8:56 PM

Dah 40 tahun tak menulis blog..eheh

“Bila nak hantar entry?”…
“Takpe, nanti bila-bila dah siap artikel, antar je ek”..
“Dah lama tak antar post, apsal?”..
“Maut agaknya memang dah betul2 maut kot..InnaliLLAH”..



Setiap kali ada sahabat yang melontarkan soalan ini, saya rasa bersalah..hmm memang dah lama tak menghantar post di sini..seingat saya mungkin dah setahun kot..aduhai, sememangnya semenjak dr dulu dah beberapa banyak kali ntah saya cuba nak menulis lagi tapi segalanya hanya setakat 1 ke 2 perenggan, then tertangguh..


Apakah sebabnya?


Setiap kali nak menulis, saya cuba untuk terus menulis tapi tgh2 tulis rasa entry cam tak best, then saya akan padam dan ulang balik tulis sekali lagi, then dah tulis-tulis rasa ntah ape2 yang saya tulis(sedari awal rasa yang memang tak brapa talented dalam bidang penulisan), dan saya padam dan ulang balik dan bila dah rasa macam ambil banyak masa, saya tinggalkan dulu untuk disambung kemudian dan lepas dah beberapa lama..idea yang datang time mula2 tulis tu dah pudar, jd terbengkalailah… bila datang idea baru, saya akan cuba lagi menulis tapi natijahnya tetap sama..percubaan nak hasilkan entry ni dah beberapa kali berlaku tapi hasilnya tiada..huhu


Obsessive-compulsive Disorder…


“Bila nak antar entry lagi?”, tanya seorang sahabat semalam.
“Hmm ntahla, sekali menulis rasa macam kene spend banyak sgt masa, dan akhirnya tak abes tulis”
Setelah menceritakan masalah saya…
“Ntah ntah ko ada obsessive-compulsive disorder tak?”, kata sahabat sambil tergelak, sekadar bergurau(mentang-mentang tengah rotation psychiatry hehe)

Mula-mula dengar tak pk ape pun sgt, tapi kemudiannya, rasa risau la pulak..ntah ntah saya memang ada penyakit ni tak? Maka pencarian info berkenaan penyakit ni pun dimulakan…

Obsessive compulsive disorder(OCP) ini adalah satu penyakit mental yang mana pesakitnya akan dihantui oleh rasa cemas dan susah hati tentang satu-satu hal yang dilalui dalam hidup seharian(Obsessvive). Atau senang diringkaskan rasa tak sedap hati memanjangnya. Ekoran perasaan ini, maka pesakit akan cuba mengulangi perbuatan tersebut beberapa kali sehingga rasa cemas dan tak sedap hati tu dapat dihilangkan(compulsive). Antara contohnya, seorang pesakit tu yang dah parking keretanya di satu tempat, setelah meninggalkan keretanya di situ, beliau akan merasa sgt tak sedap hati kerana memikirkan “aku dah kunci kereta ke belom eh tadi?”, takut kalau-kalau ada pencuri ke yang akan curi keretanya, maka dia akan patah balik untuk periksa sama ada dah kunci ke belom kereta tu. Setelah diperiksa dan berpuas hati, beliau akan pergi dan rasa tak sedap hati serta fikiran-fikiran negatif tadi akan datang balik dan dia akan patah balik ke keretanya dan periksa sekali lagi sama ada dah kunci ke belum kereta. Tindakan ni akan berulang beberapa kali dan sememangnya menimbulkan rasa kurang senang dengan tindakan sendiri ni, tapi pesakit rasa terpaksa melakukannya untuk menghilangkan rasa cemas dan tak sedap hati tu…

Apakah puncanya?

Mungkin ada antara kita merasakan yang betul ke ada penyakit macam ni? Macam tak realistic je, buang masa semua tapi inilah hakikatnya… hanya mereka yang ada penyakit ni sahaja akan memahaminya. Ada seorang senior saya yang merasakan dirinya turut terjebak dalam perkara ini. Setiap pagi nak ke university, beliau akan periksa pintunya beberapa kali hatta dah jauh dari rumah, beliau sanggup patah balik semata-mata kerana merasakan yang “aku dah kunci ke belum eh pintu?”. Ada juga seorang seorang yang lain sewaktu saya di sekolah menengah dulu, beliau akan ulang beberapa ambil air sembahyang sampai basah kuyup kerana sentiasa merasakan yang wuduk yang diambil masih tak sempurna. Sampai orang lain terpaksa convince kan pada dia yang dia dah ambil dengan sempurna beberapa kali , baru dia akan berhenti.

Menurut kajian, penyakit ni bersangkut paut dengan kadar semulajadi satu hormone di otak kita yang dipanggil serotonin. Apabila atas sebab-sebab tertentu, pengaliran semulajadi hormone ini disekat, maka bahagian “alarm system” otak kita akan overreacts. Danger messages are then mistakenly triggered. Instead of the brain filtering out these unnecessary thoughts, the brain dwells on them—and the person repeatedly experiences unrealistic fears and doubts.(maaf terpaksa bagi dalam BI, tak reti camne nak translate)

Tapi janganlah khuatir, bukanlah mudah untuk terus menetapkan(diagnose) bahawa seseorang tu mempunyai penyakit ni. Beberapa faktor perlulah diambil kira. Kalau nak ditulis semuanya, nanti jadi terlalu panjang plak entry ni, maka bagi siapa-siapa yang beminat untuk tahu lebih lanjut, boleh search di internet atau buka mana-mana buku psikologi.

Walaubagaimanapun, sebenarnya ada satu lagi penyakit yang bersangkut paut dengan OCD ini tapi agak sedikit berlainan..jengjengjeng..namanya Obsessive-compulsive personality disorder..

Apa pulak Obsessive-compulsive personality disorder ni??

Berlainan daripada pesakit OCD yang akan berasa cemas dan merasa perlunya mengulagi sesuatu tindakan itu, pesakit OCPD pula akan meletakkan tekanan (place emphasis) untuk kesempurnaan(perfectionism) pada banyak perkara yang dilalui dalam kehidupan contohnya dalam menyusun objek, masa sendiri, aktiviti harian dirinya dan orang lain disekelilingnya. Ini menyebabkan pesakit akan membuat banyak peraturan dan langkah-langkah rutin bukan sahaja untuk dirinya tapi juga untuk keluarganya. Untuk mengelakkan sebarang kesilapan atau kesalahan dalam segala tindakanya, maka pesakit akan membuat senarai segala perkara yang perlu dilakukannya(hatta sekecil-kecil perkara) dan cara melakukannya. Mereka akan sentiasa menambah lagi senarai tersebut, dan mecari apa lagi perkara yang berkaitan dengan segala yang telah disenaraikan untuk dipanjangkan lagi senarai tu, sehinggalah akhirnya kerja-kerja tersebut dirasakan terlalu banyak dan akhirnya kerja-kerja utama tak berjaya diselesaikan. Maksudnya dia hilang point-of-focus. Situasi ni banyak terjadi di alam pekerjaan dan sebagai seorang pelajar.

Perfectionism tu bagaimana eh?

Skala yang diletakkan oleh pengkaji-pengkaji penyakit ini menyatakan perfestionism adalah "setting of excessively high standards for performance associated with critical self-evaluation”. Mereka turut menyenaraikan 6 faktor utama sebagai kayu ukur : "concern over making mistakes, high personal standards, parental expectations, parental criticism, doubt about quality of performance and organization".Skala kedua yang diletakkan oleh pengkaji lain, Hewit dan Flett pula memdokuskan pada 3 dimensi utama iaitu : "high standards and self criticism", the "need for approval" with fears about "negative evaluation" from others, along with a "tendency to set high expectations for others and to evaluate them in a demanding way".

Hmmm..tunggu dulu..hehe, bukanlah terlalu mudah juga untuk menyatakan yang seorang individu itu mempunyai penyakit ini, maka seseorang itu perlulah ada 4 dari senarai dibawah ini untuk di-diagnose-kan sebagai pesakit OCPD:-

1. Is preoccupied with details, rules, lists, order, organization, or schedules to the extent that the major point of the activity is lost.
2. Shows perfectionism that interferes with task completion (e.g., is unable to complete a project because his or her own overly strict standards are not met)
3. Is excessively devoted to work and productivity to the exclusion of leisure activities and friendships (not accounted for by obvious economic necessity)
4. Is overconscientious, scrupulous, and inflexible about matters of morality, ethics, or values (not accounted for by cultural or religious identification)
5. Is unable to discard worn-out or worthless objects even when they have no sentimental value
6. Shows reluctant to delegate tasks or to work with others unless they submit to exactly his or her way of doing things
7. Adopts a miserly spending style toward both self and others; money is viewed as something to be hoarded for future catastrophes
8. Shows rigidity and stubbornness



Maka, setelah melihat dan menilai balik diri saya berdasarkan segala pembacaan yang telah saya lakukan, Alhamdulillah rasa-rasanya saya tak mempunyai disorder –disorder ni, tapinya ada la 1 atau 2 kriteria yang macam agak terkena sedikit, contohnya macam mengulang beberapa kali untuk tulis entry sampai akhirnya tak abes buat. Tapi tu la, hanya bab menulis entry je yang jadi camtu, pk pk mungkin kerana buat entry takde due date hehe, macam bila kene antar minit mesyuarat dulu atau kene buat kertas kerja, walaupun saya merasakan yang masa yang agak lama diambil tapi sebab ada due date makanya, terpaksa diselesaikan sebelum due date tu tiba. Sebab tu saya tak suka buat minit mesyuarat atau kertas kerja terlalu awal, sbb saya akan ambil banyak sgt masa untuk menyiapkannya. Demi mengelakkan juga diri dicop oleh saudari dotdotdot sbg mempunyai disorder ini, maka saya mengambil cabaran untuk cuba menghasilkan juga satu entry penuh dalam masa yang ditetapkan oleh diri sendiri dan yang paling penting, elakkan diri pk apa yang telah ditulis di atas sehinggalah tamat entry dan tadaaaa…entry dapatlah saya sempurnakan dalam masa 1 jam 30 minit. Fuuuhh…

Tak perlu pun due date…

Sebenarnya bila pk-pk balik, tak perlu pun ada due date …lebih kepada kalau nak seribu daya, tak mau seribu dalih..keje-keje dahwah mana ada due date..setiap saat pun adalah due date kerana taktahu bilakah maut bisa menjemput..dan paling penting, menasihatkan diri sendiri sebenarnya, supaya tak perlu sangat pk banyak apa yang dah ditulis, tetapkan masa, tulis, siap je, baca sepintas lalu dan terus hantar..kalau banyak2 pk ni yang akhirnya keje terbengkalai..alhamdulillah..trima kasih pada sahabat-sahabat yang tak jemu-jemu bertanya hehe. InsyaAllah lepas ni saya akan cuba menulis sebarang idea yang terlintas dengan laju tanpa asyik pk yang tulisan saya cam tak best nak dibaca, banyak kali padam dan ulang tulis..untuk akhirnya saya tinggalkan sahabat-sahabat sekalian dengan sepotong hadis dari riwayat Al-Dailani..

“ Bukanlah iman itu hanya dengan cita-cita tetapi iman itu ialah keyakinan yang tertanam di dalam hati dan dibuktikan dengan amalan”…

Bukanlah niat untuk berubah ke arah yang lebih baik itu hanya dengan cita-cita sahaja tapi buktikanlah melalui usaha-usaha untuk menjadi lebih baik iaitu melalui perbuatan. Bak kata pepatah BI..Action speaks louder than words..

Doakan saya untuk buang sikap banyak sgt pk apa yang ditulis tak best(tak kisah best ke tak best, yang penting usaha dan niat yang kita letakkan itu hanya keranaNya)..jzkk salam

9 silent voices:

Fez said...

Haha.. Akhirnya siap jg satu entry selepas 40 tahun..

so betul x ko ada ocd atau ocpd? cpt2 jmpa psychiatrist klu dikesan ada. :p.

klu OCD, org tu sedar dia ada insight. die sedar dia sakit. dan nak sembuh. tp klu OSPD, dia lack of inside. dia rasa dia mmg nak yang bagus dan be perfectionist. Kesian orang yang ada sakit ni, banyak buang masa.

Harap2 kita semua dijauhkan...
(entry ni membuktikan ko selamat dari OCPD dan sembuh dari OCD) hahaha.. (gurau je)

sempliciotto said...

heh, i guess u'r following the path of Thomas Alva Edison or many others inventors lah. But in ur case, it is the invention of blog entry ^_~

Anonymous said...

ooo.. ingatkan dah lupe password nak masuk =P

ain j said...
This comment has been removed by the author.
ain j said...

salam...sepanjang saya membaca blog ni sekali imbas..terkeluar nama Hetty..nama yg amat sy rindu..juz..on dis 15 january 2009,wanna wish u Selamat HAri LahIr...semoga panjang umUr dalam iMAn.sori..nk msg xckup krdt!hehe..hopefully hetty still igt kat kt!

Fez said...

hi ain@bio_addict, igt hety aje ke.. isk isk

ain j said...
This comment has been removed by the author.
ain j said...

huhu...yela faezza...igt awk jugak..sy dah bg komen kat blog awk..sbb tu xtny kat cni...hehe
kat entry SBP kot..:)

Anonymous said...

salam ain! ^_~ thanks a lot for the wish. windu banget sama kamu.. bila lah kite nak gather dalam bilik kecik tingkat 4 tu lagi ek ;P