10:28 AM

The heroes...

Dah lama rasa ingin meng'update'kan blog ini. Tetapi saya kesuntukan masa. Tidak sempat untuk berfikir jauh tentang kehidupan untuk dikongsikan bersama di dalam blog. (Alasan yang sengaja dicari).

Mari saya bercerita tentang mereka yang saya anggap HERO.

Untuk kesempatan yang saya ada semalam, saya luangkan masa untuk mendownload dan menonton siri-siri dokumentari tentang Brigade Ezzedin Al-Qasam di youtube.

Dari Wikipedia...
The Izz ad-Din al-Qassam Brigades (كتائب الشهيد عز الدين القسام; named after Izz ad-Din al-Qassam) is the military wing of Palestinian militant group Hamas




Antara yang menarik, Bagaimana pemilihan mujahidin Al-Qassam dibuat??

Menurut As-Syahid Saleh Syahada (Pemimpin utama terdahulu)

1. Mereka dipilih dari kalangan mereka yang mempunyai tahap keimanan yang tinggi dan diyakini. Oleh kerana itulah mereka dicari dari kalangan pemuda masjid. Pernah saya dengar, mereka yang tidak pernah tinggal solat jemaahnya di masjid).

2. Mereka yang rela berjuang sehingga mencapai syahid.

3. Mereka yang bukan anak tunggal dalam keluarga di mana dia menjadi tempat pergantungan seluruh keluarga. Maka, dalam briged ini, kebanyakan mujahidin adalah belum berkeluarga a.k.a masih bujang.

Mereka berlatih dan berlatih menghadapi apa jua kemungkinan.

Semangat jihad dan berani mati di jalan Allah amat mengkagumkan. Cuba bandingkan dengan semangat mereka dan semangat yang sedang membalut jasad kita sekarang.

Banyak benar bezanya. Kita sentiasa diselimuti rasa takut dan malas. Dua item yang memerangkap kita.

Ingin tahu apa yang menjadi motivasi dan sumber kekuatan mereka??

Bacalah ayat Surah Saff : 10-11.
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu aku tunjukkan satu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? (Iaitu) Kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.

Bukan sahaja pemuda atau kaum lelaki saja yang boleh menjadi mujahidin al-Qassam. Namun saya melihat wanita juga dilatih mempertahankan diri dan mengangkat senjata. Teknik yang mereka pelajari mengingatkan saya ketika berlatih taekwondo dahulu. Penuh semangat. Namun semangat mereka, semangat jihad fi sabillillah membebaskan watan dari genggaman Israel yang kejam.

Bandingkan lagi semangat mereka dengan kita..
Umur mereka sebaya saja dengan umur kita. Namun di hati mereka tersemat satu niat untuk berjuang. Tiada lain dalam hati mereka, cumalah Allah tujuan mereka. Mereka sedang beratur menunggu giliran syahid!

Kita dan rakan-rakan?
Kita banyak berseronok. Belajar sedikit atau susah sedikit, keluhnya lebih. Program agama atau usrah - MALAS! Program Ilmu atau ukhwah - ALASAN! Belajar - MENGANTUK! Cukuplah situasi-situasi di atas sebagai bukti untuk mengatakan saya dan kamu MANJA!

Cubalah berubah. Hidup di dunia hanya sekali. Mati juga sekali. Namun adakah kita mahu mati sebelum kita sempat melakukan sesuatu untuk agama?? Cuma sesuatu. Sesuatu untuk kita tinggalkan agar kita tidak mati selepas hidup yang sia-sia. Contohilah mereka yang sedang berjuang dalam Briged Al-Qassam. Jadikan kisah mereka supaya kita tidak merasakan kita berada dalam zon selesa dan separa sedar.

Satu soalan untuk saya tinggalkan untuk saya dan semua...

APA YANG KITA TELAH LAKUKAN UNTUK ISLAM SUPAYA MATI KITA TIDAK SIA-SIA???

0 silent voices: