8:46 AM

Ingatan Hari Lahir

Bismillah

HARI INI


Hari ini 28 Mei. Selesai sudah satu lagi peperiksaan- orthopedic pagi tadi mencukupkan kesemuanya 6 papers yang telah kami hadapi sehingga hari ini. Masih berbaki 5 yang tinggal. Alhamdulillah 3ala kulli hal, serahkan natijahnya pada yang Maha Pemurah, Maha Pemberi. Kita hanya usaha dan mampu berdoa. Hanya Dia yang memudahkan segalanya…..



Hari ini 28 Mei. Selamat hari tua setahun lagi buat diri, Alhamdulillah. Semalam (27 Mei), kami menerima berita mengejut perginya seorang kakak senior IKIP yang pernah bersama-sama kami di sini. Meningitis, kata mereka yang menyampaikan berita. Innalillah wainna ilaihi rajiun. Dia telah pergi bersama amalan untuk dipersembahkan padaTuhan. Aku pula hari ini masih lagi diberi masa tambahan, ditambah umur usia, diberi peluang oleh Yang Maha Pemurah, untuk bernafas dalam jiwa hamba…. Ya, seorang hamba.. moga saya tidak lupa status itu selamanya. InsyaAllah


SAYA DAN 23 TAHUN

23 tahun. Bukan tempoh yang singkat. Dan hari ini Allah izinkan lagi saya menyambung lagi usia saya yang berbaki entah sampai bila, hanya dalam rahsiaNya. Saya hanya mengharapkan keberkatan. Keberkatan usia yang entah pendek atau panjang jangka masanya. Keberkatan.. agar peluang untuk saya menyambung hidup lagi tidak membawa kerugian pada negara, tidak memberi kesusahan pada masyarakat, tidak menimpa beban pada keluarga, tidak menimbul benci pada mereka yang saya sayangi, dan paling penting tidak membuat fitnah pada agama, dan tidak menempah murka Allah.



Ya, itu amanah usia. Mana mungkin kita berguna, andai usia yang Allah kurniakan kita sia-siakan dengan perangai, tingkah laku dan perbuatan yang hanya mendatangkan fitnah pada agama, memburukkan imej Islam yang kita bawa yang hanya membawa kemurkaanNya semata. Islam agama yang indah, Islam mengajar setiap aspek dalam kehidupan dengan tatacara yang cukup sempurna,baik dan tiada celanya, dan itulah yang seharusnya kita perjuangkan selagi diberi nikmat usia, selagi hidup sebagai hambaNya. Usia yang panjang bukan sentiasa membawa kebaikan andai amanahnya tidak kita tunaikan dan nikmatnya tidak kita syukuri dengan amalan baik di sisi Tuhan.

SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN

Sekadar satu perkongsian di hari lahir ini, peringatan untuk diri yang pelupa.
Memetik satu hadis Rasulullah SAW:
Daripada Mu'az ibn Jabal r.a. beliau berkata:
Aku berkata: Ya Rasulullah! Terangkan padaku suatu amalan yang boleh memasukkan aku ke dalam syurga dan menjauhkan aku daripada api neraka.

Baginda bersabda: Sesungguhnya engkau telah bertanya suatu perkara besar, namun sesungguhnya ia adalah ringan bagi orang yang dipermudahkan
Allah; iaitu engkau menyembah Allah, jangan mensyirikkanNya dengan sesuatu, engkau mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, berpuasa bulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah.

Kemudian Baginda bersabda: Apakah engkau mahu aku tunjukkan beberapa pintu kebajikan?

Puasa itu adalah perisai, sedekah dapat madamkan dosa seumpama air memadamkan api dan sembahyang seorang lelaki di tengah malam.

Kemudian Baginda membaca ayat al-Qur'an yang bererti: (Tulang tulang
rusuk mereka telah renggang dari tempat tidur mereka. Mereka menyeru Tuhan mereka dengan perasaan takut dan penuh harapan dan mereka membelanjkan sebahagian rezeki yang Kami kurniakan kepada mereka. Seseorang tidak mengetahui apakah yang disembunyikan bagi mereka yang terdiri daripada perkara yang menyejukkan mata sebagai balasan terhadap amalan yang mereka telahlakukan)- As-Sajadah

Kemudian Baginda bersabda: Apakah engkau mahu aku khabarkan kepadamu tunggak segala amal, tiang-tiangnya dan puncaknya? Aku berkata: Mahu ya Rasulullah!

Baginda bersabda: Tunggak amalan ialah lslam, tiang-tiangnya ialah sembahyang dan puncaknya ialah jihad.

Kemudian Baginda bersabda: Apakah engkau mahu aku khabarkan kepadamu kunci segala perkara tersebut? Aku berkata: Mahu ya Rasulullah!


Lalu Baginda memegang lidahnya seraya bersabda: Peliharalah benda ini! Aku
berkata: Ya Nabi Allah! Adakah kita akan diseksa lantaran apa yang dibicarakannya?

Baginda bersabda: lbumu akan kehilanganmu wahai Mu'az! Tiadalah manusia itu dihumbankan mukanya – (atau Baginda bersabda - dihumbankan batang hidungnya ke dalam api neraka) kecuali kerana hasil tanaman
lidah-lidah mereka.

Hadis riwayat Tirmidzi- hasan sahih

Mungkin aku terlupa,
Sesungguhnya sesuatu perkara itu mudah hanya bagi orang yang Allah mudahkan ke atasnya, agar ia berusaha dan beramal hingga berjaya memasuki syurga, terhindar dari neraka.


Atau mungkin juga aku tidak ingat ketika Rasulullah SAW bersabda :
“Beramallah kamu, maka sesungguhnya akan dipermudahkan kepada apa yang telah dijadikan baginya”


Dan ayat Allah:
“Maka adapun orang yang member dan berbakti dan mengakui dengan kebaikan, maka Kami kan permudahkan dia ke jalan yang mudah. ” Al-Lail



Pernahkah pula aku amalkan, sedangkan Rasulullah SAW sendiri pernah memohon kemudahan dalam doanya :
“Dan tunjukkan aku dan mudahkanlah petunjuk itu untuk bagiku”

Juga permohonan Ibn Umar dalam doa :
“Ya Allah, Mudahkanlah aku bagi kemudahan, dan jauhkan aku dari kepayahan”

HARAPAN SELAMANYA


Syurga… bagi mereka yang Allah mudahkan jalan ke sana

Ya Allah, bantulah dan mudahkanlah jalan kami menempa redha dan syurgaMu

Dalam ibadah dan amalan,
Mudahkan kami ke mandapat rahmat dan syurgaMu Ya Allah
Agar kami bahagia merasai apa itu ikhlas dan ibadah yang sempurna, tenang dalam jiwa

Dalam belajar dan mengajar
Dalam pergaulan sesama insan
Dalam ukhuwwah dan persahabatan
Dalam percakapan dan pertuturan
Dalam berakhlak, tingkah laku dan berpakaian
Dalam hidup dan nafas kami setiap saat,
Mudahkan jalan kami ke syurgaMu
Supaya hanya Engkau yang Kami sembah,

Hanya agamaMu yang kami perjuangkan, yang kami ikut dan kami pelihara,

Hanya hukumMu yang kami angkat selamanya.

Di saat ini , tiada lain yang aku inginkan... hanya itu...



Mudahkan aku jalan ke syurgaMu, mudahkan mereka di sekelilingku yang aku sayangi, dan mereka di sisiMu yang KauCintai....

Selamat hari lahir , semoga Allah iringi kekuatan dan kesabaran menempuhi dunia yang semakin huru hara, hilang bagaikan tidak bertuhan.

(Mengharapkan hari ini tidak akan berakhir... tapi mustahil...)*sigh*

p/s- terima kasih yang mendoakan dan mengucapkan selamat. Untuk anda saya tujukan lagu "Dengan Nafasmu" dari Ungu. Thanx Tiqah. Semoga setiap nafas kita dalam rahmatNya. Mari bersama tunaikan amanah usia kita.... ameeen

Wallahua'lam


Dengan Nafasmu- Ungu


Izinkan ku ucap kata taubat
Sebelum Kau memanggilku
kembali pada-Mu, menutup waktuku

Izinkan ku serukan nama-Mu
Sebelum nyawa dalam tubuhku
Kau ambil, kembali pada-MU

[**]
Karna ku tahu, hanyalah pada diri-Mu
Tempatku mengadu, tempatku mengeluh
Di dalam do’aku

[***]


Dan demi nafas yang telah kau hembuskan dalam kehidupanku
Ku berjanji, ku akan menjadi yang terbaik
Menjalankan segala perintah-Mu, menjauhi segala larangan-Mu
adalah sebaris do’a ku untuk-Mu


(kalau nak dengar, cari sendiri...)




4 silent voices:

kilah said...

handbag tiqah bgi ko cntik..ak jeles..urghh!!hahaha
selamat hari lahir sarah..(nyanyi lagu imran ajmain la lagi sekali..haha)

Fez said...

salah la qilah lirik ko tu..
orang cam ni.. "selamat ulang tahun sayang.." erkk.. cancel2..
"selamat ulang tahun sarah..."

tiap2 tahun, asal bday die je, final exam. asal final exam je, bday dia.. nasib hang le sarah. anyway, this year we can make it even it is simple, yet memorable..

ishikawa said...

thanx kawan2.. tula.. ingatkan sume lupe.. tapi kite tak kisah.. sehari sblm xm pun kite terlupe besdey kite.. xm..xm..
ingat nak sambut lepas habis exam je.. tapi tau2 smlm jadi yang memorable la..

eh, kilah.. tikah kate rupenye tak low taste jugak pilihan hadiah dier utk kite tu.. tahniah tikah~ erk

xm2

nadia said...

yey, kak sarah dah tua..
waa..silap pula..
patutnya sedih lah, sebab makin tambah usia, makin dekat ke kubur..
kita pun tak tau, entah sempat sampai bila..
sepatutnya kita juga tak takut untuk tak hidup lama, sebab 'kehidupan' kita yang sebenarnya adalah di akhirat nanti..
takut juga hidup lama, takut2 makin banyak koleksi dosa..

suara hati - YA Allah, matikanlah aku ketika neraca amalku melebihi berat neraca dosaku. Ampunkan daku, kurniakan redhaMu. Itu saja yang ku tuntut..