi tersebut adalah segala-galanya mengatasi semua bangsa.



YAHUDI DAN DUNIA HARI INI


Hakikat sebenar, bangsa Yahudi ini telah lama berhasrat untuk menakluk dunia. Isi kandungan Protokol No.11 yang dirangka mereka antara lain berbunyi: "Tuhan telah mengurniakan kepada kita, insan pilihanNya, kurniaan penempatan secara bertebaran, dan daripada kurniaan ini, yang dilihat oleh semua orang sebagai kelemahan kita, telah muncul seluruh kekuatan kita yang telah membawa kita di ambang kedaulatan ke atas seluruh dunia."

Jelas, usaha penaklukan Palestin adalah sebahagian kecil daripada matlamat sebenar orang Yahudi untuk menakluk dunia.

Paling nyata, satu petikan daripada protokol No. 13, yang antara lain menyentuh persoalan politikal, dan penghiburan, berbunyi : "Kitalah yang telah melatih mereka (Orang bukan Yahudi) untuk campurtangan dalam hal politikal sebagai salah satu cara untuk menentang kerajaan goyim* tetapi dengan syarat mereka diberikan suatu pengisian baru yang mana kelihatan seperti hal politikal yang sama. Agar orang ramai sendiri tidak dapat mengagak apa yang sebenarnya yang diberikan kepada mereka, kita akan terus mengalih perhatian mereka daripadanya dengan hiburan-hiburan, permainan-permainan, hobi-hobi, keghairahan,
istana-istana rakyat……Tidak lama kemudian, di akhbar-akhbar kita akan mula menganjurkan peraduan-peraduan di dalam bidang kesenian,kesukanan dan yang sepertinya- minat di
dalam perkara-perkara ini akan dapat mengalihkan perhatian mereka daripada persoalan yang mungkin memaksa kita untuk menyanggahnya. Semakin tidak dibiasakan mereka bertindakbalas dan melahirkan pendapat sendiri, orang ramai akan mula bercakap dalam nada yang sama seperti kita, kerana kita sahajalah yang memberikan aliran baru untuk memberi pendapat….."

*(GOYIM: merujuk kepada orang bukan Yahudi, dan perkataan ini digunakan dalam protokol-protokol tersebut)


Jelas, masyarakat dunia hari ini khususnya umat Islam telah diperdayakan oleh golongan yang perasan mereka Insan Pilihan Tuhan yang mahukan seluruh dunia ini ditawan di bawah kekuasaan mereka. Dalam sedar atau tidak pengaruh gerakan Zionisme telah lama meresap ke dalam masyarakat seluruh dunia. Terlalu banyak rancangan syaitan bertopengkan manusia ini yang perlu dibongkarkan. Adalah menjadi keperluan bagi umat Islam untuk mengkaji sejarah bangsa Yahudi secara terperinci dan mengambil iktibar daripada peringatan dalam al-Quran. Apabila umat Islam memahami latar belakang, sifat semulajadi, dan cara pemikiran Yahudi mereka akan lebih bersedia untuk berhadapan dengan tindakan serta ancaman daripada bangsa tersebut. Memetik kata-kata seorang pendakwah di Malaysia:


"Jika kita hendak berhadapan dengan bangsa Yahudi, perlu ada kekuatan perpaduan, dan berpegang kepada ajaran agama. Selagi kita berpecah belah dan ambil remeh, susah untuk mengalahkan bangsa Yahudi" . Setiasalah sematkan dalam diri, Allah tidak akan memungkiri janji. Kemenangan pasti berpihak kepada kebenaran, cuma kita perlu mainkan peranan, berusaha dan berdoa serta atasi segala kelemahan.


Wallahua'lam

7 silent voices:

Ahmad Saifuddin Amran said...

Cuba tengok tajuk. Yahudi - yang wajib difahami. Apa yang wajib difahami tentang Yahudi?

kwn sekolah said...

awak rasa? saya rasa mungkin penulis nak tekankan tentang KEPENTINGAN MENGENALI, MEMAHAMI bangsa yahudi (especially zionists),rancangan jahat mereka dan lain-lain dalam usaha cuba mentadbir dunia. Mungkin dia bagi brief je pasal yahudi sikit2, supaya pembaca mungkin boleh mengkaji dan memahami lebih lanjut siapakah yahudi (atau mungkin boleh tekankan golongan zionist) yang sebenarnye..

sebab saya tertarik dengan ayat dia, ala2 cam ni la bunyinye..
kalau kita nak lawan musuh tu, biarla kita kenal siapa dia, tau kuat lemah dia kat mne, macam ayat dia supaya tidaklah kita berlawan dengan mata yang buta , telinga yang pekak, cacat sana sini.. last2 kalah...

sebab tu pentingnya kenali sejarah, fahami siapa sebenarnye golongan yahudi ni..

xpela.. mungkin ada gak silap kat tajuk tu..
penulis tukar je lah..
(jangan marah)

ishikawa said...

ok.. tak marah, kalau tajuk y baru ni tak sesuai, komen la lagi
tapi jangan la asek komen pasal tajuk je

Anonymous said...

kdg2 ada orang memang suka mengomen...tp xsuka dikomen...heh

Ahmad Saifuddin Amran said...

uhuk uhuk nampaknya ada orang mengumpat kat sini ye.

astaghfirullah...

Anonymous said...

manusia dikurniakan hati.bagus hati ini kalau ada sensitiviti.

ada yg terasa nampaknya...bagusla masih ada sensitiviti.

alhamdulillah

bukan mengumpat. astaghirullah...

Anonymous said...

pembetulan*

astaghfirullah al-azim