1:30 PM

Cuba teka ini gambar apa..?

Bismillah

Sudah 4 hari menyempurnakan rotation ONG di Hospital Ameer Rasyid Al-askary. masuk bilik normal labour, operation theatre dan 2 klinik. Saya bukan jenis orang yang 'sapa' gambar-bergambar. Tapi ada beberapa perkara yang menarik hati saya...



HARI PERTAMA

Setelah keluar dari dewan bedah melihat beberapa Caesarian Section Operation yang majority disebabkan placental abruption, kes cystectomy (patient was having a huge ovarian cyst), satu lagi kes tengok dah pertengahan jalan, jadi tak pasti kes apa, mungkin repair of genital prolapse. Saya tak pasti. Keluar daripada dewan bedah, MASYAALLAH, SUBHANALLAH, uniklah awan ni.. tapi saya bukan jurugambar professional, jadi mungkin tidak nampak unik di mata anda, tetapi amat indah di mata saya, SUBHANALLAH~












HARI KEDUA

Saya memilih untuk berada di bilik bersalin. Labour Room, untuk normal vaginal delivery. Sambil melihat midwives cuba manage patient yang bersalin, dan memantau perkembangan / progression of labour ibu-ibu, mata saya tertangkap sesuatu. Ooo.. inilah yang dikatakan oleh cik kilah dalam entrynya tentang USAID (us-aid). Dalam entry cik kilah dia melihat tampalan tersebut pada lampu di bilik labour, tetapi saya tidak menjumpainya. Saya terjumpa pelekat ini pada satu probe yang selalu digunakan di bilik labour di mana-mana jua. Cuba teka apa probe ini...


Gambar ini khas untuk cik kilah - USAID : from the american people...
Bacalah entrynya, mungkin anda dapat sesuatu
http://aqilahsuhaimi86.blogspot.com/2010/01/usaid-from-american-people.html



HARI KETIGA

Saya diletakkan untuk berada di klinik. Masuk sahaja pintu klinik ada 2 papan besar bersama tampalan gambar-gambar si comel yang sangat ramai.... Cuba teka gambar-gambar si comel ini merujuk kepada apa...?






Gambar ini akan saya sentuh dalam entry seterusnya.. InsyaAllah




Hari keempat, tidak bergambar. Tiada mood mungkin.


All the best untuk para juniors yang akan exam besar final 1st semester.

All the best juga buat adik-adik 4th year yang menanti result OSCE pertama..
(post first-OSCE-exam... now you know how the feeling is ) ecce.....

Semoga dapat gambaran bagaimana peperiksaan OSCE rotation seterusnya, dan dapat buat persediaan sebaik mungkin...( tahun 6 pun still kena belajar lagi cara buat persediaan menghadapi OSCE, but the first experience was the one i couldn't forget- memorable one in it's own way... huhu)


Semoga esok lebih baik daripada hari ini.

Wallahua'lam





10 silent voices:

Fez said...

Tau2!!! gambar budak2 tu, gambar tifl anabib.. haha..

SOL said...

cettt!!

sape2 tau ke ape tu tifl anabib....
(faezza senyap!)

kher said...

in-vitro?

kher said...

to be precise IVF kids.

SOL said...

alamak... nasib baik tak tawarkan hadiah sape yang dpt jawab dgn betul..
tahniah2
tunggu entry pasal in vitro .. ntah bile lah nak buatnya

tapi ada satu soalan, apa nama probe yang ada tampalan us-aid atas dia..

Fez said...

Fetal doppler!! betul tak? utk heart rate baby.. sama macam yang guna kat HKKB.
Haha asek org sama je jawab.. SOL x kasi hadiah ke..hehe..

kher said...

aiseh.

nasib baik xjumpa lagi prob tuh.
xper...

ishikawa said...

ala.... asek cik persatuan je yang jawab..huhu .. dah yang pembaca tegar blog ni pon sape je.. haha (lain kali buat soklan susah sket, baru ada hadiah)

20 markah utk cik fez

esok nk dtg umah, nk pulangkan barang hety... tunggu..

Fez said...

En Kher, jangan berputus asa, boleh cuba lagi..:)

IshiK,
Dah jawab byk ni, tambahlah markah evaluation! hehe..

ishikawa said...

haaaiiii.. tak cukup ke markah 20 tu..
tunggu teka teki lain..