9:43 AM

musafir semalam

5 unique things. Telah lama kulupakan. Namun kutemui semula dalam musafir semalam. Alhamdulillah.

Dahulu ketika hari pertama adik mendaftar di bumi Waqafan, aku pesan padanya. Carilah 5 unique things di sana, sampai berjumpa. Sematkan dalam hati, genggam erat-erat supaya tidak hilang jati diri bila tamat SPM nanti. Bukan sekadar sijil SPM yang perlu dicari, tapi sijil kehidupan yang berlunaskan islam itu perlu digenggam erat hingga ke akhir hayat nanti.
Bila adik memberitahu dipilih menjadi ketua batch dan dilantik menjadi exco Badar aku pesan lagi kepadanya. Buat sesuatu atas dasar ilmu dan faham, jangan kerana ikutkan orang. Kita berubah menjadi lebih baik, biar kerana Allah. Bukan sekadar kerana orang di sekeliling kita baik, maka kita malu jika tergolong dalam kalangan yang kurang baik. Persekitaran untuk berubah itu penting, tapi berubah kerana persekitaran semata bukanlah sebab yang tepat aku kira.

Aku tahu, setiap pesanan aku kepada adik adalah pesanan ku kepada diri sendiri. Kerana aku sendiri masih mencari. Menilai dan menapis setiap apa yang kutemui bukan kerja yang mudah.
Aku tak malu untuk katakan seorang pencari. Dulu ibu beritahu, aku ada mewarisi genetik ‘kedegilan’ ayah. Kalau aku kata aku mahu cari A, aku akan cari sampai dapat. Kadang ibu beri B aku tidak akan berpuas hati sampailah aku temui A. Ini bukan soalnya tidak bersyukur, kerana aku akui kadang-kadang sikap begini perlu supaya kita tidak berputus asa; atau terlalu mudah mengubah keyakinan kita sebelum mencuba.

من لأ يذوق لأ يعرف
Sesiapa yang tidak merasa, tidak akan mengetahui

Analogi yang mudah, tapi terkesan di hati ku.
Musafir mencari kasih Ilahi. Ku tahu tiada yang mudah di dunia ini, segalanya menuntut juhud dan tadhiah.

Terima kasih aku buat si dia yang pertama, setia di sebelah bilikku sejak aku tahun satu. Dia yang ku anggap seperti ahli keluargaku sendiri. Kadang terguris kadang terluka, ku tahu semua ini pahit manis dalam berukhuwwah. Aku tiada kakak sendiri, kerana aku adalah anak perempuan pertama@kakak sulung dalam keluarga. Jadi kelebihan aku melayan adik, tapi tidak berbakat melayan seorang kakak.

*Kali pertama bertemu menemankan aku membeli rak buku setinggi 5 tingkat, aku akan rindu rak itu..(hehe..selamat dah orang lain yang jual rak tu)

Aku seorang pelajar dalam kuliah kehidupan, yang perlu bimbingan dan tunjuk ajar. Aku akan cuba untuk menghargai apa yang kucari dan kutemui, memaksimakan kapasiti diri agar dapat belajar memberi sebanyak-banyaknya kepada alam ini, kerana aku terlalu banyak menerima selama ini. Dijauhkan daripada hanya berteori semata tapi bertindak itu yang lebih penting.

Terima kasih juga buat si dia yang kedua, duduk di sebelahku dalam pulang perjalanan ke Irbed semalam. Terlalu banyak nasihat yang dia berikan sejak aku sanfurah lagi. Orang yang sudi dengar bila hati bercelaru dibebani masalah hal ehwal rakyat dan peribadi. * Tak sabar rasanya nak duduk berjiran (cepat-cepatlah pindah, boleh makan kek kurma selalu..hehe)*

Juga buat ahli keluargaku yang berada di selatan Jordan, sangat seronok jumpa kalian. Seperti balik kampung rasanya(kan kak fez?) Ini kali kedua aku ke sana dalam tahun ini. Meriah, mesra dan ramah. Suasana yang cukup menghibur hati dan menyubur ukhuwwah. Jemput datang ke Irbed nanti!

Buat akhirnya, ku tujukan lagu ‘ukhuwwah sejati’ buat semua sis blogger SOL yang mantap-mantap belaka juga kepada pengunjung setia SOL. Bait nasyid yang ku kira mendalam maknanya untuk dihayati bersama. Semoga Allah mengikat hati-hati kita hingga ke syurga kelak, amen.

Wasalam.


Kita ingin segalanya indah
Semurni pantai yang putih bersih
Indahnya bagai tersusun madah
Bersemi ukhuwwah dipupuk kasih
Kita rindukan kasih sayang
untuk hiasi taman hati
Dalam melalui perjalanan suci
Ingin menuju arah Tuhan
Perlu tetap tujuan kita
Baru kehidupan aman berpanjangan
Demi perjuangan perlu satu hati
Tetapkan iman di dalam diri
Perintah Allah wajib dipatuhi
Sunnah Rasul perlu dicontohi
Biar keikhlasan kita berbicara
Barulah terhindar sengketa sesama

1 silent voices:

Ilyana Ar Razi said...

Salam Ramadhan.

Semoga beroleh keberkatan ibadah dan ilmu di bulan yang mulia ini.