5:15 AM

Bil Malizia fi musykilah?

salam

hari ni dalam surau, tengah dalam mabuk-mabuk ayam (mamai) sempat lagi terdengar satu soalan diajukan oleh sorang kakak Arab kepada Kak Safiyah & Qilah,
"Bil Malizia fi musykilah?" soalnya
(x tau reaksi teman berdua tu camne, tapi agaklah muka deme mesti pening-pening) then, kak safiyah pun bertanya balik,
"Musykilah eiysh?"
kakak tu tnya lagi, "Bil malizia fi musykilah?"
"Musykilah eisyh ya3ni?"
"Bil malizia fi masih?
"Aa, fi"
"Katheer?"
"Aa, katheer."
"Ya3ni fi musykilah zaina hun, bil falestin?"
"Owh, la2a (2X) alhamdulillah."

tamat

tu je pun perbulannya. memula tak terpk ape2. tapi balik ni rasa sayu pula. Apa agaknya perasaan akak tu kan?


Oops, sori. Ok, here the translation for aforementioned dialogue :
"Kat Malaysia ada masalah tak?"
"Masalah ape?"
"Kat Malaysia ada masalah tak?"
"Maksudnya masalah ape?"
"Kat Malaysia ada orang kristian?"
"Aah, ade."
"Ramai?"
"Aah, ramai"
"Maksudnya ada tak masalah macam kitorang kat sini, kat Palestin?"
"Owh, takde alhamdulillah"

masalah yang dimaksudkan pastinya kekejaman dan penindasan ke atas orang Islam terutamanya di Palestin yang tiada kebebasan dalam mengamalkan agama...
Fikir-fikirkan..
Banyakkan syukur..

tenang dan damailah kita dalam doa & usaha yang tidak putus-putus untuk saudara di sana.

1 silent voices:

Anonymous said...

aslmkm.
k meeting, translate ler
ade org tak paham kang camne...