12:18 PM

Dunia Akhir Zaman

Bismillah

(IKLAN : 28 hari lagi)


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com




Saya sangat sukakan nasyid ini. Pengaduan Pada Tuhan menceritakan kebenaran khabaran daripada saidina junjungan Rasulullah SAW tentang dunia akhir zaman.

Lucunya, ketika menyambut Ramadhan lepas di Malaysia, saya meletakkan setting lagu nasyid ini untuk alarm bangun sahur. Tetapi kualiti nasyid yang saya rekodkan sebelum ini tidak berapa elok, membuatkan butir-butir katanya tidak didengari satu persatu, yang terdengar hanyalah runut bunyinya sahaja yang bernada sayu dan syahdu, tapi faham-faham sahajalah.. bunyi lagu rekod dalam handset tak sama dengan lagu sebenar.

Adik-adik kembar saya (Syazali dan Khalili yang digelar Joko dan Jono/adik) pada satu malam tertidur di hadapan ruang menonton televisyen. Gelap. Mungkin satu dua lampu kecil sahaja yang menyala. Dinihari itu alarm berbunyi. Mendengarkan nada lagu yang datang entah dari mana (handphone ketika itu dalam beg tangan, memang misteri bunyi datang dari mana, macam seram je), si abang mengejut adiknya..

"Jono, bunyi apa tu....?"
Adik terjaga.
"Entah..."
Bunyi berhenti. Lega sikit si kembar dua beradik bongsu ini.
Bunyi lagi.
Ketakutan mereka rupanya.. macam lagu misteri berhantu bila nadanya sahaja berbunyi tiada butir-butir bait lagu yang tidak tahu keluar dari mana. Saya tidak ingat apa yang terjadi seterusnya, tapi keesokan harinya, apabila dua beradik ini tahu lagu itu datang daripada telefon bimbit saya, si abang, Joko bersuara..

"Kak Sarah, kak sarah.... errr.. malam ni jangan lupa ye bawa handset kak sarah naik atas masuk dalam bilik"
"Kenapa..?" Saya tahu saya terlupa.. tapi saya juga ingin tahu kenapa si Joko ni beria-ria minta saya tidak terlupa lagi meninggalkan handset di bawah lagi.
"Bunyi dia macam seraaam je.."
Lalu Joko dan Jono menceritakan apa yang berlaku malam sebelumnya. Saya gelak sakan. Ya Allah nada lagu nasyid ni boleh menakutkan budak-budak itu....

Tapi bukan hanya itu yang berlaku. Lagi sekali nada syahdu lagu ini meninggalkan satu insidennya tersendiri. Satu malam saya tertinggal lagi handphone dalam beg tangan yang berada di kerusi yang tersorok sedikit. Kita lihat siapa yang kena kali ini. Si ayah sudah bangun tidur. Alarm berbunyi...sayup-sayup terdengar... Ayah mencari-cari.. tapi bukan dalam ketakutan. Esok paginya, saya kurang pasti bagaimana ayah tahu lagu itu daripada handset saya. Tapi ayah bersuara..

"Lagu sarah ke... lagu apa ye?"
"Nasyid lama"
"Masa mula-mula ayah dengar bunyi tu, sayu rasa... ayah cari-cari tak jumpa, dah la gelap, malam-malam, bulan Ramadhan pulak tu, ayah ingat ada turun ahli sufi mana datang beribadat kat rumah kita bulan puasa ni"
Mak, kakak dan saya gelak ramai-ramai.. apelah ayah ni..

Itu kisah di sebalik kesilapan saya tertinggal handset dalam beg tangan dan kualiti bunyi lagu yang mengecewakan atau mungkin juga ..... menyeramkan (??) buat dua orang adik bongsu saya.

Tetapi ada yang lebih penting yang ingin diingatkan dalam lagu biasa berinti istimewa ini

Pengaduan Pada Tuhan

Tuhan , Kau telah memberitahu kami
Tentang peristiwa akhir zaman
Peristiwa di zaman kami ini
Melalui lidah NabiMu

Di zaman ini ikhtilaf banyak terjadi
Firqah sesat tujuh puluh dua banyaknya
Al-Quran dijadikan barangan dagangan
Isinya tidak lagi dihiraukan

Tuhan, kekasihMu memberitahu
Dunia dijadikan barang yang diburu
Muslimin diseksa dan dihina
Oleh tangan-tangan kafir durjana

Tuhan, NabiMu terus bermadah
Ilmu akhirat ditinggalkan orang
Ilmu dunia dijadikan rebutan
Perempuan-perempuan dijadikan hiasan
Rumah-rumah syaitan penuh riang
Rumah-rumah Tuhan kosong dan lengang

Tuhan yang paling MENAKUTKAN
NabiMu pernah bersabda
Di akhir zaman yang PALING JAHAT
ULAMA YANG MEMANDANG DUNIA
Tabiatnya busuk bak bau BANGKAI
Siapa tercium kan mati jiwanya

Tuhan, NabiMu menyambung lagi
Terhadap peristiwa akhir zaman
Perempuan hilang malunya
Anak tidak hormati ibu bapa
Bahkan keduanya dijadikan kuli
Atau sudah tidak dipeduli

Tuhan, penutup kata kami ceritakan
Dari lidah Nabi kekasihMu
Rezeki yang halal susah dicari
Ibarat mencari berlian berharga

Tuhan, kekasihMu menjanjikan kedatangan mujadid baru
Muslimin nasibnya akan terbela
Rumah-rumah Tuhan riang
Rumah -rumah syaitan akan musnah
Perempuan-perempuan akan dilindungi
Anak-anak soleh dan solehah
Kebenaran kan pasti terbukti

MALAYSIA O.. MALAYSIA

Apa nak jadi pada negara sendiri. Rasa takut nak balik tanah air pun ada. Sana sini cerita rogol, sana sini cerita bunuh, banyak sangat cerita buang bayi. Hari ini sahaja dalam utusan ada 3 kes anak ditinggalkan dan dibuang. Ooo.. akhir zaman.. akhir zaman. Seram.

Semalam terbaca berita- Empat kaedah tangani isu buang bayi

Petikan..

Menurutnya, advokasi (memberi tumpuan kepada punca pembuangan dan penderaan terhadap kanak-kanak) perlu untuk mengatasi pengabaian, penderaan dan pembuangan kanak-kanak kerana perbuatan tersebut bukan budaya rakyat negara ini.

“Kaedah pencegahan iaitu menangani permasalahan secara saintifik dilakukan dengan bantuan pihak polis, manakala khidmat nasihat dan penyelidikan akan dijalankan dengan bantuan pakar untuk mengetahui secara lebih mendalam bagaimana ia berlaku."


Secara saintifik?

Penyelidikan dan bantuan pakar?

Apakah cara yang paling berkesan....???

Anda yang Allah kurniakan aqal dan hati yang mampu berfikir sebagai hamba Allah mesti tahu jawapannya.. kenapa tidak pulang pada agama..??

Dunia dan tanda-tanda akhhir zaman.. makin ketara

Dan kita, mari bersedia...

Paling dekat.. BERSEDIA UNTUK FINAL NAK GRAD..!!!

Tolong doakan kejayaan bersama..


Wallahua'lam

3 silent voices:

Syahida Majid said...

Kim salam kat Jono and Joko.. Then cakap dengan ayah akak, boleh je kalau nak ahli sufi datang umah Ramadhan nanti. Syi ade senior, namenye Muhammad Al Sufi, kire orait la tu dengan sape tu, Siti Sarah..? Cam tu kot name die..

ishikawa said...

HAHA.. syi merepek no satu oke!!!!

Najwa Aiman said...

kak shi buat kerepek eyh.. hek3..

takut + insaf tol dgr lagu nih kak sarah.. heee