9:24 PM

Panah tepat pada Impianmu!

salam semua,


harapnya dalam keadaan yang sihat wal-afiat menempuh kesejukan musim shita'. Macam study dan kehidupan seharian masing-masing? Moga-moga hari-hari yang ditempuh penuh dengan pelbagai perkara-perkara baru yang memberi pengajaran berguna untuk kehidupan.


Saudagar Padang Pasir, Impiannya tinggi, Usahanya keras..


Semalam saya, fez, sara dan kilah pergi melawat kak da dan ustaz din sekeluarga. Banyak juga yang kami borakkan bersama daripada kehidupan sehari-hari, kepada perkongsian kak da tentang pengalaman jadi suri rumah dan mengandung serta bersalin, lalu bersambung pula kepada celoteh ustaz tentang impian nya jadi businessman berjaya. Sambil-sambil kami melayan anak-anak mereka, wafa' dan dhiya' yang memang sangat-sangat cute. Ustaz ada rancangan baru, projek besar katanya, modal juga bukan calang-calang, sape nak tahu kene tanya dia....hehe


"Korang semua patut satu hari kongsi-kongsi bina satu hospital. Mesti modal kene besar tu, berjuta-juta. Takpe tak mustahil, mula lah dengan yang kecil dulu, bukak klinik ke, macam hospital najah tu(seorang hospital bersalin di Irbid), mula-mula hanya sekadar sebuah rumah je yang dijadikan kilnik kecil-kecilan, tengok sekarang", kata ustaz.


"Memang dalam perancangan kami pun satu hari nanti, takpe nanti jumpa ustaz dah jadi saudagar kaya raya" Sara berseloroh.


"Saudagar Padang Pasir", sahut ustaz.


Kami semua tergelak. Hebat sungguh impian ustaz, kak da kata ustaz ni banyak idea, macam-macam dia dah cuba, subhanAllah hebat sungguh orang yang ada otak bisnes ni.


Sabda Rasulullah, “Pendapatan yang paling baik adalah hasil usaha sendiri dan perniagaan yang bersih.” (Riwayat al-Bazzar)*


Hasil usaha sendiri memang bukan satu perkara yang semua orang sanggup buat. Bermula dari bawah untuk mengejar impian.


Impian Besar Papa





Ayah saya juga seorang businessman, syarikat usahasama dengan seorang kawannya, mengambil tender untuk sistem IT dan computer di hospital-hospital.


Sewaktu pulang baru-baru ini, papa menunjukkan fail lama yang disimpan olehnya. Bermula dari sijil SRP kepada sijil-sijil setelah bergelar seorang engineer.


Dari kecil, saya, kakak dan dua orang adik dibekalkan dengan fail sijil masing-masing. Seingat saya waktu tu saya di sekolah rendah, mungkin darjah 3 atau 4. Kakak saya berwarna hitam dan saya berwarna merah. Si kembar yang ketika itu masih belum bersekolah.


"Korang kene simpan semua sijil baik-baik, nanti satu hari nak tunjuk kat anak-anak", nasihat papa.


Ayah saya seorang yang hobinya kereta. Boleh kata sedari kecil, seandai ada masa lapang mesti dia akan menggilap keretanya. Saya pernah melihat seekor ladybirth tergelincir kat tepi penjuru kereta Volkswagen papa. hehe nak kata betapa licinnya kereta yang dipolish hampir setiap hari.


Lakar Impianmu Dari Usia Muda


Papa pernah bercerita waktu kecik-kecik si zaman sekolah, satu hari dia nampak ada orang memandu kereta mercedes.
Dia beritahu aruah wan saya waktu tu, " Mak, satu hari taju akan beli kereta tu". Wan cuma senyum.


Sewaktu mula-mula kawin, kereta pertama papa cuma kereta kodok.(maaf saya tak tahu apa nama kereta ni, seingat saya dari kecil kami cuma panggil kereta kodok). Warna Navy blue, saya cuma pernah tengok dalam gambar, waktu tu tak lahir lagi.


"Satu hari papa mesti beli mercedes lampu bulat warna hitam", impian ni papa selalu sebut-sebut sejak dari kami kecil.


Saban tahun dari kecil hingga besar, saya pun dah tak ingat berapa kali kami bertukar kereta. Dari kereta kodok ke Van berwarna biru, proton saga merah, honda aircord biru cair dan macam-macam lagi.


Sampaila bila melangkah ke sekolah rendah, di darjah 4-6, papa bawak balik kereta syarikat volvo. Waktu tu masih kerja di bawah UEM. Dari tahun ke tahun, dengan bertukar syarikat ke RENONG, Metrohealt dan akhirnya ke syarikat sendiri pada hari ini.


Dan pada hari satu hari seingat saya mungkin di tingkatan 4 di sekolah menengah, papa bawak balik ...



Kami semua sangat gembira, akhirnya impian yang papa pasang sedari sekolah menengah kini jadi kenyataan ! Alhamdulillah..


Dan beberapa tahun lepas, papa telah pun menjual kereta ni untuk membeli kereta lain pula..hehe


"Papa sebenarnya dulu nak jadi pilot, tapi sebab dah pakai speck dah tak boleh jadi pilot", papa beritahu kami sejak dari kami kecil. Kami tahu memang papa nak sangat jadi pilot, tapi apakan daya, dari darjah 5 papa dah mula pakai cermin mata.


"Papa apply pula untuk engineer MAS, dah lepas semua interview. Tengok ni semua surat-surat tawaran belajar di Dublin 5 tahun, tapi Wan pula tak kasi..aduii", sambil menyelak fail-fail yang ditunjukkan sewaktu saya balik tempoh hari.


"Wan tak kasi sebab apa?", saya bertanya.


"Sebab ada anak jiran sekampung kat Jerantut tu jadi engineer MAS, dan kene langgar dengan tayar kapal terbang, meninggal, jadi wan tak kasi, takut papa kene lenyek tayar kapal terbang".


Hehe, lawak jugak tapi munasabah la jugak alasan arwah Wan heheheh


Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi ( untuk uruskan urusan masing-masing ) dan carilah apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah serta ingatlah akan Allah banyak-banyak ( dalam segala keadaan supaya kamu berjaya di dunia dan akhirat )( Surah al-Jumaat, ayat 10).


Dalam kita berusaha keras menggapai impian di dunia, jangan lupa ia hanya satu landasan untuk menggapai impian terbesar di hujung hayat - HUSNUL KHATIMAH.. dan sekaligus memandu kita kepada keredhaan ALLAh.


Jadi tetamunya di TAMAN SYURGA!
Duduk bersama Rasulullah, Khadijah dan sahabat-sahabat nabi yang lain..subhanAllah..


Kawan-kawan semua macam mana?


Apa impian anda?




15 silent voices:

Fez said...

Alhamdulillah meng'update' jua...
hehe..

Hebat papamu.. Moga jadi contoh untuk semua bakal papa.. Hehe..

Yup, setiap kejayaan yang dinikmati sekarang atau akan datang pastinya pernah dimulai dengan impian, angan-angan, atau cita-cita. Tiada yang berlaku secara kebetulan, semuanya dirancang. Kalaupun bukan kita yang merancang, ada DIA di sana perancang terhebat.

Cuma satu, jangan mudah putus asa!!!

Strive for ur glory!!:)

farah said...

fez, setakat lepas exam peds..dah 3 entry sy bg..apakah masih tidak cukup bagimu..hehehe..apa2pon tq miu sabar menanti aku memilih bj2 smalam..moga usaha diganjariNya ^_^

Fez said...

Memang tak cukup.. kena sampai launching the new one baru beta puas hati.. haha..
no problem dong. ko kan klu shoping ngan org lain, sumenye x berkenan... haha..

ainshams said...

yeah, mesti ader impian.. (biarla org nk gelakkan..) tp, asalkan ia nyer realistik (wpon perlu usaha berlipat ganda)

impian x same dgn angan2 kan..? hee

MaUt said...

ain, ada makna tersirat tu disebalik kata-kata ko hehehe..


takpe aku doakan impian ko yang dipasang dr dulu juga akan jadi kenyataan..go ain!

fez : ko memang penyabar, untung sape g shoping ngan fez ni..semua jg indah2 heheh

'Aqilah Suhaimi said...

merasa la aku naik keter impian papa..
masa tu kan kita kenal2 gitu je..
tym ak tgk no plat tu..

dlm hati aku..
anak kesayangan agaknya si frh ni..
no plat WE sumting 86..hehe

Impian tinggi..Tawakkal juga seiring..=)

ishikawa said...

"kecemerlangan bermula dengan impian, impian bermula dengan angan-angan"

berangan tak salah, asalkan kita mampu tukarkan ia menjadi suatu yang mungkin dan pasti - IMPIAN, dengan cara usaha , usaha, usaha , doa dan tawakal.

menunggu impian hospital 'kita' menjadi kenyataan..

AIM YOUR TARGET


Stay steadfast- remember! the tree does not fall at the first stroke

Go Go friends!

MaUt said...

hehe, sara boleh jadi pakar motivasi..meletop letop rasa baca semangat yang berkobar-kobar..

Go sarah!

sy budak nk exm final ES esok.. said...

semangat akk2 ni..
suka tgk..

Unknown said...

smoga impian jd kenyataan..
ameen..

sempliciotto said...

huhu inspiring!

ingat mati@adek maut said...

i think mine is blue but cant remember my ijai's file..wat color it is..:)haih..ni kes baca entry selepas di promo..nway rindu juga pd papaku...

'Ezzah Al-Islam said...

huhu.. mmg inspiring.
akak yg bersemgt.. adek2 pun jadi smgt..

tak sabar nak join MIFC korg ni..

kak sarah, nak join hospital akak tu bleh haha..

ainshams said...

sarah, ader 'org' dah kasi green light dgn 'hosp impian' kiter.. so,go on!! ^_^ Insya Allah~

ishikawa said...

alhamdulillah..
jom kumpul orang lagi...~ THANX AIN